ג'נסיס היא חטיבת היוקרה של יונדאי, בדיוק כפי שלקסוס עבור טויוטה, אינפיניטי עבור ניסאן או אקורה עבור הונדה. ובכל זאת יש הבדל - המותג הקוריאני צעיר משמעותית מכל המוזכרים, והוקם כיחידה עצמאית רק לפני חמש שנים. בתחילה עם הכוונת על השוק הצפון אמריקאי בלבד ולאחר ההצלחה, עם תוכניות התרחבות לאירופה.
4 צפייה בגלריה
ג'נסיס G80
ג'נסיס G80
(צילום: ניר בן זקן)
ההיסטוריה של ה-G80 ארוכה יותר מחיי המותג, שכן היא דור שלישי לדגם יוקרה ראשון ביונדאי, אשר כונה בעבר בפשטות יונדאי ג'נסיס. אז הוא היה עדיין דגם צנוע יחסית ובוסרי, היום הוא משווק עם צלב הכוונת שמונח על צלליות מיטב התעשייה: אודי A6, ב.מ.וו סדרה 5 ומרצדס E קלאס, וכמובן לקסוס, אקורה, אינפיניטי, קדילאק ויגואר שממוקמים מעט מתחת וכשלו באירופה. האם דווקא הקוריאנים מסוגלים?
סיכום: בפשטות ובקצרה, כן. ה-G80 אינה מלוטשת עד הפרט האחרון כמתחרותיה הגרמניות. אם מבחינת איכות נסיעה ותיאום תיבת ההילוכים והמנוע. וזה לא צריך להפתיע, שכן כל הכסף והידע בעולם לא יכול להחליף בן רגע עשרות שנים של ניסיון בייצור מכוניות יוקרה. אבל היא בכל זאת מצליחה לעקוף בקלות מרשימה את רשימת המתחרות הלא-גרמניות בקטגוריה וחשוב מכך, גורמת לך להרגיש שעוד שיוף אחד קטן, והיא כבר לגמרי שם.
כי היא מעניינת ומרשימה מאוד למראה, מצוידת בסביבת נהג איכותית ומרשימה, מאובזרת בנדיבות גם מבחינת עזרי בטיחות ומציעה המון מקום ליושבים מאחור. ועוד עניין אחד קטן. תג המחיר שלה אמנם עסיסי ביחס לתוצרת קוריאה, ו-440 אלף שקלים אינם כסף כיס, אבל הוא נמוך מהמתחרות בעשרות אלפי שקלים ומוצמדת לו חבילת שירות ייחודית בשוק הרכב המקומי. כך שכפי שהערכנו בעבר, למנהלי מותגי היוקרה הגרמניים צפויה כאן תחרות חדשה ומאוד מאתגרת מול מתחרה משובחת.
עיצוב ותא נוסעים: ה-G80 מאמצת את קו העיצוב העדכני של היצרנית שעליו חתום לוק דונקרוולקה, מי שערק לג'נסיס מתפקידו הקודם כמעצב הראשי של בנטלי. והיא נראית מצוין ומושכת המון תשומת לב, עם עיצוב מוקפד לפרטים קטנים כולל יחידות תאורה מקוריות וחלק אחורי המשתפל בחדות לאחור עם צללית כמו-קופה. החרטום נראה מעט בומבסטי שלא לצורך, החישוקים מאוד מרשימים.
4 צפייה בגלריה
ג'נסיס G80
ג'נסיס G80
(צילום: ניר בן זקן)
בשונה מתאי נוסעים במותגי היוקרה לקסוס ואודי שבהם ניתן למצוא חלקי מדף מוכרים של בעלות הבית העממיות (טויוטה ופולקסווגן בהתאמה), כאן אין כל זכר לבעלת הבית העממית, יונדאי. הפריט המשותף היחיד שמצאנו הוא מתג בלם חניה חשמלי שמגיע מהסונטה החדשה.
איכות החומרים גבוהה, כולל דיפוני העור ויריעות האלומיניום, אך דיפוני העץ הם כבר "יותר-מדי" ומוטב היה לוותר עליהם. גלגל ההגה (בקוטר גדול יחסית) מקורי, אם כי פחות הרשים אותנו. גם על פעולת מד סל"ד - בלוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) - הפוכה מהמקובל, היינו מוותרים. אף הוא אלמנט נוסף שמרגיש "מתאמץ".
בחלקה העליון של הקונסולה יש מסך מגע סופר-רחב ("14.5) שאותו ניתן להפעיל גם באמצעות גלגלת שליטה. קצת מגושמת בתחילה אך לאחר הסתגלות הופכת לקלה ואינטואיטיבית. מושב הנהג נוח מאוד וכולל אפשרות כיוון לתמיכה בירכיים ובמותניים, אם כי הוא מתאים בעיקר למידות XL אמריקאיות.
