ת'רדס מתקרבת ל-Fediverse: הרשת החברתית מבית מטא, שמתחרה ב-X (טוויטר לשעבר), החלה לבחון אינטגרציה עם ה-Fediverse - יקום של רשתות חברתיות מבוזרות שיכולות לתקשר אחת השנייה ומתבססות על פרוטקול בשם ActivityPub. הפלטפורמה הבולטת ביותר ב-Fediverse כיום היא מסטודון, שהפכה למקום מפלט פופולרי מטוויטר לאחר שזו נרכשה על ידי אילון מאסק.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית Threads
אפליקציית Threads
ת'רדס. מתקרבת ל-Fediverse
(צילום: IDREES MOHAMMED / EPA)
כבר עם השקת ת'רדס לפני כחמישה חודשים אמר מארק צוקרברג כי הרשת החברתית החדשה תצטרף בעתיד ל-Fediverse, אך רק בשבוע שעבר יצא לדרך ניסוי ראשון שבמסגרתו פוסטים של קומץ משתמשים זמינים לצפייה גם ברשתות חברתיות אחרות. לדברי צוקרברג, המהלך יעניק למשתמשים יותר בחירה ויאפשר לתוכן להגיע ליותר אנשים. "אני די אופטימי לגבי זה", אמר צוקרברג. יש לציין שפייסבוק ואינסטגרם, הרשתות החברתיות הגדולות יותר של מטא, לא תומכות ב-ActivityPub.
"תוכן מתחיל לזרום מת'רדס אל ה-Fediverse", הצהיר אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם שעומד גם מאחורי ת'רדס. הוא כתב כי הניסוי הנוכחי הוא "צעד קטן, אבל חשוב" ושהוא מאפשר לאנשים ללא חשבון אינסטגרם לעקוב אחרי החשבון שלו ושל כמה עובדים נוספים בחברה.
ריפרש
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור / עם נועם שוורץ
28:55
האופציה הזאת זמינה כעת לקומץ של משתמשים, הודה מוסרי, אבל בהמשך ת'רדס צפויה להציע אותה לכל החשבונות הציבוריים בפלטפורמה. "אנחנו מתחילים בקטן כדי לוודא שיש לנו זמן להתמודד עם כל האתגרים, מכיוון שבאופן היסטורי המערכות שלנו לא נוצרו עם תרחיש השימוש הזה בראש", הסביר.
לדברי מוסרי, בהמשך משתמשים ב-Fediverse יוכלו להגיב לפוסטים בת'רדס. "זאת חוויה רעה כרגע שאני צריך לצאת מאפליקציית ת'רדס על מנת לראות תגובות שאני מקבל מהקהילה הרחבה יותר", הודה. בעתיד הרחוק יותר מתכוונת מטא לאפשר למשתמשים בת'רדס לעקוב אחרי חשבונות של משתמשים ברשתות חברתיות אחרות, כך שתוכן יזרום מה-Fediverse אל ת'רדס.
המטרה הסופית, אמר מוסרי, היא לאפשר למשתמשי ת'רדס לעזוב את הפלטפורמה ביחד עם העוקבים שלהם לרשת חברתית אחרת אם ירצו בכך - אופציה שלא קיימת ברשתות החברתיות הגדולות כיום. "אני מאמין שזה חשוב שיוצרים יוכלו להיות הבעלים של מערכת היחסים עם הקהל שלהם", הסביר מוסרי ואמר כי התהליך כולו ייקח קרוב לשנה.
ה-Fediverse כולל היום כ-11 מיליון משתמשים, כאשר הרוב המוחץ משתמש במסטודון והיתר בפלטפורמות אחרות כמו Misskey, Lemmy, PeerTube ו-Pixelfed. ת'רדס, שלה קרוב ל-100 מיליון משתמשים, תהיה השחקנית הדומיננטית ביותר ב-Fediverse כאשר תצטרף אליו באופן סופי והיא צפויה לתת לו דחיפה משמעותית. רשת חברתית מבוזרת בולטת נוספת היא בלוסקיי שהוקמה על ידי מייסד טוויטר ג'ק דורסי, אך היא מבוססת על פרוטוקול אחר בשם AT ואינה חלק מה-Fediverse.

