הממשלה החליטה לפקח על מחירי הדלק?

מחיר הדלק התעדכן השבוע ולמרבה הפלא נשאר בדיוק על אותו סכום כמו בחודשיים הקודמים - 6.81 שקלים. זאת, משום ששר האוצר החליט בחודשיים האחרונים לקבוע בכמה יופחת המס על הדלק לאחר קביעת המחיר על פי מנגנון של משרד האנרגיה, שמושפע משער הדולר וממחיר הנפט בעולם, כך שהמחיר לצרכן לא יעלה יותר מדי. האם בישראל החליטו לפקח על מחיר הדלק? ומה הבעיות בסבסוד המחיר באופן קבוע? האזינו לריאיונות עם הפרשן הכלכלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" גד ליאור ועם ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י יעוץ כלכלי אסטרטגי ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
רולאפס, חלב ודלק
רולאפס, חלב ודלק
רולאפס, חלב ודלק
(צילומים: איריס ליפשיץ-קליגר, יריב כץ ו-shutterstock)
בנוסף דיברנו עם אסף פתיר, הכלכלן הראשי של SNPI, על הפיטורים בהייטק שמתחילים להגיע לתפקידים הטכנולוגיים אחרי שבשבועיים האחרונים פיטרו מטא ואמזון עשרות עובדים בישראל, ודרופבוקס ו-EA סגרו את הפעילות המקומית; חוץ מזה דיברנו עם מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, על המחיר הכלכלי שישראל משלמת על ריבוי תאונות העבודה. לכל הריאיונות המלאים עם דן רבן קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן >>

הדחייה שתגדיל את התייקרות מוצרי החלב בפיקוח

ברגע האחרון, עוד לפני גל עליות המחירים שהגיע מייד אחרי זה, הממשלה הגיעה להסכמות עם המחלבות לפיהן ההתייקרות המתוכננת של מוצרי החלב בפיקוח ב-16% תיפרס בתמורה לפיצוי למחלבות - מה שיגרום למחיר לעלות עכשיו ב-9% ובהמשך לעלות עוד יותר מהמתוכנן. למה בממשלה חיכו עד הרגע האחרון כדי לטפל בהתייקרות שהייתה ידועה מראש ומה המחלבות קיבלו בתמורה להסכמה שלהם לדחות חלק מהעלאת המחיר? האזינו לריאיון עם עורך מדור כלכלה ומגיש "כסף חדש" צחי שדה.

הפתרון החדש למחדל חידוש הדכונים

בנוסף דיברנו על הפתרון החדש שהציג שר הפנים משה ארבל לכאוס חידוש הדרכונים. השר הודיע השבוע כי בעוד שבועיים ניתן יהיה לחדש דרכונים ללא תור בלשכות שיפתחו בי-ם, ב"ש, חיפה ות"א מ-7:30 בבוקר ועד 22:00. במקביל, יפתח מרכז להנפקת דרכונים בבני ברק. האם זה המהלך שהיה דרוש כדי להרגיע את העומסים הבלתי נתפסים על הלשכות הקיימות, מה הפתרונות שניסו עד כה ולא צלחו ומה הרעיונות שמתוכננים להמשך?
עוד דיברנו על שר הכלכלה ניר ברקת, שהפתיע רבים כשהודיע השבוע כי הוא שוקל להכניס לפיקוח את מחירי המשקאות של קוקה-קולה; עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה בלובי 99 סיפרה מה קורה עם התוכניות להורדת יוקר המחייה במירוץ שהחל להעברת התקציב; רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי בינ"ל מפירמת הייעוץ Auren ישראל הסביר על האזהרה של רשות החדשנות מהמשבר בהייטק הישראלי; אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוע"ל התראיין על סיום העסקת שליחי וולט בצל 1 במאי, ודן רבן, כתב הבנקים ושוק ההון של ynet ומגיש כסף חדש הסביר מה המשמעות של רכישת ג'יי.פי מורגן את פירסט ריפבליק. לכל הריאיונות המלאים עם רועי כ"ץ קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן >>

ישראל רוצה מדליות, אבל לא משקיעה במתקני ספורט

הדו"ח השנתי של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שהתפרסם השבוע עסק בשורת נושאים מקוממים. אחד מהם הוא היעדר ההשקעה בתשתיות ספורט - כשהמצב מחפיר במיוחד בפריפריה. ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד), יו"ר שדולת הספורט בכנסת, התייחס בריאיון ל"כסף חדש" לפערים המקוממים בין המצב ברשויות חזקות לחלשות ובין רשויות יהודיות לערביות, לשיעור הנמוך יחסית של בתי הספר שיש להם אולם ספורט ולהיעדר ההשקעה במתקנים המותאמים לנשים ולילדות.

