ריפרש
המלחמה עם חמאס מגיעה לרובלוקס / עם יונתן רז-פרידמן
23:49
מאז שהתחילה המלחמה עם חמאס, המרחב הדיגיטלי שלנו עבר טלטלה. הרשתות החברתיות מוצפות בפוסטים עם סרטוני זוועה, הסתה לטרור ופייק ניוז; קרובי משפחה של נרצחים וחטופים סופגים תגובות לועגות לפוסטים שלהם, ובוואטסאפ משתמשים מתלוננים על הודעות מאיימות שהם מקבלים מאנשים ממדינות מוסלמיות.
יכול להיות שעוד לא ראינו כלום.
בשבוע האחרון נראה שהפעילות האנטי-ישראלית ברשת עולה מדרגה וזולגת גם למטאברס, אותו חזון עתידני לאינטרנט שאותו נחווה בזמן אמת, באופן גופני, בחללים וירטואליים תלת-ממדיים.
המטאברס עדיין לא כאן, ולא ברור אם אי פעם יקום. אבל פלטפורמות שהוקמו בהשראתו כבר יש. אחת מהן היא רובלוקס. הפלטפורמה שהושקה ב-2006 מאפשרת למשתמשים לעצב לעצמם אווטאר (כפיל דיגיטלי) ולצאת לבלות באחת מעשרות מיליוני חוויות וירטואליות תלת-ממדיות, או אפילו לבנות אחת כזאת בעצמם.
4 צפייה בגלריה
צילום מסך של התקרית ברובלוקס
צילום מסך של התקרית ברובלוקס
אווטארים פרו-פלסטינים ירו לעבר משתמשים ישראלים
יותר מ-66 מיליון בני אדם משתמשים בפלטפורמה הזאת לפחות פעם אחת ביום, ורבים מהם צעירים. מאוד. כמה צעירים? לרובלוקס יש עשרות מיליוני משתמשים מתחת לגיל 13. וכן, גם בישראל יש קהילה אדוקה, וצעירה, של משתמשי רובלוקס.
ולמה אנחנו בעצם מדברים על רובלוקס? בגלל שבשבוע האחרון נראה שמלחמת התודעה של תומכי חמאס הגיעה גם לשם.
במקרה אחד שדיווחנו עליו ב-ynet, אישה ישראלית, אם לשניים, התלוננה שאווטארים של משתמשים פרו-פלסטינים, שהיו לבושים במדי צבא ואחזו בדגלי פלסטין וסעודיה, ירו לעבר שחקנים ישראלים וזרקו לעברם רימונים (במקרה, או שלא, הדגל של סעודיה דומה מאוד לדגל של חמאס).

הפרקים הקודמים של ריפרש:

התקרית הזאת אירעה ב-Brookhaven RP - אחד המשחקים הפופולריים ביותר ברובלוקס, שאמור להיות מתאים לילדים קטנים ונקי מאלימות. לא משחק שבו אתם אמורים בכלל להיתקל בכלי נשק או יריות. אולי אתם אומרים לעצמכם שמדובר בסך הכל במשחק ולא ביריות אמיתיות, אבל חוויה כזאת יכולה להיות טראומטית. האישה שהתלוננה סיפרה שבנה בן ה-6 סובל מחרדות וביקש למחוק את רובלוקס בעקבות האירוע.
דובר מטעם רובלוקס מסר ל-ynet כי החברה חוקרת את המקרה וכי יש לה צוות מומחים שכולל אלפי מנטרי תוכן וכן כלים אוטומטיים לזיהוי תוכן בעייתי. "העימות הנורא בישראל ובעזה גורם לנו לעצב עמוק וליבנו יוצא אל מי שהושפע ממנו או שיקיריו, בני משפחתו וחבריו הושפעו ממנו", נמסר מהחברה, "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי הפלטפורמה שלנו וחוקרים ניסיונות להפר את כללי הקהילה הנוקשים שלנו, שאוסרים על הצגת תוכן שתומך או מאפשר אלימות, או מקדם טרור או שנאה נגד אינדיבידואלים או קבוצות. במקרים שבהם משתמשים נתקלים בהפרה של כללי הקהילה שלנו, אנו נוקטים בצעדים נחרצים על מנת להגן על הבטיחות ועל השלווה בקהילה שלנו".
