בקצרה:
  • חטיבת M של ב.מ.וו שוב מציגה רכב שלא מבוסס על דגם רגיל
  • תערובת בנזין וחשמל אחראית להספק מרבי של 653 כ"ס
  • למרות כל הכוח הוא יהיה האיטי מכולם באולם התצוגה
רק M: ה-XM יהיה דגם שלישי, אחרי ה-M4 CSL וה-M3 סטיישן, שמציגה השנה חטיבת הביצועים של ב.מ.וו החוגגת יובל. הוא גם דגם שני בלבד בהיסטוריה, אחרי ה-M1 המיתולוגית, שאינו מבוסס על סדרה קיימת בב.מ.וו, וראשון עם מערכת הנעה היברידית-נטענת.
המערכת משלבת בין מנוע V8 בנזין כפול-מגדשים בנפח 4.4 ליטר המוכר של היצרנית (489 כ"ס) עם מנוע חשמלי (197 כ"ס) ותפוקה משולבת של 653 כ"ס. נתון מרשים אך גבוה רק במעט (28 כ"ס) מה-X5M עם אותו מנוע בנזין, וללא סיוע חשמלי. הוא גם נמוך ב-100 כ"ס מההצהרות בעת חשיפת ה-XM קונספט לפני שנה, ונמוך בכ-200 כ"ס ממערכת ההנעה ההיברידית-נטענת של מרצדס AMG. ב.מ.וו מבטיחה כי בעוד שנה תצטרף להיצע גרסת Label Red עם 748 כ"ס, הודות להספק גבוה יותר ממנוע הבנזין דווקא (585 כ"ס).
המנוע מחובר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית ולהנעה כפולה-קבועה עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור, אך ללא אפשרות לניתוק הציר הקדמי והסתמכות על הנעה אחורית כמו ב-M5 למשל, עם מצב ייעודי לנסיעת שטח בחול. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 4.3 שניות והוא האיטי ביותר לדגם של חטיבת הביצועים כיום, חצי שניה יותר מ-X5M ללא סיוע חשמלי. הסיבה לכך היא משקל עצמי של 2.8 טון, כמעט 400 ק"ג יותר. סוללה בקיבולת 29.5 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה נקי מזיהום של 88 ק"מ.
כמו שבע, אבל רק לחמש: ה-XM מתבסס על פלטפורמת X7, עם בסיס גלגלים זהה (310.5 ס"מ), אבל הוא קצר ב-7 ס"מ (511 ס"מ) ונמוך ב-8 ס"מ (175.5 ס"מ). למרות שהוא מוותר על שורת מושבים שלישית כמו ברכב הפנאי המשמש לו בסיס, תא המטען מכיל רק 527 ליטר.
מערך המיתלים דומה בתצורה ל-X7 (עצמות עצה כפולות מלפנים ורב-חיבורי מאחור), אבל הוא עושה שימוש ניכר באלומיניום על מנת להפחית את המשקל הבלתי מוקפץ, ונתמך קפיצי סליל נוקשים יותר (לעומת אוויר) עם בולמי זעזועים אדפטיביים בכיול ייחודי.
על מנת לצמצם את זוויות הגלגול של הרכב הכבד יש מוטות מייצבים אקטיביים (בהפעלה חשמלית), וכדי לשפר את כושר התמרון משולב היגוי אחורי אקטיבי, לראשונה בדגם של חטיבת הביצועים. גם מערכת הבלימה היא ייעודית של החטיבה עם קאליפר בן שש בוכנות מלפנים. על הקשר לאספלט אחראים צמיגי פירלי P-זירו רחבים במיוחד (275/45 מלפנים, 315/40 מאחור) על חישוקי "21 עם אופציה להגדיל ל-"23.
מה עוד צריך לדעת: העיצוב החיצוני שומר על דמיון לקונספט, עם מרכב עמוס זוויות חדות וגימורי נחושת, חזית הכוללת סבכת כליות גדולה ויחידות תאורה מפוצלות, וצמד מפלטים בכל אחת פינות הפגוש בסידור ייחודי של אחד מעל השני. בשני הקצוות העליונים של השמשה האחורית ניצב סמל המותג, כהומאז ל-M1.
סביבת הנהג היא המוכרת מהדגמים העדכניים של היצרנית עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע גדול ("14.9), המאפשרים צמצום כמות המתגים בקונסולה המרכזית. המושבים מציעים תמיכה משופרת וההגה הוא בעיצוב מוכר מדגמי M, עם מנופי שליטה ידנית בהילוכים עשויים קרבון וצמד מתגים אדומים (M1 ו-M2 המאפשרים מעבר מהיר למצב נהיגה קבוע מראש). מערך הבטיחות כולל את כל המערכות המוכרות של היצרנית.
עם גג פתוח: במקביל ב.מ.וו מציגה עדכון צנוע ל-Z4 הנוכחית (דור 3), המשמשת בסיס גם לטויוטה סופרה. השינויים מסתכמים בכונסי האוויר בצידי הפגוש הקדמי, סבכת כליות וחישוקים שונים. בתא הנוסעים חימום למושבים ובקרת אקלים מפוצלת הם כעת ציוד תקני.
היצע מנועי הבנזין המוגדשים נותר ללא שינוי - ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר בשתי רמות הספק (197 ב-20i ו-258 כ"ס ב-30i) ושישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר עם 340 כ"ס ב-M40i הבכירה. החיבור בכולם הוא לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית (המנוע הקטן יוצע גם עם תיבת שישה הילוכים ידנית) והנעה אחורית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה במנוע הגדול.

מה אנחנו חושבים: ב.מ.וו, החברה שחרטה על דגלה את סלוגן "חווית הנהיגה המושלמת" יחד עם אחת מחטיבות הספורט המוערכות בתחום הרכב, בחרו לפתח דווקא רכב פנאי, אולי כזה שיקרוץ למנעד רחב יותר של לקוחות. אך כרכב ראשון של חטיבת M, אחרי למעלה מ-40 שנים, אפשר היה לצפות ליותר.
מבחינת הביצועים, 4.3 שניות ל-100 קמ"ש הם אכן נתון מרשים, אך ב.מ.וו iX M60 "רגיל" חשמלי עושה זאת ב-3.8 שניות בלבד. X5 וה-X6 בגרסאות M Competition עושים זאת בזמן זהה, חצי שנייה פחות מה-XM על הנעתו המשולבת.
אגב, המתחרה משטוטגארט, מרצדס, בחרה לשכן את הנעת הפלאג-אין החזקה ביותר שלה ברכב ספורטיבי למהדרין - AMG GT, שבגרסת ה-63-E כבר מספק 843 כ"ס ומסיים את ההאצה ל-100 קמ"ש ב-2.9 שניות בלבד. נקודה למחשבה, ב.מ.וו.