קאדילק נראית כבר כמה עשרות שנים כמותג עם יותר היסטוריה מעתיד. יצרנית היוקרה שנחשבה במאה הקודמת לחוד החנית של תעשיית הרכב האמריקאית, זו שהביאה שורה של חידושים ופיתוחים טכנולוגיים לתעשייה, אינה מצליחה להיות רלוונטית מעבר לשוק הצפון אמריקאי, וגם שם מתקשה מול סוללת מותגי היוקרה הגרמניים.
5 צפייה בגלריה
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
(צילום: ניר בן זקן)
דבר אחד אי אפשר לקחת ממנה, והוא התמדה. שכן המותג האמריקאי שמזוהה בעיקר עם קהל יעד של הגיל השלישי ושכונות מנומנמות בערי פרישה לפנסיה, לא מפסיק לנסות. פעם אחר פעם הם משתדלים לגלות נוסחה שתפצח את ההגמוניה הגרמנית, ונכשלים. פעם אחר פעם הם משיקים מכוניות ממש לא רעות עם תג מחיר אטרקטיבי, ובכל זאת, לא.
כזו היא גם ה-CT5, מחליפת ה-CTS, ניסיון רביעי במספר של קאדילק בקטגוריית דגמי סאלון, אלטרנטיבה לאריות הקטגוריה כמו ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E קלאס ואודי A6. שלא במפתיע, בעיקר כי זה צפוי, בגרסאות רגילות היא לא מצליחה להתמודד מולן.
5 צפייה בגלריה
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
(צילום: ניר בן זקן)
אבל הסיפור שונה לגמרי בגרסאות V, דגמי קצה כוחניים שזכו מהרגע הראשון להערכה רבה, גם אם לא ביטאו זאת בהצלחה באולמות מכירה אירופאיים. הם כן נתנו לכך ביטוי באמצעות שיא היסטורי ב-2008 בנורבורגרינג, מסלול המרוצים הנחשב למגרש הביתי של הגרמנים. עם זמן הקפה של 7 דקות ו-59 שניות היא הייתה מכונית ארבע דלתות ראשונה שירדה מרף שמונה דקות ב"גהינום הירוק". ועוד פרט פיקנטי – זה היה מהיר ב-14 שניות מהזמן שקבעה שם ב.מ.וו M5.
סיכום: קדילאק CT5 בלאק ווינג היא המון דברים, אבל דבר אחד לא – קאדילק סטנדרטית ישנונית. שכן למרות הפוליטיקלי קורקט של הדוד סם, זו מכונית אקשן פראית שמייצרת טונות של חדוות נהיגה והתרגשות, עם המון אופי וקיצוניות מוטורית נפלאה ונדירה. כזו שכמעט ונעלמה מהתעשייה. היא ממש לא מתאימה לכל אחד. היא בפירוש לא טיל שיוט שגר ושכח כפי שהמתחרות הגרמניות הפכו. היא לא מתחנפת ולא מנפחת את האגו סתם כך. והיא גם לא מחפה על טעויות נהיגה, דורשת כבוד וצניעות והרבה כישרון (ולא פחות מכך ניסיון) כדי להוציא ממנה את המיטב.
היא גם יקרה. 850 אלף שקל זה המון כסף. ועדיין סכום נמוך בכ-200 עד 400 אלף שקל מהמתחרות הישירות ב.מ.וו M5 ומרצדס E63s. וכן, לפני שמכורי טסלה קופצים, זה גם סכום שמתאים לרכישת מודל S פלייד חזקה ומהירה משמעותית. אם (רק) זינוק מעמידה עושה לכם את זה. אבל אם נשארים באזור מוטוריקה מרגשת באמת, של מכונית סאלון עם ביצועי על מיטביים, אם אתם מעריכים חווית נהיגה כמו פעם, עם רגש, תחושה וצליל, הבנזין של דטרויט מנצח מבחינה זו הפעם עוד יותר מתמיד.
איך נראה: העיצוב החיצוני אגרסיבי, כוחני, משדר לסביבה מסר של כוח שרק ממתין להתפרץ. עם כונסי ומסיטי אוויר בולטים מלפנים, בתי גלגלים מובלטים, רביעיית מפלטים וספוילר קרבון מיותר על דלת תא המטען, היא משדרת ביזנס גם בחנייה ברחוב צפוף.
סביבת הנהג איכותית מאוד עם דיפוני עור דו-גוניים, תוספת אווירת קרב עם גימורי קרבון, הגה עם פס מרכוז בחלקו העליון ומתגי שליטה במצבי נהיגה ומידת המעורבות של בקרת היציבות. אהבנו גם את האפשרות לתצוגת נתוני ספורט על לוח המחוונים הדיגיטלי ("12), כולל מדידת זמני הקפה, זינוק ל-100 קמ"ש ורבע מייל, מד G, לחץ וטמפרטורה בצמיגים ועוד. חבל רק שמסך המגע ("10) נראה ומרגיש פחות איכותי מהמקובל כיום.
5 צפייה בגלריה
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
(צילום: ניר בן זקן)
המושבים הקדמיים עשויים קרבון קל משקל ונראים מצוין, עם תמיכה צדית משובחת (ואפשרות התאמתה למבנה הגוף וההעדפות), אבל הם לא נוחים לאורך זמן. וכרגיל בתוצרת ארה"ב, מראות הצד קטנות למדי, ומכילות שטחים מתים.
