אנחנו נמצאים כבר עמוק בתוך הקורונה. זה אומר שמצד אחד המצב הכלכלי לא מזהיר, ומצד שני אנחנו מבלים יותר זמן עם הסמארטפונים שלנו. כשקנייה של סמארטפון באלפי שקלים נראית כמו משימה בלתי אפשרית, רצינו לברר אם מכשיר זול יחסית יכול לעשות את העבודה. הבאנו חמישה סמארטפונים זולים שעולים פחות מ-1,000 שקל, ורובם אפילו הושקו השנה. מחפשים סמארטפון זול מומלץ ורוצים לדעת על מי כדאי לוותר ומי שווה יותר? צפו בסקירה המלאה.
כאשר מתלבטים בין כמה סמארטפונים ברמות מחיר שונות, די ברור מה אנחנו מקבלים תמורת עוד כמה מאות או אלפי שקלים, אבל בחירה בין מכשירים באותה רמת מחיר תמיד קשה יותר. נכון, יש הבדלים במפרט, אבל הם לאו דווקא מהותיים, ועם התפתחות השוק הישראלי כמעט בכל רמת מחיר תוכלו למצוא כמה סמארטפונים שיילחמו על תשומת הלב ועל הכיס שלכם. החלטנו להתמקד הפעם באלה הזולים-יחסית.
7 צפייה בגלריה
סמארטפונים עד אלף שקל
סמארטפונים עד אלף שקל
השוואת סמארטפונים. לא מכשירי דגל, אבל עושים את העבודה
(צילום: ירון ברנר)
מסמסונג ישראל קיבלנו את A51, מ-LG את K61, מ-HMD את Nokia 5.3, מרילמי את Realme 6 ומשיאומי את Redmi Note 9. למעט הטלפון של סמסונג, כולם הושקו בשנת 2020 (A51 הושק בדצמבר 2019), ועדיין לא הוכרזו להם ממשיכי דרך. עוד דבר שצריך לציין לגבי ה-A51 הוא שסמסונג ישראל בחרה לשלוח לנו מכשיר שביבוא הרשמי של סאני עולה יותר מ-1,000 שקלים, אך ניתן למצוא אותו ביבוא מקביל במחיר נמוך יותר. עוד מבחני השוואה בערוץ דיגיטל: שמענו עליכן: 7 אוזניות אלחוטיות במבחן שאני אשפשף? 3 מכשירי ספונג'ה בבדיקה עכשיו דממה: השוואת אוזניות מבטלות רעש אם תסתכלו על הטבלה שבסוף הכתבה, תראו כי במובנים רבים הטלפונים האלה דומים מאוד. לכולם מסך של כ-6.5 אינץ', רובם מגיעים עם אנדרואיד 10, לרובם יש 128 גיגה בייט נפח אחסון ו-4 גיגה בייט זיכרון. אפילו רכיבי הצילום דומים מאוד ברוב המקרים - במחיר כזה לא תקבלו עדשת זום אופטי. ובניגוד למכשירי דגל, הטלפונים האלה עדיין מצוידים בשקע אוזניות. אבל יש ביניהם גם הבדלים מהותיים יותר מכפי שאפשר לחשוב במבט ראשון.
כותרת ביניים
ה-K61 הוא סמארטפון זול חדש מבית LG, שהגיע לחנויות רק בסוף אפריל השנה. בחלק ניכר מהפרמטרים הוא דומה מאוד לשאר המתחרים בסקירה - מסך של כ-6.5 אינץ', סוללת 4,000 מיליאמפר-שעה ו-4 גיגה בייט זיכרון. הוא נעים למגע, המסך שלו בסדר גמור, ויש לו כפתור ייעודי לעוזרת הקולית של גוגל. ב-LG גם העבירו אותו דרך סדרת בדיקות שפותחו על ידי משרד הביטחון האמריקני, והוא נמצא תואם לתקן MIL-STD-810G. מה זה אומר? שהוא די עמיד. עד כמה? ב-LG לא מפרטים.
7 צפייה בגלריה
LG K61
LG K61
LG K61. למה אנדרואיד 9?
(צילום: ירון ברנר)
מצד שני, יש למכשיר הזה שני חסרונות מהותיים למדי בהשוואה למתחרים האחרים: קודם כל, הוא היחידי שמריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד 9 בת הכמעט-שנתיים, ולא את אנדרואיד 10 מאשתקד (אנדרואיד 11 תגיע רק בסתיו). שנית, בכל המבחנים שלנו הטלפון הזה לא הצליח להתקרב בכלל לתוצאות שהציגו מתחריו, ובהשוואה אליהם הוא אכן מרגיש לפעמים איטי יותר. זה לא משמעותי מאוד, לפחות לא בשימוש יומיומי, אבל האיטיות ומערכת ההפעלה הישנה יחסית מעוררות דאגה אמיתית לגבי הרלוונטיות של המכשיר הזה ליותר מכמה שנים בודדות.
