• במה נהגנו: MG4
  • מתחרים: ORA פאנקי קאט, פולקסווגן ID3, רנו מגאן-E, פיז'ו e308
  • מתי אצלנו: תחילת השנה
  • מחיר משוער: החל מ-140 אלף שקל
7 צפייה בגלריה
MG4
MG4
(צילום: ניר בן זקן)
  • בעד: איכות נסיעה, עיצוב, ביצועים
  • נגד: תפעול, מושב אחורי
בגדול: ההתחלה הייתה מקרטעת אבל ההמשך כבר היה מרשים מאוד. MG שהייתה לפני למעלה מעשור חלוצת הפלישה הסינית לישראל, אז עדיין עם דגמי בנזין, עשתה חתיכת דרך מאז. מי שהייתה במאה הקודמת אחת מיצרניות הרכב הבריטיות המוערכות ועברה בתחילת המילניום השלישי לבעלות סינית, מצאה את עצמה כאחת מהשחקניות הבכירות בשוק הישראלי. מיצרנית עלומת שם עם תג מחיר נמוך ורמת אבזור נאה אך עם ביצועים לא משכנעים, היא הפכה לשחקנית לגיטימית ומשמעותית בשוק. כזו שגם הגדולות ביותר כבר מביטות בה בעניין.
השינוי הזה הגיע עם ה-ZS EV, דגם חשמלי משפחתי ראשון, ששכנע רוכשים רבים יותר מכפי שמישהו האמין באותם הימים, לנטוש את המשפחתית בנזין הקלאסית לטובת מכונית שמגיעה עם שקע. הרכב שגם הפך לחשמלי הנמכר ביותר ב-2020, איבד מאז את מעמדו הבכיר - בין היתר עקב בעיות אספקה קשות - רק ללהיט המכירות העולמי טסלה מודל 3, והשנה גם לג'ילי גיאומטרי C.
7 צפייה בגלריה
MG4
MG4
(צילום: ניר בן זקן)
כעת מחזיק המותג בדגם שנראה כמי שמסוגל לשחזר את ההצלחה הפנטסטית של אחיו הבוגר והגדול יותר. עם פלטפורמה חדשה וייעודית להנעה חשמלית ולא רק עם בסיס מוסב כבעבר, שתשמש בעתיד דגמים נוספים של היצרנית. באירופה תציב MG את ה-4 כאלטרנטיבה לאריות שבחבורה - פולקסווגן ID3, רנו מגאן-E ופיז'ו e308. כל אחת מהשלוש מגיעה מבית עמוס היסטוריה של הצלחות, אבל לאף אחד מהן אין ותק חשמלי ארוך יותר מלמותג הסיני. איך שגלגל מסתובב.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב
עיצוב ותא נוסעים: הפגישה הראשונה מציגה מראה מרשים, שלטעמנו הוא גם הנאה והמוצלח ביותר שהגיע לכאן עד היום מהמזרח. עם הקפדה על אלמנטים חשובים כיום בתעשייה כמו יחידות תאורת לד מקוריות מלפנים ומאחור, כונסי אוויר בפגוש הקדמי ומסיטי אוויר מאחור. ה-MG4 נראית ספורטיבית מבלי להיות צעקנית, תמהיל נדיר כיום. שיא של מקדם גרר אמנם לא נרשם כאן, אבל נתון של 0.27 למכונית מסוגה הוא נאה מאוד.
סביבת הנהג עדכנית מאוד, עם איכות חומרים טובה יחסית. קחו בחשבון שריפוד בהיר (למרות מה שהילדים יעשו לו בהמשך) עושה לרכב רק טוב, והוא הופך את תא הנוסעים ואת סביבת הנהג למוצלחת בהרבה מאשר ברכב שבו נבחר ריפוד כהה וקודר. יש כאן מיעוט מבורך של מתגים, והשליטה מתבצעת בעיקר דרך מסך מגע בגודל "10.25. הערה ליצרנית: האייקונים קטנים יחסית ולכן התפעול מחייב רמת ריכוז גבוהה מהנחוץ בזמן הנהיגה, אז אנא שפרו זאת בגרסה הבאה.
