עולם הטכנולוגיה מצטיין בהמלכת מלכים, קביעת טרנדים, הפצת הייפ ויציאה בהכרזות מפוצצות. אבל הרבה פעמים, אחרי תקופת חסד, ההייפ הראשוני סביב שמות גדולים - בין אם מדובר במוצרים, חברות או אנשים, מתמוסס ומתחלף בחוסר עניין, כישלון או אפילו הבנה שמדובר בהונאה. חזרנו לכמה תופעות כאלה מהשנים האחרונות שהיו הדבר הכי חם, אבל אחרי העליה המטאורית חוו נפילה כואבת.
4 צפייה בגלריה
NFT
NFT
NFT
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

קלאבהאוס

אפליקציית קלאבהאוס פרצה לחיינו בשיאה של מגפת הקורונה והחלה טרנד, שהיה נראה אז גדול ומבטיח, של פלטפורמות חברתיות מבוססות אודיו. הריחוק שנכפה על אנשים בשל החשש מהידבקות גרם לפורמט התקשורת של קלאבהאוס - שיחות אודיו קבוצתיות ארוכות בנושאים מגוונים - לענות על כמיהה לתקשורת אנושית טבעית, ללא צורך בווידאו שהרגיש אז חשוף ומעייף מדי. כדי להירשם לאפליקציה היה צורך בהזמנה, היא הייתה זמינה למשתמשי אפל בלבד עם השקתה, ושורה של סלבריטאים הצטרפו אליה. כל המאפיינים האלו רק הוסיפו לתחושת היוקרה והאקסקלוסיביות, הגבירו את המשיכה אליה וכמובן את ההייפ.
מהר מאוד פיצ'רים "בהשראת" קלאבהאוס צצו תחת כל עץ רענן - בפייסבוק, טוויטר ועוד. זה סימן את תחילת הסוף. אנשים איבדו עניין בפלטפורמה ובמקביל עלתה השאלה האם באמת מוצרי אודיו מתאימים יותר כפיצ'ר מאשר כרשת חברתית בפני עצמה. אחרי שבפברואר 2021 הגיעה קלאבהאוס לשיא הורדות של 10 מיליון בחודש, באפריל של אותה שנה הקצב כבר צנח ל-900 אלף בחודש. בחלוף הזמן, גם העניין במוצרים המתחרים ירד וככל הנראה הפופולריות הרבה באמת הייתה מקושרת יותר לצורך שעלה מאותה תקופה ספציפית. בשנה שעברה, מטא סגרה את פיצ'ר חדרי ה"לייב אודיו" והפכה אותו לחלק מפיצ'ר הלייבים, ופלטפורמות נוספות ויתרו על פיצ'רים דומים. השבוע, נוסף מסמר בארון הקבורה של הטרנד הזה כשספוטיפיי הודיעה שהיא סוגרת את אפליקציית האודיו לייב הייעודית שלה, ספוטיפיי לייב. קלאבהאוס אמנם עדיין קיימת, אך לא מגרדת את כמות העניין הציבורי שעוררה בעבר.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
(צילום: Shutterstock)

