מניית רובינהוד, פלטפורמת המסחר בשוק ההון שצברה תאוצה בשנים האחרונות, קרסה בשבוע שעבר ב-15%. זאת, דווקא בשבוע חיובי במיוחד בשווקים בארה"ב, במהלכו נאסד"ק זינק ב-7.67%, S&P 500 ב-5.61% ודאו ג'ונס ב-4%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדוע המניה צנחה דווקא עכשיו ואילו עוד מניות בלטו במסחר בשבוע שעבר? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב'), ynet אסף עבורכם כמה מהמניות הבולטות בשבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית רובין הוד
אפליקציית רובין הוד
אפליקציית רובינהוד
(צילום: shutterstock)
רובינהוד היא פלטפורמה המשמשת בין היתר למסחר בניירות ערך, באופציות ובמטבעות וירטואליים, והיא פופולרית בעיקר בקרב צעירים בארה"ב, שכן היא מאפשרת להשקיע בקלות יחסית החל מסכומים קטנים מאוד, גם בשברי מניות (ולא בהכרח לרכוש מניה שלמה שלעיתים מחירה גבוה).
האפליקציה נודעה במיוחד סביב פרשת גיימסטופ, במסגרתה חבורת משקיעים צעירים שכונו "צבא רדיט" התאגדו יחדיו בפורום, גרמו למניה של חברת משחקים מדשדשת לזנק במאות אחוזים בזמן קצר ועוררו סערה בוול סטריט.
ביוני 2021 החלה רובינהוד להיסחר בבורסת נאסד"ק לפני שווי של כ-32 מיליארד דולר. בתוך זמן קצר לאחר ההנפקה זינקה המניה לשווי של שיא של 85 דולר, אולם מאז צנחה במהירות בלמעלה מ-80% וכיום היא נסחרת סביב 10 דולר למניה.
הירידות האחרונות במניית החברה אינן מקושרות באופן ישירה אליה, אלא ככל הנראה נגרמו בשל סערה בתחום המטבעות הווירטואליים שגררה גם את רובינהוד לירידות משמעותית.
זאת, לאחר שתחילה דווח על מגעים בין בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, בייננס, לרכישת בורסה גדולה נוספת ששמה FTX ונמצאת בבעלות המיליארדר (לשעבר) סם בנקמן-פריד. אולם, זמן קצר לאחר מכן נודע כי בייננס נסוגה מהעסקה אחרי שעברה על הספרים של FTX, שנקלעה לאחרונה לקשיים, ואמרה כי "קיווינו לספק ל-FTX נזילות, אבל הבעיות של החברה מעבר לשליטתנו".
4 צפייה בגלריה
סם בנקמן-פריד, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו FTX
סם בנקמן-פריד, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו FTX
סם בנקמן-פריד, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו FTX
(צילום: רויטרס)
מיד לאחר מכן FTX קרסה והגישה בקשה לפשיטת רגל, כאשר ברקע הרשות לניירות ערך האמריקנית חוקרת חשד לפעילות פלילית, במסגרתה החברה של בנקמן-פריד גיבתה לכאורה כספי לקוחות באמצעות מטבע שהיא עצמה הנפיקה (ושוויו קרס), ואף השתמשה בכספים אלו כדי לממן השקעות בחברת בת שלה.
האירוע הסעיר כאמור את שוק הקריפטו בשבוע האחרון, אשר בניגוד למגמה הכללית בשווקים המסורתיים, רשם ירידות חדות: הביטקוין צנח בכ-22%, אתריום בכ-24%, XRP בכ-28%, דוג'קוין בכ-29% וקרדנו בכ-21%. בהתאם, גם המניה של רובינהוד - המאפשרת כאמור מסחר במטבעות וירטואליים והיסטורית נחשבת למקושרת מאוד למתרחש בשוק, צנחה גם היא.
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, התייחס רו"ח גידי בר זכאי, מנכ"ל חברת ביטקס וסמנכ"ל רשות המיסים לשעבר, לעובדה ש-FTX היא ברובה ככולה בורסה שאינה מפוקחת על ידי הרשויות, בניגוד לבורסות כמו קראקן וקוינבייס, למשל. לדבריו, "מדובר בבורסה מאוד משמעותית, אך התקלה שאירעה בה יכלה להיות גם לא בעולמות של קריפטו. כשמשקיעים מחזיקים נכסים וקובעים את השווי שלהם, אז בוודאי שמדובר במצב לא רצוי".
מה הפיתרון? בר זכאי סבור כי "צריך לעשות התאמות בחקיקה ובכללי הדיווח הקיימים. אי-אפשר לצפות שהבלוקצ'יין יתנהג כמו שמתנהגים בעולמות אחרים. אפשר לעקוב אחריו באופן שונה והיה אפשר להימנע מהתקלה הנוראית הזו. הרבה פעמים אני רואה שמנסים להחיל את הכללים הישנים על הפעילות הזו. אבל כל עוד הרישיונות לא מחייבים את החברה לעשות את הפעולות באופן שנוכל לראות - הייתי נזהר". האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן בפתח הכתבה.

