1. מחיר הרכב בישראל הוא מהגבוהים בעולם, לעיתים קרובות כפול מהמקובל במדינות אחרות ואף יותר מכך. במקרה של רכב משומש הפערים גדולים אף יותר ובעוד שבאירופה ובעיקר בארה"ב תוכלו לשים יד על רכש משומש מעורר חשק בעלות של שתי משכורות ממוצעות, אצלנו המצב שונה בדרך כלל, ובאופן קיצוני. ולמרות זאת, הצלחנו לחלץ עבורכם מספר דוגמאות אחרות, של מכוניות שתענוג לנהוג בהן וקל לרכוש אותן, במחיר (באמת) שווה לכל נפש. ב-35 אלף שקל בלבד, המכוניות האלו יספקו לכם כיף עצום.
מתוך הכתבה: אחת המכוניות היפות והמקוריות שעוצבו באלף הנוכחי, וזו שהמעצב-מתכנן פיטר שרייר חייב לה קריירה מפוארת. הפלטפורמה היא של פולקסווגן גולף דור רביעי, כך שהיכולת הדינמית לא הייתה מעולם אחר, אבל זה לא הפריע ולא מפריע לה להיות אחת המכוניות הנחשקות על הכביש. הגרסה המומלצת היא ה-180 כ"ס עם הנעה קדמית, שמגלה אמינות גבוהה יותר מגרסאות כפולות-הנעה (225 כ"ס).
  • מחירון: 19 אלף שקל לשנת 2000 עד 31 אלף שקל ל-2006
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 1.8 ליטר, 180 כ"ס
  • תמסורת: שישה הילוכים ידנית, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.8 שניות, 228 קמ"ש
  • חשוב לבדוק: תקינות מצמד. פנסים קדמיים יקרים להחלפה
-----------------------------------
2. הכתבה במקום השני השנה מבחינת מספר קוראים עסקה בתהליך שכול בעל רכב מתעב - מבחן הכשירות השנתי (טסט) שעל הרכב לעבור. גם רכב כמעט-חדש. לא במקרה, התהליך הכלל לא זול הזה נתפס כדרך לשאיבת כספים מכיסו של בעל הרכב, לטובת קופת המדינה. מס על השימוש בעלות על רכב, לכל דבר ועניין. במרבית מדינות אירופה למשל, אין דרישה לטסט שנתי, בעיקר לא לרכב חדש ומודרני, בישראל כן, אולי כדי לשמר את מכוני הרישוי שנהנים מכך (בעיקר) פיננסית. וכעת דיווחנו לכם ראשונים על שינוי. המדינה תחייב מבחן כשירות לרכב בן 3 עד 10 שנים רק אחת לשנתיים. מסתבר כי במשרד התחבורה גילו סוף סוף שהיקף הליקויים ברכב פרטי-עדכני נמוך ביותר ב-10 השנים הראשונות. אבל, לא הכל ורוד כמובן. את אגרת הרישוי היקרה פי כמה מהטסט עצמו, נמשיך לשלם מדי שנה. כי אפשר. פרסום ראשון: במקום טסט שנתי, מבחן כשירות אחת לשנתיים לרכב עד גיל 10.
9 צפייה בגלריה
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)
ומה אנחנו חשבנו על זה? משרד התחבורה מוביל כמה רפורמות בתחום הרישוי כדי לחסוך בזמן, כסף ובירוקרטיה וזו אחת מהן. באותה מידה ובאותה נחישות עליו לפעול גם בתחום התחבורה הציבורית כדי לגשר על פער של עשרות שנים לטובת מי שאינו יכול להחזיק רכב פרטי או מי שעשוי לבחור לוותר עליו כדי לעקוף את הפקקים, אם אכן תהיה כאן אלטרנטיבה ציבורית יעילה ומהירה, כנהוג במדינות העולם המערבי.
