אחרי שמטא (פייסבוק לשעבר) ומיקרוסופט חשפו בשבועות האחרונים את השאיפות שלהן סביב המטאברס, הגלגול העתידי של האינטרנט, הבוקר (יום ג') מגיע תורה של ענקית השבבים והבינה המלאכותית NVIDIA. בנאום הפתיחה שלו בכנס GTC של החברה, חשף המנכ"ל ג'נסן הואנג שורה של חידושים בפלטפורמת אומניברס (Omniverse) שהוא מקווה שתשמש לבניית המטאברס, כולל כלי חדש ליצירת אווטארים מתקדמים.

עוד כתבות על המטאברס:

5 צפייה בגלריה
האווטאר של ג'נסן
האווטאר של ג'נסן
האווטאר של מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג
(צילום: NVIDIA)
באנבידיה אומרים שפלטפורמת Omniverse Avatar משלבת בינה מלאכותית, ראיית מחשב, הבנת שפה טבעית, מנועי המלצה וטכנולוגיות סימולציה על מנת לבנות דמויות דיגיטליות שיכולות לראות, לדבר ולנהל שיחה של ממש. לפי המנכ"ל הואנג, הטכנולוגיה הזאת סוללת את הדרך לעידן של עוזרים דיגיטליים מבוססי AI שניתן להתאים כמעט לכל תעשייה בעולם, ממסעדנות ועד למערכת הבנקאית.
במהלך נאומו הציג הואנג הדגמה של "פרויקט טוקיו" (Project Tokkio) באמצעות אווטאר שלו שניהל שיחה קולחת עם קולגות על ביולוגיה, לוויינים ומדעי האקלים. בהדגמה נוספת הוא הציג כיצד אווטאר שמוטמע בקיוסק דיגיטלי במסעדת מזון מהיר משוחח עם הלקוחות ומסייע להם בזמן הזמנת המנות. הטכנולוגיה נראית מרשימה למדי, אך יש לזכור שמדובר בהדגמה ועוד לא ראינו אותה בעולם האמיתי.
5 צפייה בגלריה
פרויקט טוקיו
פרויקט טוקיו
פרויקט טוקיו
(צילום: NVIDIA)
האזינו לריפרש, פודקאסט הטכנולוגיה של ynet
5 צפייה בגלריה
האומניברס של NVIDIA
האומניברס של NVIDIA
לא לדאוג, השריפה הזאת דיגיטלית
(צילום: NVIDIA)
אווטארים (כפילים דיגיטליים) צפויים להיות אחת מאבני היסוד של המטאברס, האינטרנט העתידי שבו אנחנו נעביר את זמננו בחללים תלת-ממדיים באמצעות מציאות מדומה (VR) או שנוסיף אלמנטים דיגיטליים לסביבה הפיזית שלנו בעזרת מציאות רבודה (AR). האווטארים יהיו "תמונות הפרופיל" של עידן המטאברס, טוען מארק צוקרברג. בשבועות האחרונים הציגו מטא ומיקרוסופט יישומים חדשים מבוססי כפילים דיגיטליים - Mesh for Microsoft Teams, שישלב אווטארים ביישום התקשורת הארגונית של מיקרוסופט, ו-Horizon Home, יישום מציאות מדומה של מטא שמיועד לשימוש ביתי.

כתבות נוספות על אנבידיה:

המטאברס לא יהיה מורכב רק מכפילים דיגיטליים של בני אדם, אלא גם של מקומות פיזיים. דמיינו למשל משחקי מציאות מדומה עם עלילה שלוקחת אתכם למגדל אייפל או במעלה פסל החירות, או יישום שיאפשר לכם להעתיק במדויק את הדירה שלכם בשביל לעצב אותה מחדש כיד הדמיון. אבל הטכנולוגיה הזאת יכולה לשמש גם למטרות יותר נעלות: באנבידיה הכריזו היום על שיתוף פעולה עם חברת לוקהיד מרטין להקמת מעבדת בינה מלאכותית לטובת חיזוי והתמודדות עם שריפות. המעבדה שתוקם בעמק הסיליקון תשתמש בפלטפורמת אומניברס של אנבידיה כדי לייצר "תאום דיגיטלי" של השריפה ושל הסביבה שבה היא מתרחשת, ובעזרתו לעבד את נתוני השריפה, להבין את עוצמתה ולחזות את התקדמותה.
(סיכום ההכרזות של אנבידיה)

5 צפייה בגלריה
התאום הדיגיטלי של אנבידיה ואריקסון
התאום הדיגיטלי של אנבידיה ואריקסון
והעיר הזאת היא תאום דיגיטלי של עיר אמיתית
(צילום: NVIDIA)
עוד שיתוף פעולה מעניין בתחום התאומים הדיגיטליים הוא עם ענקית הטלקום אריקסון. בעזרת האומניברס של אנבידיה, אריקסון יוצרת תאומים דיגיטליים של ערים על מנת לתכנן טוב יותר כיצד לתכנן ולפרוש רשתות 5G. בחברה מסבירים כי המבנה של העיר - מהמיקום של העצים ועד לגובה ולצורה של המבנים - משפיע באופן מהותי על הקליטה הסלולרית. סימולציה מדויקת בתלת-ממד עוזרת לפתח את הרשתות במהירות ולפרוש אותן במיקומים הנדרשים. בקרוב יוכלו עובדי אריקסון לחבוש קסדת מציאות מדומה, "להיכנס" לתוך המודל התלת-ממדי, לעשות התאמות ולראות בזמן אמת כיצד הן משפיעות על הרשת.
עוד יישום מעניין שעליו הכריזה אנבידיה הוא Omniverse Replicator, מנוע ליצירת דאטה סינתטי לאימון מודלים של בינה מלאכותית ורשתות נוירונים עמוקות. המנוע הזה יאפשר בין היתר ליצור עולם וירטואלי עם תאומים דיגיטליים של כלי רכב אוטונומיים. המטרה היא לבחון מגוון של תרחישים - למשל מצבים נדירים או מסוכנים שאי אפשר לבחון באופן בטוח או קבוע בעולם האמיתי. באופן דומה, הרפליקייטור של אנבידיה ישמש גם לאימון מודולי בינה מלאכותית המיועדים לרובוטים.
5 צפייה בגלריה
האומניברס של NVIDIA
האומניברס של NVIDIA
מנוע לאימון כלי רכב אוטונומיים ורובוטים
(צילום: NVIDIA)
ויש גם נקודה ישראלית: פלטפורמת Quantom-2, שפותחה על ידי אלפי עובדי אנבידיה בשבעת מרכזי הפיתוח של החברה בתל חי, יוקנעם, רעננה, תל אביב, ירושלים, באר שבע וקריית גת. מדובר בדור הבא של טכנולוגיית התקשורת InfiniBand, שיאפשר חיבור מהיר בין מחשבי-על לענן. לדברי גלעד שיינר, סגן נשיא בכיר למחשוב-על ותקשורת באנבידיה, "הדרישות של מרכזי מחשוב העל והענן הציבורי מתחילות להתמזג. הם חייבים לספק את הביצועים הטובים ביותר שניתן להשיג לטובת הדור הבא של מחשוב העל, הבינה המלאכותית ואתגרי ה-Data Analytics, תוך בידוד של עומסי העבודה באופן מאובטח והתאמה לדרישות המשתמשים השונים. החזון של מרכזי הנתונים המודרניים הופך לאמיתי בזכות NVIDIA Quantum-2 InfiniBand".