בקצרה:
  • יונדאי קונה החדש ישוק תחילה כבנזין או היברידי
  • גרסה חשמלית מתבקשת תיוצר רק ב-2024
  • יגיע ארצה ברבעון השלישי של השנה
רב המכר מתחדש: קונה הראשון היה רכב הפנאי השלישי של יונדאי כשנחת כאן בסוף העשור הקודם. כיום? היצע רכבי הפנאי של המותג הקוריאני כפול במספר. אבל זה לא מפריע לו לשמור על מעמדו כרב מכר, מהדגמים הבודדים בשוק הרכב שצבר פופולריות ככל שהפך ותיק יותר. ועכשיו הוא מוחלף.
הדור החדש בו פגשנו לאחרונה באירוע השקה עולמי ינסה כמובן לשמור על מעמדו, אבל יעשה זאת ממקום שונה. שכן הוא כבר אינו 'כרטיס כניסה' לעולם רכבי הפנאי של יונדאי, כי את המשבצת הזו תופסים כיום הבאיון והווניו. ולכן ימוצב הקונה גבוה יותר מכל בחינה. וכן, גם מבחינת תג המחיר שצפוי להיות גבוה בכ-10-15%.
כמו קודמו גם החדש מוצג עם אפשרות בחירה בין מנועי בנזין, היברידי או חשמלי מלא. למה יש עדיין בנזין אתם שואלים? בפשטות, מכיוון שהיא משווקת אותו בלא פחות מ-180 מדינות בעולם, בחלק ניכר מהן אין עדיין דרישה משמעותית לרכבים חשמליים וממילא אין תשתיות טעינה ראויות. וגם בישראל, יש לזכור, עדיין לא הגענו לכ-15% נתח שוק חשמלי מכלל צי הרכב החדש בשנה החולפת. כך שפרופורציות.
חשמל משודרג: ובכל זאת, הקונה EV החשמלי הוא גם המסקרן ביותר, וגם האחרון שינחת באולם התצוגה המקומי - ביצרנית וביבואנית המקומית הוחלט כי רק בשנה הבאה יגיע לכאן קונה שעושה שימוש רק בחשמל. כבעבר יוצעו שתי גרסאות, שתיהן עם הנעה קדמית על גבי בסיס מוסב ולא ייעודי, אבל עם מערכות הנעה ומצברים משודרגים. לבסיסית 155 כ"ס (19+) ומצברי 48.4 קוט"ש (9.2+), לגרסת LR הבכירה 217 כ"ס (13+) ומצברי 65.4 קוט"ש (1.4+). לזו האחרונה טווח נסיעה רשמי של 490 ק"מ, רק 6 ק"מ יותר מבעבר.
עם זאת שווה להזכיר כי - במפתיע יש לומר - מערכת הטעינה המהירה היא לא המתקדמת של יונדאי, זו המוכרת מהאיוניק 5. ולכן זמן הטעינה מ-10% ל-80% עומד על 41 דקות. יונדאי כן תציע כאן אפשרות להפעיל באמצעות המצברים מכשירי חשמל חיצוניים (V2L).
שקע הטעינה יוצב כבעבר מלפנים והוא יצויד בגוף חימום כדי לאפשר פתיחה שלו גם בטמפרטורה של מינוס 30 מעלות צלסיוס. מערכת בלימה הרגנרטיבית מתקדמת יותר מבקונה EV הקודם, עם הוספת מצב אוטומטי המתאים את העוצמה לתנועה שמסביב באמצעות נתונים מהרדאר, או באמצעות מנופי שליטה ידנית מאחורי ההגה כמו בדגם הקודם.
תערובת בנזין וחשמל: גרסאות ראשונות שיגיעו עושות שימוש באותם מנועי בנזין והיברידיים. המוגדשים עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 (120 כ"ס), אבל רק עם תיבת שישה הילוכים ידנית ולכן ללא אופק שיווקי מקומי. כן יגיע מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 (198 כ"ס) עם תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. הגרסה ההיברידית משלבת כבעבר בין מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר (104 כ"ס) עם מנוע חשמלי (43.5 כ"ס), תפוקה משולבת של 141 כ"ס ותיבת שישה הילוכים כפולת מצמד. גרסת N ספורטיבית לא מוצעת בשלב זה, וכלל לא ברור אם תוצע בקונה החדש.
כבסיס משתמש הקונה בפלטפורמה עדכנית של יונדאי המשותפת גם לקיה נירו, עם ממדים גדולים משמעותית מהדגם היוצא. למשל, עם תוספת של 15 ס"מ לאורך (435.5), 2.5 ס"מ לרוחב (182.5) ו-6 ס"מ לבסיס הגלגלים (266 ס"מ), בכך הוא מציע מרחב מחיה טוב משמעותית לנוסעים מאחור, אלה שזוכים גם לצמד שקעי USB ופתחי מיזוג נפרדים. תא המטען גדל ב-134 ליטר (466 ליטר)
עדיין עושה רושם: מראה הדגם החדש מרשים יותר מהתמונות אליהן נחשפנו בעבר. בעיקר הודות ליחידות תאורה מקוריות מלפנים ומאחור הכוללת גם פס לרוחב החזית והאחוריים, ושימוש בקימור בפרופיל בצורת האות Z, האחראי על סוג של אשליית תנועה. הוא גם מקטין כך את מקדם הגרר (0.27 לעומת 0.29) החשוב גם לצמצום צריכת החשמל או הדלק.
בהתאם לאופנה בתעשייה, בתא הנוסעים יש מגוון חומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה, אבל המראה מוכר ונשען על עיצוב הפנים של איוניק 5. עם צמד מסכי "12.3 המוצבים בסמיכות אחד לשני כלוח מחוונים ומסך מגע, ובכל זאת שמירה על מתגים פיזיים לתפעול מערכות. גם בורר ההילוכים הוא כמו באיוניק 5, וניצב מימין להגה ומפנה בכך מקום לתא אחסון גדול בתחתית הקונסולה המרכזית.
לרשימת האבזור נוספו מערכת מצלמות היקפיות עם תצוגת שטח מת על לוח המחוונים בהפעלת איתות, דלת תא מטען חשמלית ואפשרות להסעת הרכב מהשלט לטובת כניסה או יציאה מחניה צפופה. מערך הבטיחות שודרג עם בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ומערכת ניטור נהג באמצעות מצלמה סורקת פנים.
מה אנחנו חושבים: קונה החדש מציג שיפור מכל בחינה אפשרית כמעט. הוא נראה טוב יותר, מבחוץ ומבפנים. הממדים הגדולים יותר תורמים לשימושיות משפחתית, האבזור עשיר יותר ומערכות הבטיחות מתקדמות משמעותית. הגרסאות החשמליות שודרגו אומנם, אך הן יגיעו רק בהמשך ואלו שעדיין עושות שימוש בבנזין עברו בירושה מהדגם היוצא, והן למעשה הרכיב היחיד שלא עבר שדרוג, שכן הם כבר לא יוצעו בדור הבא של הקונה.
עד כמה הוא באמת טוב על הכביש נדע לאחר שננהג בו. עד כמה הוא יצליח לשמור על אותה פופולאריות של קודמו נדע לאחר שיפורסמו המחירים כאן בארץ. אם יהיה יקר משמעותית זה עשוי להקשות עליו לשמור על מעמדו כאחד מרבי המכר של המותג כאן.
הכותב היה אורח חברת יונדאי