בא לעבודה. נשיאה החדש של ארה"ב ג'ו ביידן לא מבזבז רגע והלילה כבר חתם על שורה של צווים נשיאותיים שלהם קו משותף מרכזי: ביטול מורשת טראמפ. בין היתר ביטל ביידן את "צו המוסלמים" שאסר על הגירה מכמה מדינות מוסלמיות, הורה להחזיר את ארה"ב להסכם האקלים ולארגון הבריאות העולמי והכריז על חובת עטיית מסכות במבנים פדרליים.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ו ג'יל ביידן צופים ב זיקוקים מ הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ו ביידן ו ג'יל ביידן צופים ב זיקוקים מ הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ו ביידן ו ג'יל ביידן צופים בזיקוקים מהבית הלבן
(צילום: רויטרס)
בנוסף, הורה ביידן להקפיא את הבנייה בחומה בגבול עם מקסיקו, אחד הפרויקטים המרכזיים שהוביל טראמפ, שאף ביקר בקטע מהגדר החדשה בגבול בימיו האחרונים בתפקיד. ביידן דרש מהמשרד לביטחון המולדת וממשרד המשפטים לפעול על מנת להגן על תוכנית DACA שיזם הנשיא לשעבר ברק אובמה. התוכנית, שטראמפ ניסה לחבל בה ללא הצלחה מרובה, מונעת את גירושם של מאות אלפי מהגרים לא-חוקיים שהגיעו לארה"ב בעודם ילדים.

ביידן הודה כי הצווים הנשיאותיים לא יאפשרו לו לממש במלואה את האג'נדה אותה הוא מקדם – וכי תידרש חקיקה בקונגרס. "אלו הן רק פעולות נשיאותיות. הן חשובות אבל אנחנו נצטרך חקיקה עבור הרבה מהדברים שאנחנו הולכים לעשות", אמר.
לקריאה נוספת

המתקפה של כץ. שר האוצר יצא היום בריאיון לאולפן ynet במתקפה חסרת תקדים על קרן טרנר-אייל שהייתה מנכ"לית משרדו: "היא לא התאימה לתפקיד. אמרתי לה שאחנוך אותה אבל במשרד האוצר זה לא התאפשר. אני לא מוכן שבניית משפחה תעכב נשים מלעשות קריירה. חבל שחברה למרידור".
"כשרציתי למנות אותה למנכ"לית האוצר", אמר, "בהמשך לתפקידים בכירים שמיניתי אותה במשרד התחבורה, היא אמרה לי: 'אני לא מתאימה עדיין לתפקיד, אני צריכה לפחות עוד עשר שנים כדי לצבור ניסיון לתפקיד הזה'. אמרתי לה: 'קרן, אני אחנוך אותך כמו שעשיתי בתחבורה'. אלא שהתברר שבמשרד האוצר המציאות הזאת בלתי אפשרית, האינטנסיביות גדולה ובגלל הצורך שלי לקבל החלטות כשר שמעורב בכל פרטי הפרטים - הייתי אומר שהיא הפכה ללא רלוונטית. לפעמים זה יצר אפילו מבוכה בדיונים".
4 צפייה בגלריה
קרן טרנר וישראל כץ
קרן טרנר וישראל כץ
קרן טרנר וישראל כץ
(צילום: דנה קופל, אבי מועלם)
המתקפה של כץ הגיעה בעקבות הדברים שאמרה טרנר-אייל לתוכנית עובדה. בכירים במערכת הפוליטית, ארגונים חברתיים וגולשים לא נשארו אדישים להצהרות השר שטען כי לקח את טרנר-אייל לתפקידים למרות שהייתה בחופשת לידה, ובינתיים זו גרמה לו למבוכה בישיבות. "בשונה מישראל כץ, טרנר גדלה במשרד האוצר וניהלה את משרד התחבורה ביד רמה", צייצה ח"כ מרב מיכאלי בעקבות הריאיון. "שר אוצר כושל שלא הצליח להעביר תקציב ולנהל צוות בעת משבר כלכלי עצום אומר על אישה דברים שלא היה חולם להגיד על אף אחד מהקולגות הגברים שלה. הטעות היחידה שלה כנראה הייתה שהיא לא חנכה אותו למשרד האוצר".
לקריאה נוספת

האם גל"צ תצא מצה"ל? שר הביטחון בני גנץ החליט בהמלצתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, על הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון: "יוקם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל שיניע את התהליך ויגבש הצעה למתכונת העברת התחנה או סגירתה".
הצוות שמינה גנץ יעביר את המלצותיו על דרך ביצוע ההחלטה תוך מספר שבועות וכנראה לפני הבחירות. אחת האפשרויות שעל הפרק: העברת התחנה לתאגיד השידור הציבורי. בכל מקרה התחנה לא תיסגר ותמשיך לפעול, באכסניה ציבורית או פרטית חדשה. בסביבת שר הביטחון הדגישו כי בסמכותו גם לסגור את התחנה באופן מיידי. לפי חוות דעת משפטית של משרד הביטחון ניתן לקדם ולבצע את המהלך גם בתקופת בחירות.
בפעם האחרונה ששר ביטחון נדרש לסוגיה היה זה אביגדור ליברמן שדחה את המלצת איזנקוט והורה שלא לגעת בגלי צה"ל. עם זאת, המלצתו של כוכבי הייתה חריפה יותר.

