בקצרה:
  • ה-EV9 יהיה חשמלי ראשון לשבעה מקוריאה
  • יהיה הגדול והיקר ביותר על בסיס הפלטפורמה הייעודית
  • צפוי לנחות בישראל במחצית השניה
ענק חשמלי: קיה חושפת תמונות ראשונות ל-EV9, דגם חמישי על בסיס הפלטפורמה הייעודית של יונדאי (E-GMP) לרכב חשמלי, זו שעליה מבוססות גם ה-EV6, יונדאי איוניק 5 ו-6 וג'נסיס GV60. הוא גם יהיה חשמלי ראשון של הקונצרן הקוריאני עם מקום לשבעה נוסעים המתאפשר הודות לממדי ענק. קיה עוד לא חושפת פרטים טכניים מלאים, אבל הקונספט שהוצג לפני יותר משנה גדול משמעותית מסורנטו, ארוך ממנו ב-12 ס"מ (493 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-28.5 ס"מ (310 ס"מ).
העיצוב החיצוני שנחשף כעת במלואו מרשים ושרירי, עם יחידות תאורה מקוריות מלפנים ומאחור, ידיות פתיחת דלתות נשלפות, חישוקי ענק ("21) ייחודיים המיועדים להפחית מערבולות רוח ושימוש במאפייני עיצוב של רכבי פנאי כמו פסי גגון ומגנים שחורים סביב למרכב.
סביבת הנהג כוללת את הסידור המוכר של לוח מחוונים ומסך מגע ("12.3). גלגל ההגה בעיצוב ארבעה צלעות ובורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) הוא ידית מימין לגלגל ההגה בדומה ליונדאי ובשונה מהחוגה המקובלת בדגמי קיה. בשורה השניה ניתן יהיה לבחור בין ספסל לשלושה או צמד מושבי קפטן עם אפשרות לסובב אותם ב-90 מעלות לטובת התקנה של מושב תינוק למשל או ב-180 מעלות כנגד כיוון הנסיעה ומול נוסעי השורה השלישית.

חשמל לשטח קל: קיה לא חושפת פרטים טכניים אודות מערכת ההנעה והמצברים, אבל בדיווחים שונים בתקשורת טווח הנסיעה צפוי לעמוד על כ-540 ק"מ. המשמעות היא שמערכת הסוללות תהיה גדולה משמעותית מזו המוצבת בדגמים החשמליים של הקונצרן כיום, ככל הנראה בקיבולת של קצת יותר מ-100 קוט"ש. כמו מרבית הדגמים החשמליים של הקונצרן גם הם יהיו במתח גבוה (800V) מה שיאפשר שימוש בעמדות טעינה אולטרה מהירות (350DC).
מערכת ההנעה תהיה כפולה באמצעות שני מנועים חשמליים בכמה רמות הספק, מ-325 כ"ס ועד 585 כ"ס בגרסת GT. קיה גם תציע כאן יכולת שטח מסוימת הודות לבורר מצבי נהיגת שטח המתאים את מערכת ההנעה לתוואי הנבחר ובקרת ירידה במורד.
מה אנחנו חושבים: ה-EV9 יכניס את קיה לקטגוריה שזוכה לפופולריות רבה בגרסאות מונעות בנזין, אבל בינתיים נטולת מתחרים ייעודיים עם הנעה חשמלית מלאה, למעט מרצדס EQS SUV, ונציגים מהמזרח כמו הונגצ'י E-HS9 או BYD טאנג. בדומה לגרמני ובשונה מהסינים הוא מתבסס על פלטפורמה ייעודית לחשמל - הנחשבת לאחת מהטובות בתעשייה - ואמורה לאפשר לו יכולת גבוהה מכל בחינה.
הוא גם נראה טוב ותא הנוסעים עושה רושם המציעה פתרונות חכמים לשימוש משפחתית כמו יכולת סיבוב למושבי קפטן. לכל אלה צפוי גם תג מחיר גבוה בהרבה מהמקובל ביצרנית, שבבריטניה למשל צפוי לעמוד על בין 60 ל-80 אלף פאונד, כלומר בין 450 ל-600 אלף שקל כשינחת כאן. וזה צפוי להיות אחד האתגרים המרכזיים בשיווק המקומי שלו.