בית המשפט העליון בארצות הברית דחה הלילה (בין שלישי לרביעי) את עתירת הרפובליקנים לבטל את תוצאות הבחירות בפנסילבניה - והנחית בכך מכה אנושה על מאמצי הנשיא היוצא דונלד טראמפ למנוע את ניצחונו של ג'ו ביידן במדינה. טראמפ, שאמר בעבר שתוצאות הבחירות יוכרעו בבית המשפט העליון, הפסיד חרף הרוב השמרני המובהק בבית המשפט - כשגם השופטת שמינה סמוך למועד הבחירות, איימי קוני בארט, הצביעה ככל הנראה נגד הביטול.
העליון מסר את החלטתו בהודעה קצרצרה, ולא הכריז שמישהו מהשופטים התנגד להחלטה לדחות את העתירה. בארה"ב רשאים שופטי העליון להצהיר או שלא להצהיר בפומבי על התנגדותם להחלטת הרוב, אבל בהודעה הלילה לא הייתה הצהרת התנגדות שכזו.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
"הקריאה הדרמטית ביותר להפעלה של כוח שיפוטי". טראמפ
(צילום: ABACAPRESS)
5 צפייה בגלריה
הודיע על מינויים נוספים. ביידן
הודיע על מינויים נוספים. ביידן
הודיע על מינויים נוספים. ביידן
(צילום: AFP)
בית המשפט העליון דחה את התביעה, שדרשה התערבות מיידית בתוצאות, במשפט אחד בלבד ומבלי לצרף נימוקים או הערות להחלטתו. לפי פרשנים בארה"ב, ההחלטה המהירה והנחרצת הזו מסמנת לטראמפ שהשופטים אינם מתכוונים להתערב בסכסוכים שקשורים לבחירות, ויאפשרו לתהליך להתקדם ללא הפרעה מצדם. מנגד, חבר הקונגרס הרפובליקני מייק קלי, שהוביל את העתירה, אמר ברשת פוקס ניוז "זה בשום אופן לא נגמר", ועורך הדין שייצג את הרפובליקנים אמר שיגיש בקשה נפרדת לבית המשפט לבחון את המקרה לגופו של עניין. כך או כך, לא סביר שבית המשפט יבטל את התוצאות.
שעות ספורות לפני ההצבעה פנה טראמפ לשופטי בית המשפט העליון ולחברי הקונגרס וקרא להם לתמוך בטענותיו חסרות היסוד שהונאת ענק אחראית להפסדו בבחירות. "בואו נראה אם יש למישהו את האומץ - בין אם זה מחוקקים, שופטי העליון או חלק מהם - לעשות את מה שכולם במדינה הזו יודעים שנכון לעשות", אמר טראמפ. הנשיא היוצא לא הציג עד כה הוכחות משמעותיות לטענותיו, ותומכיו ממשיכים להפיץ חצאי-אמיתות וקונספירציות בדויות לגבי תוצאות הבחירות.
בבית המשפט העליון בארה"ב נהנים השמרנים מרוב, של 6 שופטים שמרנים מול 3 ליברלים בלבד, לאחר שטראמפ מינה במהלך כהונתו לא פחות משלושה שופטים שמרנים. למרות זאת, טראמפ נחל הלילה הפסד.
5 צפייה בגלריה
מפגינים
מפגינים
מפגינים בתחפושת הצבעה בדואר בפנסילבניה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תומכים של ג'ו ביידן ב פילדלפיה פנסילבניה בחירות ארה"ב
תומכים של ג'ו ביידן ב פילדלפיה פנסילבניה בחירות ארה"ב
"טראמפ ופנס החוצה עכשיו". תומכי ביידן בפילדלפיה שבפנסילבניה לאחר הבחירות
(צילום: AFP)
לעתירה, שהוגשה על-ידי מחוקקים רפובליקנים תומכי טראמפ מפנסילבניה, היו בכל מקרה סיכויים נמוכים בלבד להתקבל - משום שיסודה בערעור שנדחה בעבר על חוק שהתקבל בפנסילבניה בשנת 2019 ושנוגע להרחבת זכות ההצבעה בדואר. כשעבר החוק הצביע נגדו רק רפובליקני אחד, אבל המחוקקים הרפובליקנים דרשו בכל זאת לבטל 2.5 מיליון הצבעות שהתקבלו בעקבותיו.
בעקבות מגפת הקורונה, נזכיר, המצביעים הדמוקרטים בארה"ב הצביעו בכמויות גדולות יותר בדואר מאשר המצביעים הרפובליקנים - נתון שמוסבר בכך שדמוקרטים נוטים לחשוש יותר מהסכנה הנשקפת מהקורונה ובכך שטראמפ פיזר במשך חודשים הצהרות שלפיהן ההצבעה בדואר תזויף לטובת הדמוקרטים, ובמעשה זה הרתיע רפובליקנים מלהשתתף בה.
המושל הדמוקרטי של פנסילבניה, טום וולף, כינה את העתירה הרפובליקנית "קלת דעת מיסודה", ואת הבקשה למנוע את אישור התוצאות הציג כ"אחת הקריאות הדרמטיות והמופרעות ביותר בהיסטוריה להפעלה של כוח שיפוטי". הפרקליטים מפנסילבניה הדגישו כי בית המשפט העליון מעולם לא הוציא צו שמבטל אישור שנתן מושל לתוצאות הבחירות במדינתו.