מרגיע? לא בטוח.
שבוע אחרי שהחלה המלחמה עלתה לרובלוקס חוויה חדשה שפותחה על ידי משתמשים ממלזיה לאות הזדהות עם עזה. מדובר בהפגנה וירטואלית למען הפלסטינים שבה המשתתפים יכולים להניף את דגל פלסטין, את דגל מלזיה או אף דגל. יותר מ-300 אלף ביקורים כבר נרשמו בחוויה הזאת ובאופן טבעי, רבים מהמשתתפים הם ילדים ובני נוער.
4 צפייה בגלריה
ההפגנה הפרו-פלסטינית ברובלוקס
ההפגנה הפרו-פלסטינית ברובלוקס
ההפגנה הפרו-פלסטינית ברובלוקס. מאות אלפים השתתפו
(מתוך רובלוקס)
עד עכשיו לא דווח על אירועים חריגים או אלימים בהפגנה הווירטואלית הזאת, אבל הבעת תמיכה בישראל כן יכולה להוביל לתגובות פוגעניות למדי. כדי להבין טוב יותר מה בדיוק קורה ברובלוקס, שוחחנו עם יונתן רז-פרידמן, מנכ"ל ומייסד חברת SuperSocial שמפתחת משחקים לפלטפורמה.
יונתן, אנחנו רואים שכבר היום הרשתות החברתיות מתקשות לנתר תוכן שמעודד טרור ואלימות ולמנוע הטרדות של משתמשים. יכול להיות שבמטאברס וברובלוקס זה יהיה כאב ראש הרבה הרבה יותר גדול? "תראה, אין ספק שמה שקורה כרגע זה המלחמה הראשונה שאתה רואה רשתות חברתיות באמת עם מידע מוטעה, עם כל האלגוריתמים שדוחפים מידע הרבה יותר חזק כרגע למשתמשים. אתה בהחלט רואה את זה בפלטפורמות כמו טיקטוק, אינסטגרם, טוויטר או X (טוויטר לשעבר). אין ספק שפלטפורמות של תלת-ממד כמו רובלוקס, שהם במובן מסוים רשתות חברתיות ב-3D, בהחלט אתה רואה שם כבר פעילות של משתמשים שנכנסים לכל העולם הפוליטי, ומעודדים פלסטינים, קוראים לשחרור פלסטין וכו'. אין ספק שאלה פלטפורמות שהן מאוד-מאוד שונות מהרשתות החברתיות הרגילות, משתי בחינות. מבחינה ראשונה, כרגע מרבית המשתמשים בהן מתחת לגיל 18, מרביתם גם מתחת לגיל 13, וזה אומר שכרגע מרבית המשתמשים זה באמת ילדים ובני נוער שמאוד קל מן הסתם להשפיע עליהם. זה אחד. שתיים, צורת התקשורת בפלטפורמות האלה היא מאוד שונה מרשתות חברתיות ריגלות כמו טיקטוק, פייסבוק וכו' מאחר ואלה פלטפורמות שהן 3D. זאת אומרת, המשתמשים לא גוללים למטה בטלפון כמו שהם עושים באינסטגרם או בטיקטוק, הם בעצם חווים את העולמות הווירטואליים האלה דרך אווטאר, דרך דמות תלת-ממדית שבעצם זו האישיות שלהם, והכל נחווה בצורה הרבה יותר אישית. אתה מרגיש שאתה ממש בתוך העולם הווירטואלי, אז סתם לדוגמה, כשמישהו משחק איתך או שאתה קופץ, אתה ממש מרגיש כאילו אתה קופץ, כמו במשחק וידאו, בתלת-ממד. אז שני הדברים האלה אני חושב שהם מאוד מאוד משמעותיים - הגיל של המשתמשים ומה שאני קורא, תחושת ההיטמעות ותחושת הנוכחות בעולם הווירטואלי הזה, בתלת-ממד, היא הרבה יותר משמעותית מאשר בטלפון או באפליקציות חברתיות רגילות".
