ישראל הגבירה בסוף השבוע את הכוננות בכל נציגויות ישראל בעולם מחשש לנקמה איראנית על חיסולו של ראש תכנית הגרעין האיראנית מוחסן פחריזאדה, חיסול שמיוחס על ידי האיראנים לישראל.
דיפלומטים ישראלים ברחבי העולם עודכנו על הגברת הכוננות בעקבות חיסול מדען הגרעין שכונה "אבי הפצצה האיראנית", ונדרשו לזהירות יתרה בזמן הקרוב. בסוף השבוע השגרירויות סגורות בשל חופשת סוף השבוע, ולפי הערכה בשבוע הבא יינקטו צעדים נוספים, לרבות תגבור אבטחה במקומות רגישים.
גורם ישראלי אמר: "אין ספק שיש הרבה לחץ במערכת ונערכים לכמה תרחישים. לא יודעים מה האיראנים יעשו, האם יחפשו תגובה מהירה או שימתינו עד לכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. תגובה קשה עכשיו תקשה על הרצון שלהם להסיר את הסנקציות, ולכן ייתכן שהם יהיו מרוסנים". בנוסף הועלתה רמת הכוננות גם בקהילות יהודיות ברחבי העולם.
במהלך השבת פרסמו כלי התקשורת באיראן פרטים חדשים על החיסול הדרמטי של פחריזאדה, שלפי "ניו יורק טיימס" היה "היעד מס' 1 של המוסד". לפי האיראנים, הוא חוסל ביריות בעת שנסע במכונית משוריינת בעיר אבסארד שממזרח לטהרן. בעיתון האמריקני דווח כי ישראל היא שעומדת מאחורי החיסול.
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול
(צילום: AFP)
לפי דיווחים באיראן פחריזאדה נסע עם שומרי ראש בכביש הראשי באבסארד. בתקשורת הממלכתית דיווחו שטנדר ממולכד שבו הוטמנו חומרי נפץ הוסתר בין העצים והתפוצץ לפני שרכבו של פחריזאדה חלף על פניו.
הפיצוץ היה כה עז, כך לפי הדיווח, עד שרסיסים הועפו למרחק של 300 מטר ונזק נגרם לעמודי חשמל באזור. לאחר הפיצוץ, דווח עוד, קבוצה של חמישה או שישה חמושים יצאה מרכב אחר שחנה בצד הכביש, ופתחה באש לעבר רכבו של המדען האיראני, SUV שחור. קרב יריות עז נפתח בינם לבין שומרי ראשו. תושבים באזור העידו לפי הדיווחים ששמעו פיצוץ עז ואז את קולות הירי.
בתמונות שהופצו ברשתות החברתיות נראות השמשות המנוקבות מקליעים ברכב שבו נסע פחריזאדה, שפונה מהזירה במסוק ומת מפצעיו בבית החולים. הפינוי תועד על ידי אחד התושבים, שנשמע אומר בסרטון שהופץ ברשתות כי "כמה אנשים נהרגו". בטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית נטען כי המתנקשים הם אנשי המוסד. לפי סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" גם שומרי ראשו של פחריזאדה נפצעו ופונו לבית החולים.
שלושה גורמי מודיעין אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי החיסול. לפי ה"טיימס" לא ברור מה חלקה של ארה"ב במבצע - ואם אכן היה לה חלק בו - אך בדיווח הודגש כי שירותי המודיעין של שתי המדינות משתפים פעולה בכל הנוגע לאיראן. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח הזה, אך יצוין כי שעה קלה לאחר פרסום הדיווחים על החיסול של פחריזאדה הנשיא דונלד טראמפ שיתף בטוויטר ציוץ הנוגע לתקיפה - ציוץ שנכתב בעברית על ידי עיתונאי ישראלי.
בארה"ב, כך כתבו ב"טיימס", היו כאלו שתהו אם בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בזמן הקצר שנותר לשלטונו האוהד של טראמפ, שיעזוב את הבית הלבן בעוד פחות מחודשיים. נתניהו, אגב, רמז אולי לתקיפה בסרטון ששיתף ברשתות החברתיות לפני כניסת השבת - ממש בשעה שפורסמו הדיווחים על החיסול - ואמר כי לא את כל מה שעשה בשבוע האחרון הוא יכול "לשתף".
