המזנון של איל שני ברמת החייל הופך לכשר: עשר שנים מיום פתיחת הסניף, שהיה השלישי של הרשת, הוא יהפוך בשבוע הבא לכשר. המהלך קורה רק חודש אחד אחרי ששני פתח בטיימס סקוור בניו יורק סניף כשר של המזנון, וכחצי שנה אחרי הפתיחה של מסעדת מלכה הכשרה באפר ווסט סייד במנהטן. הסניף בניו יורק הצטרף לעוד שלושה מזנונים בפריז, ששלושתם כשרים. בארץ זה יהיה הסניף הכשר היחידי, בינתיים.
2 צפייה בגלריה
המזנון של אייל שני
המזנון של אייל שני
כשר החל מהשבוע הבא. המזנון של אייל שני
(צילום: אריאל עפרון)
עולם הכשרות לא חדש לשני: לפני שש שנים בדיוק הוא פתח את מסעדת מלכה בתל אביב, המסעדה הכשרה הראשונה שלו, ואמר אז ל-ynet: "כל יום אני משתחווה ליצירה האלוהית. עכשיו גם דתיים יוכלו לאכול אצלי". בשנים שחלפו מאז הוא פתח גם את מסעדת דבורה הממוקמת בתוך מלון בראון בעיר. מסעדת דבורה נסגרה עם פרוץ המלחמה, ומתוכננת לחזור לפעילות בחודש מאי.
"אנחנו יושבים בתוך עמנו", מסר שני ל-ynet, "הוא הכתובת שאליה אנחנו מכוונים את יצירתנו. מטבח שאין לו עם לא יכול להתקיים. החוט בנורה המחבר בין המינוס לפלוס הוא זה שיוצר את האור, וכך גם באוכל: הוא מקבל משמעות רק כשהיצירה מתחברת עם האדם שמשתוקק לה. ולאוכל שלנו משתוקק העם שלנו כולו, ורובו (כן, רובו) אוכל אוכל כשר".
2 צפייה בגלריה
אייל שני
אייל שני
''מטבח שאין לו עם לא יכול להתקיים.'. איל שני
(צילום: אריאל עפרון)
ככל שהמטבח הים תיכוני הלך וצבר תאוצה בעולם בשנים האחרונות, כך יותר ויותר שפים, בארץ ובחו"ל, זנחו מרכיבים כמו שמנת וחמאה (המקובלים במטבח הצרפתי) ופינו את מקומם לשמן זית. המהפך הזה איפשר דרך קצרה יחסית לעולם הכשרות, ולשפים לא נשאר הרבה בשביל "להכשיר את המטבח" - מספיק להוציא פירות ים וגבינות או פירות ים ובשר, כדי לפנות גם ללקוחות שאוכלים כשר. אם המקום פתוח גם בשבת, כמו במקומות רבים בחו"ל, הקונספט נקרא "כושר פרינדלי" - מטבח כשר ללא תעודת כשרות וידידותי לשומרי כשרות.
"יסודותיו של המטבח שלנו הם ים תיכוניים: שמן זית, עגבניות, ירקות ודגים, מטבח עירום שאין בו חמאה להסתתר מאחוריה, מטבח שמלא באור שמש וצבעים חזקים", מסביר שני, "כשרות היא לא מגבלה בשבילנו. אנחנו עושים הכול כדי ששמן הזית יהיה הנושא של האוכל שלנו. אנחנו לא מבשלים עם שמנת וכמעט גם ללא חלב. אז מה אנחנו מאבדים? כלום. ומה מרוויחים? כמעט את הכול, את חצי מהעם שלנו שכל כך השתוקק אלינו ולא פתחנו לו את הדלת".