אם יש קטגוריית מוצרים אחת שקשה לתת המלצה חד-משמעית לגביה, זוהי ללא ספק קטגוריית האוזניות - יש פשוט הרבה יותר מדי מהן. כשאנחנו ניגשים לרכוש אוזניות חדשות עשויות לעלות לא מעט שאלות: איזה סוג אוזניות יתאים לנו, על אילו תכונות חשוב לתת דגש ועל מה אסור בשום פנים ואופן להתפשר. אנחנו כאן כדי לנסות ולהפוך את חוויית הרכישה של האוזניות הבאות שלכם לקלילה יותר.
4 צפייה בגלריה
סוני WH-1000XM4
סוני WH-1000XM4
איך לבחור אוזניות?
(צילום: Sony)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

קודם כל תבחרו סגנון

נכון להיום קיימות לא מעט אופציות בשוק האוזניות בכל הקשור לסגנון שבו הן בנויות ולשיטות החיבור שהאוזניות משתמשות בהן על מנת לאפשר לנו לשמוע בהן מוזיקה. יחד עם זאת, אפשר להגיד די בבטחה שרוב המשתמשים בוחרים באוזניות "תוך-אוזן" (In-Ear) - ולא, איירפודס הן לא האופציה היחידה. אוזניות תוך-אוזן הן למעשה אוזניות קטנות (גם כאן יש מספר תתי-סוגים) שנכנסות לתוך חלל האוזן. כיום רוב האוזניות מסוג זה הן אלחוטיות ומתחברות לסמארטפון או לכל מכשיר אחר באמצעות בלוטות'.
את קטגוריית אוזניות התוך-אוזן אפשר לחלק לעוד כמה תת-קטגוריות, החל מאוזניות שמגיעות עם אטמי סיליקון שנועדו לאטום באופן טוב יותר את האוזניים ועד לאוזניות ספורט ייעודיות שעושות שימוש בקשת על מנת להחזיק את עצמן בתוך האוזניים שלנו גם בזמן פעילות ספורטיבית כגון ריצה.
סגנון פופולרי נוסף הוא אוזניות הקשת. מדובר באוזניות גדולות שיושבות על אפרכסת האוזן (On-Ear) או מעליה כשהן מכסות את כל האוזן לחלוטין (Over-Ear). בשני המקרים מה שמחבר את האוזניות אחת לשנייה הוא קשת רחבה שיושבת על הראש. גם כאן, נכון להיום הרוב המוחלט של האוזניות שתוכלו למצוא היום על המדפים הינן אוזניות בלוטות' אלחוטיות, אך בדגמים רבים קיימת אפשרות לחבר את האוזניות הגדולות באמצעות כבל 3.5 מילימטר, ממש כמו פעם.
4 צפייה בגלריה
כמו פעם: כבל 3.5 מילימטר
כמו פעם: כבל 3.5 מילימטר
כמו פעם: כבל 3.5 מילימטר
(צילום: Lifewire)
את הבחירה בין אוזניות תוך-אוזן לאוזניות קשת תצטרכו כמובן לעשות בעצמכם, אך בגדול ואם תשאלו אותנו, השיקולים לכל צד צריכים להיות בעיקר סוג השימוש שלכם באוזניות (היכן תשתמשו בהן ולאורך כמה זמן למשל) וכמה חשובה לכם איכות הסאונד שתקבלו. כלל הברזל כאן הוא שככל שהאוזניות שלכם כוללות דרייבר גדול יותר, הסיכוי (בדגש על סיכוי) שאיכות הסאונד תהיה טובה יותר גדל. לצד זאת, חשוב לא לזנוח גם את המותג של האוזניות היות ולכל יצרנית יש חתימת סאונד משלה.

כוחו של מותג

אם כבר דיברנו על מותגים, הנה כמה שנמליץ עליהם תמיד בחום: בטווחי הקצה (1,000 שקלים וצפונה) וכל עוד אתם לא מחפשים אוזניות קצה מקצועיות ברמת סטודיו, נמליץ בחום על האוזניות של חברת סוני (Sony) היות וחתימת הסאונד שלהם, לדעתנו, הינה הטובה ביותר ביחס למתחרות. גם היצרניות בוס (Bose) וסנהייזר (Sennheiser) הן מעולות בהנחה שחתימת הסאונד שלהן מתאימה למה שאתם מחפשים. מחפשים משהו שמתקרב יותר לאיכות סאונד של סטודיו מקצועי? מומלץ להכיר את Audio Technica ואת Beyerdynamic.
4 צפייה בגלריה
עיצוב חדש
עיצוב חדש
WH-1000XM5, אוזניות הדגל של סוני
(צילום: רועי האן)
במידה ואין לכם רצון להשקיע תקציב גבוה במיוחד באוזניות, חשוב לציין ולהכיר גם את האוזניות שמגיעות בטווחי מחיר נמוכים יותר - כאן המותג המרשים ביותר לדעתנו יהיה ג'אברה (Jabra), בעיקר בגלל היצע מרשים מאוד של דגמים המגיעים בשלל מחירים. לצידה של ג'אברה נמליץ בחום גם על האוזניות של חברת Nothing (נכון להיום יש שני דגמים שונים ושניהם מספקים תמורה מעולה למחיר) ועל מותג Soundcore ששייך לחברת Anker.
4 צפייה בגלריה
Jabra Elite 5
Jabra Elite 5
אופציה נהדרת ושמה ג'אברה
(צילום: רועי האן)

