הנשיא היוצא של ארצות הברית דונלד טראמפ והנשיא הנבחר ג'ו ביידן מתייצבים הלילה (בין שני לשלישי) בג'ורג'יה למסע שכנועים אחרון, בקְרב שיקבע עד כמה גדולה תהיה יכולת המשילוּת של ביידן בשנתיים הראשונות לכהונתו, שיחלו ב-20 בינואר. היום (שלישי) יסתיים הסיבוב השני במרוצים לשני המושבים של ג'ורג'יה בסנאט האמריקני, ואם הרפובליקנים ינצחו את הדמוקרטים לפחות באחד מהם – הם יבטיחו לעצמם רוב בסנאט ויוכלו לסכל חוקים ומינויים של ביידן, ובמידה רבה למרר את חייו כנשיא.

7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
המשילות על הכף. ביידן רוצה שליטה דמוקרטית מוחלטת בקונגרס
(צילום: shutterstock, AFP, רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
סגן הנשיא פנס בג'ורג'יה. "להציל את אמריקה"
(צילום: gettyimages)
טראמפ וביידן מגיעים לג'ורג'יה בעיצומו של שבוע פוליטי סוער, שבו לא רק יוכרע איזו מפלגה תשלוט בסנאט, אלא גם תאושרר בקונגרס הצבעת האלקטורים, שבחרו בחודש שעבר בג'ו ביידן לנשיא הבא. חברי קונגרס רפובליקנים מתכוונים לנקוט צעד חריג ולהביע התנגדות לאישור התוצאות, וכך לגרור את הקונגרס לשעות של דיונים והצבעות, הגם שאין להם סיכוי אמיתי לבטל את ניצחונו של ביידן. ברקע מרחפת גם חשיפת ההקלטה של "וושינגטון פוסט", שבה נשמע טראמפ מנסה לשכנע בכירים רפובליקנים בג'ורג'יה "למצוא" קולות נוספים שיעבירו את הניצחון שם מביידן אליו.
הסיבוב השני והמכריע שמקיימת ג'ורג'יה בבחירות לסנאט האמריקני ושיגיע לסיומו היום הוא מהקרבות הפוליטיים הגדולים שידעה ארה"ב בשנים האחרונות: בכל שאר מדינות ארה"ב הוכרעו המרוצים לסנאט כבר בנובמבר, במקביל לבחירות לנשיאות, אבל הקרבות על שני המושבים של ג'ורג'יה נגררו לסיבוב שני משום שאיש מהמועמדים בהם לא השיג יותר מ-50% מהקולות. תמונת המצב שבה ממתינה ארה"ב לתוצאות מג'ורג'יה לא יכלה להיות דרמטית יותר: הרפובליקנים הבטיחו לעצמם עד כה 50 מושבים בסנאט החדש שהושבע אתמול לעומת 48 לדמוקרטים, ומכיוון ששני המושבים הנותרים (בסנאט יש בסך הכול 100 מושבים, שניים לכל מדינה) שייכים לג'ורג'יה – בידיה נתון כעת הכוח לקבוע איזו מפלגה תשלוט בסנאט בשנתיים הבאות.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה ג'ון אוסוף ו דייוויד פרדו
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה ג'ון אוסוף ו דייוויד פרדו
הדמוקרטי אוסוף (מימין) והרפובליקני פרדו. קרב צמוד
(צילום: AP, AFP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה קלי לופלר רפאל וורנוק
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה קלי לופלר רפאל וורנוק
הרפובליקנית לופלר והכומר הדמוקרטי וורנוק. ביידן חייב שניים בשביל תיקו
(צילום: AP, AFP)
לרפובליקנים יספיק ניצחון באחד משני המרוצים בג'ורג'יה כדי להבטיח לעצמם יתרון קטן בסנאט, אבל מנגד אם הדמוקרטים יזכו בשני המושבים ייווצר שוויון 50-50, ובמקרה כזה הקול המכריע בהצבעות הוא של סגן הנשיא. מכיוון שהחל מ-20 בינואר סגנית הנשיא תהיה הדמוקרטית קמלה האריס, תיקו ייתן למעשה לדמוקרטים את היתרון. לשליטה בסנאט, נזכיר, יש חשיבות גדולה בפוליטיקה האמריקנית, משום שבו עוברות החלטות רבות-משמעות כמו מינוי של שופטים ושגרירים ואישור של חוקים. כל עוד הרפובליקנים ישלטו שם הם יוכלו לסכל שלל מהלכים של הנשיא העתידי ביידן, ולמנוע ממנו לקדם את האג'נדה שלו בכל היבט, מהכלכלה ועד שינויי האקלים. אם לעומת זאת הדמוקרטים יכבשו את הסנאט תהיה זו הפעם הראשונה זה עשור שהם שולטים הן בבית הלבן והן בשני בתי הקונגרס, והשליטה הזו תאפשר להם לקדם ביעילות את משנתם.

