אחרי 42 שנה והרבה קארי, נסגרה המסעדה המיתולוגית "טנדורי" של המסעדנית והשפית רינה פושקרנה. המסעדה, שנפתחה בשנות ה-80, השאירה אחריה מורשת ענפה של סיפורים.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
במקביל לסגירה, פתחו להרצה בני משפחת פושקרנה בימים אלה מסעדה חדשה בטיילת בתל אביב, בחלל בן שתי קומות, שאכלס בעבר מסעדה מיתולוגית אחרת - יטבתה בעיר (הרברט סמואל 76 תל אביב). השיפוץ המסיבי של המסעדה החדשה ארך כחצי שנה. בשלב הראשון תפעל רק הקומה השנייה ובהמשך תיפתח גם הקומה הראשונה.
5 צפייה בגלריה
רינה פושקרנה, טנדורי
רינה פושקרנה, טנדורי
רינה פושקרנה, טנדורי החדשה בטיילת תל אביב
(צילום: אלבום פרטי)
את המסעדה החדשה בטיילת ינהל הבן, קונאל פושקרנה. קונאל למד מלונאות בשווייץ, ועבד בעבר במשך ארבע שנים בטנדורי. לפני כן הוא ניהל מסעדות במקאו ובסינגפור.
פושקרנה: "הגעתי לכאן בחורה צעירה בת 20 שעשתה עלייה לארץ ועכשיו כשאני בת 62 אנחנו סוגרים. הבאנו את הודו לישראל, ואני מרגישה שהבאתי לא רק אוכל אלא את התרבות"
"אנחנו עצובים, יש כאן הרבה היסטוריה בסניף בדיזנגוף", אמרה פושקרנה ל-ynet. "הרבה דברים קרו כאן במהלך 42 שנה. הסכמי אוסלו התחילו כאן וגם הדייט הראשון של ביבי ושרה היה אצלי. היינו אוכל הגורמה הראשון שהגיע לארץ מחו"ל, עוד הרבה לפני שהתעסקו כאן בבישול. אף אחד לא ידע כלום על אוכל הודי כשפתחנו, הבאנו לכאן ברמנים וקוקטיילים מהודו, וגם כל הקונספט של ארוחות בופה היה אצלנו בטנדורי בפעם הראשונה. הגעתי לכאן בחורה צעירה בת 20 שעשתה עלייה לארץ ועכשיו כשאני בת 62 אנחנו סוגרים. הבאנו את הודו לישראל, ואני מרגישה שהבאתי לא רק אוכל אלא גם את התרבות".
5 צפייה בגלריה
טנדורי כיכר דיזנגוף
טנדורי כיכר דיזנגוף
בימים האחרונים לפני שנסגרה: טנדורי כיכר דיזנגוף
(צילום: תיקי גולן)
אז למה בעצם סגרתם? "משפחת אירני הם הבעלים של הנכס, שכרנו אותו מהם במשך 42 שנה, ועכשיו הם רצו אותו בחזרה. היום כבר אי-אפשר לפתוח שם מסעדה כי המטבח קטן. פעם לא היה חשוב הגודל של המטבח והיום זה עניין. אברהם אירני היה כמו אבא שלנו, נשארנו חברים".
את מתרגשת? "לא רציתי לעזוב את תל אביב, אני מתרגשת מאוד, גדלנו עם ארץ ישראל ביחד. זכיתי לראות גם את הכיכר הישנה וגם את החדשה, הילדים שלי ממש גדלו במסעדה".
בטנדורי החדשה בטיילת יוגשו, לראשונה, גם ארוחות בוקר מהודו ומסרי לנקה (בין השעות 11:00-8:30), ובהמשך מתוכננת פתיחה רשמית במעמד השגריר ההודי. בחלל המסעדה תיפתח בקרוב חנות של מותג בגדי ספורט.

הדייט הראשון של ביבי ושרה

מסעדת טנדורי של המסעדנית רינה פושקרנה, הייתה במשך עשרות שנים ההודית הכי מפורסמת בישראל, והייתה בזמנה המפגש הראשון של הישראלים עם הטעמים והניחוחות של המטבח ההודי.
פושקרנה נולדה בניו דלהי למשפחה מכובדת ומבוססת. אביה היה סיקי, קצין בצבא ההודי שהתגייר עבור אמה, שהייתה יהודייה עיראקית. בגיל 16 נישאה לבעלה וינוד, ויצאה עמו למסעות בעולם. "האהבה שלי לאוכל התחילה בשנים שבהן ליוויתי את בעלי, וינוד, במסעותיו במסגרת הצי הסוחר ההודי. נישאנו כשסיימנו את הלימודים, הוא היה בן 21, בוגר לימודי ימאות, ואני הייתי בת 16, אחרי תיכון. יצאתי איתו למסעות ארוכים בים, שהיו קצת כמו חופשה מתמשכת".
