כמו בכל מוצר אלקטרוניקה, גם רכישה של סמארטפון יד שנייה היא איזון עדין בין הרצון לקבל מוצר טוב במחיר נמוך לבין הסכנה שברכישת מכשיר משומש. נכון, לפעמים אנשים פשוט מחליטים לשדרג את הטלפון, ומוכרים את זה הישן על אף שהוא בסדר גמור. אך גם אתם, יש להניח, שמעתם סיפורי זוועה על טלפונים שהפסיקו לעבוד יום אחרי הרכישה, או שהתברר שהם גנובים או מזויפים.
5 צפייה בגלריה
קניית סמארטפון משומש
קניית סמארטפון משומש
רכישת סמארטפון משומש. יש לא מעט סכנות
(צילום: shutterstock)

עוד מדריכים של ערוץ דיגיטל:

אין דרך בטוחה לצמצם את הסיכון שברכישת טלפון סלולרי לאפס, ורכישה מחנות אומנם בטוחה יותר מרכישה מאדם פרטי, אך גם היא אינה ערובה לכך שלא תתמודדו עם תקלות. בכל מקרה, יש כמה דברים שכדאי לכם לדעת לפני שאתם חושבים בכלל לרכוש טלפון שהיה בשימוש.
כותרת ביניים
כשאתם בוחרים טלפון משומש, אחת הפשרות כלל לא קשורה לאיכותו כטלפון ולמצב שלו, אלא לתמיכה שיקבל מהיצרן. הכוונה היא לעדכוני מערכת ההפעלה. באפל המצב בתחום הזה די טוב - האייפון הכי ישן שהתעדכן ל-iOS 14 החדשה הוא אייפון 6S מלפני חמש שנים. אצל יצרני אנדרואיד, לעומת זאת, המצב הרבה פחות טוב: יש חברות שמספקות למכשיריהן רק שנה של עדכונים, ומכשירים בני חמש לרוב כבר מזמן שוכבים בצידי הכביש.
5 צפייה בגלריה
מערכת הפעלה אנדרואיד
מערכת הפעלה אנדרואיד
אנדרואיד. יש מכשירים שאחרי שנה כבר לא מקבלים עדכונים
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות חל שיפור מסוים באנדרואיד, בעקבות ההחלטה של גוגל להעביר עדכונים שהיו בעבר חלק ממערכת ההפעלה אל יישומים בתוך המערכת. אלה הם יישומים שאתם לא רואים ולא יכולים לגשת אליהם, אך הם מתעדכנים כל הזמן באדיבות גוגל.
אם אתם רוכשים סמארטפון אנדרואיד, הכדאיות של רכישת מכשיר דגל תהיה גבוהה יותר מזו של טלפון ביניים. קודם כל בגלל העובדה שכיום אפשר להשיג טלפון ביניים חדש במחיר נמוך למדי, בזכות התחרות בין שיאומי, רילמי, סמסונג ו-LG בקטגוריה הזאת. שנית, מכשירי דגל - בניגוד למכשירי ביניים - מגיעים לרוב עם חומרה שאמורה להיות רלוונטית לאורך יותר זמן. לראיה, LG השיקה לפני כמה חודשים מכשיר דגל עם ערכת שבבים בת שנתיים מסדרה 8, המתקדמת ביותר של קוואלקום. ערכות שבבים זולות יותר בגיל הזה כבר לא מספקות חוויית שימוש חלקה ברובן.
5 צפייה בגלריה
מצלמת סמארטפון
מצלמת סמארטפון
רוצים מצלמה טובה? בדקו היטב את הפיצ'רים במכשיר
(צילום: shutterstock)
ומה לגבי המצלמה, אחד הרכיבים החשובים ביותר למשתמשים? קו פרשת המים הוא סוף 2018-תחילת 2019. טלפונים שהוצגו לפני התקופה הזאת כוללים מצבי צילום לילה הרבה פחות טובים. בשנתיים האחרונות ראינו גם כמה מכשירים עם זום אופטי מצוין - דבר שלא נראה קודם במכשירי סלולר. עוד אחד מהחידושים של השנים האחרונות הוא מצב פורטרט משודרג, שבו הטלפון מזהה את פני המצולם, יודע להפריד אותם מהרקע ולהפעיל אפקטים מיוחדים כמו טשטוש רקע או החשכתו. מי שהחלה את הטרנד הזה היא אפל, באייפון X מ-2017. לצערנו, אין פה כלל אצבע שיכול לעזור לכם - תצטרכו לבדוק במפרט המכשיר אם יש לו היכולת הזו.