כן, כל מי שהרכיב אי פעם משקפי מציאות מדומה (VR), מכיר את החוויה הזאת. אתה מרגיש שאתה ממש בתוך החוויה, וכשאתה מוריד את המשקפיים האלה, אתה מרגיש כאילו חזרת לעולם אחר. אבל אני רוצה להוסיף משהו למה שאמרת: זה לא רק שיש את התחושה הזאת של ההיטמעות; הכל קורה בזמן אמיתי, ונגיד אם עכשיו 200 אלף אנשים משתתפים באיזה קונצרט וירטואלי, ופתאום בא מישהו ואומר איזה משהו מסית או אלים, אי אפשר לעצור את זה בזמן אמת, אי אפשר בדיעבד למחוק את זה, כמו שאפשר למחוק פוסט בפייסבוק או איזה סרטון אלים. מה שקרה כבר קרה, ובגלל התחושה הזאת של ההיטמעות בתוכן, זה משפיע על המשתמשים יותר מאשר איזה פוסט שהם קראו. הם מרגישים שמשהו באמת קרה להם. "זו נקודה מצוינת. מה שבאמת מאפיין פלטפורמות כמו רובלוקס ופלטפורמות שהן במרכאות מטאברס, זה שהן לא רק 3D, כמו שאמרת, הן גם ריל-טיים. זה קורה בזמן אמת. ברובלוקס ספציפית זה מורכב מכל מיני שרתים. היום ברובלוקס כמות האנשים המקסימלית בשרת אחד היא 700 איש, אבל במשחק אחד או בעולם וירטואלי אחד יכולים להיות אלפי שרתים. לדוגמה, יש משחקים ברובלוקס שבזמן אמת משחקים בו מעל חצי מיליון איש בזמן אמת, אבל לא כולם יושבים באותו שרת. אז אם יש איזושהי הפגנה של משתמשים ברובלוקס והם צועקים דברים, או שהם מתפרעים וקוראים כל מיני קריאות, רק מי שנמצא בשרת הנוכחי רואה את זה. כדי שכולם יראו את זה, כדי שכל המאות אלפים האלה שציינת יראו את זה, זה צריך להיות משהו שהמשחק עצמו משדר. זאת אומרת, מפתחי המשחק עושים את זה, וזה כמובן משהו שעוד לא ראינו כרגע בפלטפורמה. אבל הנקודה השנייה שציינת שהיא גם מאוד חשובה, זה שהדברים שנאמרים בזמן אמת, כמו שאמרת, אי אפשר למחוק אותם. אלה דברים שנאמרו, אם אני נחשפתי למשהו שנאמר בזמן אמת ברובלוקס, אי אפשר לקחת איזו חזרה. ברובלוקס ספציפית יש פעילות מאוד ענפה, ואני גם בקשר עם החברה לגבי כל מה שקורה כרגע, הפעילות ברובלוקס מהבחינה של המלחמה, יש ברובלוקס פעילות ענפה משמעותית גם בצד הטכנולוגי וגם בצד האנושי, של כל מה שנקרא מודרציה. וזה מאוד-מאוד חשוב כי יש מילים שהטכנולוגיה של רובלוקס בזמן אמת תנטרל. לדוגמה, היום משתמש שנכנס למשחק ברובלוקס וירשום את המילה פלסטין או ישראל, יש סיכוי גדול מאוד שזה ינוטר. אם משתמש אמר את המילים האלה בזמן אמת, הטכנולוגיה צריכה לנטרל את זה. זה נקרא מודרציה ורובלוקס מפעילה בעצם טכנולוגיה. אם יש דברים אחרים שנאמרים שעוקפים את המודרציה, שזה גם יכול לקרות, באמת אי אפשר לעצור את זה בזמן אמת, והפגיעה כבר ככל הנראה נעשתה".
