• יונדאי טוסון החדש מגיע עם מידות ומנועי בנזין דומים לקודמו
  • גרסאות היברידיות והיברידיות-נטענות יגיעו בשלב מאוחר יותר
  • מחיר הכניסה 160 אלף שקל, 7,000 שקלים יותר מבעבר
פנאי פופולארי ראשון: בניגוד למה שנהוג לחשוב, יונדאי טוסון לא היה רכב פנאי ראשון לנחות כאן, אלא אם מתעלמים משלושת היפנים - טויוטה ראב4, הונדה CR-V וסובארו פורסטר - שהקדימו אותו בעשור. אגב, הוא גם לא היה רכב פנאי ראשון ליונדאי, שכן זו הגדרתו של הסנטה פה, שהקדים אותו במספר שנים.
אבל כל ההיסטוריה הזו לא משנה את העובדה שמדובר באחד מכלי הרכב החשובים ביותר שהגיעו ארצה, מבחינה מסחרית לפחות. שכן הטוסון רשאי לזקוף לעצמו את עובדת היותו ראשון בקטגוריה לזכות בפופולאריות לכל רוחב השוק, אהדה יוצאת דופן ששינתה, לא פחות, את טעמו והעדפותיו המוטוריות של הקהל הישראלי.
בתחילה הדרך כאלטרנטיבה למשפחתית גדולה, בד בבד עם הצלחה בלתי נתפסת בשוק הליסינג, בהמשך כתחליף גם למשפחתית קומפקטית. מאז הוצג לראשונה בתחילת האלף יוצרו ממנו 7 מיליון יחידות, קרוב ל-70 אלף מהן עלו על כבישי ישראל והפכו אותו לסוג של קונצנזוס מוטורי מקומי.
דופק הופעה: הטוסון החדש שמזכיר באופן כללי במראהו את קודמו בשושלת, משלב כעת מספר גדול (יש שיראו בכך הגזמה עיצובית) של קווים בזוויות שונות. החרטום כולל יחידות תאורת לד משולבות בסבכה ובאופן כללי, ניכר שנושא המראה העסיק ארוכות את מתכנניו.
כך גם בנוגע לחלל הנוסעים וסביבת הנהג. הגה ארבע צלעות מקורי, מתגי בחירת הילוך במקום בורר מסורתי בגרסאות בכירות ויקרות יותר, לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ומעט מתגים וגם, מסך מגע בגודל "8, קטן מזה המוצע באירופה ("10.25).
הוא גדול במעט מהטוסון היוצא עם תוספת של שני ס"מ לאורך (450 ס"מ), עוד 1.5 ס"מ (186.5 ס"מ) לרוחב וס"מ נוסף לבסיס הגלגלים (268 ס"מ). ביונדאי טוענים כי למרות השינוי הצנוע, מרחב המחייה לנוסעים, בעיקר מאחור, גדל משמעותית. תא המטען גדל ב-27 ליטר (515 ליטר).
מנועים ותיקים, בטיחות משופרת: היצע מנועי הבנזין עבר בירושה מהדגם היוצא עם שינויים קלים. 2.0 ליטר עם 155 כ"ס עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית וביצועים זהים (11.1 שניות ל-100 קמ"ש). 1.6 ליטר מוגדש עם תזמון שסתומים שונה (הפעלה חשמלית, משך פתיחה משתנה) ו-180 כ"ס, עם אותה תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. הביצועים במקרה שלו טובים במעט - זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות (0.3 שניות פחות).
גרסה היברידית מתבקשת תנחת כאן לקראת החודשים ספטמבר-אוקטובר ואילו היברידית נטענת תגיע לאחר מכן. שתיהן עם מנוע 1.6 ליטר מוגדש ומנוע חשמלי, 230 כ"ס בגרסה ההיברידית, 265 כ"ס בהיברידית-נטענת וכ-50 ק"מ נקיים מזיהום.
אבזור הבטיחות כולל שבע כריות אוויר (שש בעבר), כעת גם שמירה על נתיב (רק תיקון בעבר), התרעת שטח מת (כולל פתיחת דלת) ושכחת ילדים. בגרסאות המנוע המוגדש יש גם בלימה אוטונומית לתנועה חוצה ואילו הגרסאות הבכירות והיקרות יותר מוסיפות בקרת שיוט אדפטיבית.
רשימת האבזור כוללת בגרסת הבסיס בין היתר בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים גם מאחור, מצלמת נסיעה לאחור ובמנוע החזק יותר יש גם חלון שמש. הגרסה הבכירה מוסיפות חישוקי "19 מנופי שליטה ידנית בהילוכים, ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים עם כיוון חשמלי לנהג. וגם אפשרות כיוון גובה לנוסע, שנעדרת באופן תמוה משאר הגרסאות.
מה אנחנו חושבים: הטוסון החדש נראה מרשים מאוד, עם עיצוב מקורי ותא נוסעים איכותי לצד שיפור במערכות הבטיחות. כדי "לאזן" זאת, היצע המנועים - עד הגעתם של ההיברדייים - ותיק ותג המחיר גבוה יותר. איך זה ישפיע על הפופלאריות? לדברי אנשי יונדאי, כלל וכלל לא. כך שנותר לראות כיצד הוא מתמודד מוך פיז'ו 3008 העדכני, ניסאן קשקאי חדש שינחת כאן בקרוב, ומול הדור הבא של קיה ספורטאז' שיש להניח יהיה המתחרה הקשה ביותר כשיגיע רק בתחילת שנה הבאה.