מגמת הירידה בתחלואת הקורונה נמשכת, ואתמול (א') אובחנו בישראל 1,339 נדבקים חדשים בנגיף. שיעור הבדיקות החיוביות לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים עמד אתמול על 2.4%, כששלשום הוא עמד על 2.9%. בסך הכול פוענחו אתמול 56,929 בדיקות. מאז חצות אובחנו עוד 542 נדבקים.
627 חולים מאושפזים כעת בבתי החולים במצב קשה, ומספר המונשמים עומד על 212. למרות הירידה המתמדת בתחלואה, בימים האחרונים עדיין נרשם מספר דו-ספרתי של נפטרים - ואתמול חצה מניין הנפטרים הכולל ציון דרך עגום של 6,000 מפרוץ המגפה. המניין הכולל עומד נכון להבוקר על 6,025. לפי משרד הבריאות אתמול נפטרו 21 חולים.
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
מטפלים בבדיקות קורונה בנתב"ג, ארכיון
(צילום: AFP)
מקדם ההדבקה ממשיך גם הוא לרדת, ועומד כעת על 0.76. כאשר מספר ה-R נמוך מ-1, משמעות הדבר היא שבממוצע כל נשא קורונה מדביק פחות מאדם אחד. במגזר הכללי מקדם ההדבקה עומד על 0.77, במגזר החרדי על 0.69 ובמגזר הערבי על 0.85. לפי הנתונים, 27 יישובים ורובעים הם "אדומים", 76 "כתומים", 171 "צהובים" ו-1,031 "ירוקים". באזורים האדומים חיים רק 3.2% מאוכלוסיית ישראל. אחת הערים שהמצב בה הוחמר דווקא היא כפר קאסם, שכעת מוגדרת אדומה.
עד כה קיבלו בישראל 5,165,723 בני אדם לפחות מנה אחת של החיסון נגד הנגיף. 4,209,104 קיבלו גם את המנה השנייה. עבור 3.9 מיליון כבר עבר שבוע מאז קבלת החיסון השני והם זכאים לתעודת מתחסן. 90% מבני ה-50 ומעלה התחסנו או החלימו מקורונה, 51% מבני 19-16 התחסנו, 69% מבני 29-20, 46% מבני 39-30, ו-81% מבני 49-40.
אתמול אמר פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, כי למרות ההתקדמות המהירה של מבצע החיסונים נגד הנגיף, יש להרחיב את מאמצי השכנוע לקבלת הזריקה - במיוחד במגזר הערבי. "ההתחסנות שם עולה אבל אנחנו רוצים שהיא תעלה עוד, גם בקרב צעירים וגם בקרב מבוגרים שלא התחסנו".

בתדרוך לתקשורת הוסיף אש כי ניתן יהיה לחגוג את פסח בהתאם למגבלות ההתקהלות, אך החופשות המשפחתיות בחו"ל עדיין לא נראות באופק, כיוון שלא ניתן להימנע מבידוד אחרי החזרה לארץ. אש אמר כי יש לזכור שגם מפגש מסביב לשולחן הוא פוטנציאל להדבקה, ושלכן מוטב לקיים את החג באוויר הפתוח. "אם מישהו מוזמן ומרגיש שהוא מפתח מחלה - שיוותר. עדיף לוותר מאשר להסתכן בהדבקה".
בנוגע להקלות נוספות אמר אש כי יש להמתין מעט, ולראות את האפקט של פתיחת המשק הגדולה בפעימה האחרונה. אש הביע חשש מאירועי חתונות שייערכו שלא לפי ההנחיות, והוסיף: "יהיה יותר גרוע אם נעשה צעדים לא אחראיים ונצטרך לחזור לאחור. אני מקווה שתהיה סבלנות לצעדים מדודים. אנחנו נמשיך להתקדם, אבל באחריות".
למרות החשש שהביע הפרויקטור, אתמול סיכם שר הבריאות יולי אדלשטיין עם נציגות איגוד הברים והמועדונים שהללו ייפתחו לפי התו הירוק ביום ראשון הבא, אם כי טרם התקבלה החלטה רשמית בנוגע לכך. אמש משרד הבריאות הודיע גם כי מהשבוע הבא יוצבו בדיקות מהירות בכניסה למקומות הדורשים תו ירוק, על מנת לאפשר אליהם כניסה גם למי שטרם התחסן או לא מורשה להתחסן, כמו ילדים ובני נוער בני פחות מ-16.
2 צפייה בגלריה
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
ערכת בדיקה מהירה. תוך 15 דקות
(צילום: שאול גולן)
במשרד הבריאות טרם פרסמו מתווה מסודר בנוגע לבדיקות המהירות, שתוצאותיהן אמורות להתקבל בתוך 15 דקות, אך הבהירו כי לא ניתן יהיה להגיע לאתרים עם אישור של בדיקות שליליות שלא נעשו במקום. במשרד הבטיחו לפעול לכך שרמת המחירים, שכרגע צפויה לנוע בין 50 ל-80 שקלים, תהיה "נאותה".
אתמול גם צומצמה באופן משמעותי רשימת היישובים האדומים לפי תוכנית הרמזור, דבר שיוביל להחזרת מאות אלפי תלמידים נוספים ללימודים בכיתות. עשרות יישובים שינו את צבעם מאדום, וכעת מספר היישובים שזהו צבעם עומד על 26.
בתוך כך, אמש אישרה הממשלה להמשיך באיכוני שב"כ שבועיים נוספים במתווה מצומצם – במקרים שבהם חולים דיווחו על פחות מחמישה מגעים או שלא ניתן היה ליצור עמם קשר או לערוך להם חקירה אפידמיולוגית.
בדיון מוקדם יותר בממשלה, אתמול בבוקר, הוחלט שלא להגדיל את מספר השבים לישראל מחו"ל ליותר מ-3,000 ביום. בהתייעצות עם שרי הבריאות והחוץ, משרד התחבורה יאפשר השבוע טיסות מיעדים נוספים, בהם מדריד, אמסטרדם, לרנקה ואדיס אבבה. זאת, על מנת לאפשר את חזרת הישראלים לקראת הבחירות בשבוע הבא.