השופטת האמריקנית איימי קוני בארט, המועמדת של הנשיא דונלד טראמפ לבית המשפט העליון, תתייצב היום (ב') בוועדת המשפט של הסנאט, לשימוע לקראת אישור המינוי שמעורר סערה בארה"ב – שלושה שבועות בלבד לפני הבחירות.
6 צפייה בגלריה
אירוע מינוי שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן
אירוע מינוי שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן
בארט. חתמה על "ברית" לאהוב את שאר חברי קהילתה, וגם להעביר 5% מהמשכורת
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד מינוי איימי קוני בארט ל בית המשפט העליון ב ארה"ב מפגינות מחופשות ל סיפורה של שפחה
הפגנה נגד מינוי איימי קוני בארט ל בית המשפט העליון ב ארה"ב מפגינות מחופשות ל סיפורה של שפחה
מפגינות נגד מינוי בארט מחופשות לדמויות מ"סיפורה של שפחה". מול בית המשפט העליון בוושינגטון, אתמול
(צילום: AP)
בארט, נזכיר, הוכרזה על-ידי טראמפ בסוף החודש שעבר כמועמדת שלו למילוי המושב שהתפנה בעליון עם מותה של השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג. המהלך מעורר טענות לצביעות מצד הדמוקרטים, בשל העובדה שהוא מקודם בזריזות חסרת-תקדים כדי שיאושר עוד לפני הבחירות, בעוד הרפובליקנים חסמו מינוי של ברק אובמה לעליון ב-2016 – שנעשה חודשים ארוכים לפני הבחירות באותה שנה.
לביקורת הזו מצטרף גם כעסם של הליברלים על בחירה בשופטת שנחשבת לשמרנית במיוחד, ושעלולה לתמוך בהפיכת הפסיקה התקדימית מ-1973 שהתירה הפלות ברחבי ארה"ב. מינויה ישנה את המאזן בעליון לשישה שופטים שמרנים מול שלושה ליברלים, מה שמגדיל מאוד את סיכויי האפשרות הזו להפוך למציאות. בנוסף לכך, בארט היא בת 48 בלבד, ומינויה לכל החיים לשופטת בעליון יאפשר לה להשפיע עשרות שנים על הסוגיות הבוערות ביותר בחברה האמריקנית.
בארט היא אם לשבעה ילדים, שניים מהם מאומצים ואחד לוקה בתסמונת דאון. היא מכהנת מאז 2017 כשופטת בבית משפט פדרלי לערעורים, ערכאה אחת מתחת לעליון. בעבר שימשה כעוזרת המשפטית של שופט העליון המנוח אנטונין סקאליה, שעד מותו לפני ארבע שנים נחשב לסמן השמרני ביותר של בית המשפט. בארט הבטיחה לטראמפ שהיא תהיה גרסתו הנשית של סקאליה. לפני שמונתה לשופטת, וגם לאחר מכן, שימשה כמרצה בבית הספר למשפט של אוניברסיטת נוטרדאם הקתולית.
6 צפייה בגלריה
אירוע שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן דונלד טראמפ קורונה מסכות
אירוע שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן דונלד טראמפ קורונה מסכות
בארט ומשפחתה, לצד הנשיא. שבעה ילדים, שניים מאומצים ואחד עם תסמונת דאון
(צילום: AFP)

בארט היא קתולית אדוקה ביותר, וסביב חייה הדתיים עלו תהיות שונות עוד מאז שטראמפ מינה אותה ב-2017 לשופטת בבית המשפט לערעורים במחוז השביעי. זאת על רקע דיווחים על היחס הנחות שלו זוכות לכאורה נשים בקהילה הדתית שבה היא חברה כבר שנים ארוכות, "אנשי השבח" (People of Praise).

