"אני חושב שבתקופה כזו, שיש התקוממות של הרבה ישראלים, שר האוצר צריך להיות בישראל". כך אמר היום (ד') בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio מורטון (מורט) קליין, נשיא ארגון ציוני אמריקה (ZOA) אשר נפגש אתמול עם השר בצלאל סמוטריץ' במהלך ביקורו בארה"ב, שם נאלץ להתמודד גם עם הפגנות נגדו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
קליין, שנחשב לרפובליקני המקורב למשפחתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, אמר כי "אני לא בעד זה שסמוטריץ' יצא לכל כך הרבה ימים, היה צריך להיות לו ביקור קצר ולא ארוך. הוא צריך להיות בישראל כדי להסביר למה השינויים האלה (בכוונה למהפכה המשפטית - ד"ר) מתבקשים. הוא צריך להיות בישראל ולהילחם".
1 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס הבונדס בארה"ב
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס הבונדס בארה"ב
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס הבונדס בארה"ב
ארגון ציוני אמריקה הוקם ב-1897 והוא הארגון היהודי-ציוני הראשון בארצות הברית. קליין, בעל תואר ראשון במתמטיקה וכלכלה ותואר שני בסטטיסטיקה, עומד בראש הארגון משנת 1994. כיום נחשב הארגון לימני ובין השאר הכריז בגלוי על תמיכה בסיפוח יהודה ושומרון למדינת ישראל.
במהלך הריאיון, השמיע קליין תמיכה נחרצת בתוכנית נתניהו-לוין: "הדברים העיקריים שדיברנו עליהם בפגישה עם סמוטריץ' זה הרפורמה המשפטית ואיך המוחים מפגינים על משהו שהם לא מבינים. הוא הביע דאגה, התקשורת בישראל ובעולם שיקרה שזה יהרוס את הדמוקרטיה ואת בית המשפט העליון, זה שטויות".
לטענתו, "הכנסת תתגבר על בית המשפט העליון רק כאשר הוא יתעלם מהחוק הישראלי, לא בדברים אחרים. 99% מהחוקים יהיו בסדר". יחד עם זאת, אמר גם כי "אני מאמין שזה (מספר הח"כים שנדרשת תמיכתם במסגרת פסקת ההתגברות - ד"ר) צריך להיות 65 ולא 61... מספר גדול יותר, זה הדיון. למה הם (המתנגדים למהפכה - ד"ר) לא אומרים 'אנחנו רוצים 70 ולא 61'? כי הם לא רוצים שינוי, הם רוצים שהממשלה תיפול כי הם מתוסכלים שהם לא יכולים לנצח בבחירות".
באשר לאינספור האזהרות של כלכלנים, פוליטיקאים, אנשי ציבור ואנשי עסקים בכירים בנוגע להשפעות השליליות האפשריות על הכלכלה הישראלית, ובצל הירידות בבורסה המקומית מתחילת השנה, פיחות השקל ומספר חברות שכבר הוציאו כספים רבים מישראל, קליין אמר כי "יש אנשי עסקים שמפחדים שבית המשפט לא יהיה יציב, אבל ברגע שהחוקים ישתנו והם יראו יציבות הכל יהיה בסדר. כרגע הם מודאגים וזה מובן, אבל כשזה יעבור וכולם יראו שזה עבר חלק ועובד יופי הם ירגעו".
עוד טען קליין, כי "אני לא מסכים עם הכלכלנים האלה, שטעו כבר הרבה פעמים. זה לא חדש שכלכלנים יכולים לטעות. אני כלכלן, כלכלנים בכירים שזכו בפרסי נובל טעו לגבי הרבה דברים. אנחנו לא יודעים איך זה יראה כשהחוקים ישתנו, אבל כמעט כל מקרה הופך בסוף לנורמלי. הרוב של האנשים האלה גם אמרו שערפאת יביא שלום ושאוסלו יביא שלום, הם טעו והם טועים גם לגבי זה".
בתוך כך, קליין התייחס גם לאזהרות של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שטען בריאיון ל-CNN כי "תהליך החקיקה חפוז, עצמאות המוסדות עלולה להיפגע", ובניגוד לרבים שהביעו ביקור על דברי הנגיד - בהם גם אחיו של שר האוצר - קליין טען כי "אני לא מסכים איתו, אבל אני חושב שאם הוא חושב שעלולות להיות השלכות כלכליות קשות זה בסדר שהוא ידבר".
על הטענות סביב רמת האנגלית של שר האוצר סמוטריץ', אמר קליין כי "לצערי, הוא לא מדבר אנגלית טוב. הייתי צריך מתורגמן וזה הקשה על הדברים. היה עדיף שתהיה לו אנגלית יותר טובה".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום.