כשג'ו ביידן ייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, תירשם שורה ארוכה של ציוני דרך היסטוריים. אחד מהם יהיה בגזרת בני הזוג של הנשיא וסגניתו קמלה האריס: הגברת הראשונה המיועדת, ג'יל ביידן, כבר הודיעה כי בניגוד למסורת היא רוצה להמשיך לעבוד כמורה במקביל לשלל התפקידים שתקבל על עצמה כאשת הנשיא, ודווקא בעלה של האריס, דאג אמהוף, הודיע כי בכוונתו להתפטר ממשרד עורכי הדין שבו הוא עובד כדי לתמוך בקריירה של רעייתו הפוליטיקאית. בכל הקשור לחיי הזוגיות של פוליטיקאים בארה"ב – אין ספק שזו תפנית היסטורית.

6 צפייה בגלריה
קמלה האריס עם בעלה דאגלס אמהוף
קמלה האריס עם בעלה דאגלס אמהוף
האריס ואמהוף. חברה הכירה ביניהם
(צילום: AFP)
אמהוף, יהודי בן 56, מתכוון לפרוש מעבודתו עוד לפני יום ההשבעה של ביידן והאריס, שתהיה האישה הראשונה – וגם האדם השחור הראשון – לכהן כסגנית הנשיא. כמו הגברת הראשונה, גם "הגברת השנייה", כלומר בת זוגו של סגן הנשיא, נוהגת בדרך כלל ליטול לעצמה כמה תפקידים רשמיים כדי לקדם מטרות ציבוריות שונות, אבל אמהוף יהיה הגבר הראשון הנושא בתפקיד הזה, ובארה"ב יש התוהים איזה תוכן ייצק לתוכו. אמהוף טרם חשף מה בכוונתו לעשות בתפקיד, ולפי שעה הוא עדיין מנהל דיונים עם צוות המעבר של ביידן והאריס כדי להחליט אילו משימות ייטול לו.
"חיכינו לחילופי-תפקיד מגדריים כאלה עשרות שנים", אומרת קים נלדר, פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת המדינה של קליפורניה, שבמחקרה מתמקדת בנשים ומגדר. "יש סמליות רבה בכך שגבר מוותר על הקריירה המצליחה שלו כדי לתמוך בקריירה של רעייתו".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס בעלה דאג אמהוף
ארה"ב קמלה האריס בעלה דאג אמהוף
אמהוף בקמפיין. שלא יקשרו את הלוביסטים לקמלה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס בעלה דאג אמהוף
ארה"ב קמלה האריס בעלה דאג אמהוף
באירוע הניצחון של ביידן בשבת. "שיותר נשים יחזיקו בתפקידים בכירים"
(צילום: AP)
בארה"ב בני זוגם – ובדרך כלל בנות זוגם – של פוליטיקאים בכירים נוהגים לנצל את מעמדם כדי לעורר מודעות לסוגיות חברתיות או לקדם קמפיינים למען מטרות טובות. כך למשל קארן פנס, רעייתו של סגן הנשיא המכהן מייק פנס, הקדישה עצמה בשנים האחרונות לקידום הריפוי באומנות ולסיוע למשפחות של אנשי צבא. ג'יל ביידן בעצמה, כשבעלה כיהן כסגן הנשיא של ברק אובמה, פעלה למען משפחותיהם של אנשי צבא, וקידמה גם קולג'ים קהילתיים.