לוח המחוונים הדיגיטלי צנוע ("7) אך נוח יותר לקריאה. גם פה נרשם פספוס קל - על ההגה הנאה והמקורי מונחים מתגי שליטה מבלבלים. יש בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) בעיצוב חוגה האהוב כל כך בתעשייה, המוצב על גבי קונסולה צפה שמשחררת חלל נחוץ לתאי אחסון בין המושבים הקדמיים. המושבים מתגלים כנוחים מאוד והם מציעים תמיכה טובה, חבל רק שלא ניתן לכוון את גובה מושב הנוסע.
בהשוואה לפולקסווגן גולף למשל, ל-4 אורך זהה (428.5 ס"מ) אך בסיס גלגלים גדול ב-8.5 ס"מ (270.5 ס"מ), ולכן מרחב המחיה ליושבים מאחור גדול באופן משמעותי מהמקובל במשפחתיות קומפקטיות, ואפילו מרכב הפנאי ZS. חבל רק שאלו שישבו כאן מאחור ייאלצו לריב על שקע USB בודד, וגם לא יהיו להם ידיות אחיזה בתקרה, משענת יד מתקפלת במרכז הספסל, תאורת פנים ייעודית או פתחי מיזוג נפרדים. עוד נציין שהשמשה האחורית היא נטולת מגב ושתא המטען מציע נפח דומה למקובל במשפחתיות קומפקטיות (363 ליטר).
רשימת האבזור העשירה בגרסה הבכירה שבה נהגנו, כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי ומערכת מצלמות היקפיות. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
7 צפייה בגלריה
MG4
MG4
(צילום: ניר בן זקן)
מנועים וביצועים: ה-MG4 תוצע בשלב ראשון בשתי גרסאות מנוע-מצבר. לגרסת הבסיס יש 170 כ"ס, מצברי 51 קוט"ש וטווח נסיעה רשמי של 350 ק"מ. לגרסה הבכירה שבה נהגנו יש כבר 204 כ"ס ומצברי 64 קוט"ש עם טווח נסיעה ראוי ומקובל כיום בקרב מתחרות דומות, כ-450 ק"מ. ההנעה בשני המקרים היא לגלגלים האחוריים. הביצועים? טובים למדי. הבכירה בין השתיים מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.9 שניות ומדגימה יכולת הורדת כוח מצוינת גם על אספלט רטוב וחלק. מערכת ההנעה שקטה לחלוטין ומספקת תאוצה חלקה ולינארית. מרשים מאוד.
בעתיד תוצע גם גרסת ביצועים עם שני מנועים חשמליים והספק משולב של 448 כ"ס עם הנעה כפולה קבועה. שם אנחנו כבר נכנסים לטריטוריה אחרת לגמרי, ולפי MG אפשר לבנות על זינוק ל-100 ב-3.8 שניות בלבד, דומה לטילים אירופיים אריסטוקרטיים (ויקרים להחריד) כמו אודי RS3 ומרצדס A45s.
את נסיעת המבחן ביצענו בסקנדינביה שתנאי הנהיגה בה שונים מאוד מאלו שבישראל. בעיקר זו המהירות הנמוכה בדרך כלל, הטופוגרפיה השטוחה והטמפרטורות המאוד נוחות בקיץ, בטח בהשוואה למקום המאוד חם שאנחנו אוהבים לקרוא לו בית. ולכן ניאלץ להמתין עם בדיקת צריכת החשמל והטווח למבחן מקומי. בכל מקרה, MG משלבת כאן יכולת טעינה מהירה באופן משמעותי מזאת שהוצעה בדגמיה הקודמים, ולמעשה גם מהמקובל בתעשייה הסינית. 117DC לגרסת הבסיס ו-135DC לבכירה, ומילוי מ-10% ל-80% ב-40 ו-35 דקות בהתאמה. גם כאן ניתן להשתמש בסוללה לטובת הפעלת מכשירים אחרים דרך שקע הטעינה.