הבלגן בטוויטר השפיע גם על השוק

בשבוע האחרון הסערה סביב הרשת החברתית המובילה טוויטר נמשכה בעצימות יתרה והשפיעה גם על שוק המניות. מאז שהבעלים החדש, אילון מאסק, השיק את שירות "טוויטר בלו" המאפשר לכל משתמש לקבל אות "אימות" בעבור 8 דולרים בחודש, מספר החשבונות הפיקטיביים בעלי "וי כחול" זינק.
4 צפייה בגלריה
אלון מאסק על רקע לוגו טוויטר
אלון מאסק על רקע לוגו טוויטר
אלון מאסק על רקע לוגו טוויטר
(AFP)
טוויטר ביטלה את האפשרות לרכוש את השירות החדש לאחר ימים ספורים והחזירה את תג ה-"official" הישן, אולם עד אז צצו ברשת כמה משתמשים פיקטיביים שהתחזו לאנשים מפורסמים ולמותגים רשמיים וצייצו דברים בשמם.
כך למשל, משתמש פיקטיבי התחזה לענקית התרופות אלי לילי וצייץ כי מעתה תמכור החברה אינסולין בחינם. מיד לאחר מכן, צנחה מניית החברה בלמעלה מ-6% ביום מסחר יחיד וענקיות תרופות אחרות, כדוגמת נובו נורדיסק וסאנופי, ככל הנראה הושפעו מהמגמה וירדו גם הן.
חברה נוספת אליה התחזו בטוויטר הייתה תאגיד התעופה והנשק לוקהיד מרטין. המתחזה צייץ כי החברה תפסיק את כל מכירות כלי הנשק לסעודיה ולישראל עד שארה"ב "תחקור את הפרת זכויות האדם". עם או בלי קשר לציוץ, מניית החברה צנחה בכ-5.5% ביום אחד.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר

  • סולאראדג', החברה הישראלית שמספקת פתרונות להפקה ולאחסון של אנרגיה סולארית, זינקה ב-32% בשבוע שעבר בוול סטריט. מעבר למגמה החיובית הכללית בשווקים כאמור, הזינוק במניה מגיע ברקע דוחות כספיים חיוביים שפרסמה החברה לרבעון השלישי של 2022, מהם עלה כי החברה רשמה שיא בהכנסות עם צמיחה שנתית של 59% ואף העריכה כי היא תשבור שוב את השיא ברבעון הבא. מנכ"ל החברה ציין כי נרשמה "צמיחה משמעותית באירופה" וכי גם הביקוש בארה"ב גדל וצפוי להמשיך לצמוח.
  • פנדורה, יצרנית ומשווקת בינלאומית של תכשיטים, זינקה ב-28% במסחר בבורסת קופנהגן בשבוע שעבר. כמו חברות אחרות רבות, מניית החברה זינקה בכ-350% בתקופת הקורונה ולאחר מכן צללה בכ-60% עד השפל שנרשם בסוף ספטמבר האחרון. העליות האחרונות משוייכות גם הן לדוחות כספיים חיוביים שפרסמה החברה, במסגרתם הכתבה את תחזיות האנליסטים הן בשורת הרווח והן בשורת המכירות ואף סיפקה תחזית חיובית למכירות ברבעון הבא. מנכ"ל החברה העריך כי הלחצים האינפלציוניים יאטו ויקוזזו בחלקם על ידי עליית מחירים של 4% בממוצע מצד החברה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.