• במה נהגנו: ORA פאנקי קאט
  • מתחרים: MG4, פולקסווגן ID3, פיז'ו e308
  • מתי אצלנו: תחילת השנה
  • מחיר משוער: החל מ-150 אלף שקל
  • בעד: עיצוב חיצוני, סביבת נהג, אבזור, בטיחות
  • נגד: נוחות בינעירונית, בלימה רגנרטיבית
בגדול: ORA הוא לא (רק) עוד מותג חשמליות סיניות, אחד מיני רבים שהגיעו ועוד יגיעו לכבישי ישראל. מדובר בחטיבה הייעודית לרכב חשמלי של גרייט וול, מהחברות הוותיקות והענקיות שבתעשיית הרכב הסינית, וגם זאת שמכוונת ללב שוק הרכב האירופי, עם ביקושים יוצאי דופן לרכב חשמלי. בשונה ממרבית המתחרות שלה, אצל גרייט וול מהלך שכזה לא מזכיר קפיצת ראש למים הסוערים של שוק הרכב האירופי. החברה כבר ניסתה לשווק בעבר סופר מיני בשם C10 ואת הטנדר סטיד, אך למרות שהצמידה להם תג מחיר נמוך מזה של המתחרים שניהם נחלו כישלון חרוץ. כישלון שבדיעבד שימש שיעור חשוב מאוד עבור הענקית הסינית.
המכונית הראשונה ש-ORA תשווק גם אצלנו פונה לקטגוריית המשפחתיות החשמליות, שצפויה לצמוח באופן משמעותי בשנים הקרובות. הסינית החדשה הזאת תצטרך להתמודד שם מול מתחרות משובחות כמו פולקסווגן ID3, רנו מגאן-E, פיז'ו e308 וכמובן המתחרה מבית MG4. נהגנו בה לראשונה, על אדמת בריטניה, כדי לבדוק האם הלקח מניסיון החדירה הקודם של גרייט וול ליבשת הישנה נלמד. על הדרך ניסינו להבין מה היא מחדשת בקטגוריה ובעיקר - האם היא יכולה להפוך לשחקנית משמעותית בה.
עיצוב ותא נוסעים: המראה החיצוני הוא אחד מהאסים של הפאנקי קאט. בחרטום יחידות תאורה עגולות המזכירות את אלו של המיני. מאחור יחידות התאורה משולבות בצורה מקורית יותר בשמשה האחורית, והצללית הכללית מזכירה את הניסאן ליף הראשונה. התוצאה הסופית מרשימה מאוד, וה-ORA מושכת הרבה מאוד מבטים.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב
סביבת הנהג - המרשימה לא פחות - כבר מצליחה לייצר תחושה של מכונית יקרה בהרבה ממה שידרשו עליה באולם התצוגה. ההישג הזה נרשם הודות לשימוש בדיפונים דו גוניים בצבעי בז' בהיר עם ירוק (בהתאמה לצבע המרכב החיצוני). בכל פינה תגלו חומרים איכותיים, ואם לא היו אומרים לנו שהריפודים והגימורים עשויים מעור סינטטי נראה שלא היינו מצליחים לעלות על זה לבד. גלגל ההגה בעל שתי הצלעות מציג מראה מקורי ונאה, בעוד בורר הילוכים בעיצוב חוגה מאפשר חלל עם תא אחסון שימושי ותחושה אוורירית בין הנהג לנוסע.
כמקובל יש לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע האחראי על הפעלת מערכות שונות (בגודל "10.25 כל אחד), ותחתיו נמצאת סוללת מתגים מתכתיים ונאים לשליטה בבקרת האקלים. זה אכן יפה אבל גם לא מושלם. תצוגת המחוונים היא קבועה ללא אפשרות לקבל את נתוני צריכת חשמל ממחשב הדרך למשל, וגם ביצוע פעולות בתפריטים השונים במסך המגע גוזל תשומת לב מיותרת בזמן נהיגה בגלל אייקונים קטנים מדי. עוד נציין כי בינתיים אין גם צימוד ל-Apple CarPlay ול-Android Auto, אבל ב-ORA מתחייבים כי הוא יוצע בעתיד ללקוחות במסגרת עדכון תוכנה.
המושבים הקדמיים סבירים מבחינת נוחות ותמיכה, עם תנוחת נהיגה ושדה ראייה טוב לנהג, וקצת פחות טוב לנוסע - בהיעדר כיוון גובה למושב שלו. בהשוואה לפולקסווגן גולף למשל, היא קצרה ב-5 ס"מ (423.5 ס"מ), אבל רחבה ב-3.5 ס"מ (182.5 ס"מ), גבוהה ב-16 ס"מ (160 ס"מ) ויש לה בסיס גלגלים ארוך ב-3 ס"מ (265 ס"מ). הודות לכך - וגם לתכנון פנימי מתקדם - מתקבל כאן מרחב מחיה לשני מבוגרים שהוא נדיב באופן משמעותי מזה המקובל במשפחתיות קומפקטיות, בעיקר לרגליים. באגף המינוסים אפשר לציין את הרצפה הגבוהה מעט בגלל מיקום הסוללה, וגם את העבודה שליושבים מאחור אין תאורת פנים, אין פתחי מיזוג ויש רק שקע USB בודד. תא המטען צנוע מדגמי מיני רגילים עם 228 ליטר בלבד, אבל יש תא ייעודי לכבל הטעינה מתחת לרצפה.