בהשוואה ל-CTS-V המוחלפת, ה-CT5-V בלאק ווינג קצרה ב-7 ס"מ (495 ס"מ), אבל בסיס הגלגלים שלה ארוך ב-3.5 ס"מ (294.5 ס"מ), והיא גם רחבה יותר ב-5 ס"מ (188 ס"מ). מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב במעט מקודמתה, אך המתחרות הגרמניות עדיפות מבחינה זו. תא המטען שגם בדגם היוצא היה צנוע, הצטמק ב-50 ליטר נוספים (337 ליטר) והוא קטן אפילו מהמקובל במשפחתיות קומפקטיות.
רשימת האבזור כוללת בין היתר מצלמות חניה היקפיות, תצוגת נתונים עלית, משטח טעינה אלחוטי, חימום וקירור למושבים הקדמיים, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. תוספת מעניינת היא מערכת טלמטריה המתעדת את נתוני הרכב (מהירות, הילוך, סל"ד, תאוצה, בלימה, זווית היגוי, מד G וזמני הקפה) במסלול מרוצים לרבות וידאו מהמצלמה הקדמית. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
איך נוסע: מנוע V8 בנפח 6.2 ליטר עם מגדש-על (מכונה LT4) עבר בירושה מה-CTS-V היוצאת וכמו בה, מייצר כמות אנרגיה אדירה. 668 כ"ס כעת (28 כ"ס יותר), שעוברים לגלגלים האחוריים דרך תיבת עשרה הילוכים אוטומטית (8 בדגם היוצא) שאינה רהוטה במהירות זחילה ודיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני.
כמות הכוח האדירה משוגרת לאספלט דרך צמד גלגלים בלבד וכתוצאה מכך כל לחיצה ראויה על המצערת תשגר את האחוריים למשחקי תופסת עם החרטום. ואנחנו לא מתכוונים לכך לאחר ניתוק בקרת האחיזה. נדמה לנו שרק על אספלט משובח של מסלול המראה בנתב"ג תוכלו להשיג את נתון הזינוק הרשמי (3.6 שניות, 0.3 שניות פחות מה-CTS-V). וכן, אנחנו יודעים שטסלה מודל 3 פרפורמנס תהיה מהירה יותר.
כי עם כל הכבוד לחשמל, מבחינת ריגוש והנאה מכל רגע של נהיגה הוא לא מתקרב, אפילו לא מדגדג, את החוויות שמייצרת הקדילאק הזו בכמויות מסחריות. המנוע הזה שופע כל כך הרבה אופי, רביעיית המפלטים מאחור מייצרת פס קול שאף רמקול, משובח ככל שיהיה, לא מסוגל לשחזר. יש לכך מחיר, והוא כבד. צריכת דלק ממוצעת של 6.3 ק"מ לליטר.
5 צפייה בגלריה
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
(צילום: ניר בן זקן)
הבלאק ווינג נבדלת מהגרסה הרגילה בהקשחת מרכב כוללת מתלים נוקשים יותר, מרכב מונמך (1.5 ס"מ) עם מוט גישור בין בתי הבולמים מלפנים וצמיגי מישלין פיילוט ספורט 4S רחבים במיוחד (275/35 מלפנים, 305/30 מאחור). אז לא, נוחות הנסיעה אינה אמריקאית רכה טיפוסית, וגם המתחרות הגרמניות יבודדו את הנהג והנוסעים טוב יותר.
אז היכולת הדינמית משובחת, אבל הן גם מחייבות נהג מיומן ושקול מאחורי ההגה. שכן באופן נדיר בתעשייה כיום, הבלאק ווינג לא סלחנית. תטעו והיא תבעט לכם בישבן ותעניש אתכם. זה יכול להסתיים באגו קצת פגוע, זה יכול גם להיגמר בנזק כספי, או יותר מכך. על המסלול זה לא נורא, על כביש ציבורי התוצאה עלולה להיות קשה.
אבל כאשר מכבדים אותה, היא הופכת לאחת המכוניות המרגשות ביותר על הכביש, בכל רמת מחיר. לא רק עם החלקות כוח ספונטניות, אלא גם הגה מהיר (שני סיבובים מרצה לקצה) ומדויק, בורר נהיגה עם אפשרות התאמה נפרדת לכל אחת מהמערכות - ארבעה מצבים למנוע-גיר, שלושה מצבים להגה, מתלים ובלמים, שישה לבקרת יציבות ומשיכה.
5 צפייה בגלריה
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
קאדילק CT5-V בלאק ווינג
(צילום: ניר בן זקן)
מה לא אהבנו? את חגורות הבטיחות שמהדקות למושב תחת חשש להחלקה לא רצונית (מנותק במצב מסלול שאינו מומלץ לכביש הציבורי) ואת מערך הבלמים המגיע מברמבו (398 מ"מ ושש בוכנות מלפנים, 373 מ"מ וארבע בוכנות מאחור) שאמנם מציע יכולת האטה מרשימה, אבל חסר תחושה מספקת.
  • מנוע: V8, בנזין מגדש-על, 6.2 ליטר
  • הספק: 668 כ"ס ב-6,600 סל"ד
  • מומנט: 91.1 קג"מ ב-4,400 סל"ד
  • תמסורת: 10 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
  • אורך: 495.1 ס"מ
  • רוחב: 188.3 ס"מ
  • גובה: 143.7 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 294.7 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,879 ק"ג
  • נפח תא מטען: 337 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.6 שניות, 322 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 6.8 ק"מ לליטר, 247 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
  • מחיר: 850 אלף שקל