בקצרה:
  • גם הדור השני של מרצדס סיטאן יבוסס על רנו קנגו
  • הדור החדש של הצרפתי אחראי גם למנועים, כולל חשמל
  • צפוי להגיע ארצה במהלך השנה הבאה
בין פריז לשטוטגארט: זהו דור שני לרכב המסחרי הקטן של מרצדס, שכמו קודמו מבוסס על גרסתו האחרונה של רנו קנגו (דור 3). זאת כחלק משיתוף פעולה ארוך טווח בין דיימלר לרנו שהחל לפני כמעט עשור, ומאפשר לגרמנים לחסוך עלויות פיתוח של רכב מסחרי קומפקטי מתחת לויטו ולספרינטר שפותחו עצמאית.
שלא במפתיע, הממדים דומים לקנגו (450 ס"מ לאורך, 271.5 ס"מ בסיס גלגלים) וכך גם תצורת המרכב - ואן סגור להובלת סחורות או גרסת נוסעים עם מקום לחמישה. בעתיד יוצעו גרסאות נוספות לרבות מרכב-ארוך עם תא מטען גדול יותר או אפשרות לשורת מושבים שלישית, וגם T קלאס כגרסת נוסעים מהודרת במיוחד.
בנזין, דיזל וחשמל: גם היצע המנועים - שפותחו על ידי רנו - יהיה דומה לקנגו: בנזין מוגדש בנפח 1.3 ליטר בשתי רמות הספק (102 או 131 כ"ס) וטורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר בשלוש רמות הספק (75, 95 או 115 כ"ס). כל המנועים יוצעו עם תיבת שישה הילוכים ידנית, או כפולת-מצמד שבעה יחסים כאופציה בדיזל ובבנזין החזקים.
בנוסף תוצע גם גרסה חשמלית עם מנוע (102 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים. מצברי 44 קוט"ש יאפשרו טווח נסיעה תיאורטי של 285 ק"מ עם אפשרות לטעינה מהירה (75DC) מ-10% ל-80% בתוך כ-40 דקות. כמו דגמי הנוסעים החשמליים של היצרנית, גם למסחרית אפשרות שליטה בעוצמת הבלימה הרגנרטיבית עם שלושה מצבים קבועים מראש.
לא בדיוק כמו רנו: מרצדס זכתה בצדק לביקורת על הסיטאן הקודם, בטענה כי יצרנית היוקרה לא עשתה מספיק על מנת לבדל אותו מגרסת המקור הצרפתית, באופן שיהלום את סמל הכוכב מלפנים ויצדיק את מחירו הגבוה יותר. הפעם, מלבד שינויי מראה שינתה מרצדס גם את סביבת הנהג, אשר מזכיר כעת יותר את דגמי הנוסעים שלה. כאן עם לוח מחוונים (אנלוגי) מיושן יחסית, מסך מגע ("7), הגה שלוש צלעות ופתחי מיזוג עגולים.
מרצדס העבירה הסיטאן סדרת ניסויי נהיגה מפרכים ובעקבותיהם, כך היא, הגיעה לכיול מיתלים שונה בין הגרסה המסחרית לנוסעים, וכך גם מערכת הבלמים עם תופים אחוריים במקרה של הגרסה המסחרית, דיסק בגרסת הנוסעים. אבזור הבטיחות כולל כציוד תקני בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה) ותיקון סטייה נתיב, בעוד שבגרסאות האוטומטיות יש גם בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב.
מה אנחנו חושבים: הסיטאן הקודם נחשב לכישלון מסחרי מהדהד של היצרנית הגרמנית, וגם אצלנו שווקו ממנו יחידות בודדות בעיקר כמונית מונגשת. לא במפתיע, שכן מרצדס לא הצדיקה את תג המחיר הגבוה יותר, ולא העניקה מספיק סיבות שלא לרכוש את הדגם המקורי צרפתי.
האם החדש ישנה זאת? באירופה הסיכויים גבוהים יותר, שכן ממילא יש דרישה עצומה לכלי רכב מסוגו ופערי המחיר קטנים יותר במדינות שאינן רואות בבעל רכב רק מקור הכנסה לקופת האוצר. בישראל זה צפוי להיות קשה יותר, בעיקר בגלל רגישות לקוחות הקטגוריה למחיר הרכישה.