דבר אחד די בטוח: כשעצר שני פנדלים מול גרמניה במשחק הראשון של הנבחרת הצעירה ביורו עד גיל 21 והציל את ישראל מהפסד, אפילו דניאל פרץ לא דמיין שהמופע האדיר הזה יסדר לו כרטיס כניסה לאחד המועדונים הכי גדולים בעולם.
המעבר הענק של דניאל פרץ - כתבות נוספות:
אבל בזמן שהמוני ישראלים קפצו באוויר כשפרץ סיפק שורה של עצירות הרואיות, אי שם בגרמניה ישבו אנשי באיירן מינכן והכניסו את השם שלו לפנקס. עכשיו הם גם שלפו פנקס נוסף, זה של הצ'קים, רשמו עליו סכום נאה (אבל כסף קטן במונחים שלהם) והנחיתו את השוער הישראלי בן ה-23.
14 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
הרכש החדש של באיירן. פרץ
(צילום: האתר הרשמי של באיירן מינכן)
14 צפייה בגלריה
פרץ
פרץ
להתראות מכבי ת"א, שלום באיירן מינכן. פרץ נפרד מהאוהדים
(צילום: עוז מועלם)
זו העברה שומטת לסת במונחים של הכדורגל הישראלי. כדי להיזכר בפעם האחרונה שאימפריית כדורגל עולמית שלפה שחקן היישר מהליגה הישראלית, צריך לנדוד כל הדרך לליברפול ואבי כהן ב-1979.
אז איך פרץ בן ה-23, שוער שעד לא מזמן לא היה בדיוק שם שגור בכל בית, השתדרג בבת-אחת לשחקן מן המניין בקבוצה שזכתה שש פעמים בגביע האלופות (האחרונה ב-2020), ששולטת כבר שנים ללא עוררין בליגה הגרמנית, ונחשבת לאחת מחמש הקבוצות הטובות בעולם? ואיך בדרך לשם גם הפך לכוכב מדורי רכילות שדיווחו על זוגיות הנרקמת בינו לבין הזמרת הכי פופולרית במדינת ישראל?

השוער שהודח והמאמן שפוטר: הפריצה של פרץ

פרץ התל-אביבי, בן דודם של האחים הכדורגלנים דן ותמיר גלזר, גדל מגיל שש במחלקת הנוער של מכבי ת"א. הצמיחה שלו בקריית-שלום לא הייתה מובנת מאליה. תקופתו של הבעלים מיץ' גולדהאר במועדון התאפיינה בעיקר בשוערים זרים: תחילה חואן פאבלו קולינאס ואז פרדראג ראיקוביץ'. אלא שההחתמה של אנדראס יאניוטיס ב-2019 טרפה את הקלפים: השוער היווני איכזב בגדול ונפצע, ואת מקומו קיבל דניאל טננבאום, שתפס עונה מטורפת.
טננבאום פתח את עונת 2019/20 עם רצף בלתי נתפס: הוא שמר על שער נקי במשך 13 מחזורים מפתיחת העונה, שבר את שיאו הישראלי של גיורא אנטמן לדקות ללא ספיגה, ושבר את השיא העולמי של דקות ללא ספיגה מתחילת העונה. במשך שנתיים היה טננבאום השוער הראשון של מכבי ת"א. באותו הזמן, פרץ הצעיר, אז רק בן 20, ישב על הספסל והמתין להזדמנות. בדיוק כפי שטננבאום חיכה לשלו. והיא הגיעה, מהר מהצפוי.
14 צפייה בגלריה
מרקו בלבול מדבר
מרקו בלבול מדבר
התעקש שפרץ ישחק בנבחרת הבוגרת - ונאלץ להתפטר. בלבול
(צילום: עוז מועלם)
14 צפייה בגלריה
דניאל טננבאום
דניאל טננבאום
שבר שיא מדהים, אבל איבד לפרץ את המקום בהרכב מכבי ת"א. טננבאום
(צילום: עוז מועלם)
14 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
השתלט על עמדת השוער של מכבי ת"א בגיל צעיר. פרץ
(צילום: עוז מועלם)
בקיץ 2021 המו"מ לחידוש החוזה של טננבאום נתקע. במקביל, הוא נפצע בגב וגם נדבק בקורונה. וכך, פרץ הוקפץ להרכב – והראה מיד כי הוא שוער טוב בהרבה מקודמו. מאז, טננבאום הפך לשוער פוסטר שרואה מהספסל איך חברו הצעיר יותר תופס את המושכות ומתפתח לאחד השוערים האיכותיים שצמחו בכדורגל הישראלי, אחד שיכול ללכת בדרכו של דודו אוואט ולהגיע לליגות בכירות באירופה.
לא מעטים ציפו שפרץ כבר יהיה היום השוער של הנבחרת הבוגרת. במארס 2022 המאמן הזמני של הנבחרת הלאומית, מרקו בלבול, אף התפטר מתפקידו על רקע שיבוצו של פרץ. בלבול דרש שפרץ ייצא עם הבוגרת למשחק ידידות מול גרמניה, אך המנהל המקצועי יוסי בניון, שנכנס לתפקיד זמן קצר לפני כן, החליט כי פרץ יישאר בנבחרת הצעירה כדי לעזור לה לעלות ליורו. בדיעבד, ברור מי צדק.

