אם אתם עומדים לפני קניה של רכב חדש, ודאי נתקלתם ב"דירוג הבטיחות" של משרד התחבורה, שמופיע בכל מודעת פרסום ובכל קטלוג או מפרט טכני של רכב חדש. אלא שהדירוג של משרד התחבורה מציג תמונת מצב חלקית בלבד באשר לרמת ההגנה האמיתית של הרכב. שכן הוא בודק רק באופן תיאורטי את מערכות הבטיחות על פי הצהרות היצרן ולא את יכולותיהן בפועל. גם שיטת הדירוג הכללי המרכיבה את הציון היא כזו הנותנת משקל זהה למערכות שוליות כמו זיהוי תמרורים, ולמערכות חשובות יותר כמו התרעת התנגשות בהולכי רגל או רוכבי אופניים. בנוסף אין בו כל התייחסות ליכולת ההגנה הפסיבית של הרכב בזמן תאונה.
מי שכן עושה את הבדיקות הללו בצורה מעמיקה ויסודית הוא איגוד הבטיחות האירופי, EuroNCAP, שמאז שנת 1997 מבצע מבחני בטיחות מקיפים, לרבות מבחני ריסוק, כמעט לכל דגם חדש שיוצא לשוק. אחת לכמה שנים מתעדכן פרוטוקול המבחן והרף הנדרש לציון המרבי עולה, מה שמביא לשיפור מתמיד ברמת הבטיחות של דגמים חדשים המשווקים באירופה.
על בסיס הנתונים של ה-EuroNCAP כינסנו את הרכבים בעלי רמת הבטיחות הגבוהה ביותר המשווקים בישראל בכל אחת מהקטגוריות. החישוב התבצע על פי סוג פרוטוקול הבחינה - עדכני או קודם, ועל פי הדירוג בסעיפי המשנה השונים להגנה על מבוגרים, ילדים, הולכי רגל ולמערכות הבטיחות. חשוב להדגיש כי חלק מהדגמים המשווקים כאן אינם נמכרים באירופה ולכן אין להם ציון בטיחות במבחנים של הארגון האירופאי.

סופר מיני: טויוטה יאריס

8 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
(צילום: ניר בן זקן)
שנת מבחן: 2020
ציון כללי: חמישה כוכבים
סעיפי משנה: 86% בהגנה על מבוגרים, 81% בהגנה על ילדים, 78% בהגנה על הולכי רגל ו-85% בסעיף מערכות הבטיחות
טויוטה יאריס זכתה למחמאות יוצאות דופן מאיגוד הבטיחות שקבע כי היא "מציבה רף בטיחות חדש בקטגוריה". בין היתר הודות לכרית אוויר בין הנהג לנוסע, המפחיתה פגיעה ביניהם במקרה של תאונה צידית. הונדה ג'אז נבחנה גם היא על פי הפרוטוקול החדש וזכתה לציון קרוב מאוד לזה של היאריס - עם יתרון קל בהגנה על ילדים והולכי רגל, אך עם תפקוד פחות מוצלח של מערכות הבטיחות.

משפחתית: סיאט לאון

8 צפייה בגלריה
סיאט לאון
סיאט לאון
(צילום: ניר בן זקן)
שנת מבחן: 2020
ציון כללי: חמישה כוכבים
סעיפי משנה: 92% בהגנה על מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל ו-80% למערכות הבטיחות
סיאט לאון היא המשפחתית עם דירוג הבטיחות הבטיחות הגבוה ביותר כיום, לאחר שצלחה את המבחן העדכני עם ציון מושלם של חמישה כוכבים. המשפחתית השנייה שזכתה בציון מרבי במבחן העדכני היא אחותה הגרמנית והיוקרתית – אודי A3, אבל באופן מפתיע דווקא המשפחתית היקרה יותר לרכישה קיבלה ציונים נמוכים יותר בסעיפי המשנה השונים. חשוב להדגיש כי הלאון אינה משווקת בישראל עם מערכת לזיהוי רוכבי דו-גלגלי המוצעת באירופה.