פחריזאדה נחשב לאחד המדענים הבכירים בתחומו באיראן, ועמד בראש "פרויקט עמאד", שלפי ישראל והמערב מטרתו הייתה לפתח נשק גרעיני. הפרויקט נסגר אמנם ב-2003, אך נתניהו טען בנאומו לפני שנתיים - אז חשף את "ארכיון הגרעין הסודי" של איראן - כי פחריזאדה המשיך לקחת חלק מרכזי בתוכנית הגרעין שלה ובניסיונותיה לפתח נשק גרעיני. "תזכרו את השם הזה", אמר אז נתניהו.
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
רכבו של פחריזאדה
(צילום: AFP)
החיסול הדרמטי מטלטל את איראן, שרק בתחילת השנה חוותה מכה קשה ביותר עם חיסולו האמריקני של מפקד כוח קודס הנערץ קאסם סולימאני. נשיא איראן חסן רוחאני האשים את ישראל בחיסול. בהצהרה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית בארצו אמר רוחאני כי החיסול "לא יאט את קצב העבודה על תוכנית הגרעין", והוסיף כי המעשה "מראה את עומק הייאוש של האויב".
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, קרא להגיע למתנקשים ולשולחיהם. "אחד המדענים המבטיחים שלנו בתחום הגרעין וההגנה נרצח על-ידי מתנקשים אלימים, הישגיו המדעיים גרמו לו לשלם על כך בחייו ולזכות בתואר שהיד", כתב חמינאי בטוויטר. איראן גם שלחה מכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולמועצת הביטחון של האו"ם, בו היא טוענת שיש לה "אינדיקציות רציניות" לכך שישראל אחראית לחיסולו של פחריזאדה. עוד נכתב כי איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקוט בכל פעולה שתידרש על מנת להגן על עמה ועל האינטרסים שלה.
האיחוד האירופי גינה את החיסול וכינה אותו "פשע המנוגד לעקרון כיבוד זכויות האדם". בהודעה שפרסמה דוברת האיחוד נכתב כי "הנציבות העליונה מביעה את תנחומיה בפני המשפחות של ההרוגים ושולחת איחולי החלמה לפצועים. בימים של חוסר יציבות, חשוב יותר שכל הצדדים יפגינו איפוק מרבי וימנעו הסלמה שאין מי שמעוניין בה". משרד החוץ בגרמניה פרסם הודעת גינוי נפרדת וכתב כי "חיסול המדען הוא צעד שרק מערער את יציבות המצב באזור".
5 צפייה בגלריה
מוראדי קיילי מור גילברט פחריזאדה
מוראדי קיילי מור גילברט פחריזאדה
(צילום: AP, AFP)
גם בארצות הברית היו מי שיצאו נגד הפעולה. ראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן כינה את החיסול "פעולה פזיזה". לדבריו, החיסול עלול לגרור נקמה קשה מצד האיראנים ואף להוביל לעימות אזורי. "מוטב למנהיגים האיראנים להמתין לעליית שלטון אחראי בארצות הברית ולבלום את הדחפים לנקמה במתנקשים", כתב הבכיר לשעבר.
בתוך כך, רשת CNN דיווחה אמש כי הצבא האמריקני החליט להחזיר למי המפרץ הפרסי את נושאת המטוסים USS Nimitz, לצד ספינות מלחמה נוספות. גורמי ביטחון אמרו לרשת החדשות האמריקנית שהמטרה היא להעניק "חיפוי אווירי" לנסיגה החלקית של הכוחות האמריקניים מעיראק ומאפגניסטן כפי שהורה לאחרונה טראמפ. אחד הגורמים הבהיר שההחלטה על המהלך התקבלה עוד לפני שהתקבלו הדיווחים על החיסול, אך ציין במקביל כי בכל מקרה, תנועת הכוחות האמריקניים באזור משמשת כגורם מרתיע.
בינתיים, פורסמו פרטים חדשים על ההתרחשויות הדרמטיות בקו ישראל-איראן בימים שלפני ההתנקשות במדען הגרעין. באוסטרליה דיווחו כי ישראל נתנה את הסכמתה לעסקה שבה שחררה תאילנד שלושה מחבלים איראנים שתכננו לרצוח ישראלים ב-2012, בתמורה לכך שאיראן תשחרר מהכלא את המרצה האוסטרלית ד"ר קיילי מור-גילברט, שנכלאה בטהרן בגין "ריגול למען הציונים". על פי ההערכה, היא נעצרה כי בעלה ישראלי - דבר שנחשף רק בסוף השבוע. "איראן רוצה לפתות אותו לכאן", כתבה מהכלא.