קריצה לצעירים

מדוע מטא מעוניינת לאפשר למשתמשי ת'רדס לעבור לרשתות חברתיות אחרות? מוסרי הסביר בעבר לאתר הטכנולוגיה The Verge כי ביזור יאפשר לת'רדס לפנות ליוצרי תוכן מהדור הצעיר, שלא מעוניינים "לנעול" את עצמם לנצח ברשת חברתית אחת. צוקרברג מצדו אמר כי ככל שיותר תוכן זהה יהיה זמין בשירותים שונים, "כך השירותים האלה ישתפרו. ואני פשוט מספיק בטוח בכך שאנחנו נבנה את השירות הטוב ביותר, ואני חושב שאנחנו נרוויח ונוכל לבנות מוצרים איכותיים יותר בכך שנוודא שיכולה להיות לנו גישה לכל התוכן, לא משנה איפה יוצרים אותו".
גם מייסד מסטודון, יוג'ין רוצ'קו, נשמע נלהב מהמהלך. "אל תטעו, זה ענק עבור מסטודון", כתב רוצ'קו, "כרגע אנשים צריכים לבחור בין X, מסטודון ות'רדס, ואפקט הרשת משחק תפקיד משמעותי בבחירה הזאת. אם אנחנו יכולים לומר שאפשר לגשת לכל החבר'ה שעברו לת'רדס באמצעות חשבון מסטודון, זה הופך אותה לאופציה הרבה יותר אטרקטיבית בהינתן כל היתרונות האחרים שלה".
2 צפייה בגלריה
אפליקציית מסטודון
אפליקציית מסטודון
מסטודון. הפלטפורמה הדומיננטית ב-Fediverse, בינתיים
(צילום: shutterstock)

מבול של פיצ'רים חדשים

ההתקרבות ל-Fediverse היא לא הדבר החדש היחיד בת'רדס: בשבוע שעבר הגיעה הרשת החברתית לראשונה לאירופה, שם ההשקה התעכבה בשל הרגולציה הנוקשה של האיחוד האירופי. מטא מאפשרת למשתמשים באירופה להירשם לת'רדס גם ללא חשבון אינסטגרם - ככל הנראה בעקבות דרישה רגולטורית - אך משתמשים שיבחרו באופציה הזאת יוכלו רק לצפות בתכנים ולא ליצור כאלה בעצמם.
בנוסף, הרשת החברתית הוסיפה בחודשים האחרונים פיצ'רים רבים, לאחר שהושקה בחופזה בקיץ על מנת להיאבק במתחרה המדשדשת של מאסק. מאז ההשקה נוספו לת'רדס גרסת דפדפן, פיד Following שמוקדש רק לחשבונות שהמשתמשים עוקבים אחריהם, תמיכה בתגיות, אופציה לעריכת פוסטים לאחר הפרסום ומנגנון לחיפוש תכנים באמצעות מילות מפתח.
ת'רדס עוררה עניין רב כאשר הושקה בקיץ האחרון. תוך חמישה ימים בלבד היא הגיעה ל-100 מיליון משתמשים והפכה למוצר הצרכני עם קצב הצמיחה המהיר ביותר אי פעם, כשהיא עוקפת בדרך את ChatGPT. ההתלהבות הראשונית מהאפליקציה דעכה במהירות, אולם באוקטובר האחרון עדכן צוקרברג כי לת'רדס יש קרוב ל-100 מיליון משתמשים חודשיים פעילים והוסיף שהוא מאמין שתוך כמה שנים היא יכולה להגיע למיליארד משתמשים. ל-X, לשם השוואה, יש כיום כחצי מיליון משתמשים חודשיים פעילים.