משפחתיות גדולות: טסלה מודל 3

8 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
(צילום: ניר בן זקן)
שנת מבחן: 2019
ציון כללי: חמישה כוכבים
סעיפי משנה: 96% בהגנה על מבוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 74% בהגנה על הולכי רגל ו-94% למערכות הבטיחות
טסלה מודל 3, היא כיום המכונית עם רמת הבטיחות הגבוהה ביותר בקטגוריה, בין היתר הודות לציון הגבוה ביותר שהושג אי פעם בסעיף מערכות הבטיחות, לצד רמת הגנה גבוהה מאוד על נוסעים בוגרים. המשפחתית הגדולה היחידה שהתקרבה אליה היא ב.מ.וו סדרה 3, שהשיגה יתרון על האמריקאית רק בסעיף הגנה על הולכי רגל.

רכבי פנאי קטנים: פולקסווגן T-קרוס

8 צפייה בגלריה
פולקסווגן T-קרוס
פולקסווגן T-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
שנת מבחן: 2019
ציון כללי: חמישה כוכבים
סעיפי משנה: 97% בהגנה על מבוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 81% בהגנה על הולכי רגל ו-80% למערכות הבטיחות
אף אחד מחברי הקטגוריה לא נבחן על פי הפרוטוקול העדכני, אבל 2019 הייתה רוויה במבחני ריסוק למרבית דגמי הסגמנט המשווקים כיום. את הציון הגבוה ביותר השיג פולקסווגן T-קרוס, עם ציון יוצא דופן לכלל הקטגוריות בהגנה על נוסעים בוגרים, וגם את הציון הגבוה ביותר בהגנה על ילדים מבין חברי הקטגוריה - סעיף סופר חשוב בהתחשב בשימוש המשפחתית לרכבים אלה. נציין כי בישראל משווק רכב הפנאי הקטן של פולקסווגן ללא מערכת לזיהוי רוכבי דו-גלגלי. עם דירוג קרוב אליו בסעיפי המשנה סיים אחיו הצ'כי – סקודה קאמיק.

רכבי פנאי קומפקטיים: קופרה פורמנטור

8 צפייה בגלריה
קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור
(צילום: ניר בן זקן)
שנת מבחן: 2021
ציון כללי: חמישה כוכבים
סעיפי משנה: 93% בהגנה על מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 68% בהגנה על הולכי רגל ו-80% למערכות הבטיחות
באחת הקטגוריות הנחשבות לפופולריות ביותר בשוק הרכב, הספיקו להיבחן השנה על פי הפרוטוקול המחמיר רק שני דגמים. קופרה פורמנטור וסקודה אניאק החשמלי, שניהם עם ציון מרבי של חמישה כוכבים, אבל בינתיים רק הספרדי משווק כאן ולכן הוא זה שזכאי לתואר.
דגמים נוספים שזכו לציונים גבוהים הם סובארו פורסטר, טויוטה ראב4 ומאזדה CX-30, אך המבחן שלהם בוצע על פי הפרוטוקול הקודם והפחות מחמיר.

רכבי פנאי גדולים: קיה סורנטו

8 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
שנת מבחן: 2020
ציון כללי: חמישה כוכבים
סעיפי משנה: 82% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 63% בהגנה על הולכי רגל ו-87% למערכות הבטיחות
קיה סורנטו העדכני, דור רביעי בשושלת, הביא עימו שיפור ניכר מכל בחינה, לרבות מערכות הבטיחות המתקדמות בהן הוא מצויד. בפרוטוקול העדכני הוא בינתיים היחיד שנבחן ולכן הוא זכאי לתואר, למרות דירוג נמוך יחסית בהגנה על הולכי רגל.

טנדרים: איסוזו דימקס

8 צפייה בגלריה
איסוזו דימקס
איסוזו דימקס
(צילום: נועם עופרן)
שנת מבחן: 2020
ציון כללי: חמישה כוכבים
סעיפי משנה: 84% בהגנה על מבוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל ו-83% למערכות הבטיחות
טנדר שזוכה בחמישה כוכבי בטיחות הוא אירוע די נדיר. הפעם הקודמת שזה קרה היה ב-2016 כשטויוטה היילקס השיג את הציון המרבי, אך הוא עשה זאת רק בגרסה עם חבילת בטיחות אופציונלית. איסוזו דימקס שנבחן על פי הפרוטוקול העדכני הפתיע עם ציון של חמישה כוכבים, בין היתר הודות למערכות בטיחות מתקדמות ביחס למקובל בקטגוריה כציוד תקני. למרות זאת באיגוד הבטיחות האירופי מציינים כי המשקל המאסיבי של הדימקס עלול להיות מסוכן לכלי רכב שיתנגשו בו.
לעוד כתבות בנושא בטיחות באתר iCar