מי הסתפר? קצת יותר מחצי יממה לפני שסגר הקורונה השלישי מסתיים, ולאחר דחיות חוזרות ונשנות, התכנסו שרי הממשלה בצהריים כדי להכריע אם ההגבלות יימשכו עד יום ראשון בחצות כפי שדורש משרד הבריאות בתמיכה של ראש הממשלה, או שהיציאה מהסגר תתחיל כבר מחר בבוקר - כפי שדורש בני גנץ. פרופ' רן בליצר, שאמר היום באולפן ynet ש"הסגר כאמצעי קסם כבר לא איתנו, זה מת", חזר על עמדתו. לדבריו, "החיסונים לא ימנעו תחלואה קשה". פרופ' בליצר טען כדוגמה להפרות שכולם מסתפרים למרות הסגר, והוביל לדיון בין השרים ששאלו אחד את השני מי מהם הסתפר. שר החוץ גבי אשכנזי הודה שהסתפר בביתו.

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש המליץ להאריך את הסגר עד יום ראשון בלילה והעיר שפתיחת הגבלות לא מבוקרת תביא לעלייה מעריכית במספר הנדבקים שלדבריו תגבה מחיר גבוה בחולים קשים ובמתים. לדבריו מיום שני ניתן יהיה להגיע לסיום הגבלות תנועה ושהייה, פתיחה זהירה של מקומות עבודה והחזרת השכבות הנמוכות במערכת החינוך. את הפתיחה הוא ממליץ לערוך רק אחרי הגעה לשני מיליון מחוסנים במנה השנייה ואחרי חצי מיליון מחלימים; הגעה לשיעורי מחוסנים של 80% מאוכלוסיית גילאי ה-50 ומעלה; מקדם הדבקה קטן נמוך מ-1 ופחות מ-1,000 חולים קשים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: שרון צור, דוברות המשטרה, קובי קואנקס)
משרד הבריאות מציע לאפשר טיפולים במתכונת של "אחד על אחד", עבודה ללא קהל וטייק אווי, אולם לא הוחלט עוד אם הדבר יתאפשר גם בערים אדומות וכתומות. מגבלת היציאה למרחק של קילומטר תבוטל.
לקריאה נוספת

כמעט הושלמו הרשימות לבחירות לכנסת - כשבשעה 22:00 יוגשו כל הרשימות לכנסת. מה אירע עד כה? ראש העיר תל אביב רון חולדאי הודיע כי לא יתמודד בבחירות. יו"ר מפלגת "תנופה" עפר שלח הודיע גם הוא כי לא יתמודד. מפלגת רע"מ שאתמול הודיעה שתרוץ ללא הרשימה המשותפת, הגישה את רשימתה לוועדת הבחירות המרכזית.
חברי מרצ, היו"ר ניצן הורוביץ וח"כ תמר זנדברג הגישו את רשימתם ללא מיזוג לאף סיעה וראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שהסופרת והפובליציסטית גלית דיסטל אטבריאן תשוריין במקום ה-10 ברשימת הליכוד לכנסת, עדיין לא ידוע מה יהיו השיריונים הנוספים שלו - ככל הנראה אורלי לוי אבקסיס תהיה אחת מהם.
מה קורה במדינות ש"רוצות אותנו". אחרי שאתמול פורסם שיוון, קפריסין, איי סיישל, רומניה וסרביה עשויות להיפתח בקרוב לתייר הישראלי, בדקנו מה מצב התחלואה באותן מדינות ומה המגבלות שמוטלות שם על האזרחים והתיירים.

3 צפייה בגלריה
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
לינדוס שברודוס יוון
(צילום: shutterstock)
ביוון נרשמו כ-160 אלף מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, ו-5,878 בני אדם מתו מהמחלה. אתמול מתו במדינה 27 בני אדם מקורונה. חובה לעטות מסכות, המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד, הברים סגורים, וכך גם כל העסקים הלא חיוניים. קניונים פתוחים, אך פועלים תחת הגבלות. ביוון יש עוצר לילי בין 22:00 ל-05:00 ובאזורים מסוימים העוצר מתחיל מ-18:00.
