עוד הרבה לפני שהיא עשתה את הקאמבק המטורף שלה שהחל לפני כשנתיים, היה תומר פלר בעניין של שווארמה. הרומן שלו עם אוכל הרחוב הזה לא הסתכם בתאווה לביס בפיתה עם עמבה אלא היה, כהגדרתו, ממש התמכרות. עוד בתיכון ניבאו לו החברים שיכיר את אשתו לעתיד בדוכן שווארמה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
אז אמנם זה עדיין לא קרה, ופלר, המוכר יותר בכינוי "הנכד של אברם", טרם מצא אהבה בזכות השיפוד המסתובב, אבל נראה שהוא בהחלט בדרך לשם: לפני כשבועיים הוא פתח באזור התעשייה הישן של ראשון לציון (ברשבסקי 7) את אחד המקומות המסקרנים והמדוברים לאוכל רחוב שנפתחו לאחרונה, כשברזומה שלו עד כה היו רק אירועי פופ-אפ.
3 צפייה בגלריה
תומר פלר, הנכד של אברם
תומר פלר, הנכד של אברם
תומר פלר, הנכד של אברם
(צילום: תיקי גולן)
למען האמת, ברזומה שלו אין למעשה שום שורה שמתייחסת לתחום האוכל. פלר הגיע לעסקי השווארמה ממש במקרה, ועד לפני כשלוש שנים הוא בכלל ניהל קריירה משגשגת של מעצב תכשיטים. אבל יום אחד הוא נתקל בחנות במכשיר קטן ביתי לשווארמה והחליט לקנות אותו ולפנק את החברים ובני המשפחה. השווארמה שלו הייתה כל כך טעימה, שכאשר התחילה הקורונה ותעשיית החתונות (ואיתה גם תעשיית התכשיטים) נעצרה בעקבות הסגרים, הוא החליט לפתוח בדירה בבית פופ-אפ שווארמה.
3 צפייה בגלריה
תומר פלר, הנכד של אברם
תומר פלר, הנכד של אברם
זה זהב או שווארמה?
(צילום: חגי דקל)
אבל אז התורים, הרעש ומאות הלקוחות שתפסו את המעלית בבניין הפריעו לשכנים והוא החליט לקפל את ההתקהלות ולנדוד בין מקומות שאירחו אותו לערבים חד פעמיים. באחד המקומות האלה, חומוס חליל בצריפין, גם ביקרנו אותו פעם. היום הוא מודה בפה מלא: "אני נהנה הרבה יותר מהקריירה שלי כשווארמיסט מאשר מהקריירה שלי כתכשיטן".
למה מנה עולה 60 שקל? זה כבר נהיה מחיר של תכשיט. "אנשים לא יודעים את זה אבל הפוד קוסט (עלות חומר הגלם, ת"ג) בשווארמה הוא הכי גבוה מכל עסקי האוכל האחרים, כי בשווארמה מדובר בבשר נטו, ולבשר יש פחת - קרוב ל-40 אחוזים של פחת ונזילות של שומן. אם אני שם, למשל, שיפוד של 100 קילוגרם, מה שנשאר לי למכור בסוף זה 60 קילוגרם".
3 צפייה בגלריה
תומר פלר, הנכד של אברם
תומר פלר, הנכד של אברם
40 אחוז פחת: שווארמה
(צילום: חגי דקל)
כשבוע אחרי הפתיחה של המקום, הבין פלר שיש דיבור על המחירים, ובפוסט מפורט בפייסבוק, הוא הרחיב והסביר את הסיבות למחירים שרק הולכים ומאמירים: "אני משתמש בכבש אמיתי", כך כתב פלר, "כאשר אתם קונים בשר כבש מהחלקים הבשרניים שמהם ניתן להכין גלגל שווארמה, אתם מקבלים אותם עם העצמות. כלומר, כשאתם קונים שוק כבש בקצבייה ב-80 שקל לקילוגרם, המחיר כולל את העצמות, שהן כ-20 אחוז מהמשקל. בנוסף לזה לכבש יש פחת במשקל של כ-40 אחוז בבישול - על כל קילוגרם כבש שאני קונה ב-80 שקל נשאר לי 400 גרם בשר מבושל. כלומר, אני משלם 80 שקל ל-400 גרם, ועכשיו תעשו את החשבון".
בהמשך הפוסט התעכב פלר גם על העובדה שהוא משתמש במאה אחוז בשר כבש - כידוע, גם כשמוכרים לנו "שווארמה כבש", ברוב השווארמיות בארץ לא משתמשים באמת בבשר כבש בלבד, אלא רק במעט ממנו או רק בשומן, בשביל הטעם. פלר, לטענתו, לא מוסיף שום דבר אחר לשווארמה כבש שלו, וחושף את השקר הגדול של רוב שיפודי הכבש שאנחנו מכירים.
"אני לא יודע מה מקומות אחרים שמים מבחינת בשר", כך כתב, "אני רק יודע שאני שם 100 אחוז בשר כבש, ומתחייב לכך. כשהתחלתי לעבוד עם ספקי בשר כמעט כולם אמרו לי 'תגיד, אתה לא נורמלי? תערבב את הכבש עם עגל'. אפילו בשיפוד של ההודו אמרו לי שאני חמור כי אני שם ירך של נקבה ולא זכר. ספקים באו לכאן ואמרו לי 'תשים זכר ותגיד שזה נקבה'. אגב זכר עולה 12 שקלים פחות לקילוגרם מנקבה. אני מוכר כבש בפיתה או בלאפה ב-60 שקל וזה מגיע עם 150 גרם בשר. אני שוקל כל מנה ומנה בשביל שכולם יקבלו תמורה על מה ששילמו. אתם קונים אצלי את הבשר לפי משקל ויכולים לשים אותם בפיתה, בלאפה ואיך שבא לכם, באותו מחיר".
לראיון המלא עם הנכד של אברם צפו בסרטון בראש הכתבה