7 צפייה בגלריה
MG4
MG4
(צילום: ניר בן זקן)
פחות התרשמנו ממערכת הבלימה הרגנרטיבית, שמציעה (רק) שלושה מצבי עוצמה ידניים ומצב אוטומטי. הבעיה היא שגם מצב ההאטה (והטעינה) העוצמתי ביותר אינו חזק דיו על מנת לאפשר נהיגה ללא שימוש בדוושת הבלם, חוויה שעולם החשמל הכניס לחיינו. המעבר בין המצבים מתבצע דרך תפריט במסך המגע, וזה משמעותית פחות נוח לעומת מנופי שליטה מאחורי ההגה שאין כאן, או אפילו בעזרת מתג ייעודי שקיים למשל ב-ZS EV.
נוחות והתנהגות: בשונה מדגמים חשמליים אחרים של המותג הסיני שהוסבו מבנזין לחשמל, כאן משמשת פלטפורמה חדשה וייעודית להנעה חשמלית, המשלבת את מערכת המצברים החדשה והקומפקטית שגובהה 11 ס"מ בלבד, כחלק אינטגרלי מהמרכב. זה אמור לסייע לקשיחות המבנית וגם להוריד את מרכז הכובד, עם חלוקת משקל מאוזנת לפנים-אחור (50-50).
וזה עובד. איכות הנסיעה מרשימה מאוד עד כדי הסתכנות בקביעה שהיא טובה מכל רכב חשמלי סיני אחר שבו נהגנו. טובה עד כדי סגירת הפער ממיטב התוצרת האירופית. מערך המתלים (מקפרסון מלפנים, רב חיבורי מאחור) משכך היטב אפילו רחובות אירופיים מרוצפי אבנים, עם בידוד רעשי דרך ורוח טוב מאוד.
לא פחות מרשימה היא התנהגות הכביש המופתית. זו אינה מכונית ספורט, וגם אין לה גם יומרה להיות כזאת, אבל מערך המיתלים עובד כאן באופן מעורר הערכה. כולל תחת פרובוקציות מרושעות של הנהג. ולא פחות חשוב, ההתנהגות מגובה במערכות הגה ובלמים עם תחושה טבעית ומדויקת - דבר נדיר ברכבים חשמליים - שמעניקה ביטחון נחוץ. במפתיע, כושר התמרון פה טוב מזה של משפחתיות קומפקטית והוא דומה יותר לסופר מיני, עם קוטר סיבוב של 10.6 מטר בלבד המקל מאוד על תמרוני חניה בעיר.
7 צפייה בגלריה
MG4
MG4
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: MG4 היא אולי הדוגמה הטובה ביותר כיום לשיפור האדיר שעברה תעשיית הרכב הסינית ולסגירת הפערים ההיסטוריים שהיא מציגה למול יצרניות מערביות ותיקות. ואם חשבתם שזה מוגבל רק לביצועים ויעילות אנרגטית של מערכת ההנעה, חשבו שוב. הפלטפורמה הייעודית החדשה מאפשרת חלל פנים מרשים בעטיפה קומפקטית, אבל גם איכות דינמית שספק אם היא נופלת מהמיטב שיש לאירופה להציע בסגמנט זה.
אצלנו ההצלחה של ה-MG4 נראית די מובטחת. הביקוש האדיר לכל רכב בעל הנעה חשמלית מסלק את החשש שהיבואן יתקשה למכור כל מכונית שיצליח להביא. תוסיפו לכך תג מחיר נמוך מה-ZS EV (ככל הנראה) שדומה למשפחתיות קומפקטיות עם מנועי בנזין - בדומה למצב באירופה - וקיבלתם יופי של תמורה. הנבואה ניתנה לשוטים, ועוד מוקדם לקבוע האם מדובר בלהיט החשמלי הכי גדול של 2023. אבל אם היצרנית תהיה נדיבה עם הנציגות הישראלית, ה-4 הזאת תמצא את עצמה במקום מאוד גבוה בטבלת המכירות.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 64 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 204 כ"ס / 25.5 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 428.7 ס"מ
  • רוחב: 183.6 ס"מ
  • גובה: 150.4 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 270.5 ס"מ
  • משקל: 1,685 ק"ג
  • נפח תא מטען: 363 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 7.9 שניות
  • מהירות מרבית: 160 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 140 אלף שקל