הטלפון מפיק תמונות לא רעות ביום, עם תמונות טבעיות יחסית, ללא הגזמות בצבעים אך גם לא משעממות במיוחד.
למי הוא מתאים? לאנשים שאוהבים את הממשק של LG, וכאלה שרוצים טלפון זול עם תו עמידות.
כותרת ביניים
הטלפון של נוקיה, שמחירו 849 שקלים, כולל דבר אחד מצוין שאין לאף אחד ממתחריו: גרסה נקייה של אנדרואיד. HMD, שמייצרת כיום טלפונים תחת מותג נוקיה, חברה בתוכנית Android One שבמסגרתה הטלפונים מגיעים עם ממשק נקי ומקבלים את העדכונים ישירות מגוגל עצמה. עוד דבר חביב שאין בטלפונים אחרים: נורת ההתראות שלו נמצאת במקש ההדלקה ולא על פני המכשיר. הוא גם אחד משני המכשירים היחידים בסקירה עם כפתור ייעודי לעוזרת הקולית של גוגל. אפשר לציין לטובה גם את הנוחות שלו, ואת העובדה שגב הפלסטיק שלו די נעים.
7 צפייה בגלריה
נוקיה 5.3
נוקיה 5.3
נוקיה 5.3. ערכת שבבים קצת מיושנת
(צילום: ירון ברנר)
אבל זה טלפון זול מאוד, ויש לזה מחיר. קודם כל, המסך שלו לא מאוד חד בגלל רזולוציה נמוכה-יחסית, וגם שחזור הצבעים שלו לא מדהים. בנוסף, הוא מצויד בערכת שבבים בת יותר משנה, שאומנם עושה עבודה טובה יותר מזו של K61, אך מתקשה לעמוד בקצב של שבבי עיבוד חדשים יותר. ואגב, זהו הטלפון היחיד בסקירה עם 64 גיגה בייט של נפח אחסון ועם בלוטות' בגרסה 4.2, הגרסה הישנה-יותר של התקן עם מהירות נמוכה יותר וצריכת חשמל גבוהה יותר. כן צריך לומר שזה רלוונטי רק כשהמכשיר שאותו אתם מחברים לטלפון תומך גם הוא בבלוטות' 5.
המצלמה של הטלפון סבירה יחסית למתחרים, אך לא מתבלטת לטובה בשום תסריט. במצב לילה, הטלפון הזה סיפק תמונות לא טובות בכלל.
למי הוא מתאים? לאנשים שרוצים טלפון ממש זול, עם אנדרואיד נקי.
כותרת ביניים
מבחינת הנתונים היבשים, ה-Realme 6 מציג את התמורה הטובה ביותר לכספכם. המסך שלו אולי לא הטוב ביותר, והוא לא הטלפון הכי קל בסקירה, אבל הוא הכי מהיר ומתאים גם למשחקים. הוא גם מצוייד ביכולת הטעינה המהירה המתקדמת ביותר, והפתרון שלו לקריאת טביעות אצבע הוא המהיר ביותר.
7 צפייה בגלריה
רילמי 6
רילמי 6
רילמי 6. צריך עוד לעבוד על הממשק בעברית
(צילום: ירון ברנר)
אבל לא מדובר במנצח מוחלט, מכמה סיבות: ראשית, כפי שכתבנו בסקירה המלאה שלו ושל אחיו המתקדם יותר realme 6 pro, הממשק של המכשיר בעברית עדיין לא הכי טוב. ובאופן כללי, מעטפת הממשק של רילמי פחות נוחה ממה שתקבלו אצל LG, נוקיה או שיאומי - לא בהפרש משמעותי, אבל זה כן עלול להפריע לכם. מעבר לכך, הרילמי עבה יחסית, מה שהופך אותו לפחות נוח ביד.
הרילמי הוא אחד משני הטלפונים הטובים ביותר בסקירה מבחינת צילום יום, עם צבעים טובים ועיבוד תמונה לא רע בכלל יחסית לרמת המחיר. בלילה הוא מתקשה הרבה יותר, כמו כולם.
למי הוא מתאים? לאנשים שמתעדפים כוח עיבוד, ורוצים טלפון זול מאוד למשחקים.