בקפריסין נרשמו כ-31 אלף מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, ו-203 בני אדם מתו מהמחלה. אתמול מת מקורונה אדם אחד במדינה. חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי, התחבורה הציבורית פועלת כסדרה, רק עסקים חיוניים פתוחים, המסעדות ובתי הקפה פתוחים לטייק אוואי ומשלוחים ועוצר לילי מוטל בין השעות 21:00 ל-05:00 בבוקר למחרת.
באיי סיישל נרשמו 1,279 מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, וחמישה בני אדם מתו מהמחלה. ב-1 בינואר מת אדם אחד מהמחלה, וכך גם ב-30 בינואר. חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי, המסעדות ובתי הקפה סגורים, יש עוצר לילי בין 20:00 ל-04:00 והתחבורה הציבורית לא פועלת. הכניסה לסיישל אפשרית לכל אדם שקיבל את שתי מנות החיסון ומציג תעודת חיסון בהתאם. חובה להזמין מקום במלון מראש לכל התקופה ולהציג את השובר בכניסה למדינה.
ברומניה נרשמו 735 אלף מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, ו-18,600 בני אדם מתו מהמחלה. אתמול מתו 87 בני אדם מקורונה. חובה לעטות מסכות, התחבורה ציבורית פועלת כרגיל, וכך גם המסעדות ובתי הקפה.
בסרביה נרשמו 401 אלף מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, ו-4,071 בני אדם מתו מהמחלה. אתמול מתו 15 בני אדם מקורונה. חובה לעטות מסכות ומערכת התחבורה הציבורית פועלת כסדרה. המסעדות ובתי הקפה פתוחים, וכך גם מרבית העסקים האחרים. סרביה מקבלת לשטחה תיירים מכל העולם בהצגת בדיקת קורונה בתוקף של 48 שעות, וללא צורך בבידוד.
לקריאה נוספת

ב-07:00 ישראל אמורה לצאת מהסגר השלישי שנקבע. בכתבות סוף השבוע של ynet, פרויקט מיוחד במדור האופנה - קייט מידלטון מציגה לנו עשור של סטייל. כמו כן, סיפורה של האישה שהמציאה שהיא ניצולת שואה שגדלה עם זאבים.
מחר ירד גשם מדי פעם, בעיקר בדרום ובמרכז, וקיימת סכנת שיטפונות חמורה. בשבת מזג האוויר יתייצב ויהיה נוח. בשבוע הבא לא צפוי גשם, ואף צפויה התחממות משמעותית עם סיכוי שוב לשרב קל מאמצע השבוע.
כישלון הקורונה. במה הוא שונה מכישלון יום כיפור? כישלון מלחמת יום כיפור נבע מקונספציה אחת שגויה, כישלון הקורונה נובע מצבר קונספציות שגויות. בתחילת המגפה, החליטה הממשלה לא לבדוק את הנוחתים מחו"ל ובאופן כללי, הייתה קונספציה לא לבצע הרבה בדיקות קורונה – טעות גדולה. כך יובאה המגפה לישראל וכך לא התאפשרה חקירה אפידמיולוגית כשאש המגפה הייתה עדיין קטנה.
קונספציה שגויה שנייה, שכולה מבוססת על צרכים פוליטיים של מקבלי ההחלטות, היא שאי אפשר להפריד בין אזורי המדינה ויש לנקוט באותם האמצעים ב"ירוקים" כמו ב"אדומים". הטעות של הימנעות מטיפול דיפרנציאלי הייתה ברורה כבר לפני שניתנו לאזורים שונים צבעים בוהקים.