-----------------------------------
3. בחודש אפריל השנה, רק לפני כשמונה-תשעה חודשים, שוק הרכב בישראל עבר להדממה כמעט-מלאה. אולמות תצוגה נסגרו, השקות של דגמים חדשים נדחו ובהנהלות חלק מהיבואניות השתררה פאניקה. לא מפתיע כשחברות שהרוויחו עשרות ומאות מיליוני שקלים מדי שנה בעשור האחרון, הביטו באימה בקו הרכב העולמי שעצר מלכת, בפסי הייצור שנותרו לפתע דוממים ובמגפת הקורונה המשתוללת, שבאותה עת לא רבים ידעו להעריך כיצד היא תתפתח. בענף הרכב שידרו אמנם כי הם מקווים לטוב, אבל רק מהפה לחוץ. בחדרי חדרים דווח על אווירת נכאים שלא נראתה מעולם.
מתוך הכתבה: משבר הקורונה גרם להקפאה כמעט כללית של המשק, לרבות תעשיית הרכב המקומית. כמו בכל העולם, גם אצלנו נסגרו אולמות תצוגה ודגמים חדשים שהמתינו להשקה חגיגית לקראת הפסח, מהתקופות האטרקטיביות ביותר עבור היבואנים, צוברים אבק במגרשי האחסון של היבואניות וממתינים לזמנים טובים יותר. וכאשר הם יגיעו, אלה יהיו הראשונים לתפוס כותרות. בהם פורד פוקוס, לנד רובר דיפנדר, מיני חשמלית ועוד. אגב, כולם כמובן הושקו בינתיים ברוב פאר והדר.
-----------------------------------
4. אין מכונית חדשה שנוחתת בישראל ולא מגיעה לידי בוחני ערוץ הרכב של ynet, לעיתים עוד לפני שאנשי היבואנית עצמם הספיקו לנהוג בה. כמעט כל אחת מהן, למעט יוצאות דופן בודדות עקב תנאים בעייתיים, עוברת מבחן מקיף של כמה מאות קילומטרים במסלולים קבועים מראש בהתאם לייעודה. לרבות תנועה עירונית, בין עירונית, מסלול הררי, עם נוסעים ובלי ועוד. המבחן למכוניות אורך בממוצע יומיים ובסיומו אנחנו יודעים עליה המון, ומדווחים לכם. כמובן, אלה לא חיים משותפים של שנים, ובהתאם גם הביקורת. ועוד כמובן, מבחן הדרכים אינו מייתר נהיגת מבחן עצמאית ברכב לפני רכישה. אבל ביקורת בסיסית מקיפה, תקבלו. בעיקר כאשר מדובר במבחן השוואתי, ואנחנו עורכים עשרות כאלה בכל שנה.
9 צפייה בגלריה
טויוטה פריוס+ סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר רנו גרנד סניק
טויוטה פריוס+ סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)
מתוך הכתבה: המיניוואן המומלץ הוא סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר (בעבר "גרנד פיקאסו"). למרות שמדובר באחד הדגמים הוותיקים בקטגוריה, הוא בכל זאת מצליח להתבלט ולשמור על מעמדו כטוב מכולם. בתקופה בה מרבית הלקוחות מעדיפים רכבי פנאי עם שבעה מושבים על-פני מיניוואנים, מוביל הנוסעים של סיטרואן הוא הדגם הכי טוב שהם לא לוקחים בחשבון. וחבל מאוד שכך. הוא נראה אמנם סטנדרטי יחסית, אך מציע תא נוסעים נעים מאוד, מרווח ומאובזר היטב, הוא בחירה עדיפה פי כמה מבחינת נוחות עבור משפחה גדולה.
-----------------------------------
5. במהלך השנים עשה שוק הרכב המקומי היכרות עם מספר בעיות בדגמי מכוניות שונים. אחת המוכרות שבהן הייתה זו של תיבות ההילוכים כפולות המצמדים של קונצרן פולקסווגן. עשרות אלפי רוכשי מכוניות מדגמים שונים של מותגי הקונצרן - פולקסווגן, סיאט, סקודה ואודי - נתקלו בבעיות אלה, ולפי הערכות המספר האמיתי אף גדול פי כמה. והכתבה שבמקום החמישי השניה מבחינת צפיות היא זו בה דיווחנו על הסדר פשרה שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה בתביעה ייצוגית, שלישית בעניין זה נגד קבוצת פולקסווגן העולמית והיבואנית צ'מפיון.