פנומנל: השוער שלא מפסיק לעצור פנדלים

למרות הזינוק לעמדת השוער הבכיר במכבי ת"א, העלייה המטאורית של פרץ מגיעה בעיקר בזכות הנבחרת הצעירה. שם הוא קנה לעצמו שם שוער שמתעלה במעמדים גדולים, שם הוא צד את עיניהם של סקאוטים ברחבי אירופה. ואם יש גיבור שחתום יותר מכל אחד אחר על ההישג הבלתי נתפס של הנבחרת הצעירה, זה פרץ. אם לא סדרת הופעות הרואיות של השוער בשנה האחרונה, ישראל לא הייתה מגיעה לחצי גמר היורו עד גיל 21. למעשה, היא אפילו לא הייתה מגיעה ליורו עצמו.
בתוך פחות משנה פרץ עצר שישה פנדלים במשחקים קריטיים במדי הנבחרת הצעירה. זה התחיל בספטמבר שעבר בבלומפילד, במשחק הפלייאוף מול אירלנד על הכרטיס ליורו. ישראל הגיעה לבעיטות הכרעה, וקיבלה הופעה לפנתיאון מהשוער שלה, שעצר שלוש בעיטות של השחקנים האירים מהנקודה הלבנה ושלח את ישראל להשתתפות באליפות אירופה בפעם השלישית.
14 צפייה בגלריה
החגיגה בכחול-לבן
החגיגה בכחול-לבן
פרץ חוגג עלייה היסטורית לחצי גמר היורו עד גיל 21
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
14 צפייה בגלריה
פרץ הודף את אחד משני הפנדלים מול גרמניה במשחק שתפס את תשומת הלב של באיירן מינכן
פרץ הודף את אחד משני הפנדלים מול גרמניה במשחק שתפס את תשומת הלב של באיירן מינכן
פרץ הודף את אחד משני הפנדלים מול גרמניה במשחק שתפס את תשומת הלב של באיירן מינכן
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
14 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
נבחר לשחקן המצטיין בשני משחקים ביורו הצעירות. פרץ
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
אחרי הדרמה מול אירלנד, לפרץ לא הייתה עונה מדהימה במכבי ת"א, והוא הפסיד בקרב על עמדת השוער הראשון של הנבחרת הבוגרת. עומרי גלזר ביצע קפיצה מטאורית בהפועל באר-שבע, עד כדי כך שברק בכר שלף אותו מישראל ולקח אותו לכוכב האדום בלגרד ולליגת האלופות - והפך לשוער הבכיר. פרץ - אולי למזלו, בוודאי למזלה של הנבחרת הצעירה - נשאר על הספסל של הנבחרת הבוגרת, ואחרי משחקה מול בלארוס במוקדמות היורו השתחרר היישר למחנה האימונים של הנבחרת הצעירה שהתכוננה ליורו בגאורגיה.
כשהגיע הטורניר עצמו, פרץ המשיך מאותה נקודה, תרתי משמע, שבה עצר מול אירלנד. במשחק הראשון, כאמור, הוא הציל את הנבחרת מהפסד לגרמניה כשעצר שני פנדלים, הוסיף עוד כמה הדיפות מרשימות – ונבחר לשחקן המצטיין. כבר אחרי 120 שניות במשחק הפתיחה מול גרמניה הוא עמד למבחן גדול: מולו התייצב לבעיטת 11 מטר יוסופה מוקוקו, חלוץ דורטמונד ואחד הכישרונות הגדולים והמבטיחים של הכדורגל הגרמני. פרץ עצר את הפנדל שלו, ואחר כך פנדל נוסף, של יאסיק אנגמקאם. הוא חתום על התיקו המפתיע (1:1) במשחק הזה.
ברבע הגמר מול המארחת גאורגיה, משחק שהגיע גם הוא לדו-קרב מהנקודה הלבנה, פרץ עצר פנדל נוסף ששלח את ישראל לפיינל-פור של היורו והבטיח לה את הכרטיס לאולימפיאדה. גם הפעם הוא נבחר לאיש המשחק.
קור הרוח שלו באמת יוצא דופן. יותר מ-44 אלף אוהדים גאורגים גדשו את היציעים באצטדיון בוריס פאיצ'זדה בטביליסי ברבע הגמר, אבל השוער הצעיר לא התרגש – לא מהם ולא מהשוער שמולו. אחרי 120 דקות מאופסות ורגע לפני שבעיטות ההכרעה יצאו לדרך, פרץ חיבק בחום את השוער היריב, גיורגי ממרדשוילי. לא היה מדובר רק בשוער הטוב ביותר ביורו, אלא בשוער הבכיר של ולנסיה הספרדית, שתג המחיר שלו עומד על 25 מיליון אירו – יותר מהשווי הכולל של כל שחקני הנבחרת הישראלית. שניהם ידעו שזה קרב חייהם, על כרטיס כמעט ודאי לאולימפיאדה, אבל פרץ נראה נינוח לגמרי למרות גודל המעמד, מאמין בעצמו וביכולותיו.
14 צפייה בגלריה
דניאל פרץ עם הפתק
דניאל פרץ עם הפתק
ככה זה נראה בפלייאוף העלייה ליורו בספטמבר 2022: דניאל פרץ, משה סיני והפתק
(צילום: עוז מועלם)
14 צפייה בגלריה
הפתק של דניאל פרץ
הפתק של דניאל פרץ
וזה הפתק של פרץ ברבע גמר היורו מול גאורגיה. ידע בדיוק לאן גיורגי גגואה (מספר 11) יבעט
ההצלחה המופלאה מול בועטי פנדלים היא לא עניין של מזל, אלא תוצאה של הכנה דקדקנית יחד עם מאמן השוערים ויקטור בוחניק. למופע בשנה שעברה מול אירלנד התייצב פרץ חמוש בפתק ששלף מהכיס, שבו נכתבו דפוסי הבעיטות שמאפיינים כל אחד משחקני היריבה – לאן הם אוהבים לבעוט (ימינה או שמאלה, למעלה או למטה), עם איזו רגל הם בועטים ועוד.
גם לפני רבע גמר היורו מול גאורגיה הוא הכין פתק דומה. הופיעו בו מספרי הבועטים, ולצד כל שם נכתב באיזו רגל הוא בועט ולאן הוא מעדיף לבעוט. וכך בדיוק עצר פרץ את הבעיטה הקריטית שעשתה את ההבדל. כפי שניתן לראות בצילום של הפתק המצורף לכתבה, ליד הבועט השלישי של גאורגיה, גיורגי גגואה (מספר 11), סומן לאן הוא נוהג לבעוט – הפינה השמאלית. פרץ זינק לשם, וקלט את הכדור כאילו מדובר באימון. מחזה נדיר בבעיטה מ-11 מטר.
גם במכבי ת"א חולל פרץ נסים מול בועטי פנדלים. בשמינית גמר הגביע 2022 מול קריית-שמונה הוא עצר את הבעיטה של מוחמד שכר והעלה את הקבוצה לשלב הבא. וממש לאחרונה הוא הדף בקפריסין פנדל של אא"ק לרנקה במוקדמות הקונפרנס-ליג והציל את הקבוצה מהפסד.