כותרת ביניים
בהרבה מובנים, לסמסונג יש התשתית הטובה ביותר ליצירת טלפון זול. יש לה ערכות שבבים משלה, מעבדים משלה, וידע שזולג מטה ממכשירי הדגל לטלפונים הזולים יותר. A51 הוא דוגמה מצוינת לזה - הטלפון היחיד בסקירה עם מסך AMOLED, שבהשוואה אליו המסכים האחרים נראים חיוורים. הוא גם מנצל את הידע ההנדסי של סמסונג כדי לדחוף את כל הפרמטרים האלה לגרסה דקה וקלה יותר משאר הטלפונים בסקירה. גם בתחום הצילום, הטלפון הזה די מוצלח יחסית לתחרות.
7 צפייה בגלריה
סמסונג A51
סמסונג A51
סמסונג A51. לפעמים נתקע קצת
(צילום: ירון ברנר)
בעיות? יש כמה. חיישן טביעות האצבע שלו לא מלהיב במיוחד, למשל, ולפעמים הטלפון נתקע קצת בשימוש יומיומי, אם כי זה לא קורה הרבה. כמו כן, הממשק של סמסונג, OneUI, הוא משהו שצריך להתרגל אליו, ואינו תמיד נוח יותר מאנדרואיד נקי.
מבחינת צילום, ל-A51 יש ביצועים טובים ביום, והוא אחד משני הטלפונים הטובים בסקירה בצילום לילה.
למי הוא מתאים? לאנשים שאוהבים את האקוסיסטם של סמסונג ורוצים מצלמה טובה יחסית למחיר.
כותרת ביניים
מותג Redmi של שיאומי הוא, בימינו, פחות או יותר ברירת מחדל עבור רבים מאלה שמחפשים טלפון זול מאוד. ואכן, יש הרבה מה לאהוב פה, כולל סוללה עצומה של 5,020 מילאמפר-שעה והטענה מהירה. המסך שלו לא רע וגם הביצועים - לפחות בהשוואה למתחרים.
מה שכן, ניכר כי לחברות כמו סמסונג, ולמתחרה הסינית רילמי, יש טכנולוגיית עיבוד תמונה טובה יותר מזו ששיאומי הטמיעה בטלפון הזה. כמו כן, זה המכשיר הכבד ביותר בסקירה שלנו, והממשק של שיאומי נוטה להיות מעצבן וקצת מבולגן - כולל פרסומות בתפריטים, כמו זה שמוצג לאחר הורדת אפליקציה.
7 צפייה בגלריה
שיאומי רדמי נוט 9
שיאומי רדמי נוט 9
שיאומי רדמי נוט 9. פרסומות בממשק
(צילום: ירון ברנר)
מבחינת צילום הוא משעמם מאוד ביום, עם איזון לבן לא טוב במיוחד וצבעים אנמיים. בלילה הבעיה עוד יותר קשה, והתוצאה בעייתית. כמו כן, זה הטלפון היחיד בסקירה שהגדרת ברירת המחדל שלו היא לשים סימן מים על התמונה - לא רעיון טוב במיוחד.
למי הוא מתאים? לאנשים שצריכים טלפון עם סוללה מצוינת.
כותרת ביניים
העברנו את חמשת המכשירים דרך שתי בדיקות (בנצ'מרקים) שמטרתן למדוד את ביצועיהם. תוכלו למצוא את תוצאות הבדיקות בטבלת ההשוואה, אך קחו אותן בעירבון מוגבל. בעבר, לפחות, היו טלפונים שניסו לזהות הפעלה של יישומי בדיקה, ומיטבו את ביצועיהם לזמן אותה הבדיקה. כיום היצרניות חוששות לעשות את זה, וגם כשמתגלה רמאות מסוג זה היא לרוב מתונה הרבה יותר מבעבר. ועדיין, לא הייתה לנו גישה לגרסה מוסווית של כלי בדיקות אז יש סיכוי להטיה.
7 צפייה בגלריה
סמארטפונים עד אלף שקל
סמארטפונים עד אלף שקל
סמארטפונים עד אלף שקל
(צילום: ירון ברנר)
בחרנו לערוך שלוש בדיקות: 3DMark, Geekbench ו-PCMark. בדיקת 3DMark היא בדיקת גיימינג שמטרתה לראות כיצד יוכל הטלפון להתמודד עם יישומים בעלי דרישות גרפיות גבוהות. PCMark היא בדיקה שמטרתה לתת לטלפון תרחישי שימוש שונים ולראות כיצד הוא מתמודד איתם - החל מעיבוד תמונה ועד לגלילת טקסט. Geekbench היא בדיקה שבודקת באופן כללי את כוח העיבוד של הטלפון.
סמארטפונים עד אלף שקל