מטא הציגה הערב (ה') שורה של חידושים בתחום הבינה המלאכותית, שכוללים עוזר בינה מלאכותית אישי -Meta AI - שישתלב בתוך האפליקציות של החברה; כמו כן הוצג מודל שפה חדש בקוד פתוח Llama 3 שמהווה פיתוח של המודל הקודם Llama 2 שהוצג ביולי שעבר, שגם שימש לבניית העוזר Meta AI בגרסתו הראשונה; לקינוח הוצג כלי AI חדש ליצירת לתמונות על בסיס פקודות מילוליות בזמן-אמת. בנוסף הוא גם יכול להנפיש אותן - ויהיה זמין בגרסת בטא בארצות הברית (Imagine).
2 צפייה בגלריה
מטא AI
מטא AI
מטא AI
(צילום: Ascannio / Shutterstock.com)
ההכרזה הכי מעניינת הערב מבחינת הקהל היא השקת Meta AI, העוזר האישי החדש. אמנם הוא הוצג כבר בספטמבר לצד שלל צ'אטבוטים אך אז היה מבוסס על המודל הקודם של מטא. כעת מדובר בצ'אטבוט משוכלל ויעיל יותר שיפעל בתוך שורת החיפוש של השירותים והאפליקציות של מטא. כמו כן הוא יוטמע במשקפי המציאות המדומה קווסט ובמשקפיים החכמים של מטא וריי באן. בחברה גם הקימו אתר אינטרנט ייעודי בכתובת meta.ai דרכו ניתן יהיה לגשת לשירות גם אם אתם לא משתמשים בשירותים השונים שלה.

עוזר אישי לכל מטרה לכולם ובחינם

מדובר בכלי הראשון שמטא מציגה לקהל הרחב שמבוסס על מודל השפה האחרון שלה Llama 3. המודל הזה, בניגוד ל-GPT של OpenAI או ג'מיני של גוגל מבוסס על קוד פתוח. מטא דחפה בכוח את המודל של קוד פתוח לבניית כלי בינה מלאכותית והמודל החדש אמור לספק את תצוגת התכלית ליעילות של המודל לפי מטא. שאר הכלים המוכרים לנו כיום מבוססים לרוב על מודלי שפה בקוד סגור - כלומר הם שייכים לחברה שפיתחה אותם - היתרון של קוד פתוח הוא שניתן לפתח מודלים הרבה יותר מהר בזכות מתנדבים וקהילות מפתחים מרחבי העולם.
עוד יתרון של קוד פתוח הוא האפשרות לצמצם עלויות. כך שהעוזר החדש של החברה יוצע בחינם למשתמשים, זאת בניגוד למתחרות שדורשות תשלום. זהו מהלך שובר שוק שעשוי לשים מקלות בגלגלים של המתחרות שכן הן גובות כסף עבור מנוי לאלה שרוצים לעשות שימוש בשירותי ה-AI שלהן. הזמינות של השירות בינתיים מוגבלת למדינות דוברות אנגלית (12 כיום) אך בחברה הבטיחו שהם ירחיבו את השירות בהדרגה ובמהירות לשאר העולם.
לפי מטא, עוזר הבינה המלאכותית יוכל לבצע מגוון פעולות - החל מחיפוש מסעדות, דרך המלצות לחופשות ואטרקציות, ועד לסיוע בלימודים, פתרון בעיות מתמטיות או קבלת השראה לעיצוב הדירה החדשה. כאמור הוא יהיה זמין גם בחיפוש בפייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר - ואנשים יוכלו לגשת למידע בזמן-אמת מרחבי האינטרנט, בלי לסגור את האפליקציות ולעבור לאפליקציה אחרת. את החיפוש יפעילו גוגל ועוד ספקיות כגון מיקרוסופט. כמו כן, אנשים יוכלו לגשת לעוזר בפיד שלהם בפייסבוק. אם נתקלים בפוסט מעניין אפשר לבקש מידע נוסף ישירות דרכו.

יצירת תמונות בזמן אמת: Imagine

מעבר לעוזר האישי הוצג גם כלי חדש ליצירת תמונות מפקודות טקסט בזמן-אמת או במילים אחרות פרומפטים. הוא יהיה זמין בגרסת בטא בארצות הברית, בוואטסאפ ובגרסת האינטרנט של Meta AI. מדובר למעשה בשירות שיתחרה ב-DALL-E, במידג'רני ודומיהם. מעבר ליצירת תמונות הוא יוכל גם להנפיש אותן. השימוש בו גם הוא יעבוד משורת החיפוש של מטא AI. המשתמש ייתן את הפקודה "Imagine" בצ׳אט ולאחריו ינסח פרומפט - והתמונה כבר תתחיל להופיע תוך כדי הקלדה. התמונה תשתנה עם כל הקלדה של אותיות נוספות, כך שניתן יהיה לראות בזמן אמת כיצד הבינה מלאכותית מייצרת את התמונה.
מדובר במהלך שיעשה צרות למתחרות. רובן סטארט-אפים שנתמכים בידי אחת מענקיות הטק האחרות. כך למשל OpenAI עם מיקרוסופט או אנת'רופיק עם אמזון. הכניסה של מטא לתחום בצורה הזו מושכת את השטיח מתחת לרגליים שלהן. ראשית, השירותים האלה עולים כסף, גם למשתמש אבל בעיקר לחברות שצריכות לשכור הרבה מאוד כוח מחשוב יקר. מטא לעומתן מסודרת, היא מחזיקה בתשתיות המחשוב שלה שכולן מבוססות על שבבי אנבידיה ומפיתוח עצמי. המשתמשים בשירות שלה כמובן מעבירים לה את המידע והנתונים שלהם היא זקוקה כדי לתפעל את עסקי הפרסום שלה. במילים אחרות, היא עושה ל-AI את מה שעשתה למדיה החברתית - הופכת את המשתמשים לחומר הגלם.
2 צפייה בגלריה
מטא AI
מטא AI
כלי יצירת התמונות
(צילום מסך: מטא)
השאלה האם המשתמשים ירגישו מספיק בטוחים בפלטפורמות של מטא כדי להשתמש במטא AI או בכלי התמונות. כדי לשכנע אותם, מטא גם הציגה בדרך את כלי הבטיחות שלדבריה שימשו במהלך הפיתוח כדי להבטיח שהכלים החדשים לא יעשו לה פדיחות כמו שהיה עם הכלים של גוגל או מיקרוסופט. לדבריה היא "חידדה את האופן שבו העוזר האישי Meta AI ישיב לפרומפטים בנושאים פוליטיים או חברתיים, ושילבה קווים מנחים להבטיח שעוזר ה-AI לא יציג דעה או נקודת מבט אחת, אלא יסכם נקודות מבט רלוונטיות שונות בנושא".
במילים אחרות היא דאגה שאם כבר הוא יפלוט שטויות, אלה יהיו לפחות כאלה שתואמות לדעה של חלק מהמשתמשים. עוד הוסיפו שם שצוותי סייבר ומומחים חיצוניים ניסו לאתר "דרכים בלתי-צפויות בהן אנשים עלולים להשתמש לרעה ב-Meta AI או במודל Llama 3. החברה גם הטמיעה אמצעי הגנה - הן ברמת הפרומפט, והן ברמת הפלט של עוזר הבינה המלאכותית". נקווה שאכן ההגנות האלה מספיק טובות כדי לחסוך מבוכה בעתיד. מנגד, הניסיון הרב עם הפדיחות של פייסבוק, אינסטגרם או וואטסאפ אומר שכדאי בכל אופן להיות זהירים.