"אריק היקר, זה דניאל": ההודעה למדליסט האולימפי

התרומה של פרץ לנבחרת הצעירה לא נעצרה בעצירות. הוא לא רק היה אחד השוערים הטובים בטורניר (או כפי שהמאמן גיא לוזון כינה אותו: "השוער הטוב בעולם לגילו"), הוא גם היה המנהיג של הנבחרת.
לפני משחקים גדולים, כשהשחקנים התאספו בחדר ההלבשה, פרץ הוא זה שדיבר והטריף אותם. בנוסף, לפני המשחק מול גאורגיה הוא נטל יוזמה ופנה למדליסטים אולימפיים כמו אריק זאבי, יעל ארד ושחר צוברי, וביקש מהם לשלוח סרטון מוטיבציה שיסביר לחבריו איך נראית אולימפיאדה, משהו שיוסיף עוד ניצוץ לחדר ההלבשה.
הנאום של פרץ בחדר ההלבשה לפני משחק הנבחרת הצעירה מול גרמניה
"אריק היקר, זה דניאל פרץ", הוא פנה לזאבי. "לקראת המשחק שלנו מול גאורגיה, אם ננצח - אנחנו יכולים להעפיל לאולימפיאדה. אני רוצה להכין סרטון מוטיבציה לכל השחקנים, שבו ישתתפו כמה ספורטאים אולימפיים. אתה בכלל זכית במדליה אולימפית, וזה מדהים. אם תוכל להגיד בסרטון כמה מילים - מה זו אולימפיאדה, מה זה לייצג את המדינה, איך זה להרגיש כמוך, מה זה קונצנזוס ישראלי, כמה אנחנו מאוחדים ואיזו חוויה מיוחדת זו - אשמח מאוד". זאבי ואחרים נעתרו לבקשה המרגשת.