המבקר על גביית קנסות בישראל

מבקר המדינה התייחס גם השבוע למרכז לגביית קנסות, שגבה 2.3 מיליארד שקל מתוך חוב של 5 מיליארד בין השנים 2017 ל-2021. דורון תשתית, מנהל המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, ניסה להסביר את הפער המשמעותי בין גובה החובות לשיעור הגבייה בריאיון ב"כסף חדש". עו"ד תומר רבינוביץ', מומחה בתחום החובות ומנכ"ל ארגון דף חדש שעוסק בשיקום כלכלי של משפחות בחובות, סיפר על הקשיים של משפחות שנמצאות בחובות והסביר כיצד ניתן לסייע להן.

למה החלב בישראל כל כך יקר?

במקביל להתייקרות החלב, מבקר המדינה פרסם בדוח שלו גם פרק על משק החלב, בו הוא קובע כי יש פוטנציאל להורדת מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה), שפירושו גם הוזלת מחירי החלב לצרכן. נוית זומר, כתבת ynet ו"ידיעות אחרונות", הסבירה מה עומד מאחורי מחירי החלב הגבוהים בישראל וכיצד ניתן לנסות להוריד אותם תוך ביטול התכנון בשוק. בנוסף, עשינו סדר בגל ההתייקרויות - ממוצרי החלב המפוקחים ועד מוצרי דיפלומט שהתייקרו גם הם.

שיגעון הרולאפס

ההיסטריה בשיאה, חבורות מסתערות על הפיצוציות, המדפים מתרוקנים, המחירים מזנקים לסכומים הזויים (פי 50 מארה"ב), ההורים תולשים את השיערות בייאוש והיבואנים גוזרים קופונים שמנים. איריס ליפשיץ-קליגר, כתבת הצרכנות של "ידיעות אחרונות" ו-ynet, סיפרה ב"כסף חדש" איך נולד טרנד הרולאפס ומה גרם לו להפוך לשיגעון עולמי. לכל הריאיונות המלאים עם רועי כ"ץ קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן >>

בפעם האחרונה לבינתיים? העלאת הריבית בארה"ב

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הכריז על העלאת ריבית נוספת ועשירית ברציפות, הפעם בשיעור של 0.25%. פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי מהאוניברסיטה העברית, לשעבר חבר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל וראש חטיבת המחקר, הסביר מה השיקולים שעמדו בפני הפד ומה הגורמים שהרגיעו מעט את עליות האינפלציה בארה"ב, איך ההחלטה בארה"ב תשפיע על ההחלטה הקרובה בישראל ומה הוא חושב על גל עליות המחירים ועל חלק מההצעות לפקח על המחירים.

העסקים בדרום תחת מתקפת הרקטות השבוע

על תושבי הדרום ועוטף עזה בפרט עבר לילה קשה במיוחד השבוע, עם למעלה מ-100 רקטות ששוגרו. חברת הולנדיה שממוקמת בשדרות היא בין העסקים שנפגעו בצורה קשה מהירי בעבר, כאשר לפני כמה שנים נפל קסאם על המחסן שלהם והמפעל נשרף, עם נזק של עשרות מיליוני שקלים. אבי ברססט, מנכ"ל החברה, סיפר בריאיון ל"כסף חדש" איך המצב משפיע על הפעילות, מה התחושות של העובדים ביום הזה ומה הם מבקשים מהממשלה.
עוד דיברנו עם פרופ' נדב דוידוביץ, ראש תחום מדיניות בריאות במרכז טאוב על דוח השכר בבתי החולים הציבוריים; עם חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, על משבר הבנקים בעולם, ועם יקירה שחר, מנהלת דסק שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, על עונת הדוחות של ענקיות הטכנולוגיה. לכל הריאיונות המלאים עם צחי שדה קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן >>