ניגוב אחרון: הסניף הגדול של החומוסייה הפופולרית מיפו, חומוס אבו חסן השוכן בכתובת שבטי ישראל 17, ייסגר עד סוף 2024, בשל פרויקט תמ"א שעתיד להתרחש בבניין שבו נמצאת המסעדה. תוך שנה וחצי החומוסייה תתפנה, הבניין בן ארבע הקומות שבו היא נמצאת ייהרס, ובמקומו ייבנה בניין חדש בן שמונה קומות שבו תהיה גם קומת מסחר.
3 צפייה בגלריה
ותודה על הפיתות
ותודה על הפיתות
ותודה על הפיתות
(צילום: ירון ברנר)
את הסניף ביהודה הימית 17 הקים עלי קראוון, המוכר גם בשם אבו חסן, בשנת 2004, שנים ספורות לפני מותו, מול סניף אחר של המשפחה שנמצא מעבר לכביש.
עלי, שלא הגיע ממשפחה עשירה, מכר בתחילת הדרך חומוס על עגלה ברחובות יפו, על מנת לסייע בפרנסת הבית. לאחר מספר שנים הוא פתח את הסניף הראשון בשכונת עג'מי ביפו, שפועל עד היום באותו מקום בדיוק כבר 70 שנה. אבו חסן היא אחת מהחומוסיות האהובות והפופולריות בארץ.
3 צפייה בגלריה
מסבחה של עלי קראוון: האם מדובר במנת המסבחה הטובה ביותר בארץ?
מסבחה של עלי קראוון: האם מדובר במנת המסבחה הטובה ביותר בארץ?
מסבחה של עלי קראוון: האם מדובר במנת המסבחה הטובה ביותר בארץ?
(צילום: ירון ברנר)
כיום, בבעלות משפחת קראוון שלוש חומוסיות ביפו: החומוסייה הראשונה ברחוב הדולפין 1 בשכונת עג'מי, ועוד שתי חומוסיות ברחוב שבטי ישראל - אחת בצד המערבי של הרחוב, ומולה, החומוסייה שעתידה להיסגר, שנמצאת בצד המזרחי של הרחוב (החומוסייה מצד שמאל לבאים מיהודה הימית). החומוסייה האחרונה היא היחידה מבין השלוש שפתוחה בשבת, ומפעילה בצמוד אליה גם חנות לטייק אוויי, שתור ארוך משתרך בה בשעות העומס.
הסניף הזה נמצא בשבע השנים האחרונות בבסיס סכסוך בין בני משפחת קראוון השותפים בחומוסייה, סכסוך שאף גלש לכותלי בית המשפט. נכון לרגע זה, חלק מבני המשפחה המחזיקים בנכס מתנגדים לביצוע התמ"א אבל גם עם התנגדותם, לקבלן יש רוב של דיירים על מנת להתחיל את הפרוייקט.
האני קראוון, נכדו של עלי קראוון ואחד מבעלי הנכס, מסר ל-ynet: "עצוב לי אבל לא הייתה ברירה. הלקוחות עצובים וגם במשפחה עצוב. בשנים האחרונות לא הגעתי להבנות עם השותף, וכבר רציתי לפנות את המסעדה בגלל זה. כל ההליך המשפטי מול המשפחה היה הליך ארוך ומתיש שסתם עורר מתחים וכעסים מיותרים אצלנו. שאר הסניפים של החומוס ימשיכו כרגיל".
אולי יש סיכוי שתפתחו את החומוסייה שוב בקומת המסחר של הבניין החדש? "נשקול ונתעדכן, זה תלוי מה יהיה המצב, אנחנו נחליט בהמשך על אסטרטגיה".
מעו"ד מוחמד ריזקה נמסר כי "עדיין לא נחתם כל הסכם מול בעלי המסעדה ובינתיים המסעדה ממשיכה לפעול כרגיל. כשיהיו שינויים כלשהם נעדכן את הלקוחות".

איך מרגיש אדם גוסס?

אבל החומוסייה של אבו חסן לא לבד: בעשור האחרון נסגרו לא מעט בתי קפה ומסעדות בתל אביב לטובת התחדשות עירונית. בין המקומות אפשר למנות את מסעדת קופי-בר של רותי ברודו ברחוב יד חרוצים, שתיסגר בקרוב אחרי 30 שנות פעילות; מסעדת הלב הרחב בכרם התימנים שנסגרה אחרי 57 שנה; מסעדת ברבוניה הגדולה ברחוב בן יהודה נסגרה אחרי 32 שנה; מסעדת מאמאיה בבן יהודה נסגרה אחרי 52 שנה; קונדיטוריה אלברט בשוק לוינסקי, שנפתחה לפני קום המדינה ונסגרה אחרי 84 שנה; וגם מסעדת הסינית האדומה, מסעדה ותיקה ששכנה בקצה רחוב דיזנגוף במשך 40 שנה, ונסגרה לפני כשמונה שנים בשל פרויקט תמ"א בבניין.
3 צפייה בגלריה
הסינית האדומה
הסינית האדומה
הסינית האדומה
(צילום: אבי מועלם)
ישראל בויקו, מי שהקים את הסינית האדומה והיה הבעלים שלה במשך 40 שנה, אמר אז ל-ynet כשנודע דבר הסגירה של המסעדה לטובת פרויקט התחדשות עירונית: "איך מרגיש אדם כשהוא גוסס? בדיוק ככה אני מרגיש. אני מרגיש רע מאוד, זה קשה מאוד, אין הרבה מסעדות בארץ שפתוחות 40 שנה. כרגע אני עוד חצי המום".