בנוסף, אם אתם רוכשים בישראל, כדאי לדעת ששני מותגים איבדו מהרלוונטיות שלהם בשנים האחרונות: וואווי ומייזו. לראשונה עדיין יש סמארטפונים מצוינים, אך החרם של ארה"ב עליה הוביל לכך שטלפונים שהושקו אחרי 16 במאי 2019 לא כוללים גישה לשירותי גוגל. מכשירי וואווי ישנים יותר, כמו מייט 20 ו-P30, עדיין מקבלים עדכונים. מייזו די הפסיקה עם השוק הבינלאומי, וגם לא משיקה בימינו כמעט טלפונים מחוץ לסין.
כותרת ביניים
IMEI הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות לפני רכישת טלפון יד שנייה הוא לבדוק כמה דברים באמצעות המזהה הייחודי שלו, IMEI. לכל טלפון סלולרי בעולם יש אחד כזה, והוא יאפשר לכם להבין אם הטלפון באמת נמצא באחריות, אם זה מה שהמוכר שלו טוען ואם הוא במקרה נמצא ברשימה שחורה של המפעילים - רשימה שמכשירים הנמצאים בה לא יוכלו כלל להתחבר לרשת.
הדרך להשיג את המספר בן ה-14 ספרות היא פשוטה למדי ברוב המכשירים. היכנסו לחייגן והקישו את הרצף *#60# (כוכבית, סולמית, אפס, שש, סולמית). הן ב-iOS והן ברוב מכשירי אנדרואיד ההקשה הזו, מבלי שתצטרכו להקיש משהו אחריה, תספק לכם את המספר המבוקש. המידע זמין גם בתוך ההגדרות של שתי מערכות ההפעלה, במסכי "אודות".
5 צפייה בגלריה
IMEI
IMEI
מספר IMEI במכשיר של נוקיה
(צילום: shutterstock)
ומה עושים עם ה-IMEI? בודקים שהטענות של המוכר נכונות. קודם כל, תוכלו להתקשר לחברת הסלולר שלכם ולבקש לוודא כי הטלפון לא נמצא ברשימה שחורה כלשהי. אתרים דוגמת imei.info גם מבצעים בדיקות מהסוג הזה בחלק מהמאגרים, אך אינם חושפים מול אילו ספקיות המידע נבדק.
שנית, במקרה של כמה מותגים בולטים תוכלו להבין מתי הופעלה אחריות היצרן של הטלפון. במקרה של מכשיר מבית אפל, תוכלו להיכנס לאתר מיוחד, להקיש בו את ה-IMEI ולהבין את הזכאות לאחריות. סמסונג, בניגוד לאפל, לא מחצינה ממשק כזה, אבל באותו imei.info תוכלו לקבל מידע בסיסי על תאריך ייצור המכשיר, ואם האחריות שלו בתוקף.
בדיקות תוכנה אחד הדברים החשובים ביותר בעת רכישת טלפון משומש הוא לוודא כי המכשיר אינו נעול לחשבון ספציפי, וכי מנגנוני איתור כמו Find my iPhone מבוטלים. זה שהטלפון מאופס לא אמור להספיק לכם. התקדמו כמה צעדים בממשק השימוש הראשוני, ואז ודאו כי אתם יכולים לשייך אותו לחשבון גוגל או אפל שלכם. הדבר נכון, אגב, גם לחלק מהשעונים החכמים. איפוס של אפל ווטש, למשל, לא מבטל את השיוך שלו למשתמש ספציפי.
5 צפייה בגלריה
Find My iPhone אייפון
Find My iPhone אייפון
Find My iPhone. תבדקו שהוא מבוטל
(צילום: shutterstock)
בדיקות חומרה הטלפון לא גנוב? מעולה, אבל בלי להשתמש בו הרבה זמן יהיה לכם קשה לדעת אם הכול בסדר. למזלנו, יש כיום לא מעט אפליקציות שזו בדיוק מטרתן - להריץ על הטלפון כמה בדיקות חומרה לפני שאתם רוכשים אותו. אחת הפופולריות ביותר, הן לאייפון והן למכשירי אנדרואיד, היא TestM הישראלית, שיכולה להריץ כמה עשרות בדיקות על הטלפון - החל מבדיקת מסך המגע ועד לחיישני ההטיה שלו.