ה-G80 גדולה ממתחרותיה הגרמניות באורך (3 עד 6 ס"מ, 499.5 ס"מ) ובבסיס הגלגלים (301 ס"מ, עוד 3.5 עד 8.5 ס"מ). יתרון הגודל הזה מאפשר לה להציע מרחב מחיה טוב משמעותית ונדיב מאוד ליושבים מאחור. ליושב מימין שם יש אפשרות להסיט בעזרת מתגים את המושב שלפניו כדי לייצר שטח עצום לרגליים, בדומה למקובל בספינות דגל במחיר כפול. ליושבים מאחור יש גם שליטה נפרדת על מערכת הבידור.
רשימת אבזור הנוחות ארוכה במיוחד וכוללת בין היתר כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים עם עיסוי לנהג, כיוון חשמלי להגה ודלת תא מטען חשמלית, מצלמות היקפיות, חלון שמש פנורמי ועוד. כל זאת בכל הגרסאות. רכב המבחן הוסיף אוורור למושבים הקדמיים, תצוגת נתונים עילית, סגירת דלתות רכה, תאורת מטריקס-לד ומערכת שמע משובחת.
גם מערך הבטיחות עשיר מהמקובל וכולל בין היתר - מלבד מערכות מוכרות - גם בלימה אוטונומית לתנועה חוצה, התרעת שטחים מתים אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי), הקרנת "שטח מת" באמצעות המצלמות ההיקפיות, ניטור מבט נהג והתרעה על שכחת ילדים במושב האחורי. מפתיע שתא המטען צנוע יחסית (424 ליטר) ואין אפשרות קיפול בגב המושב האחורי.
4 צפייה בגלריה
ג'נסיס G80
ג'נסיס G80
(צילום: ניר בן זקן)
איך נוסע: בשונה מב.מ.וו ומרצדס המשווקות את סדרה 5 ו-E קלאס רק בגרסאות היבירדיות-נטענות, לג'נסיס עדיין אין יחידה כזו. המנוע כאן הוא טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר (304 כ"ס) המחובר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה אחורית. הזינוק מהמקום נאה - 6 שניות ל-100 קמ"ש - וגם האצות ביניים מתבצעות בנינוחות מרשימה. הוא לא שקט במיוחד אבל עדיין מאפשר שיוט מהיר חסר מאמץ.
פחות מרשים הוא שילוב המנוע-גיר תחת עומס גבוה, אם במקרה של האצת ביניים או פשוט תוואי מאתגר. התיבה סובלת מתגובות איטיות מדי, מורידה הילוך לאט ואינה ממהרת יותר כאשר עוברים לשימוש ידני באמצעות מנופים מאחורי ההגה. צריכת הדלק סבירה בלבד: 9.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
רכב המבחן בגרסה הבכירה מצויד בבולמי זעזועים אדפטיביים עם נוקשות משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, או נתוני סריקת תוואי דרך לפנים. נוחות הנסיעה העירונית אינה מרשימה במיוחד ונראית כפחות משכנעת מזו של מתחרות גרמניות, גם בנהיגה בכביש מהיר. השיכוך שם לוקה בחסר והמרכב מתנדנד לעיתים שלא לצורך. בידוד הרעשים טוב, הודות לשמשות כפולות, אם כי במהירות עירונית חודרת לעיתים אוושת צמיגים מיותרת.
4 צפייה בגלריה
ג'נסיס G80
ג'נסיס G80
(צילום: ניר בן זקן)
הפתעה לטובה נוספת היא היכולת הדינמית, עם יציבות כיוונית מרשימה ואחיזה גבוהה מאוד, בין היתר הודות לרביעיית מישלין פיילוט ספורט 4 משובחים (245/45 ו-275/40 לפנים-אחור) שמצליחים לשמור את הרכב שלו גם לאחר ניתוק העזרים האלקטרוניים. ההרגשה היא שה-G80 מסוגלת לטפל בהרבה יותר כוח מכפי שיש למנוע הזה להציע.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.5 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 304 כ"ס ב-5,800 סל"ד
  • מומנט: 43 קג"מ ב-1,650 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
  • אורך: 499.5 ס"מ
  • רוחב: 192.5 ס"מ
  • גובה: 146.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 301 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,785 ק"ג
  • נפח תא מטען: 424 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6 שניות, 240 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.7 ק"מ לליטר, 194 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 10
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 439 אלף שקל (385 אלף שקל)