4 צפייה בגלריה
יונתן רז-פרידמן
יונתן רז-פרידמן
יונתן רז-פרידמן, מנכ"ל ומייסד חברת SuperSocial
(צילום: יונתן רז-פרידמן)
אז בוא נדבר באמת על מה שקורה ברובלוקס בשבועות האחרונים סביב המלחמה בין ישראל לחמאס. מה אתה רואה בפלטפורמה? "אני נחשפתי בימים האחרונים למספר כתבות, הכתבה שלך מן הסתם ב-ynet, שהייתה הכתבה הראשונה שאני ראיתי בארץ על מה שנעשה. ראיתי כתבות נוספות בקוטאקו, שזה אתר אינטרנט שמכסה את תעשיית הגיימינג. אפילו הבוקר ראיתי כתבה ב-TechCrunch, שזה אחד מאתרי הטכנולוגיה הכי נפוצים בעולם, ובאמת אני רואה שני דברים שקרו. אחד זה מה שאתה דיווחת - היה משחק, Brookhaven, שזה אחד המשחקים הגדולים בפלטפורמה, בממוצע יש מעל 150 אלף משתמשים שמשחקים בזמן אמת במשחק הזה, והייתה תקרית שאתה דיווחת עליה, שכמובן קרתה בזמן אמת, אז אי אפשר לחזור ולראות את זה בצורה נקודתית. אבל התקרית שאתה דיווחת, שאם באמת קרתה, אלה דברים שאני חושב מאוד-מאוד פוגעניים ומסוכנים. מדובר על ילדים, ילדים צעירים שמשחקים בפלטפורמה".
צריך גם להגיד שזה משחק שלא אמור להיות אלים, זה לא משחק יריות, זה משחק שמיועד לכל הגילאים בעצם. "זה משחק תפקידים בעולם פתוח. אתה מסתובב בעולם, אתה רוכש לעצמך בית, אתה משחק משחקים. בפעם האחרונה שאני שיחקתי עם האחיינית בת ה-13 שלי היא הזמינה אותי לבית שלה, היא עשתה לי המבורגרים מזויפים על הדלפק במטבח שלה. זה מה שקורה פחות או יותר במשחק הזה, לחלוטין זה לא משחק מלחמה, זה לא משחק יריות, זה לא משחק אלים. יש משחקי מלחמה ברובלוקס, אבל נקודתית זה לא משחק מלחמה. ויש דברים נוספים שראיתי, כמו ההפגנה. ראיתי תהלוכה של מאות אלפי אנשים שהתקהלו במשחק שפותח על ידי מישהי, לא ברור מי המשתמש הזה, שבאמת משתמשים מנופפים בדגלי פלסטין, לא בהכרח קוראים קריאות גנאי לישראל, אבל בהחלט תהלוכה שהיית רואה אותה בדרך כלל רק בעולם האמיתי, ואתה רואה את זה גם בעולם הווירטואלי. בוא נגיד, בצורה כזאת, אני חושב שברמה האקספרימנטלית מאוד מעניין לראות בני נוער צעירים ברחבי העולם עושים בכלל באופן כללי הפגנות פוליטיות או עם גוון פוליטי בפלטפורמות וירטואליות של ילדים צעירים. אני חושב שבהקשר הישראלי מן הסתם זה יותר רגיש ורובלוקס אני יודע שפוקחת עין על הנושא הזה כרגע".