9 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
מתוך הכתבה: הפעם יחזיר הקונצרן הגרמני ל-83,695 בעלי מכוניות מדגמי פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט, את עלויות התיקונים שנאלצו לבצע במחשב תיבת ההילוכים (מוכר כ"מכטרוניק") ובשני המצמדים שלה. בנוסף תוארך האחריות על הרכיבים האמורים ב-12 חודשים (כל עוד הרכב לא עבר יותר מ-200 אלף ק"מ) ויוענקו לכל אחד מהם 250 שקלים לרכישת חלפים, או הנחה בטיפולים ברשת מוסכי צ'מפיון.
-----------------------------------
6. אחת העבירות מסכנות החיים הנפוצה ביותר על הכביש, אם לא הנפוצה שבהן, היא השימוש במכשיר הסלולרי תוך כדי נהיגה. זאת, כאשר המכשיר אינו מונח בהתקן ייעודי, אלא על ידי אחיזתו. כמות עצומה של דו"חות חולקו על ידי המשטרה לנהגים ונהגות שנתפסו מבצעים אותה, אם כי במקרים רבים נטען כי מדובר היה בהנחת יד או בהזזת המכשיר. את הדו"ח טענה זו לא מנעה. את בית המשפט לעומת זאת כן הצליחו נהגים לשכנע מדי פעם. כמו למשל במקרה שבעקבותיו החליטה המשטרה "לחדד נהלים". אבל האם פסיקת בית המשפט לתעבורה שזיכה נהג אשר נגע במסך המכשיר הסלולרי תוך כדי נהיגה, שינתה במשהו את האכיפה?
9 צפייה בגלריה
טלפון סלולארי רכב דיבורית
טלפון סלולארי רכב דיבורית
(צילום: shutterstock)
דבר המשטרה: "כשיש פסיקה אנחנו לומדים אותה ונחליט מה לעשות לגבי הפסיקה הספציפית הזו. אבל אין חדש תחת השמש: שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה אסור. השופט מציין שפעולה רגעית בטלפון בעודו במתקן, היא פעולה מותרת. אבל חשוב להסביר לציבור שמענה לשיחת טלפון - שזו פעולה רגעית, וזה הרציונל שעומד מאחורי הפסיקה הזאת - היא מותרת. וכשם שמותר לענות לשיחה, מותר גם לסיים אותה. אבל חשוב מאוד לציין שאסור לתקתק כתובת בווייז, או לכתוב SMS".
-----------------------------------
7. רכבי פנאי יוקרתיים משלבים את הטוב בכל עולמות התדמית הישראלית. גם רכב פנאי שמעיד על בעליו כי הוא, ובכן, הרפתקן, וגם רכב יוקרה שמעיד על הצלחה פיננסית ניכרת. כמובן שבשני המקרים מדובר בפיקציה. הרוב רוכשים רכב פנאי כי הוא אופנתי, חלק (גם) כי הוא נתפס כגדול ונוח יותר, ומספר גדול מכפי שתדמיינו לעצמכם קונה רכב פנאי יוקרתי למרות שהוא אינו טייקון. כך או אחרת, מדובר בדגמים מהנחשקים ביותר בשוק. אז לקחנו את שלושת המתמודדים היותר בסיסיים למבחן, כדי לגלות מי מהם הטוב ביותר.
9 צפייה בגלריה
אודי Q3 וולוו XC40 מרצדס GLA
אודי Q3 וולוו XC40 מרצדס GLA
(צילום: ניר בן זקן)
המתחרים: מי שנחשב לאמת המידה של הקטגוריה כיום מגיע דווקא משבדיה. וולוו, שמאז ומעולם ניגנה כינור שני לגרמנים, הצליחה עם ה-XC40 למצב עצמה בפסגה. אחרי שניצח במבחן האחרון שערכנו לקטגוריה הוא מתייצב למבחן השוואתי נוסף, הפעם מול אודי Q3 ומרצדס GLA הרעננים יותר, כדי לבדוק אם יצליח לשמור על מעמדו.
