בקצרה:
  • הקשקאי החדש והגדול מבעבר מבוסס על פלטפורמה חדשה
  • ישווק עם מנוע בנזין אבל גם בגרסה היברידית
  • צפוי להגיע ארצה בסביבות אוגוסט-ספטמבר
להציל את ניסאן: כשהוצג הדור הראשון לקשקאי באמצע העשור הקודם, הוא לא היה רכב פנאי ראשון לנחות באירופה. גם לא רכב פנאי ראשון לניסאן שכן האקס-טרייל הקדים אותו בכמה שנים. אבל הוא נחשב כראשון ששכנע לקוחות שמרניים ביבשת הישנה לנטוש את המשפחתית הקומפקטית לטובת רכב פנאי, וזה שהפך את הקטגוריה לפופולארית כל כך.
עבור היצרנית שסבלה (גם אז) מהיצע דגמים מיושן, הוא היה לא פחות מגלגל הצלה, עם יותר מ-3 מיליון יחידות שירדו מפס הייצור בסנדרלנד, בריטניה, הוא הפך לאחד הדגמים הנמכרים בקטגוריה והנמכר ביותר של ניסאן עצמה. ואז הגיע קשקאי שני בשושלת, שהוצג לפני יותר משבע שנים וגילה ששמירה על מעמד בכיר קשה יותר מהשגתו. סוללת מתחרים גדולה ואיכותית גרמה לו לאבד את הצמרת.
טייק 3: כבסיס לקשקאי החדש תשמש פלטפורמת CMF-C של קונצרן רנו-ניסאן, שמאפשרת צמיחה בכל ממד – 3.5 ס"מ לאורך ולרוחב (442.5 ו-184 ס"מ בהתאמה), סנטימטר לגובה (163.5 ס"מ) ו-2 ס"מ לבסיס הגלגלים (266.5 ס"מ). אלו מבטיחים לטפל בנקודות התורפה של הדגם היוצא שהרגיש מעט צפוף, עם שיפור במרחב הראש (1.5+ ס"מ) ומרחב הברכיים ליושבים מאחור (3+ ס"מ), לצד הגדלת נפח תא המטען ב-50 ליטר.
למרות הצמיחה בממדים, ניסאן טוענת כי המשקל העצמי נמוך כעת ב-60 ק"ג, הודות לשימוש באלומיניום (דלתות צד, מכסה מנוע וכנפיים קדמיות) ובחומרים מרוכבים (דלת תא מטען), בעוד שהמרכב קשיח בכ-40%. מערך המיתלים תוכנן מחדש (מקפרסון מלפנים, קורת מתח מאחור) ואמור לסייע בשיפור נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש. גרסאות כפולות הנעה, או אלה המצוידות בחישוקי "20 ענקיים, מקבלות מתלה אחורי שונה בתכנון חדש לחלוטין (רב חיבורי).
חיזוק חשמלי: הקשקאי יצויד במנוע בנזין מוגדש בנפח 1.3 ליטר עם מערכת היברידית קלה (12V) ושתי רמות הספק – 138 או 156 כ"ס. יש תיבת שישה הילוכים ידנית או רציפה בגרסה המחוזקת, והנעה קדמית או כפולה-קבועה במנוע החזק יותר.
בנוסף תוצע גרסה היברידית עם מנוע חשמלי (187 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים בעוד מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר משמש כגנרטור לטעינת המצברים. לדברי ניסאן, בכך מושג אופי הפעולה דומה לרכב חשמלי, לרבות זמינות כוח מיידית והאצה חלקה, וצריכת דלק ופליטת מזהמים נמוכה מיחידות היברידיות מוכרות. גרסה זו תצויד במערכת בלימה רגנטיבית מהליף המכונה e-Pedal, המאפשרת לוותר כמעט לגמרי על שימוש בבלמים עצמם.
מה עוד צריך לדעת עליו: העיצוב החיצוני הפך מודרני ודינמי בהרבה, בין היתר הודות לחרטום עם יחידות תאורה חדות. השיפור המשמעותי ביותר הוא בתא הנוסעים, עם מסך מגע גדול יותר ("9 לעומת "7) לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3), תצוגת נתונים עלית גדולה ("10.8) ובורר הילוכים בעיצוב ג'ויסטיק. ניסאן מציינת כי הדלתות האחוריות נפתחות בזווית של 90 מעלות ומקלות בכך את הגישה, והיושבים שם גם יזכו לשקעי USB לטעינה.
הקשקאי יצויד במערכות בטיחות מתקדמות מבעבר, לרבות בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית שתשתמש בנתוני מערכת הניווט להתאמת מהירות הנסיעה ומערכת התרעת שטחים מתים עם יכולת מניעה בכניסה לנתיב לא פנוי, לרבות התרעה על פגיעה במכשול בפניה חדה. הקשקאי מצויד גם בכרית אוויר מרכזית המפחיתה פגיעה בין הנהג לנוסע במקרה של תאונה צידית.
מה אנחנו חושבים: על הנייר, הקשקאי החדש מבצע קפיצת מדרגה לעומת קודמו, החל בעיצוב, סביבת הנהג, מרחב המחיה, מערכות הבטיחות ואיכויות הנסיעה. מצד שני, גם המתחרים שדרגו עצמם. החל בפיז'ו 3008 העדכני הנחשב ביום לטוב בקטגוריה ועד יונדאי טוסון שינחת כאן בקרוב בדור חדש מהיסוד. המשימה של הקשקאי הפעם, לסייע לשיפור מצב המכירות הנמצא בישראל בשפל, לא תהיה קלה.