בשבועות האחרונים נחל טראמפ הפסד אחר הפסד בבתי משפט ברחבי ארה"ב, בזמן שהצוות המשפטי שלו המשיך להציג טענות חסרות ביסוס, חלקן במסיבות עיתונאים סוריאליסטיות. עם זאת, ההפסד הנוכחי הוא הכואב מכולם, ועשוי לסמן את תחילת סוף המאבק של הנשיא היוצא. לפי דיווח ב-CNN, עוד לפני החלטת העליון כבר הרגישו בצוות המשפטי של טראמפ שמאמציהם הגיעו לקו הסיום - למרות שהנשיא היוצא מתכוון להמשיך לטעון לניצחון. בימים האחרונים קיים הצוות פחות פגישות ושיחות אסטרטגיות, אף שלא נסוג באופן רשמי מעמדתו.
ביידן גבר על טראמפ בפער של כ-80 אלף קולות בפנסילבניה. הנשיא הנבחר, שזכה ב-306 אלקטורים בבחירות לאחר שניצח בכמה מדינות מפתח נוספות כמו ג'ורג'יה ומישיגן, צפוי להיבחר באופן רשמי ב-14 בדצמבר, אז יתכנסו האלקטורים מכל המדינות כדי לאשר את תוצאות הבחירות. פנסילבניה מחלקת 20 אלקטורים מתוך 270 שצריך לקבל מועמד כדי להיבחר לנשיא, כך שגם אם התביעה בעליון הייתה מתקבלת, ביידן עדיין היה מוכרז כנשיא.

טראמפ, אגב, נחל הלילה מפלה גם בקונגרס - לאחר שתקציב הביטחון שעליו איים להטיל וטו עבר ברוב עצום בבית הנבחרים, רוב שיאפשר להתגבר על הווטו שהבטיח הנשיא היוצא. התקציב, שעוסק במדיניות הפנטגון ב-2021 ומכונה חוק ההסמכה לביטחון לאומי (NDAA), עבר בתמיכת 335 מחוקקים מול 78 מתנגדים. במסגרת החוק אושרו הקצאת 740 מיליארד דולר לצרכים שונים כמו העלאת שכר לחיילי צבא ארה"ב, מודרניזציה של ציוד ובדיקות רבות יותר לפני הוצאת כוחות ממדינות כמו גרמניה או אפגניסטן.
למרות הרוב הרפובליקני בסנאט, התקציב צפוי לעבור גם בו, אם כי ברוב קטן יותר. הוא כולל גם הגבלה על כמות הכסף שטראמפ יוכל להשקיע בחומה שהוא מעוניין לבנות בגבול עם מקסיקו, וגם דרישה שתחייב את הצבא לשנות שמות של בסיסים שנקראו על שם מפקדי הקונפדרציה. טראמפ, שהתנגד בעבר גם לשני המהלכים האלה, טען בשבוע שעבר שיטיל על התקציב וטו מכיוון שהוא אינו כולל את ביטול החסינות הנרחבת לרשתות החברתיות בכל הנוגע לתוכן שמשתמשים מפרסמים בהן.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן מציג את צוות ה קורונה ב דלאוור אנתוני פאוצ'י נואם
נשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן מציג את צוות ה קורונה ב דלאוור אנתוני פאוצ'י נואם
"תוכנית ביידן נועזת - אבל ניתנת לביצוע". פאוצ'י נואם
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, וברקע המאבקים הנואשים של טראמפ, ביידן ממשיך לגבש את הרכב הממשל החדש. צוותו הודיע רשמית כי הגנרל לויד אוסטין ימונה לשר ההגנה, ובמקביל פרסמו כלי התקשורת בארה"ב כי ביידן ימנה את מרשה פאדג׳ לתפקיד שרת השיכון והפיתוח העירוני, ואת טום וילסאק לשר החקלאות. פאדג' כיהנה במשך שש קדנציות רצופות כנציגה מטעם אוהיו בבית הנבחרים, ואילו וילסאק היה שר החקלאות במשך שמונה שנים בתקופת ממשל אובמה.
אתמול הציג ביידן את הצוות שיוביל את המאבק של הממשל החדש במגפת הקורונה שמשתוללת בארה"ב, והכריז על היעד בחלוקת החיסונים: 100 מיליון מנות של חיסונים ב-100 הימים הראשונים שלו בבית הלבן. לכל אדם דרושות שתי מנות של החיסון לנגיף. הוא קרא לקונגרס לאשר את תוכנית הפצת החיסונים לקורונה, והוסיף: "מסכות, חיסונים ופתיחת בתי ספר. אלו יהיו שלושת היעדים העיקריים ב-100 הימים הראשונים שלי".
אחד המומחים בצוות הקורונה של ביידן יהיה ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון האמריקני הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות. פאוצ'י, שהתעמת עם טראמפ פעמים רבות על ניהול משבר הקורונה, יהיה היועץ הרפואי הראשי של ביידן למאבק במגפה. פאוצ'י אמר שתוכנית 100 הימים של ביידן "נועזת אבל ניתנת לביצוע". הוא הדגיש: "הכרחי לעזור לציבור להימנע מסיכונים לא הכרחיים ולעזור לנו להציל חיים".