8 צפייה בגלריה
הרובה של היורה מג'קסונוויל בזירת הרצח
הרובה של היורה מג'קסונוויל בזירת הרצח
הרובה של היורה מג'קסונוויל שנמצא בזירת הרצח
(צילום: רויטרס)
צעיר חמוש באקדח וברובה חצי-אוטומטי מסוג A-15 שעליו צוירו צלבי קרס ירה אתמול (שבת) למוות בשלושה בני אדם בחנות בעיר ג'קסונוויל שבמדינת פלורידה בארה"ב. לאחר הטבח, הרוצח התאבד בירייה. טי.קיי. ווטרס, השריף של ג'קסונוויל, אמר במסיבת עיתונאים כי היורה, בשנות ה-20 לחייו, היה לבן, והמניע לרצח היה גזעני. "הוא שנא שחורים", אמר ווטרס, שציין כי כל הקורבנות - אישה ושני גברים - היו שחורים. השריף ציין כי נערכים חיפושים בביתו של היורה.
לפני אירוע הירי, כך ציין ווטרס, הרוצח כתב כמה טקסטים שמפרטים את שנאתו לשחורים. זמן קצר לפני המתקפה, היורה שלח הודעת טקסט לאביו שבה אמר לו לבדוק את מחשבו, שם נמצאו הטקסטים הגזעניים. המשפחה התקשרה למשטרה, אך בשלב זה הירי כבר החל. לדברי ווטרס, הטקסטים במחשב העלו את החשד שהצעיר ביצע את הרצח דווקא ביום השנה החמישי לירי המוני בטורניר משחקי וידאו בג'קסונוויל, שבו נהרגו שני בני אדם. גם במקרה ההוא, היורה, שחקן וידאו שפתח באש לאחר שהפסיד בטורניר, שם קץ לחייו לאחר מכן.
8 צפייה בגלריה
הרובה של היורה מג'קסונוויל בזירת הרצח
הרובה של היורה מג'קסונוויל בזירת הרצח
"השנאה שהניעה את מסע ההרג רק מוסיפה שכבה נוספת של שברון לב". הרובה שנמצא בזירת הרצח בג'קסונוויל
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בזירת הרצח בפלורידה
כוחות משטרה בזירת הרצח בפלורידה
כוחות משטרה בזירת הרצח בג'קסונוויל
(צילום: AP)
"השנאה שהניעה את מסע ההרג רק מוסיפה שכבה נוספת של שברון לב. זה יום שחור בג'קסונוויל, אין מקום לשנאה בקהילה הזו", אמר ווטרס. שרי אונקס, שאחראית על סניף הבולשת הפדרלית (FBI) בג'קסונוויל, הודיעה כי הרשויות הפדרליות יפתחו בחקירת האירוע כפשע שנאה. "פשעי שנאה תמיד יהיו בעדיפות העליונה של ה-FBI, מאחר שהם נועדו להטיל אימה על קהילה שלמה".
ראש העיר ג'קסונוויל דונה דיגן ציינה כי היא "שבורת לב" מהמקרה, והוסיפה כי "זו קהילה שסבלה שוב ושוב. כל כך הרבה פעמים אנחנו מסיימים באותה נקודה". לדברי דיגן, "המקרים האלו לא יכולים להמשיך לקרות בקהילה שלנו".
8 צפייה בגלריה
מעגל תפילה של תושבי ג'קסונוויל סמוך לזירת הרצח
מעגל תפילה של תושבי ג'קסונוויל סמוך לזירת הרצח
"זו קהילה שסבלה שוב ושוב". תפילה של תושבי ג'קסונוויל סמוך לזירת הרצח
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
תושבת ג'קסונוויל שמחבקת אישה שבנה נפגע בירי
תושבת ג'קסונוויל שמחבקת אישה שבנה נפגע בירי
תושבת ג'קסונוויל מחבקת אישה שבנה נפגע בירי
(צילום: רויטרס)
לפי השריף של ג'קסונוויל, הרשויות סבורות כי הרוצח פעל לבדו, וכי "אין שום ראיות לכך שהיה חלק מקבוצה". היורה הגיע לחנות בה ביצע את מסע ההרג מאוניברסיטת "אדוארד ווטרס", שבה למדו בעבר בעיקר סטודנטים שחורים. שם, לדברי ווטרס, הוא לבש אפוד ועטה על פניו מסכה. לאחר הירי, האוניברסיטה הורתה לסטודנטים להישאר במעונות ולא לצאת. החנות "דולר ג'נרל" הסמוכה לאוניברסיטה, שבה התבצע הירי, ממוקמת בשכונה בה גרים בעיקר תושבים שחורים.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והתובע הכללי האמריקני מריק גרלנד תודרכו על אירוע הירי. גם מושל פלורידה, והמועמד בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ארצות הברית, רון דסנטיס, גינה את הירי, וכינה את הרוצח "חלאה". "הוא תקף אנשים על בסיס הגזע שלהם, וזה לחלוטין לא מקובל", אמר דסנטיס.
