בקצרה:
  • זכייה ראשונה למותג קוריאני בתואר "רכב השנה"
  • הקרב עם רנו מגאן החשמלית הוכרע בקושי
  • קולות השופטים הרוסים לא נספרו
1 צפייה בגלריה
קיה EV6
קיה EV6
קיה EV6 בישראל, לקראת תחילת שיווק
קיה EV6 עושה היסטוריה, עם זכייה ראשונה אי פעם של רכב דרום קוריאני בתחרות "רכב השנה" האירופית, היוקרתית והחשובה מסוגה. בעבר אמנם הגיעה קיה שלוש פעמים לשלב הגמר של התחרות, עם הסטינגר ב-2018 ועם הסיד ב-2008 וב-2019, אך כשלה בהשגת התואר בהצבעה הסופית. ה-EV6 שאמורה הייתה להתחיל את שלב השיווק בישראל עוד ב-2021, תגיע לאולמות תצוגה מקומיים רק ברבעון השני של השנה.
יש לציין כי האחות הכמעט-תאומה של ה-EV6, יונדאי איוניק 5, שזכתה אצלנו בתואר המשפחתית החשמלית הטובה ביותר, הסתפקה רק במקום השלישי. גם עבור המותג האח לקונצרן זה אירוע היסטורי, עם השתתפות ראשונה בשלב הגמר. שישה משבעת הדגמים שהגיעו השנה לשלב הגמר מציעים כבר הנעה חשמלית, וגרסה כזו תוצע בהמשך גם בפיז'ו 308, היחידה שהתחרתה כשהיא פולטת זיהום.
ההכרזה על הזוכות בתחרות, אירוע שבעבר נערך ערב פתיחת תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה (שבוטלה גם השנה), נערכה בטקס מקוון בשל מגפת הקורונה, זו שנה שלישית ברציפות. במקום השני זכתה רנו מגאן חשמלית שאף היא אמורה הייתה כבר להגיע ארצה, אך מועד תחילת השיווק המקומי נדחה לחודשים מאי-יוני השנה.
על רקע המתקפה הרוסית באוקראינה הוחלט להתעלם מבחירתם של צמד עיתונאי הרכב הרוסים, ואדים אובסיאנקין וסרגיי זנאמסקי. בנוסף, דגל רוסיה הוסר מטקס ההכרזה. מארגני התחרות ציינו כי "ההשעיה איננה על רקע אישי" וכי צמד העיתונאים לא הוסר מצוות הבוחרים, אך קולותיהם לא נספרו. עם זאת, צוין כי השעייתם של קולות העיתונאים הרוסים לא השפיעה על הזוכה בתחרות וגם לא על דירוג הדגמים האחרים.
נזכיר כי מלבד הפיינליסטיות, בין 39 המכוניות שהרכיבו את כל רשימת המתמודדות השנה נמצאו עוד חשמליות שזכו לפחות הערכה מצוות השופטים: אייוויז U5, אודי e-tron GT וQ4 e-tron, ב.מ.וו i4 ו-iX, דאצ'יה ספרינג, טסלה מודל Y ומרצדס EQS.
כך נערכת התחרות
בתחרות מכונית השנה יכול להשתתף דגם ששווק אשתקד לפחות בחמש מדינות שונות באירופה, עם צפי מכירות של לפחות 5,000 מכוניות עד לשלב הגמר בתחרות. צוות השופטים מונה 55 עיתונאים וחמש עיתונאיות ממדינות שונות באירופה, כאשר מספר השופטים מכל מדינה נקבע לפי חשיבותה בתעשייה. מדינות עם נתוני מכירה שנתיים גבוהים במיוחד או עם תעשיית רכב משמעותית (למשל איטליה, בריטניה, גרמניה, ספרד וצרפת) שולחות שישה עיתונאים כל אחת. מדינות אחרות שולחות עיתונאי אחד בלבד.
הבחירה במכונית השנה מתבצעת לאחר בחינת עשרות המועמדות הראשוניות בסעיפי עיצוב, נוחות, שימושיות, בטיחות, צריכת דלק, ידידותיות לסביבה, ביצועים, התנהגות כביש ושביעות רצון כללית. פרמטרים נוספים חשובים הם חדשנות טכנולוגית ותמורה למחיר. מספר חודשים לפני ההכרזה על מכונית השנה מתפרסמת רשימת שבע המועמדות הסופיות. בשלב זה, לכל עיתונאי יש 25 נקודות שהוא מעניק לפחות לחמש משבע המכוניות. הציון המרבי האפשרי הוא 10 נקודות למכונית.

תוצאות מכונית השנה 2022
  1. קיה EV6 - עם 279 נקודות
  2. רנו מגאן E-Tech - עם 265 נקודות
  3. יונדאי איוניק 5 - עם 261 נקודות
  4. פיז'ו 308 - עם 191 נקודות
  5. סקודה אניאק - עם 185 נקודות
  6. פורד מוסטנג מאך E - עם 150 נקודות
  7. קופרה בורן - עם 144 נקודות

לעוד חדשות רכב באתר iCar