מחקר שפורסם שלשום (שלישי) מצא כי מקרי המוות באמצעות ירי בארה"ב הגיעו בשנה שעברה לשיא של כ-30 שנה, וכי שיעורם בקרב נשים עלה יותר מאשר בקרב הגברים. המחקר, שפורסם בכתב העת "JAMA Network Open", בחן את אירועי הירי שהובילו למוות בארה"ב משנת 1990.
6 צפייה בגלריה
רובים חצי אוטומטיים חנות ב וושינגטון ארה"ב
רובים חצי אוטומטיים חנות ב וושינגטון ארה"ב
1.1 מיליון הרוגים - בערך כמספר המתים מקורונה. מכירת נשק בארה"ב
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
הפגנה מול כינוס של ארגון NRA ב יוסטון טקסס
הפגנה מול כינוס של ארגון NRA ב יוסטון טקסס
מפגינים נגד לובי הרובאים בדרישה להגביל את הגישה לנשק. מעשי הטבח נעשים קטלניים יותר
(צילום: רויטרס)
המחקר ב-JAMA פורסם כשברקע דו"ח מהחודש שעבר של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), ולפיו יותר מ-47 אלף בני אדם איבדו בשנה שעברה את חייהם בארה"ב כתוצאה מירי בנשק חם. מהמחקר שפורסם שלשום עולה שכ-14% מההרוגים מירי מאז 1990 היו נשים, אך הנתון הבולט יותר הוא העלייה בשיעורן. בשנה שעברה היו כשבעה מקרי מוות מירי לכל 100,000 נשים, לעומת כארבעה ב-2010, עלייה של 71%. הגידול המקביל אצל הגברים היה 45%, מכ-18 מקרים לכל 100,000 בשנת 2010 לכ-26.
מספרם של מקרי ההרג וההתאבדות בעזרת נשק עלו בשנה שעברה ב-8% והגיעו לרמות שלא נראו מאז תחילת שנות ה-90. במהלך המחקר מצאו החוקרים כי משנת 1990 עד היום התרחשו בארה"ב יותר מ-1.1 מיליון מקרי מוות מירי, בערך כמו מספר מקרי המוות האמריקניים שיוחסו לנגיף הקורונה בשלוש השנים האחרונות.
החוקרים הדגישו כי במקרי המוות בקרב נשים, ובעיקר בקרב נשים שחורות, חלה עלייה טרגית שזוכה לתשומת לב מועטה בלבד, מכיוון שהרוב הגדול של ההרוגים הם עדיין גברים. "נשים יכולות להיעלם בשיח סביב הנושא הזה בגלל שרוב ההרוגים הם גברים", אמר אחד מהחוקרים, ד"ר אריק פלגלר מבית הספר לרפואה בהרווארד.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב לובי נשק NRA תערוכה
ארה"ב לובי נשק NRA תערוכה
גידול חד במקרי ההרג במהלך המגפה. בין הסיבות האפשריות: העלייה במכירת הנשק
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
רובים תוצרת
רובים תוצרת
הרצח בקרב נשים שחורות שולש, כמות הנשק ששימש להתאבדות הוכפלה. רובה על הדלפק
(צילום: AFP)
החוקרים גילו כי מקרי המוות החלו לעלות בהתמדה משנת 2005, אך העלייה הואצה לאחרונה עם זינוק של 20% משנת 2019 ל-2021. פלגלר, שמתפקד גם כרופא לרפואת חירום בבית החולים לילדים בבוסטון, אמר כי איש לא יודע באמת למה מספר מקרי ההרג בעזרת נשק עלה בצורה כה דרמטית במהלך מגפת הקורונה. מומחים בתחום אומרים כי יכולות להיות סיבות רבות לכך, בהן השיבוש שגרמה המגפה לחיי העבודה ולחיים האישיים, העלייה במכירת נשק, מתח ובעיות מתחום בריאות הנפש.