האגדה שמחכה לו במינכן

יורו הצעירות בגאורגיה רק הוכיח לסקאוטים ברחבי היבשת כי מדובר באחד השוערים הכי גדולים שצמחו בישראל מאז עידן ניר דוידוביץ' ודודו אוואט. פרץ עורר מיד עניין בליגות בגרמניה, בהולנד וגם בליגה השנייה באנגליה, אך ההצעה מבאיירן הפתיעה את כולם. זה לא רק המחיר ששולם עבורו – שוער צעיר ומבטיח בהחלט שווה סכום כזה, בוודאי עבור קבוצה עשירה כמו באיירן – אלא העובדה שקבוצה בסדר גודל כזה החליטה לשים עליו את הז'יטונים. העובדה שיש לו דרכון גרמני בוודאי לא הזיקה.
14 צפייה בגלריה
שוער נבחרת גרמניה מנואל נוייר
שוער נבחרת גרמניה מנואל נוייר
מהשוערים הגדולים בהיסטוריה, אבל פצוע. נוייר
(AFP)
14 צפייה בגלריה
סוון אולריך
סוון אולריך
השוער המחליף של באיירן, סוון אולריך
(INA FASSBENDER / AFP)
כעת מחכה לפרץ אתגר שעדיין לא פגש. השוער הבכיר של באיירן מינכן הוא מנואל נוייר (37), אחד הגדולים בהיסטוריה. אחרי ההדחה של גרמניה מהמונדיאל בדצמבר, הוא שבר את הרגל במהלך סקי וגמר את העונה. ברגע שיוכל לשחק, הוא יחזור לשער. עד אז, מי שאמור למלא את מקומו כשוער ראשון הוא המחליף שלו, סוון אולרייך. פרץ אמור להיות השוער השני, ובהחלט אמור לקבל דקות משחק, אך כשנוייר יחזור פרץ צפוי להידחק לעמדת השוער השלישי.
מצד שני, כל שחקן שחותם בבאיירן מינכן מקבל מיד שדרוג במעמדו באירופה, תו איכות שלא ניתן להתעלם ממנו. כלומר, גם אם פרץ יישאר מיובש במשך חצי עונה או עונה שלמה, הוא כן ישיג רווח מקצועי, מאחר שקבוצות מליגות בכירות יתעניינו בו וייתכן שבאיירן תרצה שייצא בהשאלה כדי שיצבור עוד ניסיון ברמות הגבוהות.

הזוגיות המפתיעה

בכל מקרה, פרץ השלים תהליך מדהים בזמן קצר: משחקן בעל פוטנציאל שמוכר רק לחובבי הכדורגל הוא הפך לאחד הלהיטים הגדולים של הספורט הישראלי. ולא רק בזכות הכדורגל.
14 צפייה בגלריה
פרץ וקירל לפני המראתו של השוער למינכן
פרץ וקירל לפני המראתו של השוער למינכן
פרץ וקירל לפני המראתו של השוער למינכן
(צילום: איציק בלניצקי, ONE)
14 צפייה בגלריה
הסטורי של נועה קירל במשחק של מכבי תל אביב
הסטורי של נועה קירל במשחק של מכבי תל אביב
הסטורי של נועה קירל במשחק של מכבי ת"א בבלומפילד בסוף יולי
(צילום: אינסטגרם)
בשבועות האחרונים פורסמו ידיעות על זוגיות הנרקמת בינו לבין נועה קירל. בחודש שעבר, זמן קצר אחרי שנפרדה מהדוגמן תומר הכהן אחרי שנתיים של זוגיות, הגיעה הזמרת לצפות במשחק של מכבי ת"א בבלומפילד וישבה ליד שי זהבי, אשתו של ערן. קירל לא שכחה לתעד את המשחק ולפרסם בסטורי - ללא תיוג. לאחר המשחק המשיכו פרץ וקירל למסעדה בלב ת"א יחד עם כמה חברים נוספים. מקורבים לשניים סיפרו כי לא מדובר בזוגיות אלא בידידות בלבד, אך מקור אחר אמר כי "זו לא זוגיות - אך זו גם לא לא זוגיות". שלשום בלילה אולי נפתחה החידה, כשקירל הצטרפה לפרץ בנסיעה שלו למינכן.
זוגיות עם הזמרת הכי פופולרית במדינה או לא – פרץ מתקדם בכוחות עצמו לפסגות הכי גבוהות של הכדורגל העולמי. אם יכבוש גם את באיירן, זו כבר שאלה אחרת לגמרי.