בקצרה:
  • ה-EQS SUV יהיה ספינת דגל חשמלית של רכבי פנאי
  • דגם שלישי על בסיס פלטפורמת EVA ייעודית
  • יוצג רשמית בעוד חודש, ינחת כאן בסוף השנה
חשמל על הגובה: ה-EQS SUV יהיה דגם שלישי של מרצדס, אחרי ה-EQS וה-EQE, על בסיס פלטפורמת EVA (ר"ת Electric Vehicle Architecture) הייעודית לרכב חשמלי, ורכב פנאי ראשון שעושה שימוש בבסיס המודרני. היצרנית הגרמנית מפרסמת תמונות מניסויי נהיגה אחרונים שביצעה בתנאי חורף קיצוניים של שלג וקרח בצפון שוודיה ובדיונות החול של אריזונה. הייצור יתבצע במפעל החברה באלבמה, האחראי גם על הרכבת רכבי הפנאי הגדולים של החברה GLE ו-GLS.
לשבעה נוסעים: למרות מדבקות ההסוואה המסיביות ניתן להבחין כי חרטום ה-EQS SUV דומה לדגמים החשמליים האחרים של היצרנית לרבות סבכה מדומה המשתלבת ביחידות תאורה צרות, מה שאמור לאפשר לו גם מקדם גרר נמוך ביחס למקובל ברכבי פנאי. מרצדס כן פרסמה תמונות מסביבת הנהג והיא זהה לספינת הדגל החשמלית לרבות סוללת מסכים - שניים בגודל "12.3 עבור נהג כלוח מחוונים, עבור נוסע כמסך מגע לשליטה במערכות ו-"17.7 במרכז כמסך מגע מרכזי – היוצרים מראה אחיד לרוחב 141 ס"מ.
ה-EQS SUV יהיה רכב פנאי חשמלי שני של מרצדס עם שורות מושבים שלישית, אחרי ה-EQB, אבל בהתאם למידות הגדולות משמעותית מרחב מחיה ליושבים שם יהיה טוב משמעותית. הוא יציע את כל מערכות הבטיחות המוכרות של היצרנית לרבות בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה וגם בנסיעה לאחור), שמירת נתיב (כולל מעבר נתיב אוטומטי), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ותאורת מטריקס-לד המייצרת אלומת אור מדויקת פי 100 מיחידות לד רגילות. כמו ה-EQS גם הוא יציע בעתיד אפשרות לנהיגה אוטונומית בקטעים מוגדרים מראש של נתיבים בינעירוניים במהירות נמוכה מ-60 קמ"ש.
הנעה מוכרת: מערכות ההנעה יגיעו מה-EQS, בשלב ראשון עם שני מנועים חשמליים – אחורי וקדמי המאפשרים הנעה כפולה – והספק משולב של 523 כ"ס. בהמשך תוצע גם גרסת AMG עם 761 כ"ס, אבל לא ברור האם מרצדס תציע גם גרסת בסיס עם מנוע חשמלי בודד כמו במכונית הנוסעים. מצברי 107.8 קוט"ש אמורים לאפשר טווח נסיעה של כ-600 ק"מ ויכולת טעינה מהירה (200DC) עם מילוי ל-80% סוללה בתוך כחצי שעה.
מערך המתלים כאן כולל קפיצי אוויר בכל פינה האמורים לאפשר הגבהת הגחון לטובת נסיעה בדרכים לא סלולות. היגוי אחורי אקטיבי (עם יכולת הפניה של 10 מעלות) אמור לשפר משמעותית את כושר התמרון של הרכב הגדול.
מה אנחנו חושבים: מרצדס נחשבה במשך שנים ליצרנית הרכב הטובה בעולם ומובילת התעשייה, בעיקר בזכות שילוב של חידושים טכנולוגיים ואיכויות בלתי מתפשרות מכל בחינה. עם המעבר של עולם הרכב להנעה חשמלית היא עושה צעדים משמעותיים בכדי לשמור על מעמדה, לא רק מול המתחרות הוותיקות – ב.מ.וו ואודי, אלא גם מול חברות צעירות מעמק הסיליקון ומסין.
רק שלוש וחצי שנים לאחר השקת הרכב החשמלי הראשון יש לה כבר היצע מרשים הכולל שבעה דגמים נקיים מזיהום בכל קטגוריה שהיא, לרבות גרסאות ביצועים ובקרוב גם מסחריות גדולות, מה שגם הופך אותה לחוד החנית של תעשיית הרכב הוותיקה מול חברות הזנק צעירות או חברות טכנולוגיה שנכנסות וייכנסו בקרוב לייצור רכבים.
ה-EQS SUV עשוי להסתמן כאחד מהדגמים הייחודיים בשוק, עם האיכויות המוכרות של מרצדס, עם אפשרות ייחודית לשבעה מקומות ישיבה וגם עם יכולת שטח מסוימת. האם אכן כך יהיה? נדע כשייחשף רשמית ולאחר שננהג בו.