שוב מעל 750 מאומתים לקורונה, ביקורת על הממשלה

בעקבות מסיבת העיתונאים שקיימו אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ, שבה הציגו את עיקרי המהלכים הקרובים למאבק בהתפשטות הקורונה בצל העלייה במספר המאומתים היומי - נמתחה ביקורת במערכת הבריאות על השניים, בשל העובדה שהם לא הציגו תוכנית חדשה או נקבו ביעדים להמשך, אלא הסתפקו בהדגשת חשיבות עטיית המסכות לצד חיסונים ושמירת מרחק.

בכיר במערכת הבריאות הדגיש כי "ברור שיש חילוקי דעות בקבינט ולא הייתה הסכמה לעשות צעד יותר משמעותי של התו הירוק. אני חושב שראש הממשלה רוצה לדחוף את זה, אבל בסיטואציה שנוצרה זה לא קרה. יש חילוקי דעות בקבינט ויש שרים שלא השתכנעו. בנט והורוביץ לא אמרו שום דבר חדש. הם רצו להעביר תו ירוק מותאם אבל לא הצליחו ולכן נשארו עם הדברים האלה".
ואם זה לא הכול - בדיוני קבינט הקורונה האחרונים מתחה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ביקורת נוקבת על התנהלות משרד הבריאות, והאשימה כי הנתונים שזה מספק אינם מדויקים ואף מטים לטובת החמרת ההגבלות. אך מתברר שפעולות השרה לא נגמרו בנקיטת קו אופוזיציוני למומחי המשרד, שכן היא פנתה לאחרונה לראש הממשלה וביקשה שיוביל, יחד עם שר הבריאות, להחלפתה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון שרון אלרעי
יפעת שאשא ביטון שרון אלרעי
השרה יפעת שאשא ביטון וד"ר שרון אלרעי פרייס
(צילום: שרית הוכברג)
שרת החינוך נימקה את בקשתה בכך ששינוי הגישה הכללית - שלפיו הממשלה תנקוט בהכלה ולא בסגרים - צריך גם להיראות בשטח, אחרת הממשלה תידרש שוב ושוב לצעדים מוטעים, לשיטתה. גורמים ממשלתיים התייחסו לדרישה לפטר את ראש שירותי בריאות הציבור והבהירו כי צעד שכזה "ממש לא יקרה".
בינתיים הודיע משרד הבריאות כי גם אתמול, ביום השלישי ברציפות, אובחנו מעל 750 מאומתים לקורונה. בבתי החולים מאושפזים 54 חולים שמצבם קשה, 16 מהם מונשמים. בריאיון לאולפן ynet טען עם זאת פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן למדע כי "במצב שבו כשני אחוז מהנדבקים מגיעים למצב קשה, אם נמשיך לראות עלייה במספר הנדבקים החדשים היומי ונגיע לאלפים של נדבקים חדשים, תוך 8-7 שבועות נהיה במאות חולים קשה". לדבריו, "עיקר ההדבקות קורות בארץ ולכן האכיפה של עטיית מסיכות ובידודים מאוד חשובה".

איך ייראה משפט זדורוב 2?

הפרקליטות החליטה שלא לשחרר את רומן זדורוב, שהואשם והורשע בעבר ברצח תאיר ראדה, ולנהל נגדו משפט חוזר - הליך שנחשב נדיר ביותר בישראל.
בראש הרכב השופטים במשפט החוזר שידון בתיק עומד סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, אשר קולה (67), ולצדו השופטים דני צרפתי ותמר נסים שי. השופט קולה עמד בראש ההרכב שזיכה לפני ארבע שנים את חן איילתי, מקיבוץ מחניים, מרצח אמו. בדיון מקדים בתיק זדורוב, במאי האחרון, אמר אב בית הדין כי ההרכב כבר מכין עצמו לדון בתיק במשפט החוזר, וכי שריין דיונים שיתקיימו בקצב של שניים-שלושה בכל שבוע, מחודש אוקטובר 2021 עד יוני 2022.

