בקצרה:
  • הקרוס הוא גרסת פנאי למשפחתית הפופולארית בישראל
  • מכוון לקהל שזקוק לרכב גדול מה-C-HR וזול מראב4
  • תעלה בין 168 ל-185 אלף שקל בהתאם לרמת הגימור
פנאי חמישי: הקורולה קרוס, גרסת פנאי על בסיס המשפחתית הפופולארית, יהיה רכב פנאי חמישי במספר באולם התצוגה המקומי של טויוטה. הוא ימלא את החלל בין ה-C-HR הקטן יחסית, לראב4 הגדול והיקר יותר. תג המחיר גבוה מהצפוי ומתחיל ב-168 אלף שקל, היישר מול להיטי מכירות בדמות פיז'ו 3008, ניסאן קשקאי, יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'.
בדומה לשאר גרסאות הקורולה, גם הקרוס מתבסס על פלטפורמה GA-C. אך בטויוטה החליטו, מעט במפתיע יש לציין, לשמור על ממדים צנועים יותר מהמשפחתית המוכרת. והוא אכן קצר מגרסת הסדאן בלא פחות מ-17 ס"מ (446 ס"מ) ואפילו בסיס הגלגלים שלו - האחראי בין היתר על מרחב הפנים לנוסעים מאחור - קצר ב-6 ס"מ (264 ס"מ). הוא כן רחב מהסדאן ב-4.5 ס"מ (182.5 ס"מ) וגבוה ממנה משמעותית (18.5 ס"מ, 162 ס"מ בסך הכל). עוד נתון מפתיע: למרות שהוא מגדיר עצמנו כרכב פנאי, תא המטען שלו קטן ב-70 ליטר מהמשפחתית הרגילה (403 ליטר).
היברידי מוחלש: באירופה, שם יושק הקרוס רק בעוד כשבוע-שבועיים, הוא יוצע עם הנעה היברידית המשלבת בין מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר למנוע חשמלי. ההספק המרבי יעמוד שם על 197 כ"ס, ההנעה תהיה קדמית דרך תיבת הילוכים רציפה או כפולה מעניינת בשילוב מנוע חשמלי נוסף מאחור - ללא ספק האטרקטיבית ביותר בארסנל הדגם וכזו שעשויה לאפשר גם נסיעה בשטח רך.
לישראל לעומת זאת תגיע מערכת הנעה היברידית המבוססת על יחידת ה-1.8 ליטר בנזין הצנועה (97 כ"ס) עם מנוע חשמלי שמייצר (95 כ"ס), עם בתפוקה משולבת של 140 כ"ס, רק 18 כ"ס יותר מהקורולה סדאן הרגילה. גם כאן, תיבה רציפה והנעה קדמית ישלימו את שרשרת הכוח. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 10 שניות, שניה פחות מקורולה, בדרך ל-170 קמ"ש מרביים.
העיצוב החיצוני שונה כמובן לחלוטין מהמשפחתית הרגילה, וכולל - בהתאם לגרסה - רכיבי איפור קרבי מקובלים, כמו פסי גגון בולטים ומגני פלסטיק שחור מסיביים סביב למרכב. סביבת הנהג כוללת - לראשונה בטויוטה - לוח מחוונים דיגיטלי מלא ("12.3) לצד מסך מגע גדול ("10.5), בעוד ליושבים מאחור יש פתחי מיזוג וצמד שקעי USB.
רשימת האבזור בגרסת הבסיס צנועה ומסתכמת במצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת וחישוקי "17, גרסת הביניים (175 אלף שקל) מוסיפה מפתח חכם, שמשות אחוריות כהות וחישוקי "18, בעוד הגרסה הבכירה (185 אלף שקל) כוללת גם משטח טעינה אלחוטי וריפוד מושבים משולב עור. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, בעוד הגרסה הבכירה מוסיפה בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, מניעת האצה לא רצונית מול מכשול והתרעת שטח מת כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מה אנחנו חושבים: טויוטה, ממייסדות קטגוריית רכבי הפנאי, נשארה מאחור דווקא בתקופה בה הפכה הקטגוריה מנישתית לליבת התעשייה. כעת היא סוגרת פערים בקצב מהיר ואין ספק שהקרוס הוא תוספת חשובה מבחינה שיווקית, ועם מראה קרבי, תא נוסעים שימושי למשפחה ומנוע היברידי חסכוני, רק מעטים יהמרו על אי הצלחתו במצב השוק הנוכחי, ובעיקר הודות לתדמית החיובית של המותג. אבל זה לא הכל.
ראשית, תג המחיר שלו גבוה מהצפוי ובמקום להוות אלטרנטיבה למשפחתיות שעברו הסבה כמו קיה X-סיד ומאזדה CX30, הוא ניצב מול סוללת רכבי פנאי מאוד מבוססים וסופר-מוצלחים. שנית, לצד טויוטה שיכולה הייתה להעניק לו ממדים נדיבים יותר, היבואנית יכולה הייתה להציע כאן גם גרסאות מעניינות מאלה שבהן בחרה. בחירה צפויה מיוניון וכזו שמותירה חובבי רכב מעט מאוכזבים, אבל לא כזו שתמנע הצלחה מסחרית. כרגיל ביוניון, כאמור.