קסם אישי והרבה בדיחות-אבא

החלטתו של אמהוף להתפטר ממשרד עורכי הדין שלו, שבו הוא מרוויח לפי הערכות יותר ממיליון דולר בשנה, הייתה מבחן ראשון לאופן שבו ממשל ביידן מתכוון להימנע מבעיות אתיות אפשריות. אף שאמהוף עצמו אינו לוביסט, המשרד שבו הוא עובד מקיים פעילות לוביסטית ענפה בזרועות הממשל הפדרלי מטעם לקוחות שונים, וכדי לא לקשור את רעייתו לכך, אמהוף יצא לחופשה כבר באוגוסט, כשביידן בחר בהאריס לסגניתו.
6 צפייה בגלריה
פיט בוטיג'ג' סאות' בנד אינדיאנה פורש מהמרוץ פריימריז דמוקרטים
פיט בוטיג'ג' סאות' בנד אינדיאנה פורש מהמרוץ פריימריז דמוקרטים
פיט בוטיג'ג'. בעלו: "דאג שובה לב"
(צילום: AFP)
אמהוף בנה לעצמו קריירה מצליחה בתחום עריכת הדין, אבל רוב הבוחרים מכירים אותו בעיקר כבעלה התומך של האריס. הוא התיידד במהרה עם בני ובנות זוגם של מועמדים אחרים בפריימריז הדמוקרטיים שהתקיימו בתחילת השנה, אז נמנתה האריס עם המתמודדים. "אני רוצה שיותר נשים יחזיקו בתפקידים בכירים, ואני רוצה שיותר בני זוג – יהיו בני או בנות זוגם אשר יהיו – יתמכו בהם ויתנו להם את ההזדמנות ואת הסביבה המתאימה להצליח", אמר אמהוף בריאיון באוקטובר.
צ'סטן בוטיג'ג', בעלו של פיט בוטיג'ג', שהיה אחד המועמדים המובילים בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות בתחילת השנה, מספר שהוא עצמו ואמהוף התיידדו במהרה, וכשפגשו זה את זה שיתפו איש את רעהו בסיפורים על החוויות המוזרות שהם חווים במסגרת מעמדם החדש כבני זוג של פוליטיקאים בכירים. בנאומים שנשא באירועים שונים נהג אמהוף להחמיא לצ'סטן בוטיג'ג', והוא מעולם לא התייחס אליו כאל יריב. "הוא פשוט היה שם מהסיבות הנכונות", אומר צ'סטן בוטיג'ג'. "הוא פשוט אהב את אשתו וחשב שהיא תהיה נשיאה מצוינת".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס בעלה דאג אמהוף
ארה"ב קמלה האריס בעלה דאג אמהוף
יצא לנסיעות עם ג'יל ביידן. אמהוף עם סגנית הנשיא לעתיד
(צילום: רויטרס)
צ'סטן עצמו היה קובע ציון דרך חשוב אילו בעלו היה מנצח בפריימריז הדמוקרטיים והופך לנשיא ההומו המוצהר הראשון בתולדות ארה"ב. הוא מספר שפעמים רבות נשאל איזה תואר ייקח לעצמו אם בעלו ייבחר לנשיא: הגבר הראשון? אמהוף טרם בחר לעצמו כינוי רשמי, אבל ביידן כינה אותו כבר כמה פעמים second gentleman, תואר שאם ננסה להקבילו ל"הגברת הראשונה" ו"הגברת השנייה" אפשר לתרגמו כ"האדון השני". קצת צולע, אבל אפשר להתרגל.
צ'סטן בוטיג'ג' מאמין שאמהוף יפרח בתפקידו החדש כאיש ציבור. "בתפקיד הזה אתה צריך להיות אדם שאנשים יכולים לראות בו את עצמם", הוא אומר. "אנשים אוהבים לפטפט איתו ולהצטלם איתו. תמיד יש לו המון בדיחות-אבא והוא ממש שובה לב".