אז נכון לשעת ההקלטה, יותר מ-300 אלף איש השתתפו בחוויה הזאת. בעצם ברובלוקס אין משחקים, נכון? זה נקרא חוויות. "זה חוויות, חלקן יותר משחקיות, חלקן חוויות של צפייה בקונצרטים, תצוגות אופנה וכו' וכו'".
אז כמה זה משמעותי? זה נפח משמעותי מהפעילות ברובלוקס או שזה משהו קטן, טיפה בים? "330 אלף, או מעל 300 אלף משתמשים סך הכל שביקרו בחוויה הזאת שציינת, זה מספר לא קטן באופן טוטאלי. תחשוב שתהלוכה כזאת בעולם האמיתי, 300 אלף איש זה הרבה אנשים. תחשוב על 300 אלף איש הולכים ברחבי תל אביב, זה המון-המון-המון אנשים. ברובלוקס, פלטפורמה שיש לה 66 מיליון משתמשים יומיים, סך הכול 300-330 אלף מבקרים זה לא מספר גדול כאחוז מהפלטפורמה באופן כללי, אבל מן הסתם זה מספר שהוא לא בלתי משמעותי".
בשביל המשתמשים הצעירים שמשתתפים בהפגנה, מבחינתם להשתתף בהפגנה וירטואלית זה לא כל כך שונה מלהשתתף בהפגנה אמיתית, נכון? אצלם אין הפרדה בין החיים הדיגיטליים לחיים האמיתיים כמו שלי או לך יש. "לחלוטין, אחד המאפיינים המאוד מעניינים של מה שקורה כרגע בעולמות מטאברס כמו רובלוקס זה באמת שהמשתמשים הצעירים, זה דור שאני קורא לו דור המטאברס הראשון - משתמשים שנולדו לתוך העולמות הווירטואליים האלה כמו רובלוקס, מיינקראפט וכו'. הצורה שבה הם חווים - ואני שוחחתי עם המון-המון משתמשים וילדים שפעילים ברובלוקס - עם האווטאר שלהם ברובלוקס את העולמות הווירטואליים, הם חווים את זה כאילו זה עולם אמיתי. עבורי ועבורך ועבור אנשים יותר מבוגרים, זה משחק וידאו, זה לא כזה משמעותי. הילדים ובני הנוער שמשתמשים במשחקים כמו רובלוקס, עבורם החוויה היא מאוד-מאוד אמיתית. וגם ברמה הפרקטית, אתה לא רואה ילדים בני 12, 13, 10, 15 שמסתובבים בהפגנות ענק ברחבי העולם ברמה הפיזית. אז רובלוקס ועולמות וירטואליים כאלה בעצם מאפשרים בפעם הראשונה לבני נוער, לצעירים, באמת להשתתף בדברים שהם יותר פוליטיים או חברתיים, בצורה שכנראה מעולם לא קרתה לפני. זה מאוד-מאוד מעניין ברמה האנתרופולוגית לראות את זה, ואני חושב שזו התחלה של טרנד, שאני לא חושב שהולך להיפסק פה".
אז לאן באמת זה יכול להתפתח? "הרבה מאוד מהמשתמשים בפלטפורמה כמו רובלוקס, משתמשים באפליקציה דרך טלפונים ניידים, טאבלטים, מחשבים, קונסולות משחקים כמו פלייסטיישן. אבל יש עכשיו טרנד הולך וגובר שרובלוקס עכשיו עשתה אינטגרציה עם מכשירי מציאות מדומה (VR) כמו מטא קווסט, ובעצם עכשיו בפעם הראשונה משתמשים יכולים להיכנס לרובלוקס גם דרך מוצרי VR כמו מטא קווסט. וזו התחלה של טרנד חדש. זה הולך לצמוח. אני חושב שהמשמעות היא שאנשים הולכים לחוות את האינטרנט בצורה הרבה יותר עמוקה, כי אנחנו הולכים להיות חלק מהחוויה. אנחנו לא הולכים רק להסתכל על החוויה הזאת מהטלפון הנייד, אנחנו הולכים וכבר חווים אותה בתור אווטארים דיגיטליים, ואני חושב שיש לזה הרבה משמעויות, ואני קורא את מה שציינת ב-ynet בכתבה שלך. יש שם סיפור על אמא שהילדים שלה, ממש היה להם אירוע טראומטי דרך החוויה שהם חווים במשחק. ואני חושב שחלק מהסיבה היא בגלל שאתה ממש שם, המשתמשים מתקשרים אחד עם השני דרך האווטארים האלה, וזה מאוד-מאוד אישי. וזה משהו שהוא מאוד-מאוד שונה מהצורה שבה חווינו את האינטרנט עד היום".