ממצאי המחקר העלו כי מקרי הירי שבהם נהרגו נשים שחורות הוכפלו פי יותר משלושה מאז 2012, וכמות כלי הנשק ששימשו להתאבדות בקרב הנשים האלה גדלה פי שניים ויותר מאז 2015. שיעור ההרג של נשים שחורות היה יותר מ-18 מקרים לכל 100,000 נשים, לעומת כארבעה בקרב נשים היספניות ושניים בקרב נשים לבנות. שיעורי המוות הגבוהים ביותר שנמצאו היו בקרב גברים שחורים צעירים בתחילת שנות ה-20 לחייהם, שם נמצאו 142 מקרים לכל 100,000 איש. שיעורי ההתאבדות הגבוהים ביותר באמצעות כלי נשק היו בקרב גברים לבנים בתחילת שנות ה-80 לחייהם, והם עומדים על 45 לכל 100,000 איש.
בחלק הפרשנות שכתבו החוקרים, מאוניברסיטת מישיגן, הם ציינו כי המאמר אישר הבדלים גזעיים ומיניים במקרי מוות מירי בארה"ב, וכי מקרי הרג מתרחשים בעיקר בערים, לעומת התאבדויות ששכיחות יותר באזורים הכפריים. "אלימות בנשק חם היא בעיה שהולכת ומחריפה בארצות הברית, ותדרוש מגוון מאמצים כדי לרסן אותה", כתבו החוקרים.
6 צפייה בגלריה
שוטרים מחוץ לכיתה שבה בוצע טבח הילדים ירי בעיירה יובלדי ב טקסס ארה"ב תיעוד חדש שנחשף
שוטרים מחוץ לכיתה שבה בוצע טבח הילדים ירי בעיירה יובלדי ב טקסס ארה"ב תיעוד חדש שנחשף
מאירועי הנשק הקטלניים בשנים האחרונות. הטבח ביובלדי בחודש מאי, שבו נרצחו 19 ילדים ושתי מורות
(צילום: רויטרס / Austin American-Statesman)
6 צפייה בגלריה
ג'ו ו ג'יל ביידן מחוץ לבית הספר היסודי בעיירה יובלדי טקסס ארה"ב
ג'ו ו ג'יל ביידן מחוץ לבית הספר היסודי בעיירה יובלדי טקסס ארה"ב
הנשיא ביידן ורעייתו מנחמים אחרי הטבח בטקסס. הרפובליקנים טוענים: הנשק הוא לא הבעיה
(צילום: רויטרס )
סוגיית אלימות הנשק נמצאת במוקד של ויכוח ציבורי בארה"ב כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים. במחנה הרפובליקני, שאיגוד הרובאים (NRA) נהנה באופן מסורתי מהשפעה גדולה בו, מתעקשים כי לא תפוצתם של כלי הנשק היא הבעיה, וכי לנוכח ההשתוללות של רוצחים מטורפים ברחובות יהיה נכון דווקא לחמש עוד אנשים "הגונים" – כדי שיוכלו לשמור על הציבור מפני התוקפים.
אף שמסעות ירי ומעשי טבח באמצעות נשק חם אינם תופעה חדשה בארה"ב, בעשור האחרון הם הפכו לקטלניים בהרבה מבעבר. בשנים האחרונות הם כללו רצח של 60 בני אדם בפסטיבל מוזיקה בנבאדה ב-2017; 49 איש במועדון גייז בפלורידה ב-2016; 32 קורבנות במכללת וירג'יניה טק ב-2007; ו-26 בכנסייה בטקסס ב-2017. גם מסעות הירי בבתי הספר נעשו רצחניים יותר, והם כללו את הטבח בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט ב-2012, שבו רצח אדם לנזה 20 תלמידים ושישה מבוגרים; את מסע ההרג בבית הספר רוב ביובלדי שבטקסס השנה, שבו רצח סלבדור ראמוס 20 ילדים ושתי מורות; ואת הטבח בתיכון בפלורידה ב-2018 שבו רצח התלמיד לשעבר ניקולס קרוז 14 תלמידים ושלושה אנשי צוות.
פורסם לראשונה: 21:20, 30.11.22