5 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי נצרת: דיון על בקשה לעדות מוקדמת של אולה קרבצ'נקו (א.ק) במסגרת התיק בפרשת רומן זדורוב
בית המשפט המחוזי נצרת: דיון על בקשה לעדות מוקדמת של אולה קרבצ'נקו (א.ק) במסגרת התיק בפרשת רומן זדורוב
רומן זדורוב בבית המשפט. ארכיון
(צילום: גיל נחושתן)
המשפט אמור להתחיל למעשה מנקודת האפס, כאשר לכל פסקי הדין בעבר אין משמעות מבחינת ניהול המשפט הנוכחי. הפרקליטות, שתעמיד ארבעה עורכי דין שינהלו את פרשת התביעה, תצטרך לנהל תיק הוכחות מלא, ולהוכיח את אשמתו של זדורוב מעבר לכל ספק סביר.
אילנה ראדה, אמה של תאיר, אמרה בעקבות ההחלטה למשפט חוזר: "אני מרוצה, כי הצלחנו להביא לשינוי, לא רק בקשר לרצח של תאיר, אלא באופן כללי. למצב שבו גם למשפחת הקורבן יש מה להגיד בעניין, ולקבל את העדכונים על מה שקורה בתיק".
בשבוע הבא אמורים ראדה ועורך דינה להיפגש עם אנשי הפרקליטות, והיא מקווה כי החומרים שיביאו ישמשו בהליך החדש. "זימנו אותנו לפגישה, אני תקווה ששם נוכל להביא את מה שאספנו ומה שחקרנו ומה שהוצאנו מתוך התיק שהוסתר מבית המשפט. אני מאוד מקווה שיתייחסו לזה. ונתחיל את המשפט. אני ערוכה ומוכנה", אמרה.