5 צפייה בגלריה
ההודית הכי מפורסמת בישראל. רינה פושקרנה
ההודית הכי מפורסמת בישראל. רינה פושקרנה
ההודית הכי מפורסמת בישראל. רינה פושקרנה
(צילום: שירן כרמל)
אולם הגעגועים למשפחתה היו קשים, ובאחת הנסיעות, הריחה פושקרנה ממטבח האונייה אוכל הודי מסורתי - בסיר התבשל תבשיל אלו גובי מתובל בכמון וכורכום עם קצת פלפל. "כשטעמתי ממנו", נזכרת פושקרנה, "התרגשתי כאילו חזרתי הביתה. השף של האונייה הבין לליבי והציע לי ללמוד לבשל. כך התחלתי".
לאחר שעלתה פושקרנה לארץ, פתחה את המסעדה ההודית הראשונה בישראל, מסעדת איצ'יקדנה, בלונדון מיניסטור בתל אביב. לאחר שהניסיון לא צלח והמסעדה נסגרה, פתחו בני הזוג את מסעדת טנדורי בכיכר דיזנגוף, שם היא פעלה עד לפני מספר ימים.
5 צפייה בגלריה
רינה פושקרנה
רינה פושקרנה
עם רה"מ בנימין נתניהו ורעייתו שרה וראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי
(צילום: לע"מ)
לאחרונה העניקה ממשלת הודו לפושקרנה את פרס פראבאסי בהארטיה סאמן לשנת 2023 - עיטור הכבוד היוקרתי והחשוב שהודו מעניקה לאזרחיה שחיים מעבר לים ותורמים לחיזוק קשריה עם העולם. פושקרנה הוזמנה על ידי ממשלת הודו לקבל את הפרס עבור הישגיה בתחום העסקים, קהילה ופעילות חברתית, ובמהלך ביקורה נפגשה עם ראש הממשלה נרנדרה מודי, שכבר טעם ממאכליה בביקורו בישראל בארוחת ערב חגיגית של בנימין ושרה נתניהו במעון בבלפור.
אגב נתניהו, לפושקרנה יש עם בני הזוג קשר ארוך שנים. בני הזוג נתניהו שמרו על קשר עם פושקרנה מאז אותו דייט היסטורי, ובמפגש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו לבין נרנדרה מודי ב-2017, הוגשו מטעמים צמחוניים מהמטבח ההודי, שאותם הכינה השפית פושקרנה.
"הם דיברו ודיברו, ואכלו ואכלו", סיפרה אז פושקרנה, "זה היה כמו שני חברים שנפגשו אחרי הרבה זמן. מודי אמר שאי אפשר לצאת מישראל בלי לאכול את האוכל של רינה, כי הוא מכיר את האוכל שלי מהביקור הקודם שלו בישראל. בני הזוג נתניהו סיפרו למודי שהדייט הראשון שלהם היה במסעדת טנדורי בתל אביב, ושהם מאוד אוהבים אוכל הודי".
5 צפייה בגלריה
השיחות המקדימות להסכם אוסלו התחילו על צלחת כזאת
השיחות המקדימות להסכם אוסלו התחילו על צלחת כזאת
השיחות המקדימות להסכם אוסלו התחילו על צלחת כזאת
(צילום: שירן כרמל )
לאחר מכן ב-2018, התלוותה פושקרנה למשלחת ראש הממשלה בביקורו בהודו ותפקידה היה לפקח על הארוחות המוגשות לזוג.
פושקרנה ניהלה יחסי חברות גם עם ראשי ממשלה נוספים שנהגו לאכול אצלה במסעדה, בהם יצחק רבין ואריק שרון. פושקרנה אפילו נכנסה לדפי ההיסטוריה כאשר הסתבר שהסכם אוסלו החל להירקם בשולחן הפינתי שבמסעדתה. "הסכם אוסלו התחיל בשולחן הפינתי, המשקיף לכיכר", סיפרה בראיון ל"ידיעות אחרונות" ב-2018, "יוסי ביילין הקדיש בספר שלו פרק עליי ועל המסעדה. בראשית שנות ה-90 הוא הגיע לארוחות צהריים כדי להיפגש ולדבר עם הנציגים הפלסטינים והנורווגים. זה היה עוד לפני שהם נסעו לאוסלו, ואף אחד לא ידע למה הם נפגשים. גם אנחנו לא ידענו.
"ואז יום אחד, ישבנו בבית וראינו שיצחק רבין לוחץ את היד של יאסר ערפאת במדשאות הבית הלבן, וכתב הטלוויזיה האמריקאי אמר: 'ועכשיו נעבור למקום שבו הכל התחיל', ופתאום אנחנו רואים תמונה של המסעדה שלנו בתל אביב. אמרתי: 'הו, מה כבר עשינו?' למחרת הגיעו עיתונאים מכל העולם כדי לצלם את השולחן הפינתי. בכל העיתונים כתבו ששיחות השלום התחילו תוך כדי אכילת קארי".