רשימת האבזור מרשימה, לרבות כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטית, מצלמות חניה היקפיות, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית, אבל באופן מפתיע ללא מגב לחלון האחורי. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת וניטור ערנות נהג באמצעות מצלמה סורקת פנים.
מנועים וביצועים: המנוע החשמלי מפיק 171 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים ומאפשרים ביצועים טובים יחסית עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות, אם כי לא יוצאי דופן. למערכת הבלימה הרגנרטיבית יש שלושה מצבי עוצמה, אבל גם החזק ביותר מביניהם אינו מספיק כדי לאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל היום במכוניות חשמליות. בכל מקרה, המעבר ביניהם מתבצע באמצעות התפריט הנמצא במסך המגע - סידור פחות נוח לעומת מנופי שליטה ידניים כמקובל בחשמליות מודרניות.
ORA תציע אפשרות בחירה בין שני מצברים. הראשון עם קיבולת של 48 קוט"ש (כמו בגרסה שבה נהגנו) המאפשר טווח נסיעה צנוע יחסית של 310 ק"מ. השני, בקיבולת של 63 קוט"ש כבר יציע טווח נסיעה גדול יותר - 420 ק"מ. תנאי הנהיגה בבריטניה שונים מאלו שבישראל, ולכן לבדיקת טווח הנסיעה נמתין למבחן המלא שנערוך לה כשהיא תנחת פה. בכל מקרה, התאכזבנו לגלות כי מערכת הטעינה המהירה היא איטית יחסית (80DC) ומילוי ל-80% אורך 47 דקות.
נוחות והתנהגות: איכויות הנסיעה טובות ביחס למקובל ברכב חשמלי, בעיקר במהירות נמוכה. במהירות גבוהה זה קצת פחות טוב, בין היתר בגלל שימוש במתלה אחורי פשוט (קורת מתח לעומת רב חיבורי במרבית המתחרים). רדיוס הסיבוב גדול במעט מזה של פולקסווגן גולף למשל (11.2 מטר, 30 ס"מ יותר).
היכולת הדינמית טובה בסך הכל, זוויות הגלגול מעט יותר מודגשות ממה שהיינו מצפים, אבל ההתנהגות בטוחה וצפויה במגבלות. הרכב שבו נהגנו צויד בצמיגים של חברת Giti הסינגפורית, שהפגינו בתנאי האספלט המאתגרים של הממלכה הבריטית רמת אחיזה נמוכה יחסית, והם גם אחראים ליצירת רעשי דרך בשיוט. דוושת הבלם בעלת תחושה דו שלבית, כמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה. להגה אפשרות בחירה בין שלושה מצבי תגבור, אנחנו העדפנו להותיר אותו על מצב ספורט בעל תחושה טבעית יותר.
סיכום: ה-ORA פאנקי קאט הוא דגם חשמלי מרשים, המוכיח גם כי בעלת הבית גרייט וול הפיקה את הלקחים מהניסיון הקודם שלה לשווק מכוניות באירופה. היא אמנם לא מצטיינת מבחינת איכויות הנסיעה כמו החשמליות האירופיות, אבל בזמן שמרבית המכוניות החשמליות נרכשות בעיקר ממניעים רציונליים, היא כן מצליחה לשלב בקטגוריה המון אמוציות וחשק באופן ייחודי - וזה לא עניין של מה בכך עבור מותג סיני.
ואיך היא עושה את זה? דווקא די פשוט. היא לוקחת את כל היתרונות הברורים של ביצועים טובים וטווח נסיעה שימושי, עוטפת אותם בעיצוב שובה לב שיהפוך בעתיד לאייקוני ומשלימה עם תא נוסעים סופר מיוחד ואיכותי. ולכן היא המכונית החשמלית הראשונה שהופכת את הבחירה בה, לכזאת שלא רק מונעת ממניעים שכלתניים וקרים, אלא גם כזאת שיש בה משקל לרגש ולחשק.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 48 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 171 כ"ס / 25.5 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 423.5 ס"מ
  • רוחב: 182.5 ס"מ
  • גובה: 160.3 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 265 ס"מ
  • משקל: 1,540 ק"ג
  • נפח תא מטען: 228 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 8.3 שניות
  • מהירות מרבית: 160 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 150 אלף שקל
פורסם לראשונה: 15:16, 29.12.22