בקצרה:
  • ה-IIHS בדק את שרידות הנוסעים מאחור בתאונה
  • הונדה, מאזדה, מיצובישי, שברולט, וג'יפ זכו לציון עלוב
  • המצטיינים היחידים: וולוו XC40 ופורד אסקייפ
ריסוק הנוסעים מאחור: ארגון הבטיחות של חברות הביטוח האמריקניות מבצע מבחני ריסוק לרכבים חדשים כדבר שבשגרה, אלא שאחת לכמה שנים מחליטים ב-IIHS להוסיף מבחנים חדשים, וחושפים כך לא פעם ממצאים מטרידים. כך היה כאשר בוצעו לראשונה מבחני התנגשות חזיתית בחפיפה חלקית מצומצמת לפני מספר שנים, וכך קורה גם עכשיו כאשר הושם דגש על הנוסעים במושב האחורי.
ב-IIHS טוענים כי בעבר המושב האחורי היה המקום הבטוח ביותר לשהות בו בשעת תאונה, מכיוון שמרבית הנזק בהתנגשות נגרם מריסוק פיזי של חלקו הקדמי של הרכב. אלא שמבחני הריסוק הובילו לשיפור משמעותי בחוזק המבני של הרכבים, כמו גם לשיפור במנגנוני חגורות הבטיחות מלפנים ולהוספה של כריות אוויר - רובן עבור היושבים מלפנים. הגנת הנוסעים במושב האחורי לא זכתה לדגש דומה על ידי היצרניות והפכה כך למקום המסוכן יותר, מה שכמובן מתעצם לאור העובדה שלרוב יושבים בו ילדים הפגיעים יותר במקרה של תאונה.
דייוויד הארקיי, נשיא ה-IIHS, ציין: "כפי שתוצאות המבחנים הראו, בטיחות הנוסעים במושבים האחוריים נמצאת בפיגור לעומת המצב עבור הנוסעים מלפנים. המבחן החדש שלנו מאתגר את יצרני הרכב ודורש מהם להביא את אותן היכולות גם עבור הנוסעים מאחור. התוצאות המצוינות שהשיגו וולוו ופורד מראות שזה אפשרי".
תוצאות מטרידות: אל המבחנים החדשים התייצבו לא פחות מ-15 רכבי פנאי קומפקטיים, רובם נמכרים גם כאן בשוק המקומי. תשעה מהם קיבלו ציון "עלוב", הנמוך ביותר, עם סיכון מוגבר לפציעות ראש, חזה וצוואר לנוסעים מאחור. הרשימה המפוקפקת כוללת את מאזדה CX-5, מיצובישי אקליפס קרוס, שברולט אקווינוקס, הונדה CR-V ו-HR-V, ג'יפ קומפאס ורנגייד וגם ביואיק אנקור שלא משווק כאן ויונדאי טוסון מהדור הקודם ששיווקו הופסק.
בהונדה CR-V ובמאזדה CX-5 חגורת הכתפיים הייתה גבוהה מדי עבור בובת הניסוי, שדימתה ילדה בת 12, במיצובישי וביונדאי הבובה התקרבה מדי למושב הקדמי, ובג'יפ רנגייד היא אף פגעה בקורת המרכב האחורית.
מספיק בקושי: בדירוג "גבולי" זכו אודי Q3, סובארו פורסטר וניסאן רוג, מקבילו האמריקני של ה-X-טרייל שישווק כאן ואחיו הכמעט תאום של מיצובישי אאוטלנדר. בשלושתם ראש הבובה התקרב יותר מדי אל המושב הקדמי, באודי ובניסאן זוהה סיכון מוגבר לפציעות ראש וצוואר ואילו בסובארו זוהה סיכון לפגיעות בחזה.
טויוטה ראב 4 זכה בציון "מתקבל על הדעת", מכיוון שחגורת המותניים שלו נעה לכיוון הבטן בשעת תאונה ואילו הראש של בובת הניסוי נכנס בין כרית הווילון לבין חלון הצד בעת התנגשות. השניים היחידים שזכו בציון כללי "טוב" (הגבוה ביותר) הם וולוו XC40 שמשווק כאן, ופורד אסקייפ שלא.
מה אנחנו חושבים: מבחני הריסוק, שהחלו להתבצע באופן נרחב במהלך שנות התשעים של המאה הקודמת, הובילו לשיפור דרמטי ברמת הבטיחות של הרכבים ובהפחתת רמת והיקף הנפגעים. אלא שעם השנים היצרנים למדו כיצד מתבצעים המבחנים ומה נדרש מהם לעשות על מנת לזכות בדירוג המירבי. בתחומים עליהם הושם דגש מופחת במבחני הריסוק הם פחות הקפידו, ובהם בטיחות הנוסעים מאחור שהם לרוב ילדים, כפי שמוכיח כעת המבחן העדכני.
נכון שמבחני הריסוק הן של ה-IIHS והן של מקבילו האירופאי, ה-Euro NCAP הובילו לשיפור דרמטי של בטיחות הנוסעים, אבל גם ליצרניות הרכב צריכה להיות אחריות לכך, גם כשלא מדובר בפרמטרים שנבדקים בדקדוק. והמבחן הזה מצביע על ההבדלים שבין היצרניות שבטיחות וערך החיים היא בדמן, לבין אלו שבעיקר מעוניינות בחותמת הגומי.