אתה חושב שהנהלת רובלוקס מבינה את הדבר הזה, שהיא צריכה לנטר תוכן כזה ולוודא שדברים כמו שראינו בשבועות האחרונים בפייסבוק, בטוויטר, בטיקטוק, בטלגרם, לא מגיעים גם לפלטפורמה שלה? "אני בקשר מאוד קרוב עם הנהלת רובלוקס. אפילו הבוקר התכתבתי עם הסמנכ"לית לבטיחות והתנהגות. אני בקשר עם רובלוקס הרבה מאוד זמן כבר על הצורה שבה הם מטפלים באופן כללי בהתנהגות נאותה לפלטפורמות וירטואליות. אני יכול להגיד לך שרובלוקס היא לדעתי הפלטפורמה שעושה הכי הרבה בפן הזה בעולם הטכנולוגי, גם בגלל שהרבה מאוד מהמשתמשים הם צעירים, כמו שדיברנו, 66 מיליון משתמשים, שרובם מתחת לגיל 18, אולי הם לא ילדים, אבל הם בני נוער, ורובלוקס באמת נותנת תשומת לב גם ברמת ההנהלה, גם ברמת הטכנולוגיה, הם משתמשים היום בלמידת מכונה, בבינה מלאכותית, כדי לנטרל ולזהות בזמן אמת התנהגות בלתי נאותה של משתמשים. גם הקהילה של רובלוקס עצמה היא מאוד-מאוד מעורבת בלדווח על מקרים שבהם יש אירועים שפוגעים במשתמשים. אני בהחלט בתור מנכ"ל ומייסד של סטודיו שפועל על רובלוקס, מרגיש מאוד בנוח, באיך רובלוקס כחברה מטפלת בבעיות אלה. כמובן שזה לא מושלם, תמיד יהיו בעיות. אבל הצורה שבה הם מתייחסים להתנהגות נאותה בפלטפורמה שלהם, לדעתי, היא דוגמה לאיך שעולם הטכנולוגיה צריך להתנהג בכללותו".
"אני ממליץ להורים להכיר קצת יותר לעומק מה הילדים שלהם עושים ברובלוקס, לא ברמה של מיקרו-ניהול, יותר ברמה של ממש להתעניין ולהראות שאכפת להם ולהראות שהם מתעניינים"
ראינו בשנים האחרונות דיווחים על תקיפות מיניות ברובלוקס, אפילו על איזו חוויה בסגנון מחנה ריכוז נאצי, עם תאי גזים והכל, על פדופילים אפילו שמסתובבים שם. אתה מרגיש שזאת זירה בטוחה לילדים? "תראה, כמו שאמרתי, האינטרנט באופן כללי זה לא זירה בטוחה לילדים ב-100%. רובלוקס לא המציאה את הפגיעות של ילדים באינטרנט. עד היום זה לא נפתר, אני מתאר לעצמי שזה לא ייפתר לעולם, תמיד יהיו אנשים שמוצאים את הדרך. אבל בהחלט אני מאמין שרובלוקס הצליחה ומצליחה לנטרל הרבה מאוד מהבעיות שקיימות באתרים אחרים באינטרנט. ולמרות שזאת לא פלטפורמה מושלמת, אני בהחלט בתור מייסד של סטודיו שפועל על רובלוקס, אני מרגיש שהיא משקיעה את המאמצים הנכונים, יש לה אפילו סמנכ"לית שהתפקיד שלה זה לדאוג להתנהגות נאותה בפלטפורמה, וגם ברמה הטכנולוגית, אני יודע שהם משקיעים הרבה מאוד בבינה מלאכותית, למידת מכונה וטכנולוגיות כאלה כדי