הירי בג'קסונוויל נושא קווי דמיון לטבח שבו נרצחו ביריות עשרה בני אדם בסופרמרקט בעיר באפלו שבמדינת ניו יורק בשנה שעברה, כשכמעט כל הקורבנות היו שחורים. את הטבח ביצע צעיר בן 18, שפעל ממניעים גזעניים ופרסם לפני כן מניפסט שנאה ארוך ובו הביע את שנאתו לשחורים ומיעוטים אחרים, גם יהודים.
8 צפייה בגלריה
פייטון ג'נדרון בן 18 שביצע טבח ב סופרמרקט ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
פייטון ג'נדרון בן 18 שביצע טבח ב סופרמרקט ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
פייטון ג'נדרון בן ה-18, שרצח 10 בסופרמרקט בבאפלו בשנה שעברה. מחוץ לזירה התאספו תושבים לזכר הקורבנות
(צילום: AFP, AP)
8 צפייה בגלריה
הפגנות ונרות זיכרון בזירת טבח ירי ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
הפגנות ונרות זיכרון בזירת טבח ירי ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
נרות זיכרון שהוצבו בזירת הטבח בבאפלו, בשנה שעברה
(צילום: EPA)
הרוצח, פייטון ג'נדרון, פתח באש בסופרמרקט בשם "טופס פרנדלי מארקט", בשכונה שרוב תושביה אפרו-אמריקנים, כשהוא חמוש ברובה מסוג AR-15 ולבוש באפוד מגן ובגדי צבא. הוא פגע בסך הכול ב-13 בני אדם, 11 מהם היו שחורים. לפי החשד תכנן את מסע הירי במשך חודשים ובקפדנות רבה, ונסע לזירה יום לפני כן מעיירת מגוריו קונקלין – שנמצאת במרחק של יותר מ-320 ק"מ מבאפלו – על מנת "לאסוף מודיעין" על המתרחש שם.
לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, ג'נדרון פרסם באינטרנט מניפסט שנאה בן 180 עמודים, שבו פירט את משנתו הגזענית ותיאר את עצמו כמי שדוגל ב"עליונות לבנה" וכן באנטישמיות. הוא טען שעבר "הקצנה" כאשר "השתעמם" בשלביה הראשונים של מגפת הקורונה, והביע תמיכה ב"תיאוריית ההחלפה" שבה דוגלים אנשי ימין-קיצוני באירופה ובארה"ב, ולפיה הלבנים "מוחלפים" בידי מהגרים ומיעוטים.

לפי "ארכיון אלימות הנשק", ארגון האוסף נתונים על תקריות הירי באמריקה, מאז תחילת השנה ועד 1 באוגוסט נהרגו בארה"ב 25,198 בני אדם במקרים המוגדרים כ"אלימות נשק". מדובר בממוצע של 118 הרוגים ביום. מבין ההרוגים 879 היו בני נוער ו-170 ילדים. רוב מקרי המוות – יותר מ-14,000 – היו התאבדויות, והשאר היו מעשי רצח ותאונות. במהלך התקופה הזו פקדו את ארה"ב יותר מ-420 מקרים של "ירי המוני". הגדרה זו ניתנת לכל אירוע ירי שבו יש לפחות ארבעה פצועים או הרוגים מלבד היורה. באירועי הירי ההמוני האלה נרצחו השנה 465 בני אדם, ועוד 1,781 נפצעו.
הקלות שבה יכולים אמריקנים להשיג נשק נמצאת במוקד של ויכוח ציבורי בארה"ב כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים.
בעשור האחרון הפכו אירועי הירי ההמוניים בארה"ב לתכופים יותר וקטלניים יותר, ובשנים האחרונות הם כללו רצח של 60 בני אדם בפסטיבל מוזיקה בנבאדה ב-2017, 49 איש במועדון גאה בפלורידה ב-2016, 32 קורבנות במכללת וירג'יניה טק ב-2007 ו-26 בכנסייה בטקסס ב-2017. גם מסעות הירי בבתי הספר נעשו רצחניים יותר, והם כללו את הטבח בשנה שעברה ביובלדי שבטקסס שבו נרצחו 19 ילדים ושתי מורות; את הטבח בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט ב-2012, שבו רצח אדם לנזה 20 תלמידים ושישה מבוגרים; ואת הטבח בתיכון בפלורידה ב-2018 שבו רצח התלמיד לשעבר ניקולס קרוז 14 תלמידים ושלושה אנשי צוות.