ברצלונה לא תגיע לירושלים

משחק הידידות בין בית"ר ירושלים וברצלונה בוטל. הקבוצה הקטלאנית לא הסכימה להגיע לשחק או ללון בירושלים והצדדים החליטו שהמפגש שהיה אמור להתקיים ב-4 באוגוסט לא ייצא לפועל.
הבעלים של בית"ר ירושלים, משה חוגג, הסביר בחשבון הפייסבוק את הסיבות לביטול: "לאחר שקיבלתי את החוזה לחתימה ונחשפתי לדרישה החד משמעית שהמשחק לא יתקיים בעיר הבירה, ירושלים, ועוד כמה דרישות שלא מצאו חן בעיני, ישנתי בלב כבד, חשבתי רבות והחלטתי שלפני הכל אני יהודי וישראלי גאה. רכשתי את בית"ר ירושלים מתוך אהבה לעיר הבירה הקדושה, נלחמתי מלחמת חורמה בגזענות ואמשיך להילחם בה, אני מקדם דו קיום ובעד שלום. יחד עם זאת, משחק נגד בית"ר ירושלים ראוי שיתקיים בירושלים ואם המניע לאי קיומו בירושלים הוא פוליטי ואכנע לו, לא אוכל להיות שלם עם עצמי".
5 צפייה בגלריה
מסי חוגג
מסי חוגג
מסי לא יגיע לעיר הקודש
(צילום: רויטרס)
לביטול קדמה פנייה של חבר הכנסת סמי אבו שחאדה מבל"ד למועדון הקטלאני, בטענה שהגעה למשחק מול בית"ר ירושלים תהווה פגיעה ברגשותיהם של אוהדיה הפלסטינים של קבוצת הפאר, ואל המועדון הקטלאני הגיעו גם פניות ישירות רבות מאוהדים פלסטינים שביקשו לבטל את המשחק.
על הטענה שסוגיית מסי הובילה לביטול המשחק בירושלים, התייחס חוגג מאוחר יותר: "אם הוא היה חותם על חוזה חדש הוא היה אמור להגיע, והוא בקרוב אמור לחתום, זה לא הסיפור, רק בגלל הסיפור עם ירושלים, ברגע שהודיעו לנו שירושלים זה טאבו והיא מוחרמת אי אפשר היה להתמודד".
אולימפיאדת טוקיו תחל בעוד שמונה ימים ובסוף השבוע נפרסם ב-ynet ספורט עמוד מיוחד וכמה כתבות לקראת המשחקים האולימפיים. בין היתר נספר על המשלחת הישראלית הגדולה ביותר אי פעם, נציג את המדריך המלא לכל הענפים באולימפיאדה וגם מיהם עשרת הספורטאים הטובים ביותר באולימפיאדה.
בסוף השבוע יתפרסם ב-ynet תרבות ריאיון עם שרית פולק, אשתו הטרייה של לירז (סטטיק) רוסו, שבחרה להיכנס לבית האח הגדול - זמן קצר אחרי החתונה. בריאיון היא מצהירה שאין לה שאיפות להתפרסם, למרות שנהנתה להצטלם לפרסומת, אומרת שלא הייתה משתתפת בתוכנית בלי תמיכת בעלה ומספרת כיצד הרגיעה את אמה.
בסוף השבוע תורגש עלייה בטמפרטורות ובעומסי החום. עומס החום יהיה כבד בכל הארץ וקיצוני בערבה ובבקעה. משרד הבריאות קרא לאוכלוסיית הקשישים ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד על הנהלים הבאים: להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד לשתות מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים.
בדו"ח אמ"ן, המפורסם כמעט בכל יום בנוגע להתמודדות עם נגיף הקורונה, נכתב בין היתר כי "בשבועיים האחרונים חלה עלייה תלולה במספר החולים החדשים במצב קשה בארץ, בשל התפשטות וריאנט דלתא בישראל, והעלייה במספר הנדבקים. הגם שלפי שעה מדובר במספרים מוחלטים קטנים, התפתחות זו הינה מרכיב נוסף המשקף את התפשטות המגפה בארץ בעת האחרונה".
באמ"ן הוסיפו כי "המאושפזים במצב קשה החדשים מהווים מדד מהימן לכך, שכן אינם תלויים במדיניות הבדיקות ומשקפים תחלואה חדשה".
לפי נתוני משרד הבריאות ב-16 ביוני עמד מספר החולים שמצבם קשה על 21, ב-1 ביולי הגיע המספר ל-24 ואז חלה עלייה משמעותית יותר במספר החולים הקשים ובעדכון האחרון מספרם עמד על 54. עם זאת, העלייה במספר החולים קשה בהתפרצות הנוכחית נמוך באופן משמעותי מגלי התחלואה הקודמים, זאת בשל שיעור ההתחסנות הגבוה - במיוחד של אלו שנמצאים בגילים המסוכנים לתחלואה קשה.
חוק הדיינים, שעורר סערה כשבהצבעה עליו נרשם שוויון, עקב טעות בהצבעת יו"ר הכנסת מיקי לוי. בעקבות הסערה המליאה יצאה להפסקה של עשר דקות לקבלת ייעוץ משפטי. כמה דקות לאחר מכן שב לוי ואמר: "ממשיכים לחכות להכרעה, כרגע החוק נפל". כעבור זמן קצר ננעל הדיון. מטרת "חוק הדיינים" הייתה לשנות את יחסי הכוחות בוועדה לבחירת דייני בתי הדין הרבניים באופן שימנע את השליטה החרדית שהייתה נהוגה בה במשך שנים.
אשתו של ג'קי מנחם, שעזב במפתיע את בית "האח הגדול", הגיבה לפרישה: "למען הסר ספק, בעלי לא נוצר כדי לבדר אתכם".
5 צפייה בגלריה
ג'קי וציפורה מנחם
ג'קי וציפורה מנחם
ג'קי וציפורה מנחם
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של ציפורה מנחם)
החלטת הקבינט לקצר את הבידוד לשבוע גרמה להרבה אנשים שהתלבטו - בדגש על משפחות, לקבל החלטה זריזה ולהזמין נופש בחו"ל.