חסידה לשעבר: "חייתי בסיפורה של שפחה"

הדמוקרטים חוששים להעלות את הסוגיה הזו בשימוע היום, כיוון שאינם רוצים לספק לרפובליקנים הזדמנות לצייר אותם כמי שמתנגדים לבארט רק בשל אמונתה הדתית. אלא שחברים לשעבר בתנועה הזו טוענים שמדובר בכת של ממש, וקוראים לדמוקרטים לתשאל את בארט על החברות שלה בה.
"אנשי השבח" אינה כנסייה של ממש, אלא קהילה דתית, קתולית ברובה הגדול, שצמחה על שורשי תנועת הפנטקוסטליזם, ששמה דגש על הקשר האישי של המאמין לישו, עם טקסים כמו "טבילה ברוח הקודש", "דיבור בלשונות" (התבטאות בשפות לא מובנות) ונבואות. היא הוקמה ב-1971 בעיר סאות' בנד באינדיאנה ומאז התרחבה ל-22 סניפים ברחבי ארה"ב. לפי האתר שלה, חברים בה כיום 1,700 בני אדם.
6 צפייה בגלריה
אירוע שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן דונלד טראמפ קורונה מסכות
אירוע שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן דונלד טראמפ קורונה מסכות
בארט וטראמפ. מינוי לכל החיים והשפעה לדורות
(צילום: AP)
לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, נשים יכולות להיות מנהיגות בתנועה הזו, אך הללו "זכו" עד לאחרונה לכינוי שאפשר בעברית לתרגמו כ"אמה" או כ"שפחה" (Handmaid). ב-2018, בעקבות הפופולריות הרבה של סדרת הטלוויזיה "סיפורה של שפחה", החליטו בתנועת "אנשי השבח" להפסיק לכנות מנהיגות-דתיות בכינוי הזה. בארט עצמה, כך לפי הדיווחים, שימשה בעבר בתפקיד "שפחה" בתנועה.
חסידים בהווה ובעבר של התנועה הדתית אמרו לסוכנות הידיעות AP כי אחת האמונות בתורתה היא שתפקידם הרוחני של הגברים הוא לשמש בתואר "ראש" המשפחה והאמונה, בעוד תפקיד הנשים הוא לציית לגברים. לפי AP אלו שחקרו את התנועה אומרים כי יש לה מבנה היררכי ואוטוריטרי, והחסידים-לשעבר סיפרו כי מנהיגיה קובעים אפילו עם מי ניתן לצאת לדייטים.
חסידי הארגון נדרשים לחתום על חוזה המכונה "ברית", שבו הם מתחייבים "לאהוב" ו"לשרת" את שאר חברי הקהילה שלהם ואת אלוהים. לפי אתר התנועה, הם מתחייבים גם להעביר לה 5% מהמשכורת שלהם.
6 צפייה בגלריה
איימי קוני בארט
איימי קוני בארט
לא מדברת על החברות בתנועה. הצילומים שלה נמחקו מהאתר
(צילום: רויטרס)
קורל אניקה ת'היל, חברה לשעבר בתנועה, טענה בפני סוכנות הידיעות רויטרס שמדובר ב"כת". לדבריה, נשים לא רק מחויבות לציית לגברים, אלא הן גם עוברות "השפלות, חקירות ומידור חברתי". ת'היל, שבשנה שעברה כתבה על חוויותיה בבלוג שכותרתו "חייתי בסיפורה של שפחה", אמרה שחברותה של בארט בתנועה הזו אמורה לשלול ממנה את הזכות לכהן כשופטת בבית המשפט העליון.

הרפובליקנים: "מתקפה מבישה על אמונתה"

לא כל החסידים שעזבו את התנועה סבורים כך. "אני לא חושבת שהחברות שלה בתנועה שוללת ממנה להיות שופטת עליון", אמרה רייצ'ל קולמן, שפרשה מהתנועה ב-2010. "אני חושבת שהיא צריכה להיות פתוחה לגבי זה". יחד עם זאת, קולמן מביעה תרעומת על כך ששופטת שמרנית כל כך תחליף את השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג, שהייתה סמל לזכויות נשים בארה"ב. "זה די מטריד אותי שבמושב שלה תתיישב מישהי שפחות או יותר חתמה על אותם רעיונות מדכאים מבחינה מגדרית שביידר גינסבורג ניסתה לשרש".
בארט מעולם לא התייחסה בפומבי לחברותה בתנועת "אנשי השבח", וכעת גוברים הקולות שתעשה זאת. יצוין כי ב-AP דווח לאחרונה שב-2017 – כאשר גם אז טראמפ שקל לבחור בה כמועמדת שלו לבית המשפט העליון – מאתר תנועת "אנשי השבח" נמחקו מסמכים וצילומים רבים שמוכיחים את החברות שלה בה.