NFT

עוד מושג שהתפוצץ בשנים האחרונות הוא NFT. רוב האנשים לא הצליחו להבין בדיוק מה זה, מה עושים עם זה או למה צריך את זה, ובכל זאת נוצרה תחושה שכולם חייבים להשקיע באחד, או אפילו להנפיק NFT משלהם - מפורסמים, מותגים, יוצרי תוכן ועוד קפצו על העגלה הזו. ה-NFT הוא נכס ייחודי על גבי רשת הבלוקצ'יין. הוא לא דומה למטבע, אלא דווקא שואב את ערכו מאותה ייחודיות.
אחד מהשיאים של ההייפ סביב הטכנולוגיה הזו היה כשב-2021 האמן Beeple מכר NFT של יצירת אמנות דיגיטלית שלו במסגרת מכירה פומבית, בשם “Everydays: The First 5000 Days” תמורת 69 מיליון דולר. השקעות עתק שכאלה ב-NFT ראינו גם סביב האוסף המפורסם של "מועדון הקופים המשועממים", ואפילו ברכישה של הציוץ הראשון של מייסד טוויטר, ג'ק דורסי. יש להדגיש שההחזקה ב-NFT לא מונעת מאנשים אחרים גישה לאותו ציוץ, למשל.
הבועה הזו החלה להתפוצץ באביב של שנה שעברה, עם התרסקות מחירי מטבעות הקריפטו. לפי רויטרס, מכירות ה-NFT ירדו ברבעון השלישי של 2022 ל-3.4 מיליארד דולר, לעומת 12.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון של אותה שנה. אנשים שהוציאו סכומי עתק על נכסי NFT גילו שהביקוש ובהתאם הערך שלהם ירד. עדיין יש בטכנולוגיה הזו הזדמנויות עתידיות, בין היתר בזכות העובדה שהיא מאפשרת "הוכחת בעלות" על נכסים דיגיטליים. אבל ההייפ, שמהרגע הראשון הרגיש לרבים לא מותאם ולא הגיוני, בהחלט ירד.

המטאברס

לפני כשנה וחצי, פייסבוק הכריזה על עידן חדש. מייסד ומנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, אמר כי בעתיד החברה כבר לא תהיה מזוהה עם רשתות חברתיות - אלא כחברת "מטאברס". בהתאם, הוא שינה את שמה של החברה ל"מטא". בעיצומה של סערת יחסי ציבור בה החברה הייתה מצויה, אחרי שהודלפו מסמכים פנימיים ולא כל כך מחמיאים שחשפו בין היתר את ההשפעה ההרסנית של האלגוריתם של אינסטגרם על מתבגרות - המיתוג המחודש הזה הצליח לעורר לא מעט סקרנות.
מהר מאוד חזון המטאברס של צוקרברג לאינטרנט עתידי, בו נבלה חלק ניכר מזמננו במרחבים וירטואליים תלת מימדיים הפך למיינסטרים, חברות שונות החלו להדגיש את האופן בו הן מדמיינות את העתיד הזה, ומילת הבאזז החמה גם גרמה לעלייה בפופולריות ובהשקעות בפלטפורמות מטאברס קיימות, שמוכרות שטחי נדל"ן וירטואליים, למשל.
אלא שלאחרונה צוקרברג, שנראה היה ששם את כל האסימונים שלו על אותו חזון, מדבר עליו קצת פחות. המיקוד שמטא מדגישה לאחרונה הוא ב"יעילות", שכן על רקע מצב השוק היא נדרשה לפיטורי ענק, ולהתמקדות בתחומים שהפוטנציאל שלהם מוכח יותר מחזון אמורפי של מציאות רבודה. מבחינת טכנולוגיות, ההשקעה הגדולה ביותר של החברה כעת היא ב-AI, שכן אחרי הפופולריות האדירה של ChatGPT, נראה שזו המהפכה הטכנולוגית האמיתית שמטא לא יכולה להרשות לעצמה לפספס. המטאברס יחכה, וגם זו התחזית האופטימית יותר עבורו.
4 צפייה בגלריה
צוקרברג והאוואטר שלו
צוקרברג והאוואטר שלו
צוקרברג והאוואטר שלו בחשיפת חזון המטאברס
(צילום: מתוך פייסבוק)

