בקצרה:
  • הונדה מנחיתה כאן בפעם החמישית סיוויק טייפ R
  • עדיין עם מנוע בנזין ותיבת הילוכים ידנית
  • המחיר: 314 אלף שקל, התייקר ב-34 אלף שקל
סכין יפנית: סיוויק טייפ R חדשה (מכונה FL5) תהיה פעם חמישית שהונדה משווקת באירופה ובישראל משפחתית ביצועים חמה, שכן הדור הראשון (EK9) מ-1997 שווק רק ביפן. כבסיס משמשת הסיוויק הנוכחית עם ממדים גדולים מעבר, כשבהשוואה לקודמתה היא ארוכה בכ-4 ס"מ (459.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-3.5 ס"מ (273.5 ס"מ), רחבה בכ-1.5 ס"מ (189 ס"מ) וגם נמוכה בכ-3.5 ס"מ (140 ס"מ).
למרות זאת המשקל העצמי עלה רק ב-35 ק"ג (1,429 ק"ג) הודות למכסה מנוע מאלומיניום (קל ב-43% מהדגם היוצא) ומכסה תא מטען משרף אפוקסי (קל ב-20%). המושב האחורי עדיין מותאם רק לשני נוסעים ותא המטען הצטמצם ב-10 ליטר (410 ליטר).
אוקטן גבוה: המנוע הוא עדיין ארבעה צילינדרים בנזין בנפח 2.0 ליטר מהטייפ R היוצאת (FK8). אבל יש מגדש טורבו חדש, סעפת יניקה ופליטה יעילות יותר בהזרמת האוויר (ב-10% ו-13% בהתאמה), מערכת הקירור שופרה וגלגל תנופה קל יותר (18%), שינויים האמורים לדברי הונדה לתרום לתגובת מצערת טובה מבעבר. עליית ההספק לעומת זאת צנועה עם 329 כ"ס, 9 כ"ס יותר.
החיבור הוא לאותה תיבת שישה הילוכים ידנית, עם יחס סופי קצר יותר, ושינויים על מנת להקנות העברות מדויקות יותר תחת עומס, והנעה קדמית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 5.4 שניות, 0.4 שניות פחות מהטייפ R היוצאת ו-0.3 שניות פחות מהמתחרות הישירות – רנו מגאן RS וקופרה לאון. המהירות המרבית – 275 קמ"ש.
נעלי ספורט: מערך המיתלים נותר בתצורה דומה, אבל עם גיאומטריה שונה במתלה הקדמי הייחודי (dual-axis) וחיזוק תושבות המתלה האחורי (רב חיבורי) ומפסקים מורחבים יותר (בכ-4 ס"מ מלפנים וב-2 ס"מ מאחור), שינויים שיחד עם בסיס הגלגלים הארוך יותר אמורים לשפר את היציבות הכיוונית במהירות גבוהה.
גם מערך ההגה שונה, מערכת הבלימה של ברמבו שודרגה לרבות קירור יעיל יותר ועל הקשר לאספלט אחראים כעת צמיגי מישלין פיילוט ספורט 4S רחבים יותר (265/30) מהקונטיננטל ספורט-קונטקט 6 (245/30) בדגם היוצא. הם יוצבו על חישוקים קטנים יותר ("19 לעומת "20), מה שצפוי גם לשפר את נוחות הנסיעה. עדות לשדרוג היכולות הדינמיות הוא שיא הקפה שקבע הדגם החדש במסלול סוזוקה, 0.8 שניות פחות מזמן ההקפה של גרסת הקצה לסיוויק טייפ R היוצאת.
מה עוד צריך לדעת: בהשוואה לסיוויק הרגילה השינויים העיצוביים כוללים פגושים אגרסיביים יותר עם פתחי אוורור גדולים מלפנים ומסיט אוויר עם שלישיית צינורות פליטה מאחור ולא נפקד מקומו של ספוילר אחורי ענק על דלת תא המטען. גם סביבת הנהג שומרת על מוטיבים מסורתיים מדגמי עבר, כמו ריפוד אדום למושבים דמויי באקט מלפנים ובורר הילוכים מתכתי, אבל יש כעת לוח מחוונים דיגיטלי ("10.2) ומסך מגע ("9) איכותי מבעבר המאפשרים גם תצוגת נתוני "אקשן" לרבות זמני הקפה ונתוני טלמטריה.
אבזור הבטיחות זהה לסיוויק הרגילה לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מה אנחנו חושבים: בעוד יצרניות רכב אירופאיות, הנחשבות למייסדות קטגוריית משפחתיות ביצועים, עוברות להנעה באמצעות החשמל המייצרות סכנת הכחדה ממשית לחברות הקטגוריה, דווקא היפנים הם אלה שלא שוכחים שיש עוד כמה בודדים שאוהבים לנהוג עם בנזין טהור ותיבה ידנית כמו פעם. סיוויק טייפ R החדשה, וגם טויוטה קורולה GR שתהיה אחת המתחרות העיקריות שלה בצפון אמריקה, הם דוגמאות לכך.
הסיוויק טייפ R נחשבה כבר בדור היוצא למכונית הטובה ביותר בקטגוריה ובפער, והחדשה צפויה לשמור על התואר. וזה אירוע די נדיר בהתחשב במצבה העגום של הונדה כיום הסובלת מהיצע דגמים מיושן ויקר ביחס למתחרים, דבר שבא לידי ביטוי בנתוני המכירות עם שפל חסר תקדים של קצת יותר מ-400 מכוניות שמסרה כאן אשתקד. הטייפ R החדשה, אולי לא תביא לשיפור משמעותי של נתוני המכירות, אבל היא ללא ספק סופר חשובה לשיפור התדמית העגומה של המותג כאן.