לקריאה נוספת

כתבה ב-ynet על כל השקרים שאנשים מספרים בקורות חיים. מועמדים מבלפים מקומות עבודה קודמים, ממציאים קורסים ותארים אקדמיים, נשבעים שהם דוברי אנגלית מהבית וכשמבקשים מהם טלפון של ממליץ הם נותנים מספר של חבר שלהם.
בסוף השבוע יהיה יבש, בהיר וקר. בימים הראשונים של השבוע הבא לא יהיו שינויים משמעותיים במזג האוויר, אך בחלק השני של השבוע תורגש עלייה בטמפרטורות. סימנים לגשם ניתן לראות רק בקצה טווח התחזית, לקראת סוף השבוע הבא.
קורונה והיריון. בימים האחרונים אנו רואים יותר נשים הרות חולות בקורונה באופן קשה. האם זו טעות אופטית ולמה תופעה זו לא נצפתה בתחילת המגפה? כבר אז, עלה נושא מסוכנות הקורונה לאם ולעובר לדיון. לפני שבוע קיבלנו תשובה מדעית מבוססת. בארה"ב נעשה מחקר באלפי נשים מאומתות קורונה שילדו בבתי חולים, אותן השוו עם כמעט חצי מיליון נשים ללא קורונה, שגם ילדו בבתי חולים. בנשים המאומתות, הליך הלידה היה מסובך יותר יחסית למספרן. קודם כל, היו יותר לידות לפני המועד המתוכנן, יותר ניתוחים קיסריים, יותר רעלת היריון ויותר סיבוכים הקשורים להיווצרות קרישים בכלי הדם. הן היו יותר מאושפזות ביחידות לטיפול נמרץ ויותר הזדקקו להנשמה מלאכותית.
מטבע הדברים, רובן היו בגילאים צעירים, למרות זאת, כאמור, חלו בקורונה ואף בקורונה קשה. אחת מהשיטות הנפוצות בטיפול בחולי קורונה במצב קשה היא השכבת החולה על הבטן. תנוחה זו מאפשרת לאוורר את הריאות באופן יעיל יותר ולשפר את החמצון במקרים רבים. לנשים הרות השכבה זו היא בעייתית יותר. ככלל, בנשים הרות המערכת החיסונית פועלת בעוצמה נמוכה. גם נושא החיסון נגד קורונה בנשים הרות אינו ברור. הסיבה לכך היא "אפליה" מכוונת. חברות התרופות חוששות לבצע ניסויים במהלך היריון, לכן, פשוט חסר מידע בכל מה שנוגע לבטיחות החיסון בזמן היריון. בנוסף לחקר בריאות האישה, מפרוץ המגפה נחקר נושא בריאות היילודים שנולדו לנשים מאומתות.
המסקנה בשלב זה היא שנדיר מאוד שהנגיף עובר מאם לעובר, כשהאישה נדבקה בשליש האחרון של ההיריון. אמנם קרו מקרים בודדים של הדבקת יילודים בנגיף ואף בכמה מהם המחלה הייתה קשה, אולם, ברובם המכריע הם חלו בצורה קלה. אז מדוע אנו עדים לאחרונה ליותר מקרים של נשים הרות ביחידות לטיפול נמרץ? הסברה היא שהתפשטות הנגיף בגרסה הבריטית תורמת לכך. נגיף זה יותר מידבק ויותר מתפשט בקרב צעירים. העובדה המשמחת היא, שלמרות שלעתים קרובות, חולות בקורונה בתקופת ההיריון, לא משלימות 40 שבועות של היריון, הן יולדות בהצלחה. .
לפי דו"ח אמ"ן שפורסם הבוקר, לראשונה מאז סוף אוקטובר, מקדם ההדבקה (R) ירד מתחת ל-1 ועומד היום על 0.99. כאשר מקדם ההדבקה גדול מ-1, מספר החולים גדל בקצב מעריכי ומוכפל כל פרק זמן מסוים.
עם תחילת הסגר הלא מהודק בסוף דצמבר עמד ה-R עד קרוב ל-1.25. כאשר קצב ההדבקה במגזר החרדי היה גבוה יותר מכלל המגזרים. מאז מקדם ההדבקה ירד בהדרגה ובתחילת הסגר המהודק לפני כשבועיים הוא עמד על כ-1.1.
הקו הירוק, לפי דוח אמ"ן, הוא R נמוך מ-0.8, כלומר שחמישה חולים מדביקים יחד ארבעה בלבד. R שהינו נמוך מ-1 מצביע על התמתנות בהתפשטות המגפה.
אביאם סלע. למה? בגלל החנינה שהעניק טראמפ למפעילו הישראלי של ג'ונתן פולארד, שמעולם לא הוסגר לארצות הברית. סלע בן ה-75 הוא טייס לשעבר ואלוף משנה בדימוס בחיל האוויר. לאחר מלחמת לבנון נשלח ללמוד בארצות הברית, כשפולארד פנה אליו כדי שיעזור לו להעביר מידע מסווג לישראל. בשנים 1984-1985 פעל סלע כמפעילו של פולארד, והעביר את המידע הרב שסיפק למשרד הביטחון.
4 צפייה בגלריה
אביאם סלע
אביאם סלע
אביאם סלע


אחרי עשרות מיליוני שנים נחשף סופסוף: איך הדינוזאורים עשו סקס?

רק בארה"ב: לראשונה בהיסטוריה הוצע פרס של יותר מ-700 מיליון דולר גם ב-Powerball וגם ב-Mega Millions, שבו עדיין אין זוכה, והסכום מתקרב למיליארד.
מיני שערורייה - השחקן שכינה את אביר קארה בבון, התנצל: "הייתי בשולמנים והתאכזבתי מהבחירה".
וסיפורה של רותי ליבנת, מורה לאזרחות בכיתה י', שהעלתה פוסט עם תמונה של שיעור שבו כל המצלמות כבויות, וכתבה: "זה מעליב, מייאש ועל גבול המשפיל".