להמשיך ולשפר את היכולת של הפלטפורמה, לנטרל בזמן אמת תקלות כאלה. אני אתן לך דוגמה: בזמן פיתוח המשחק, לפני שהמשחקים שאנחנו מוציאים לפועל יוצאים לאוויר, כבר ברמת הפיתוח במנוע הפיתוח של הפלטפורמה, רובלוקס מנטרלת דברים שעלולים להישמע כפוגעניים והיא מדווחת לך על זה בתור הסטודיו, ומנטרלת את הגישה למנוע פיתוח. אני אתן לך דוגמה ספציפית. פיתחנו איזשהו נכס וירטואלי לאחד המשחקים שלנו ואחד המעצבים שלנו בסטודיו, בלי שהוא שם לב, הצורה שבה הוא פיתח את הנכס הזה, את הפן האומנותי של המשחק, היה שם איזשהו גוון שהוא עלול להיראות למודרציה אוטומטית כקצת פוגעני. מיד קיבלנו בזמן אמת שהמשתמש הזה שעובד אצלי, ניטרלו לו את הגישה למנוע הפיתוח בגלל שהוא הפר את תקנות ההתנהגות. המשחק אפילו לא פורסם עדיין. אז זה מראה לנו, זה מראה לי, שרובלוקס באמת יש להם את הטכנולוגיה להתמודד עם דברים כאלה. שוב, לא תמיד הם יפגעו בול, אבל אני חושב שהכוונה שלהם נכונה, הטכנולוגיה שלהם מתקדמת וזאת בהחלט פלטפורמה שאני מרגיש יותר בנוח שהבת שלי, שהיום היא בת שנתיים, תגיע לגיל שהוא יותר ראוי לרובלוקס, אני בהחלט מרגיש בנוח שהיא תהיה שם. אבל זה לא אומר שאני לא אפקח ארבע עיניים על זה".

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

זאת נקודה מעניינת. יש לא מעט הורים בישראל שמודאגים בעקבות ההתפתחויות האחרונות. יש לך המלצות בשבילם איך באמת לשמור על הבטיחות של הילדים בפלטפורמה הזאת? "אני חושב שמאוד חשוב שההורים יידעו איזה משחקים ומה הילדים שלהם עושים שם. אני חושב שזה מאוד קשה להורים היום כי רובלוקס זו פלטפורמה פתוחה, אתה יכול לגשת לכל משחק שאתה רוצה, חברים יכולים להזמין אותך. אז זה יכול להיות מאתגר בזמן אמת להיות ממש עם האצבע על ההדק מה שנקרא, אבל אני חושב שלהתעניין, לשאול את הילדים שלכם מה הם משחקים, מה מעניין אותם, איזה אנשים הם הכירו, עם איזה חברים הם משחקים. ממש להתעניין ברמה האישית במה הילדים עושים, אפילו לשחק איתם מדי פעם. אני ממליץ להורים להכיר קצת יותר לעומק מה הילדים שלהם עושים ברובלוקס, לא ברמה של מיקרו-ניהול, יותר ברמה של ממש להתעניין ולהראות שאכפת להם ולהראות שהם מתעניינים ולא לחכות שמשהו רע קורה. וכמובן, לוודא שבהגדרות של האפליקציה ההורים משתמשים בכל הפונקציונליות הרלוונטית שקיימת היום בטלפונים, בטאבלטים וכו', כדי לוודא שהם מגינים על הילדים שלהם לפי מה שהפלטפורמה מאפשרת".