לפני דאג ואחרי דאג

האריס ואמהוף הכירו בפגישה עיוורת בשנת 2013, ומי שהכירה ביניהם הייתה חברתה הטובה ביותר של האריס. בעבר סיפרו השניים שהקשר הראשון ביניהם היה כשאמהוף שלח לה הודעה ממשחק של לוס אנג'לס לייקרס, והיא השיבה "יאללה לייקרס", למרות שהיא בכלל אוהדת של גולדן סטייט ווריורס. הוא התקשר אליה למחרת.
האריס ואמהוף נישאו שנה אחרי שהכירו, ב-22 באוגוסט 2014. נישואים הוא הציע לה תוך כדי שהיא מתייעצת איתו איזה אוכל תאילנדי להזמין, וחתונתם בסנטה ברברה שילבה את המסורת ההודית והמסורת היהודית וכללה שבירת כוס. עבור האריס היו אלה הנישואים הראשונים ועבור אמהוף הנישואים השניים.
שני ילדיו של אמהוף נמצאים כעת בשנות ה-20 לחייהם, ואת האריס הם מכנים "מוֹמָלה" – משחק מילים המשלב את שמה עם המילה היידית "אמא קטנה". את הכינוי בחרו משום שהם אינם אוהבים את המונח "אם חורגת". לפי דיווחים, להאריס יש מערכת יחסים ידידותית גם עם אמם, רעייתו הראשונה של אמהוף – מפיקת הסרטים קרסטין מקין. האריס עצמה צחקה בעבר שכמעט מביך עד כמה משפחתם היא משפחה מודרנית ומתפקדת בהתחשב במורכבותה.
אמהוף צילם את האריס מתקשרת לביידן דקות אחרי הניצחון: "עשינו את זה, ג'ו!"
כשהאריס החלה ב-2017 את כהונתה כסנאטורית בקונגרס האמריקני עבר אמהוף לעבוד בחברה המחזיקה משרדים בוושינגטון ובלוס אנג'לס, ובשנים האחרונות חילקו השניים את זמנם בין שתי הערים.

היהודי הראשון

ג'ון בסלר, עורך דין בעצמו ובעלה של הסנאטורית ממינסוטה איימי קלובושר, שגם היא התמודדה בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, מתאר את אמהוף כ"גבר מודרני" בשל העובדה שהוא מקריב מזמנו למען הקריירה הפוליטית של אשתו. "זו רק עוד דוגמה לתמיכה שלו בקמלה", הוא אומר.
6 צפייה בגלריה
קמלה האריס עם בעלה דאגלס אמהוף
קמלה האריס עם בעלה דאגלס אמהוף
עמד בקשר עם ארגונים יהודיים. אמהוף והאריס
(צילום: AFP)
האריס סיפרה בחודשים האחרונים על השאלות הנוקבות שאיתן נאלצה להתמודד כרווקה בשנות ה-40 לחייה ועל העובדה שלא מיהרה לחשוף פרטים על מערכות היחסים שלה בספר הזיכרונות שלה. הפעם הראשונה שבה הזכירה את אמהוף בציבור הייתה בנאום שנשאה ב-2014. הצוות שלה מחלק את חייה של קמלה לימים שלפני ואחרי הרגע הזה – לפני ואחרי דאג.
כשהשניים הכירו הייתה האריס התובעת הכללית של מדינת קליפורניה, ואמהוף עבד כעורך דין וטיפל בלקוחות מתעשיית הבידור. בין השאר ייצג בעבר לקוחות כמו וולמרט וסוחר נשק מקליפורניה – לקוחות שמעשיהם אינם מתיישבים עם האידיאולוגיה של האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, ההולך ומתחזק כיום.
אמהוף לא יהיה רק הגבר הראשון שיכהן כבן זוג של סגנית נשיא, אלא גם האדם היהודי הראשון שהוא בן הזוג של אחד משני בעלי התפקידים הגבוהים ביותר בהיררכיה הפוליטית האמריקנית. בחודשי הקמפיין היה אמהוף חוליה מקשרת משמעותית בין הקמפיין לבין ארגונים יהודיים ותורמים.
ידידות קרובה פיתח אמהוף גם עם הגברת הראשונה המיועדת ג'יל ביידן, ובמסגרת הקמפיין יצאו השניים לא פעם להופעות משותפות במדינות שונות בארה"ב, בהן אייווה וניו המפשייר.
האריס מצדה נותנת לאמהוף ליהנות מאור הזרקורים, ונראה שגם היא מזהה את הפופולריות שלה הוא זוכה כשהוא מופיע בציבור. ביום שני השבוע פרסמה תמונה שבה נראים הוא והיא מחייכים בלילה שבו הוכרז ביידן כמנצח בבחירות. "הכירו את אהבת חיי", כתבה ל-11 מיליון עוקביה.