מושג ושמו סינון רעשים אקטיבי

אוזניות, כמו מוצרים וגאדג'טים רבים אחרים, זכו במהלך העשור האחרון ללא מעט שדרוגים ושינויים שרק הולכים ונהפכים למיינסטרים ככל שעבר הזמן. היום המילה החמה בשוק האוזניות היא "סינון רעשים אקטיבי" (Active Noise Cancellation) - טכנולוגיה שמאפשרת לאוזניות לחסום באופן אקטיבי את הסאונד של העולם החיצון (לרוב באמצעות מיקרופונים ייעודיים שקולטים את הרעש הסביבתי, מה שמאפשר לאוזניות לשלוח אות הפוך שמעלים אותו) על מנת שמי שמרכיב את האוזניות יוכל לנתק את עצמו מהסביבה לחלוטין.
בתחילת הדרך סינון הרעשים האקטיבי נחשב לטכנולוגיית פרימיום והיה קיים רק באוזניות הגדולות והיקרות יותר, אך כיום מדובר בטכנולוגיית מיינסטרים לכל דבר וניתן למצוא אותה גם באוזניות זולות יותר. חשוב רק להבין שככל שהמחיר של האוזניות יורד, כך גם היכולות והאיכות של סינון הרעשים האקטיבי.
רוב האוזניות המצוידות במנגנון אקטיבי לביטול רעשים מגיעות עם יכולת שנקראת לרוב "Hear through" - כאן למעשה המיקרופונים שנועדו לסנן את הרעשים עושים בדיוק את ההפך: הם מזרימים את הסאונד של העולם החיצון אל תוך האוזניות במטרה לאפשר למשתמש לשמוע את מה שקורה סביבו. מתי זה שימושי? כאשר אתם רוצים לשמוע את המכוניות בשעה שאתם חוצים את הכביש למשל, אם אתם רוצים לדבר עם אדם אחר בלי להסיר את האוזניות או בכל מקרה אחר שבו אתם רוצים להיות מודעים למה שקורה מסביבכם.

הכירו את אוהם

גאורג סימון אוהםגאורג סימון אוהםצילום: BerndGehrmann
מושג מעניין למדי שלא רבים מכירים בעולם האוזניות הוא "אוהם" (Ohm) - יחידת מידה על שמו של הפיזיקאי הגרמני גאורג סימון אוהם המאפשרת לנו למדוד את רמת ה"עכבה" (Impendence) של האוזניות. בעוד ורוב האנשים לא מייחסים לו חשיבות, לאוהם יכול להיות משקל של ממש בכל הקשור לבחירת אוזניות חדשות, בעיקר אם מדובר באוזניות ברמת סטודיו (עבור אוזניות זולות יותר זה פחות קריטי). חשוב ומומלץ לבדוק את רמת העכבה של האוזניות שאתם מעוניינים לרכוש (בייחוד אם מדובר באוזניות בתקציב גבוה במיוחד) על מנת להבין האם תצרכו מעבר לאוזניות עצמן מגבר שיאפשר לכם להשתמש באוזניות כמו שצריך.
כיום וברוב המוחלט של האוזניות שרוב האנשים קונים, רמת העכבה נחשבת ליחסית נמוכה, 30 אוהם דרומה (באוזניות תוך-אוזן קטנות רמת העכבה תהיה לרוב 16 אוהם). רמת עכבה זו מותאמת לאוזניות שמתברות בעיקר לנגני אודיו פשוטים או סמארטפונים היות והן לא דורשות יותר מידי כוח על מנת להפעיל את מלוא העוצמה שלהן. אוזניות בעלות רמת עכבה גבוהה יותר, 40 אוהם וצפונה (יש גם אוזניות שכוללות רמת עכבה של 250 אוהם לצורך העניין), ידרשו יותר כוח על מנת לפעול. ככל שרמת העכבה תגדל יגדל גם כאמור הצורך במגבר חיצוני שיאפשר לאוזניות לקבל את כל המתח שהן זקוקות על מנת לממש את הפוטנציאל המלא שלהן.

מילון מושגים

מעבר לאוהם ולסינון הרעשים האקטיבי, הנה כמה מושגים נוספים שכדאי לכם להכיר בכל הקשור לאוזניות בפרט, ולסאונד בכלל:
  • דרייבר (Driver): הגודל הפיזי של יחידת הרמקול שמעבדת את הסאונד, ככל שהדרייבר יהיה גדול יותר כך האוזניות עצמן יהיו גדולות יותר.
  • טרבל (Treble): הקצה העליון של ספקטרום התדרים שנע בין 2,000 ועד 16,000 הרץ ומכונה לעיתים "גבוהים" (Highs). הטרבל מייצג לרוב כלים המנוגנים בקצבים גבוהים כגון גיטרות ופסנתרים, זאת לצד כלים קטנים יותר כגון פיקולו. בנוסף לכך הטרבל משפיע באופן משמעותי על רמת ה"עדינות" וה"נוכחות" של הצליל שנקבל.
  • בינוניים (Mids): השכבה האמצעית של ספקטרום התדרים שנעה בין 256 ועד 2,000 הרץ. בטווח זה יבוא לידי ביטוי בעיקר קולו של הזמר ברגע לצד כלים נוספים המנוגנים בקצבים יחסית נמוכים, אך לא נמוכים מידי. תדרי האמצע נחשבים לתדרים החשובים ביותר בספקטרום היות והם נמצאים בדיוק במרכזו.
  • בס (Bass): הקצה התחתון של ספקטרום התדרים שנע בין 16 ל-256 הרץ ומכונה לעיתים "נמוכים" (Lows). הבס, כשמו הוא, אחראי ברוב הזמן על איכות ורמת הבס. כלים המפיקים צלילי בס יהיו לרוב גיטרות בס ייעודיות לצד כלי מיתר אחרים כגון צ'לו, כלי הקשה כגון תופים, כלי נשיפה כגון טובות ובסון וכן הטווח הנמוך של הפסנתר.