"מי שיחזור לעבודה עד סוף אפריל יש לו סיכוי גבוה מאוד להיות זכאי למענק". כך אמר היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, בהתייחס למשבר האבטלה החמור ולהיתכנות כי דמי האבטלה יופסקו בחודש יוני הקרוב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שפיגלר התייחס לתוכנית שמתמרצת ומתגמלת עובדים שהיו בחל"ת ממושך לחזור לשוק העבודה, אותה ביקר בעבר: "זה יכול להגיע לאלפי שקלים נוספים בחודש, מעבר לדמי האבטלה. זו משימה לאומית".
2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
"רוצים מענק? תחזרו לעבוד עכשיו". מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
באשר לטענה כי אנשים לא מעוניינים לחזור לעבוד בגלל שדמי החל"ת מתמרצים אותם להישאר בבית, אמר שפיגלר: "לפעמים יש תחושה שציבור המובטלים הפך לשק חבטות. רוב האנשים רוצים לחזור לעבודה. הם יודעים והרגישו על בשרם שדמי האבטלה הם לא שווי ערך לשכר ולא נותנים מענה לצרכים הכלכליים, לחובות, להתחייבויות ולצרכי הילדים שלהם. אגב, כל המובטלים החדשים לפני פרוץ המשבר, עבדו לפני. אף אחד לא ברח מהעבודה".
בהקשר ישיר לכך, תקף שפיגלר בחריפות את שירות התעסוקה, שהציע השבוע מתווה לפיו הארכת הזכאות לדמי אבטלה לא תהא לפי המכסה הנהוגה בחוק אלא תקוצר באופן דיפרנציאלי לפי גיל ומצב משפחתי, וכי תבוצע הפחתה בגובה דמי האבטלה שיוארכו לכל מי שלא שב לעבודה עד לסוף יוני: "שיתעסקו בלמצוא מקומות עבודה לאנשים ולא במשהו שמעולם לא היה מנת חלקם. אין להם נתונים, אין להם מחלקת מחקר ולמיטב ידיעתי, הם לא אלה שאמונים על הביטחון הסוציאלי של התושבים, אלא הביטוח הלאומי".
הוא הוסיף: "הם עלולים לפגוע בציבור גדול של אנשים שלא לצורך. הם באים ואומרים נפגע בציבור המובטלים, כאילו שמדובר באנשים שכל מה שהם עושים מצאת החמה ועד צאת הלבנה זה לחשוב איך הם יכולים להתחמק מעבודה, לשבת בבטלה ולקבל דמי אבטלה. אני חוזר ואומר - אלה לא פני הדברים. רוב האנשים רוצים לחזור".
2 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
"שלא יצרו מצג שווא". רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: הדר יואביאן)
לדבריו, "יכול להיות שהמציאות מבחינת שירות התעסוקה הוא שאין מובטלים. כולם מצאו עבודה והם עוסקים במודלים כלכליים. הלוואי וזה היה המצב, אבל הוא שונה לחלוטין. לפני משבר הקורונה, בפברואר 2020, היו 52 אלף אנשים בגילי 45 ומעלה שלא מצאו מקום עבודה. היום זה מעל ל-100 אלף. אנשים מבוגרים מתקשים למצוא עבודה, שולחים קו"ח בלי סוף ולצערי לא מתייחסים אליהם. צריך לתת על זה את הדעת ופתרונות, כי בן אדם בן 45-55 הוא צעיר והחיים לפניו. אי-אפשר לשים אותם בצד ולא להתייחס אליהם".
באשר לסוגיית ההכשרות המקצועיות, שוב האשים שפיגלר את שירות התעסוקה: "התוצאות מדברות בעד עצמן. באופן כללי, זה כישלון שלהם. צריך לעשות כל מיני דברים, בין היתר לעבוד את ההכשרות, להשקיע במשאבים ובתשתיות, בפיתוח דפוסי עבודה שמתאימים לעת הזו ובלייצר מנועי צמיחה חדשים".
בהמשך, על אף טענותיו כי רוב האנשים אינם עושים זאת, התייחס שפיגלר בכל זאת גם אל סוגיית העובדים שלא מעוניינים לחזור לעבוד. "אם מישהו היה בעבודה בעבר ולא חוזר ללא סיבה מוצדקת, צריך להפסיק לו את דמי האבטלה לאלתר. לא יעלה על הדעת שלא יעשה את המעשה האלמנטרי ויקפוץ על ההזדמנות לחזור.

"ככל שהמשק לא יחזור במהרה לקדמותו, וגם אם יחזור לאותה פעילות שהייתה מנת חלקו ערב הקורונה, מספר מקומות העבודה הצטמצם כי העצמאים והעסקים מתייעלים, וטוב שכך", הוא הוסיף. "אלו שלמרות כל הרצון לא יצליחו לחזור לשוק העבודה, ומדובר במקצועות מסוימים ובאנשים מבוגרים, צריך וחובה לתת להם את הביטחון הסוציאלי".
עוד אמר שפיגלר כי "בשיא קיבלו כ-970 אלף מובטלים דמי אבטלה, זה אומר שמספר המובטלים גדול יותר מהמספר הזה כי לא כולם זכאים לדמי אבטלה. בחודש שעבר, מרץ, קיבלו כ-551 אלף דמי אבטלה. המשק מתאושש, אנשים חוזרים לשוק העבודה. לפני משבר הקורונה גם היה חוסר של ידיים עובדות ברוב המקצועות האלה והמענה ניתן על ידי ירדנים, מסתננים, עובדים זרים. אני לא מצדד בזה, אני רק אומר צריך להסתכל על התמונה בצורה מלאה ולא להתמקד בנקודות ולנסות להחיל את זה על הכלל".