4 צפייה בגלריה
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס. מתחברת ל-VR
(צילום: shutterstock)
והכי חשוב לדעתי זה באמת שהגיל האמיתי של הילדים יהיה מוגדר שם. זאת אומרת, אם הילד בן פחות מ-13, אז שזה יהיה מוגדר גם באפליקציה, כי ככה הוא מוגן יותר. "זה נכון, הרבה מאוד משתמשים בפלטפורמה משקרים לגבי הגיל שלהם. אתה יודע, אנחנו גם היינו פחות מגיל 13, מי רוצה להגיד באמת את הגיל שלו כשאתה יכול לשחק במיליון משחקים, או להגיד את הגיל שלך, ואז אתה תיחשף לפחות משחקים. אז אין ספק שאחד הדברים המשמעותיים שהורה יכול לעשות, זה לוודא שאם הילד שלכם או הילדה שלכם הם מתחת לגיל 13, אז באמת תוודאו שהם נרשמים כמשתמשים ברובלוקס בהתאם לגיל האמיתי שלהם, כי זה כבר הולך להיות פילטר די משמעותי לאיזה תוכן הם ייחשפו אליו. ואגב, מתחת לגיל 13, משתמשים ברובלוקס לא נחשפים בכלל לפרסום".
בהתחשב בזה שרובלוקס באמת הופכת לפלטפורמה יותר ויותר חשובה ומשמעותית, יש משהו שישראל כמדינה צריכה לעשות? אולי למקד את מאמצי ההסברה שלה דווקא ברובלוקס? "אני בהחלט ממליץ ואשמח לשתף פעולה ולעזור אפילו לממשלת ישראל ולגורמים אחרים במדינת ישראל. אני חושב שרובלוקס ופלטפורמות וירטואליות באופן כללי אלה פלטפורמות ש-99% מהמשתמשים בהן הם מתחת לגיל 20, מתחת לגיל 18. זה מאוד-מאוד חשוב לדעתי, וזאת הזדמנות פנומנלית ברמה האסטרטגית לתקשר את היופי ואת החוויה של מדינת ישראל, ולמצוא את היכולת לחשוב על רובלוקס כפלטפורמה של הסברה. אני חושב שזאת בהחלט תהיה חשיבה יצירתית, חשיבה מקורית. אני עד היום לא ראיתי גוף ממשלתי בעולם שעשה פעילות בתוך רובלוקס. ראיתי כל מיני דברים, אבל לא ראיתי גוף ממשלתי. אני חושב שמשרד החוץ, רשות ההסברה, גוף ההסברה של ממשלת ישראל, בהחלט צריך לחשוב על רובלוקס כפלטפורמה שהיא ענקית, 66 מיליון משתמשים ב-200 מדינות ברחבי העולם, כולל ישראל, רובלוקס מאוד-מאוד פופולרית בישראל, אבל עוד יותר פופולרית ברחבי העולם, ואני חושב שמאוד-מאוד יהיה מעניין ואסטרטגי להסתכל על רובלוקס כפלטפורמה של הסברה. זה בהחלט יכול למצב את ישראל לא רק כחדשנית, ולא רק בנקודה הזאת שאנחנו במלחמה עם חמאס, אבל באמת ברמה יותר אסטרטגית להשתמש בפלטפורמות וירטואליות כמו רובלוקס, פורטנייט, מיינקראפט וכו' כמקום לעשות הסברה עבור הדור החדש".
האינטרנט משתנה לנגד עינינו. וכשהגבולות בין המרחב הדיגיטלי לחיים האמיתיים מטושטשים, דברים כמו פייק ניוז, דיסאינפורמציה, איומים, הטרדות והסתה לטרור יכולים להיות הרבה יותר הרסניים. בזמן שאנחנו עוקבים בדאגה אחרי מה שקורה ברשתות החברתיות המסורתיות, כדאי שנשים עין גם על מה שקורה ברובלוקס ופלטפורמות אחרות.