בסיום משחק הגמר היום (ראשון, 13:00) בין ספרד לאנגליה - שעבור שתיהן מדובר בהופעת בכורה בקרב על התואר החשוב ביותר - יגיע לסופו מונדיאל הנשים עם הכי הרבה בתים אי פעם. גביע העולם לנשים 2023, אותו מארחות אוסטרליה וניו זילנד, הוא הראשון שבו השתתפו 32 נבחרות, עם שיטה זהה לזו שמוכרת ממונדיאל הגברים.
עוד במונדיאל הנשים 2023
ההחלטה של פיפ"א להגדיל את מספר המשתתפות זכתה לביקורות רבות. נראה היה שהיא תחשוף עוד יותר את הפערים העצומים בין נבחרות הענק, המורכבות מהכוכבות הגדולות בעולם שמרוויחות מיליונים, לאלו שמורכבות ברובן משחקניות לא מקצועיות, ושההתאחדויות שלהן לא משקיעות בהן כראוי. ארה"ב פתחה את מונדיאל 2019 עם 0:13 על תאילנד, והיה חשש שתוצאה דומה תחזור מספר פעמים, ושאפילו הפערים בין הנבחרות הגדולות לבינוניות עמוקים מכדי שיהיו הפתעות. בפועל קרה בדיוק ההפך, ומונדיאל 2023 הפך לחשוב והמפתיע אי פעם.
5 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת ג'מייקה
שחקניות נבחרת ג'מייקה
לא ספגו נגד צרפת וברזיל בדרך לשמינית הגמר. שחקניות נבחרת ג'מייקה חוגגות
(צילום: WILLIAM WEST / AFP)
5 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת גרמניה
שחקניות נבחרת גרמניה
אחת הפייבוריטיות הגדולות לא עברה את שלב הבתים. שחקניות נבחרת גרמניה
(צילום: REUTERS/Dan Peled)
שלב הבתים שלו נפתח עם ניו זילנד, שבמונדיאל השישי שלה בהיסטוריה - ואחרי 10 הפסדים רצופים - סימנה סוף-סוף 'וי' על ניצחון ראשון בגביע העולם, ועשתה זאת על חשבון סוללת הכוכבות של נורבגיה. וזו הייתה כמובן רק ההתחלה שרמזה על מה שעתיד לבוא. בסיום השלב הבתים, שלוש מ-10 הנבחרות המובילות בדירוג פיפ"א - סגנית אלופת אירופה גרמניה (מקום 2), האלופה האולימפית קנדה (7) ואלופת דרום אמריקה ברזיל (8) - הודחו, בעוד שש נבחרות מחוץ ל-20 הראשונות עלו לשמינית הגמר.
בין העולות ניתן היה למצוא את מרוקו מהמקום ה-72 בעולם - הנבחרת הערבית הראשונה בתולדות הטורניר - שהתאוששה מתבוסה 6:0 לגרמניה במשחק הפתיחה עם שני ניצחונות רצופים, וג'מייקה מהמקום ה-43 שלא ספגה נגד צרפת או ברזיל בדרך להופעה ראשונה בהיסטוריה בשמינית גמר המונדיאל על חשבון הסלסאו.
אלופת העולם ארה"ב עברה לשלב הבא רק בזכות קורת השער, שבדקה ה-92 של משחק הסיום שלה בבית 5 מנעה מפורטוגל סנסציה ענקית. בשמינית הגמר המזל כבר לא היה לצידה, ואחרי דרמת פנדלים משוגעת לחלוטין מול שבדיה, היא סיימה את הטורניר ללא מקום בטופ 3 לראשונה בהיסטוריה. "זה הרגיש כמו בדיחה חולנית", אמרה בסיום אגדת הענף מייגן ראפינו, שהחמיצה את הפנדל שלה.