בארט, מצדה, טוענת כי אמונותיה ודעותיה האישיים לא משפיעים על האופן שבו היא פוסקת כעת כשופטת ותפסוק בעתיד כשופטת בעליון. "בית המשפט לא נועד לפתור כל בעיה או לפתור כל אי-צדק בחיים הציבוריים", נכתב בטיוטת דברי הפתיחה שלה בשימוע היום. "החלטות בנושאי מדיניות חייבות להיעשות על-ידי המגזר הפוליטי שנבחר על ידי העם ושלו הוא נותן דין וחשבון. הציבור לא צריך לצפות מבתי המשפט לעשות זאת, ובתי המשפט לא צריכים לנסות לעשות זאת".
תומכיה של בארט טוענים כי היא קורבן לעוינות של השמאל האמריקני לדת באשר היא. "המתקפות המתמשכות של הסנאטורים הדמוקרטים ושל התקשורת כלפי אמונתה של השופטת בארט הן דבר מביש", אמר מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל. הרפובליקנים מזכירים בין היתר את הדברים שהטיחה בבארט הסנאטורית הדמוקרטית מקליפורניה דיאן פיינסטיין, בשימוע הקודם שנערך לה ב-2017 (לפני שמונתה לשופטת בבית המשפט לערעורים): "הדוֹגְמָה חיה בך בעוצמה".
סוגיית האמונה הדתית של בארט הועלתה גם על-ידי סגן הנשיא מייק פנס בעימות שלו בשבוע שעבר עם הסנאטורית קמלה האריס, המועמדת של ג'ו ביידן לתפקיד סגנית הנשיא. "אנחנו מקווים שהיא תזכה לשימוע הוגן", אמר פנס. "ואנחנו מקווים במיוחד שלא נראה מתקפות על אמונתה הנוצרית כפי שראינו בעבר".
האריס, שחברה בעצמה בוועדת המשפט בסנאט וצפויה לקחת תפקיד מוביל בתשאול של הדמוקרטים בשימוע לבארט, אמרה לפנס בעימות: "ג'ו ביידן ואני אנשים מאמינים. זה מעליב שאתה רומז שאנחנו מוכנים לתקוף מישהו בגלל אמונתו".
הדמוקרטים יודעים שמתקפות על אמונתה הדתית של בארט לא יועילו להם במערכת הבחירות, ועלולות רק להרחיק מהם בוחרים קתולים – במיוחד במדינת המפתח פנסילבניה שבה קהילה קתולית גדולה. במקום זאת הם מנסים להסיט את הדיון אל ההשלכות של שינוי המאזן בעליון לטובת השמרנים.

קרב אבוד מראש

ביידן והאריס מזכירים שוב ושוב שמיד לאחר הבחירות ידון העליון בשאלת החוקתיות של תוכנית ביטוחי הבריאות "אובמה קר", ומזהירים שאישור המינוי של בארט משמעותו ביטול ביטוחי בריאות למיליוני אמריקנים – בתקופה של מגפה המשתוללת בארה"ב.
אלא שהקרב של הדמוקרטים נגד מינוי בארט לעליון אבוד מראש. לרפובליקנים יש בסנאט רוב מוצק: 53 מול 47. אף ששני סנאטורים רפובליקנים הצהירו שלא יתמכו במינוי זמן קצר כל כך לפני הבחירות, עדיין יש לרפובליקנים רוב ברור לאישור מזורז של המינוי.
רק דבר אחד עלול כעת לעכב את ההליך: נגיף הקורונה. שלושה רפובליקנים בסנאט – מייק לי, טום תיליס ורון ג'ונסון – אובחנו לאחרונה כנשאים של הנגיף, ונכנסו לבידוד. בשימועים לבארט הם עוד יוכלו להשתתף מרחוק, אך להצבעה הסופית במליאת הסנאט הם יידרשו להגיע פיזית. גם זה, כנראה, לא יעצור אותם: ג'ונסון כבר הצהיר שבכל מקרה ישתתף בהצבעה, גם אם ייאלץ להגיע למליאה ב"חליפת ירח".