-----------------------------------
8. ג'יפונים קטנים הם הלהיט התורן של שוק הרכב. מבוססי דגמי סופר-מיני מוכרים, הם מציעים יותר גובה, קצת יותר מרחב פנים והרבה יותר פוזה מעוצבת. אין להם באמת יתרונות של ממש, למעט מראה "קרבי", אבל כולם מאוהבים בהם. למרות שהם פחות נוחים לנסיעה, פחות מהנים לנהיגה ופחות חסכוניים. הם הדבר הבא, וזה מספיק לקהל. בכתבה שסיימה שמינית במצעד להיטי 2020 העמדנו שלושה מהם למבחן השוואתי, אלה השייכים לתת הקטגוריה היותר-זולה ובה נוכחים סיאט ארונה וקיה סטוניק הוותיקים יותר אצלנו, מול יונדאי וניו החדש לגמרי דאז.
9 צפייה בגלריה
יונדאי ווניו סיאט ארונה קיה סטוניק
יונדאי ווניו סיאט ארונה קיה סטוניק
(צילום: ניר בן זקן)
והיה מנצח במבחן: וכך מוכתר סיאט ארונה למנצח במבחן החשוב. נכון, יחידת ההנעה בו אינה מושלמת ויש נוחים ממנו, אבל הוא מציע את החבילה הטובה ביותר כאן, עם יתרונות במרחב המחיה, באבזור, בביצועים ובצריכת הדלק. מלך ה(תת)קטגוריה.
-----------------------------------
9. מגפת הקורונה השפיעה באופן קיצוני ולשלילה על התחבורה הציבורית, שירות שגם בימים כתיקונם כושל באופן מחפיר. בין היתר חשפה המגפה את נהגי האוטובוס לסכנה עימה לא הורגלו להתמודד, בניגוד לגודש הבלתי נסבל, המיעוט בנתיבים ייעודיים, תנאי שירות לקויים וכמובן, נוסעים אלימים - הרי היא הנגיף המדבק.
מחיצות הגנה בין נהג לנוסעים, נושא שנידון כבר לפני שנים ארוכות ולא הגיע לכדי יישום, עלו שוב לכותרות. משרד התחבורה התהדר אמנם בפעולה מהירה והתקנה צפויה תוך זמן קצר, בפועל זה לא קרה. בפועל הותקנו באוטובוסים מספר זעום של מחיצות. ו-ynet פרסם וידאו ממצלמת תיעוד באוטובוס, המוכיח עד כמה הן חשובות גם ללא קשר למגפה.
מתוך הכתבה: הנוסע, שעלה על קו 59 לכיוון אור יהודה, דרש מהנהג להורידו באמצע הנסיעה במקום שלא הייתה בו תחנה. הנהג, שאסור לו להוריד או להעלות נוסעים שלא בתחנה, סירב. בתגובה החל הנוסע להשתולל, לצעוק, לאיים ולקלל, תוך שהוא דוחף את מחיצת הנהג ומשליך עליו פחית שתייה. המחיצה מנעה ממנו להגיע למגע פיזי עם הנהג, והוא ירד בסופו של דבר בתחנה הראשונה שבה עצר הנהג.
-----------------------------------
10. הכתבה שבמקום השישי בדירוג השנתי דיווחה על התפתלותה של משטרת התנועה בתגובה לפסיקת בית המשפט, לפיה שימוש במכשיר הסלולרי בזמן נסיעה מותר, כל עוד הוא מוחזק במתקן ייעודי. במקום העשירי מופיע הדיווח על המשפט, בו זיכה שופט בית המשפט לתעבורה בחיפה, אור לרנר, נהג שקיבל דו"ח של 1,000 שקלים ושמונה נקודות חובה לאחר ששוטר זיהה כי נגע שוב ושוב במכשיר הטלפון הנייד שברכבו כשהוא מוצמד למתקן ייעודי.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה אמר השופט: כי בניגוד לאיסור מפורש לשלוח מסרונים מהנייד, אין בחוק איסור על שימוש במכשיר הסלולרי כשהוא מונח בדיבורית. עוד ציין כי גם במקרה שברכב מותקנת מערכת מולטימדיה עם מסך מגע המאפשר שימוש דרכו בנייד, ההפעלה מותרת. בכך לא רק קבע כי המשטרה מחלקת דו"חות שלא כחוק, אלא גם הדגיש כי אין מקום לאפליה בין נהגים עם רכב הכולל מסך מגע ומאפשר את הקרנת הטלפון הסלולארי עליו - במקרים רבים דגמים חדשים ויקרים יותר - לבין בעלי רכב מיושן וזול יחסית.