5 צפייה בגלריה
שחקנית נבחרת ארה"ב מייגן ראפינו
שחקנית נבחרת ארה"ב מייגן ראפינו
"זה הרגיש כמו בדיחה חולנית". ראפינו
(Robert Cianflone/Getty Images)
זה היה מונדיאל שהכל יכול לקרות בו – בדיוק כמו שכדורגל צריך להיות. אבל ההפתעות הרבות וצמצום הפערים הן רק דוגמה אחת למקום הטוב שבו נמצא כדורגל הנשים. דוגמה בולטת נוספת היא קפיצת המדרגה ברמת השוערות, שהייתה תמיד אחד ההבדלים הבולטים והנראים לעין בין כדורגל נשים לכדורגל גברים. נשים בגובה האידיאלי לתפקיד השוערת הן מחזה נדיר, ונשים בגובה הזה שהן ספורטאיות שבוחרות לשחק כדורגל - ולא כדורסל לדוגמה - הן מחזה נדיר עוד יותר, מה ששם את השוערת המצויה בעמדת נחיתות ברורה. הגובה הממוצע של שוער במונדיאל בקטאר היה 1.88 מטר, לעומת 1.73 מטר באוסטרליה וניו זילנד. אבל נראה כי כדורגל הנשים הגיע למצב המתקדם שבו השוערות למדו איך לפצות – באופן חלקי כמובן - על היותן נמוכות בהשוואה לשוערים הגברים, באמצעות שיפור האתלטיות והבנת המשחק.
שוערת נבחרת אוסטרליה מקנזי ארנולד - המשחקת עם מכשיר שמיעה - הדפה שלושה פנדלים בדו-קרב מול צרפת ברבע הגמר; ארה"ב הייתה הרבה יותר טובה משבדיה בשמינית הגמר, אך השוערת זצ'ירה מושוביץ' סיפקה 11 הצלות ששמרו על 0:0 במשך 120 דקות; דפנה ואן דומסלאר, שוערת נבחרת הולנד בת ה-23 והתגלית הגדולה של היורו הקודם, הייתה נפלאה במשך כל הטורניר ובשמינית הגמר סיפקה שבע הצלות מרשימות במיוחד שסייעו לנבחרתה לנצח את דרום אפריקה.
5 צפייה בגלריה
דפנה ואן דומסלאר
דפנה ואן דומסלאר
"דור חדש של שוערות אתלטיות". ואן דומסלאר
(צילום: Lars Baron/Getty Images)
"לפני ארבע שנים, היו שוערות שלא היו מסוגלות להתמודד עם בעיטות ממש מתחת למשקוף", הסביר מאמן נבחרת הולנד אנדריס יונקר. "אבל כעת יש לנו דור חדש של שוערות אתלטיות, שלא מאפשרות לבעיטות כאלה להפוך לשערים. דפני היא אחת מהן. הן אתלטיות, הן בכושר טוב, יש להן מיקום טוב. ההתפתחויות בתחום הזה הן מדהימות".
46 אחוז מהנבחרות בטורניר שמרו על רשת נקייה לפחות במשחק אחד, לעומת 33 אחוז ב-2019. "בסך הכל, יש הרבה יותר תצוגות שוער מרשימות", אמרה נדין אנגרר, שעמדה בין הקורות של גרמניה בזכייה בגביעי העולם ב-2003 ו-2007. "אנחנו רואות עלייה חדה ברמת יכולת קבלת ההחלטות, כמו גם במשחק הגובה". עד הגמר הובקעו 160 שערים – פחות מבכל טורניר אחר במונחי ממוצע למשחק, וזה ממש לא בגלל ששחקניות השדה בועטות פחות טוב. האמת היא שבעיטת הפנדל של חולצת נבחרת אנגליה קלואי קלי בשמינית הגמר מול ניגריה, ששלחה את נבחרתה לשלב הבא, הגיעה בשיאה למהירות של 110.79 קמ"ש - יותר מכל אחד מ-1,084 השערים שהובקעו בעונה שעברה בפרמייר-ליג.
5 צפייה בגלריה
קלואי קלי
קלואי קלי
הבעיטה שלה הגיעה בשיאה למהירות של 110.79 קמ"ש. קלי
(צילום: Justin Setterfield/Getty Images)
השחקניות חזקות יותר, טכניות יותר, מהירות יותר, חושבות מהר יותר ושולטות בכדור טוב יותר. כל הדברים האלה הם פירות של ההשקעה ההולכת וגוברת בכדורגל הנשים במדינות רבות, שבעזרתה שבר המונדיאל הנוכחי שיאי עניין, הכנסות ורייטינג. והדבר הכי טוב בגביע העולם 2023 - שמורשתו תהיה ההוכחה למה מסוגל הענף כשהוא מקבל יחס והשקעה ראויים - הוא שאי אפשר לעצור התקדמות. זו רק ההתחלה.
פורסם לראשונה: 07:21, 18.08.23