מחאת הרופאים נגד המהפכה המשפטית והייאוש שהוביל אלפים מהם לברר על רילוקיישן בכמה קבוצות וואטסאפ שנפתחו. כל אלו עמדו הערב (יום ג') במוקד כינוס מיוחד שקיים יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי ברמת גן.

"אני לא בן אדם חרדתי בשום צורה", סיפרה אחת הרופאות בפגישה. "אף פעם לא הייתה לי בעיה לישון, ועכשיו זה ממש כך. אני לא יודעת אם זה מוצדק או פאניקה אבל זו המציאות. ממש התקף חרדה וקושי בשינה ובתפקוד, קושי להתרכז בצורה נוראית. אין שיחה במסדרון שלא קשורה לזה. אנחנו מרגישים קרועים לחלוטין, כי מצד אחד אנחנו מגדירים את עצמנו כרופאים מישראל ואוהבים את זה ורוצים לעשות טוב. מצד שני, אנחנו מרגישים שלא סופרים אותנו בשום צורה ושאנחנו עבדים של המערכת. רובנו הורים ויש לנו משפחות ומה לעשות, המחויבות שלי כאמא היא קודם כל לילדים שלי".
קראו עוד:
חלק מהרופאים בישיבה סיפרו על חברים שבונים את התשתית לעזיבה, גם אם לא יעזבו באופן מיידי. בישיבה נמתחה גם ביקורת על ההסתדרות הרפואית בשל ההתנהלות שלטענת חלק מהנוכחים לא הייתה נחושה מספיק.
מזכ"לית ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, טענה כי ביטול עילת הסבירות והסמכויות הרחבות שיינתנו, למשל, לשר הבריאות ללא כל פיקוח והגבלה – עלולים לפגוע באופן משמעותי במערכת הבריאות בטווח הארוך. זה גם מה שהוביל את ההסתדרות הרפואית להשבית את המערכת ליום אחד בשבוע שעבר.
בשבוע שעבר, שעות ספורות לאחר שהכנסת הצביעה בקריאה שנייה ושלישית בעד ביטול עילת הסבירות נפתחו קבוצות וואטסאפ של רופאים במטרה לבדוק אפשרויות לרילוקיישן ומעבר לחו"ל. חשש נוסף הוא מפני חזרה בשיעורים נמוכים יותר לישראל של בוגרי לימודי רפואה באירופה, כמו גם תוכניות לימודים ותת-התמחות לרופאים בחו"ל (fellowship). רק בשבוע שעבר כינס מנכ"ל משרד הבריאות ובכירים במערכת פגישה עם רופאים בנושא וספג ביקורת מצד מובילי מאבק הרופאים שכינו אותו "מנותק".
מנכ"ל משרד הבריאות: "לנו אין רשימת שמות של אנשים שבאו ואמרו 'ביום הזה אנחנו מפסיקים'. אם בן אדם שלומד בחו"ל מחליט לא לבוא לארץ, הוא לא בהכרח מודיע לי שהוא עושה את זה. אבל יש לנו מחויבות לעשות הכול כדי להימנע מפגיעה במערכת"
שר הבריאות, משה ארבל אמר מוקדם יותר היום בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות: "אני מוטרד מכאבם של אנשים. אני כואב מאוד את הרגשות הללו של אזרחים שלא רואים בישראל בית. על רופא אחד, אחד בלבד, שלא רוצה להישאר במערכת הבריאות הישראלית, זה לבד מטריד אותי. רופא אחד. אני לא מוכן לוותר על אף אחד מהם. הם אחים שלי".
גם פרופ' ציון חגי הביע בוועידה דאגה עמוקה מעזיבה של רופאים: "אנחנו יודעים על רופאים שכבר עזבו, ואנחנו יודעים על רופאים שנסעו לחו"ל להשתלמות שנשלחו על ידי בתי החולים, והם לא חוזרים ולא מתכוונים לחזור לישראל, ומאריכים את השהות שלהם בחו"ל".
פרופ' חגי אמר כי אין בידיו נתונים מדויקים על רופאות ורופאים שעומדים לעזוב, "מה שברור הוא שאנשים שוקלים את זה. כמה באמת יעזבו את המדינה אנחנו לא יכולים להגיד, אבל יש התעניינות בניו זילנד, באוסטרליה, בקנדה, בארצות הברית ובאירופה. אני גם מוטרד שסטודנטים לרפואה, שמהווים 60% מהסטודנטים שלומדים רפואה, לומדים בחו"ל. אלה גם יכולים להישאר בחו"ל כי מחפשים שם רופאים ויש מחסור בכל העולם ברופאים".
לדבריו, "נטישה של כל רופא היא נזק למדינת ישראל. לימודים של רופא זה שבע שנים. מעבר לזה הוא עושה גם התמחות של שש שנים. אז 13 שנה בשביל להכשיר אותו, עוד שנתיים בשביל לקבל ניסיון זה 15 שנה. רבותיי, זה נכס לאומי למדינת ישראל ואסור לתת לאף רופא לעזוב את המדינה".
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ספג כאמור ביקורת קשה מהרופאים, שקראו לו לשקף את המצב כפי שהוא לראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא אמר בוועידת הבריאות: "מאוד טבעי שמה שקורה בחברה הישראלית מחלחל גם למערכת הבריאות, מצד שני זה אכן כואב וקשה. אני מקבל את האמירות הקשות שלהם כלפיי. בסוף, כשהם מסתכלים עליי - הם רואים את מדינת ישראל, את ממשלת ישראל ומרגישים צורך לומר את זה".
הרמטכ"ל הזהיר את ראש הממשלה על ההשלכות של הרפורמה המשפטית על הצבא, על הכשירות של הצבא. האם יצא לך לעשות דבר דומה? האם נפגשת עם נתניהו, האם אמרת לו "יש פה סכנה"? "אנחנו אכן מנתחים את המשמעויות של האירוע שקורה עכשיו, וכמו שאמרתי, אני מוטרד מעצם השיח ללא קשר בהכרח למספרים. כשתהיה לנו את התמונה, אנחנו בוודאי נשקף אותה למקבלי ההחלטות ואנחנו לא נסתיר את המידע הזה. להבדיל מהרמטכ"ל, לנו אין רשימת שמות של אנשים שבאו ואמרו 'ביום הזה אנחנו מפסיקים'. אם בן אדם שלומד בחו"ל מחליט לא לבוא לארץ, הוא לא בהכרח מודיע לי שהוא עושה את זה ואותו הדבר לבן אדם שהוא בתת-התמחות.
"עדיין יש לנו מחויבות להבין את התמונה, להבין את המצב, לעשות הכול כדי להימנע מכך שתהיה פגיעה במערכת כתוצאה מכך שכוח אדם יעזוב, ולשקף את זה למקבלי ההחלטות".