וכך, טעות רדפה טעות, עד שהגענו לקונספציה שגויה נוספת והיא, האמונה העיוורת שחיסון יפתור כל הבעיות ובאופן מידי. מתוך קונספציה זו ממשיכים באותן השיטות שנכשלות זה השבוע השישי. מספר המאומתים לא יורד, מקדם ההדבקה במגמת עלייה וכבר חזר לכמעט 1. ומקבלי ההחלטות יושבים חסרי אונים, קפואים ומשותקים אל מול הכישלון הברור לכולם, ולא מחפשים דרכים חדשות ויצירתיות. בנוסף לעידוד ההתחסנות, לא יהיה מנוס מבידוד מוקדי התפרצות. לשם כך, יש לבדוק את כולם באותם המוקדים ולבצע חקירה אפידמיולוגית אמיתית. יש להרחיב את ביצוע הבדיקות המהירות ולכלול גם מחוסנים ובוודאי, מחוסנים שחוזרים מחו"ל, על מנת למנוע חדירה של הווירוס בווריאנטים חדשים לישראל. יש להגדיל מספר בדיקות הרצף הגנטי של הנגיף מאותה הסיבה: לעקוב אחרי מוטציות ווריאנטים.
יש לצאת מהקיפאון ולפעול! מוטב מאוחר מאשר לעולם לא.
ישראל מדורגת במקום השני בעולם במספר הנדבקים החדשים בקורונה ביחס לאוכלוסייה בשבעת הימים האחרונים. כך עולה מנתונים שמנתחת אוניברסיטת אוקספורד. רק פורטוגל מקדימה את ישראל. אחרי ישראל נמצאות מונטנגרו, אנדורה, ספרד, סן מרינו, צ'כיה, סלובניה, מונקו, לטביה, ארצות הברית וגם לבנון. בתחתית הרשימה, כלומר המדינות שבהן יש הכי מעט נדבקים בשבוע האחרון ביחס לאוכלוסייה, נמצאות בין היתר ניו זילנד, אוסטרליה, סמואה וגם סין – שם פרצה המגפה לפני יותר משנה.
מבחינת מתים למיליון תושבים בשבעת הימים האחרונים ישראל מדורגת במקום ה-29 בעולם, בין קרואטיה לבולגריה. מונקו, פורטוגל ולבנון נמצאות בראש הרשימה של המדינות מבחינת מתים למיליון תושבים בשבעת הימים האחרונים. אחריהן נמצאות בריטניה, סלובקיה, סן מרינו, צ'כיה, אירלנד, מונטנגרו, סלובניה, ספרד וארצות הברית.
גלית דיסטל. למה? כי דיסטל-אטבריאן שוריינה במקום העשירי ברשימת הליכוד. השדרנית-סופרת המזוהה עם הימין שוריינה במקום הגבוה מבין השריונים האפשריים של נתניהו. בסרטון שצילם עם דיסטל-אטבריאן אמר נתניהו כי "גלית היא כוח נשי עוצמתי. היא אישה עצמאית, אישה שלא מהססת לומר את דעותיה, אישה שבאה מן העם, מכירה את העם, את העצמאים והעסקים הקטנים, אבל מעל הכול מאמינה ברעיון הלאומי".
שבוע אחרי השבעה, גילתה איילת שבעלה המת השאיר לה קובץ וורד מסתורי ומוגן בסיסמה. איילת ניסתה את כל הקומבינציות, אך ללא הצלחה. פוסט שפרסמה הניב עשרות הודעות מגולשים שביקשו לעזור לה, ובסופו של דבר זה הצליח.
3 צפייה בגלריה
איילת ואייבי
איילת ואייבי
איילת ואייבי
(צילום: צילום מסך)
255 מסעדות, 37 כוכבי מישלן: אמריקאי תושב ניו יורק, ששהה בסינגפור עם פרוץ הקורונה, נשאר בה אחרי שנסגרו הגבולות, ובילה שנה באכילה בכל המסעדות המובילות בעיר.
בשורות עצובות ולא ממש מפתיעות - כנראה שלא תקבלו מענק של 750 שקל. בכיר באוצר ל-ynet: "התוכנית לא מושלמת עדיין. לא ברור מתי ניתן יהיה להביאה לאישור".