מילדי פלא למשיחי שקר

מי לא אוהב יזמים צעירים וכריזמטיים, כאלה שמקדמים חדשנות וגם בעלי ערכים מעוררי השראה? וכמה כואב לגלות שהם פייק, וכמה מוזר כשהם פתאום מסתבכים בפלילים. שתי דוגמאות כאלה מהשנים האחרונות הן אליזבת הולמס וסם בנקמן-פריד. הסיפור של אליזבת הולמס התחיל כאגדה נוצצת במיוחד - כמובילת הסטארט-אפ "תראנוס" שבו פותחה, לדבריה, מכונה חדשנית שיכולה לאבחן מגוון מחלות בהסתמך על דגימת דם בלבד.
בזכות הטכנולוגיה פורצת הדרך שתשנה את עולם הרפואה כפי שאנו מכירים אותו, הולמס זכתה להכרה וקצרה לא מעט שבחים, ואף הושוותה ליזם המיתולוגי סטיב ג'ובס. זאת עד שהתברר לבסוף כי הכל היה תרמית, וכי בניגוד להצהרותיה של הולמס, המכונה שפותחה בחברה כלל לא עומדת בהבטחות. הטוויסט הכואב הזה בסיפור נחתם כאשר פורסם גזר הדין במשפטה של הולמס, ויקירת עמק הסיליקון נידונה ל-11 שנים בכלא.
הסיפור של בנקמן-פריד, שהקים את בורסת הקריפטו FTX, התפוצץ ממש לאחרונה. תחום הקריפטו נחשב מלכתחילה לכזה שמלא בהונאות אלא שבמקרה של בנקמן-פריד, פרט להערכה שלה זכה מאחר שהפך למיליארדר, הוא גם נחשב לילד הטוב של עולם הקריפטו - פילנתרופ, מעורב פוליטית ועוד. הטוויסט המפתיע בסיפור שלו הגיע כאשר לקראת סוף השנה שעברה, FTX קרסה. אז נפתחה תיבת פנדורה שחשפה הונאה מתוחכמת מאחורי החברה שנחשבה יציבה, מכובדת ולעמוד תווך של עולם הקריפטו. הונו של בנקמן-פריד נמחק, ועומדת נגדו שורת אישומים, שאם יורשע בכולם, עונשו יסתכם במעל מאה שנים.
4 צפייה בגלריה
אליזבת הולמס תראנוס
אליזבת הולמס תראנוס
אליזבת הולמס
(צילום: רויטרס)

מג'יק ליפ

בהמשך לשינוי הכיוון של מטא, צוקרברג כמובן איננו הראשון שדיבר על הפוטנציאל הגדול שבטכנולוגיית מציאות רבודה. זו אחת הטכנולוגיות שכבר שנים רבות מנסה לפרוץ למיינסטרים ללא הצלחה, בין היתר בשל הקושי בפיתוח ועיצוב חומרה שתציע למשתמשים חוויה טובה מספיק, שימושית, וגם תהיה נוחה ללבישה.
"מג'יק ליפ" הייתה אחד הסטארטאפים שזכו להכי הרבה הייפ, והבטיחו טכנולוגיה פורצת דרך בתחום. היא הייתה אמורה להיות, לפי הבטחותיה, החברה שתביא את בשורת המציאות הרבודה לקהל הרחב. החברה הוקמה ב-2010 על ידי הישראלי רוני אבוביץ, ובמשך שנים התאפיינה בשני דברים - מצד אחד, שמרה על סודיות מוחלטת לגבי המוצר שהיא מפתחת לצד ההבטחות הגרנדיוזיות, ומצד שני, הצליחה לגייס 2.6 מיליארד דולר עבור פיתוחו.
ב-2018, המוצר נחשף סוף סוף, אך התקבל בקול ענות חלושה. כגודל הציפיות - גודל האכזבה בהכנסות, שכן ב-2019 נחשף כי מג'יק ליפ מכרה 6,000 יחידות בלבד של הקסדה שלה, שנמכרה ב-2,300 דולר. למרות האכזבה הגדולה, וירידה בשוויה, החברה הצליחה לצאת לגיוס הון נוסף ואחרי שינוי בהנהגה, המשיכה בפעילותה. היא לא עשתה את האימפקט שלו קיווינו, והיום יש לה שאיפות צנועות יותר והיא מתמקדת בשוק העסקי עם הדור השני של הקסדה שלה.