בכל העולם האינפלציה דוהרת בחודשים האחרונים וישראל מתחילה להשתתף ב"מירוץ". בארה"ב המחירים עלו השנה כבר ב-6.8%, השיעור הגבוה ביותר מזה 40 שנה. באירופה האינפלציה מגיעה כבר לכ-5%, שיא במאה הנוכחית שהוביל את בריטניה להיות הראשונה שמעלה ריבית מבין המעצמות.
2 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בישראל לעומת זאת, הכריז לאחרונה נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי הוא אינו חושש מגל אינפלציוני ומפריצת היעד השנתי שקבעה הממשלה, 1% עד 3%, ולדבריו צפויה רגיעה בתחום. עם זאת, נראה כי דבריו נועדו בעיקר להרגיע את הציבור ולמנוע העלאות מחירים בחנויות, במסעדות ובשירותים שונים.
לצד הניסיונות של הקמעונאים לייקר לנו את הקניות בסופר שנבלמו חלקית בינתיים עם חקירה מצד רשות התחרות, מספר הודעות שהתפרסמו בשבועות האחרונים מבשרות על התייקרויות שאותן כבר לא ממש ניתן למנוע - ויגיעו אלינו כבר בתחילת השנה החדשה.

אז מה בטוח יתייקר בקרוב?

חשמל: מחיר החשמל יתייקר ב-2022 בשיעור של 4.9% מ-43.3 אגורות לקוט"ש ל-45.68 אגורות לקוט"ש. לפי רשות החשמל, ההתייקרות יכלה להגיע ל-11% אולם בשל הירידה בשער הדולר מול השקל היא תסתכם רק בכ-5%. סיבת ההתייקרות: עליה במחירי הפחם בעולם בשיעור של יותר מ-100%.
הארנונה: בשנת 2022 יעלה מס הארנונה בממוצע ב-1.92%, שהם 529 מיליון שקל. סך מס הארנונה שייגבה מאזרחי ישראל יסתכם בסכום של 28 מיליארד שקל, לפי אגף הכלכלה והמיסים באיגוד לשכות המסחר. אלמלא החלטת הממשלה להקפיא את השכר הממוצע במשק בשנה הקרובה, הארנונה הייתה מתייקרת ביותר מ-3%. עם זאת, יהיו גם רשויות רבות שלא יעלו את מיסי הארנונה, אולם 90 רשויות מקומיות הגישו למשרד הפנים בקשות לאישורים חריגים נוספים בשיעורי הארנונה ואלה טרם אושרו.
2 צפייה בגלריה
מוצרי חלב של יולו
מוצרי חלב של יולו
צפויה התייקרות של בין 3.5% ל-9%. מוצרי חלב
(צילום: מירב קריסטל)
מוצרי החלב: המוצרים שבפיקוח המדינה, שמחיריהם יחסית נמוכים אך משפיעים מאוד על סל הצריכה של השכבות החלשות, יתייקרו. מחירי המוצרים יעלו בין 3.5% ל-9%, תלוי בסוג המוצר. בין השאר יתייקרו חלב בשקית ובקרטון 3% ו-1% שומן, גבינה לבנה 5%, שמנת מתוקה 38%, שמנת חמוצה 15%, גבינת עמק במשקל 28%, גבינת גלבוע במשקל 22% וגם גביעי אשל וגיל.
דווקא מחיר המים שבברז צפוי לרדת בינואר ב-1.6% והחיסכון לצרכן ממוצע לתקופת חשבון אחת יגיע ל-5 שקלים. לא "ביג דיל", לצד כל ההתייקרויות האחרות, אבל עדיין נחמד.

ומה יכול עוד להתייקר?

דירות: השנה צפויים מחירי הדירות להתייקר ביותר מ-11% (עד אוקטובר ההתייקרות היא כבר של 10.3%) ועל פי תחזית משרד האוצר, שבה נקב לאחרונה השר אביגדור ליברמן, מחירי הדירות ימשיכו לעלות גם בשנת 2022 בעוד 5%-6%.
כלים חד-פעמיים: לפי ההחלטה של משרד האוצר שאושרה בכנסת, הוטל מס קניה של 11 שקל לק"ג כלי אוכל חד-פעמיים העשויים מפלסטיק דק עד 2 מ"מ. ב-1 בנובמבר הוטל המס שיכול (אך לא חייב) להתגלגל גם לצרכן. המס על מוצרים כמו כוסות קפה חד פעמיות מנייר שבהן יש מעט פלסטיק נדחה בימים האחרונים על ידי ועדת הכספים של הכנסת בחודשיים וייכנס לתוקף רק בראשית 2022.
משקאות ממותקים: מינואר תהיה תוספת מס על משקאות ממותקים שתעמוד על שקל לליטר ועל משקאות דיאט תוספת של 0.7 שקל לליטר. כלומר, בקבוק ליטר וחצי של קוקה קולה לדוגמה ימוסה בשקל וחצי ובקבוק ליטר וחצי של משקה דיאט ימוסה בשקל וחמש אגורות. עם זאת, יש לציין כי המס לא חייב להתגלגל במלואו או אפילו בחלקו לצרכן, והקמעונאים או הספקים יכולים לספוג אותו אם יבחרו בכך.
כל זה קורה כאשר דווקא בסוף חודש ינואר יקוצצו מסגרות האשראי בכרטיסים, כאשר תפוג הוראת השעה שדחתה חלק מהקיצוץ שנקבע למסגרות כרטיסי האשראי של לקוחות הבנקים הגדולים במדינה, הפועלים ולאומי. מטרת הצעד היא הגברת התחרות בתחום וצמצום הריכוזיות. מסגרות אשראי של פחות מ-5,000 שקל לא יקוצצו, לטובת השכבות החלשות.
עם זאת, לצד ההגבלות המתרחבות בעולם במטרה לבלום את זן האומיקרון המתפשט במהירות, יורדים מחירי הנפט ולכן כבר הוזל הדלק ב-24 אגורות בחודש הנוכחי, ל-6.38 שקל לליטר 95 אוקטן בשירות עצמי והוזלה נוספת צפויה לנו במוצאי השבת בשבוע הבא, ה-1 בינואר 2022. לפחות בתחום הזה מעט יוקל עלינו.