חוזרים לעתיד ורוד יותר? מניית קוינבייס, ענקית המסחר במטבעות וירטואליים, זינקה ב-50% בשבוע שעבר. במקביל, מניית חברת מוצרי הבית בד בת' אנד ביונד, אשר פורסמה בתור אחת ממניות ה"מם" שזינקו במאות אחוזים בעקבות תמיכה של משקיעים צעירים בפורום "רדיט", זינקה ב-180% במסחר בשבוע שעבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בדומה לחברות רבות אחרות, גם קוינבייס ובד בת' אנד ביונד נסחרו בירידות חדות בשנה שעברה, לאחר שבמהלך 2021 שברו שיאים במהלך תקופה שרבים מכנים "בועה שהתפוצצה" בשוק ההון. מה גרם לשתי המניות לזנק בשבוע שעבר, האם זה עשוי להעיד על שינוי מגמה לקראת השנה הנוכחית ואילו עוד מניות בלטו במיוחד? לקראת שבוע המסחר שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ynet עושה סדר בכמה מסיפורי המניות שבלטו במיוחד במסחר בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
בד בת' אנד ביונד לצד קוינבייס
בד בת' אנד ביונד לצד קוינבייס
בד בת' אנד ביונד לצד קוינבייס
(צילום: Shutterstock)
העלייה החדה בשווי המניה של קוינבייס מגיעה לאחר צניחה של כ-80% בשנה שעברה (בעיקר בשל הירידה החדה בשווקים וקריסה של שורת חברות קריפטו מובילות), וברקע דיווח של החברה על קיצוץ במספר העובדים, מה שהפחית את חששות האנליסטים לגבי יכולת החברה לשרוד את הירידות האחרונות.
בנוסף, מניית קוינבייס זכתה לרוח גבית מהתאוששות של כ-20% בשווי המטבעות המובילים בשוק בימים האחרונים, בהם ביטקוין - אשר חצה שוב את רף ה-20 אלף דולר, ואתריום - אשר נסחר כעת סביב 1,575 דולר.

המשקיעים חיכו לפשיטת רגל?

במקביל, גם מניית בד בת' אנד ביונד, אשרה צנחה אף היא בשנה שעברה בכ-93% מהשיא שרשמה בראשית 2021, רשמה זינוקים חדים במיוחד במסחר בשבוע שעבר. זאת, לאחר שמתחילת השנה התאפיין המסחר במניה בתנודתיות רבה במיוחד, אשר לרוב עמדה על שינויים יומיים בשיעור דו-ספרתי.
3 צפייה בגלריה
בד בת' אנד ביונד
בד בת' אנד ביונד
בד בת' אנד ביונד
(צילום: shutterstock)
התנודות החדות הגיעו על רקע הודעת החברה שפורסמה ב-5 בינואר, בה דיווחה כי קיימת אפשרות להגשה לפשיטת רגל. בדו"ח הכספי שפורסם חמישה ימים לאחר מכן, התוצאות היו חלשות בהרבה מהצפי.
בד בת' אנד ביונד, המפעילה כ-1,200 חנויות בארה"ב, בקנדה, במקסיקו ובאוסטרליה, הייתה אחת מהמניות הבולטות של שנת 2021, כאשר רשמה זינוקים חדים של עשרות אחוזים בתוך ימים ספורים בתמיכת מי שכונו "צבא הצעירים" של הרשת החברתית רדיט (Reddit).
בדומה למניות רבות אחרות שזינקו במסגרת "סאגת גיימסטופ", גם מניית בד בת' אנד ביונד רשמה כאמור ירידות חדות במיוחד בשנה שעברה, ברקע קשיים מרובים איתם מתמודדת החברה זה תקופה ארוכה.
בתוך כך, בחודש ספטמבר האחרון סמנכ"ל הכספים של הרשת, גוסטבו ארנל (52), נפל מהקומה ה-18 של גורד השחקים Jenga בטרייבקה שבניו יורק, מה שלאחר מכן נקבע כהתאבדות.
התאבדותו של ארנל הגיעה על רק תביעה שהוגשה ב-23 באוגוסט נגדו ונגד המשקיע העיקרי בחברה, ריאן כהן, על ידי קבוצה של בעלי מניות בטענה כי ביצעו הונאה שמכונה "Pump and Dump" - ניפוח מלאכותי של מחיר מניה באמצעות הצהרות חיוביות כוזבות ומטעות. אחרי התביעה, מהחברה נמסר כי היא "בשלבים מוקדמים של הערכתה, אך לפי הידע הנוכחי היא אינה מוצדקת".

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • וירג'ין אורביט, המספק שירותי שיגור לוויינים לחלל, צנחה בכ-21% במסחר בשבוע שעבר. מהלך הירידות האחרון תואם את המגמה שרושמת המניה מאז אמצע דצמבר 2021, עם ירידה מצטברת של כ-85%. הרקע לירידות האחרונות הוא הכישלון שנרשם לפני כ-10 ימים בשיגור הראשון של לוויינים ממטוס, אשר היה אמור להיות אירוע היסטורי וכלל אלפי צופים בשידור חי. בשיגור קרתה תקלה טכנית לא ידועה, שגרמה למשגר וללוויינים שעליו לא להגיע למסלול המיועד.
  • וורנר מיוזיק גרופ, אחת מארבע חברות התקליטים המובילות בשוק המוזיקה העולמי, נפלה ב-14% במסחר בשבוע שעבר. הירידות החדות הגיעו לאחר שמניית החברה דווקא זינקה בכ-70% בשלושת החודשים האחרונים. ברקע: הורדת המלצה על המניה מגוף מסקר גדול, אשר ציין ירידה מתמשכת בהכנסות מפרסום בשירותי הסטרימינג וחשש מפני מתחרות דוגמת יוניברסל מיוזיק גרופ.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.