5 צפייה בגלריה
שנתיים וחצי אחרי מות בנם: משפחת סנדק עוברת להתגורר במאחז מעוז אסתר
שנתיים וחצי אחרי מות בנם: משפחת סנדק עוברת להתגורר במאחז מעוז אסתר
הבנייה במאחז מעוז אסתר
פרסום ראשון: שנתיים וחצי לאחר הסערה הציבורית צפויה משפחתו של אהוביה סנדק לעבור בימים הקרובים להתגורר במאחז מעוז אסתר הסמוך לכוכב השחר, שבו פעל בנם אהוביה לפני מותו. משפחת סנדק, שהחלה כבר בבניית הבית, תצטרף לעשר משפחות נוספות שכבר מתגוררות בגבעה.
מדובר כאמור במאחז בלתי-חוקי שפונה כבר מספר פעמים בעבר. בפעם האחרונה פונה המאחז במרץ שנה שעברה. משפחת סנדק, שתעזוב את ביתה הקודם ביישוב בית עין בגוש עציון, תעבור להתגורר בגבעה יחד עם ששת ילדיה, ותצטרף לעשר משפחות נוספות המתגוררות במקום. את ההחלטה קיבלה המשפחה לטענתה מתוך רצון "להמשיך וליישם את מורשתו של אהוביה בשטח". "הגבעות לא שייכות רק לצעירים", אמר אברהם סנדק, אביו של אהוביה, תוך כדי בניית הבית שכבר נמצא בשלבים מתקדמים.
5 צפייה בגלריה
שנתיים וחצי אחרי מות בנם: משפחת סנדק עוברת להתגורר במאחז מעוז אסתר
שנתיים וחצי אחרי מות בנם: משפחת סנדק עוברת להתגורר במאחז מעוז אסתר
מימין: אחיו של אהוביה ואביו אברהם
"מעגל הפעילים בגבעות רק הולך ומתרחב במהלך השנים, וכיום אפשר למצוא בכל גבעה כמה וכמה משפחות בוגרות. המטרה שלנו היא להראות לעם ישראל שמשפחות בכל גיל, עם קצת מסירות ואהבת הארץ, יכולות להצטרף לפעילות החשובה של שמירה על אדמות המולדת שלנו", הוסיף.
מותו של אהוביה סנדק בהתהפכות רכב לאחר מרדף משטרתי אחריו יצר מתיחות רבה בין ההתיישבות למשטרה, גרר גל מחאות נרחב וטלטל מדינה שלמה. כזכור, בדצמבר 2020 נסע סנדק יחד עם חבריו ברכב באזור בנימין. בלשי משטרה שחשדו כי הם יידו אבנים לעבר פלסטינים ביצעו מרדף אחרי המכונית שבה נסעו. המרדף הסתיים בהתנגשות בין רכב הבילוש לרכב הנמלט. כתוצאה מכך התהפך הרכב הנמלט, סנדק בן ה-16 נהרג וארבעה צעירים נוספים שהיו במכונית נפצעו קל עד בינוני. לאחר חקירה של מח"ש בנושא הוחלט לסגור את התיק נגד הבלשים, ונגד הצעירים הוגשו כתבי אישום. המחאה יצרה סערה כללית וועדת בדיקה מיוחדת הוקמה בכנסת נוכח האירוע.
5 צפייה בגלריה
אוהביה סנדק ז"ל
אוהביה סנדק ז"ל
אהוביה סנדק
(באדיבות המשפחה)
"אהוביה היה ילד מיוחד מאוד שכבר מגיל צעיר בערה בו אש אהבת הארץ", סיפר אברהם סנדק, שעמד בראש המאבק על עשיית צדק לדבריו בחקירת מות בנו. "בגיל 15 הוא החליט לעזוב את הישיבה שבה למד ביישוב הסמוך, בעקבות הבנה שכעת הוא נדרש שם כחייל במערכה. הגבעה פה היא הגלעד החי שהשאיר אהוביה אחריו. מורשתו ממשיכה ללוות את התושבים כאן במערכה שעוד רחוקה מסיום. אחרי שנתיים וחצי של מאבק להוצאת הצדק לאור ותמיכה מרחוק בפעילות בגבעות החלטנו להצטרף לתושבים בשטח, ולהיאבק איתם כתף אל כתף במערכה".
המעבר של המשפחה לגבעה עלול לייצר מתיחות מסויימת בין השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' לבין מערכת הביטחון בנוגע לפינוי המאחז. כאמור, מדובר במאחז לא חוקי ובנייה בלתי-חוקית. נזכיר כי לאחר התהפכות הרכב של סנדק סמוטריץ' היה הראשון שהגיע לזירת התאונה והתעמת עם שוטרים, לאחר שלא נתנו לו להתקרב לזירת התאונה. בשבועות האחרונים התרחשו מספר פינויים בגבעות, כמו באעירה שחר ובמוקדים נוספים. בגבעות חוששים כי גם עוז ציון ומקומות נוספים נמצאים על הפרק מבחינת פינויים בעתיד הקרוב.