מהפך אחרי 28 שנה

במרוץ אחד על מושב של ג'ורג'יה בסנאט מתמודד הסנאטור הרפובליקני המכהן דייוויד פרדו מול הצעיר היהודי הדמוקרטי ג'ון אוסוף. בסיבוב הראשון בנובמבר גרף פרדו בן ה-70 49.73% מהקולות, ואילו אוסוף בן ה-33 השיג 47.95%. על המושב השני מתמודדת הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת קלי לופלר, שבסיבוב הראשון השיגה 25.91% מהקולות, מול הכומר הדמוקרטי רפאל וורנוק, שהשיג 32.9%. יצוין כי יתרון בסיבוב הראשון אינו מבטיח למועמד דבר בסיבוב השני: בנובמבר התחרו על שני המושבים מועמדים נוספים, שגרפו אליהם את שאר הקולות, וקשה לחזות כמה ממצביעיהם של המועמדים המודחים יגיעו לקלפי גם הפעם, ולמי משני המועמדים הנותרים הם יתנו את קולם. סקרים מהימים האחרונים מלמדים כי שני הקרבות צמודים ביותר.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה למטוס לאירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה למטוס לאירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
הנשיא הנבחר ביידן בדרכו למטוס לג'ורג'יה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ון אוסוף רפאל וורנוק אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב ג'ון אוסוף רפאל וורנוק אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
תומכי וורנוק ואוסוף, היום. הדמוקרטים מצאו מצביעים "רדומים"
(צילום: AFP)
מאז נובמבר משקיעות שתי המפלגות מאמצים כבירים בשני המרוצים בג'ורג'יה ומזרימות סכומי כסף אדירים לקמפיינים שם. ג'ורג'יה היא מדינה שבאופן מסורתי מצביעה לרפובליקנים, ושום מועמד דמוקרטי לא זכה במושב שלה בסנאט ב-20 השנים האחרונות, אבל התחושה בשני המחנות היא שהפעם עשויה התמונה להשתנות: מאז 2016 הצליחו הדמוקרטים לגייס בג'ורג'יה כ-850 אלף מצביעים "רדומים" מהקהילה השחורה, ואחרי שבנובמבר המצביעים האלה הניבו לג'ו ביידן ניצחון ראשון של מועמד דמוקרטי לנשיאות בג'ורג'יה מאז 1992, הדמוקרטים חדורי אמונה שניצחון כזה אפשרי כעת גם בקרבות על הסנאט.
כמו בבחירות בנובמבר, גם הפעם מעדיפים המוני מצביעים בג'ורג'יה להצביע דרך הדואר בצל מגפת הקורונה, ויותר משלושה מיליון מצביעים כבר נתנו את קולם בשבועות האחרונים. המצביעים האחרונים יצביעו בקלפיות של יום הבחירות. כמו בבחירות לנשיאות ספירת הקולות מהדואר צפויה להתארך, ולכן ייתכן שתוצאה סופית בשני המרוצים תתקבל רק אחרי כמה ימים.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ון אוסוף רפאל וורנוק אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב ג'ון אוסוף רפאל וורנוק אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
וורנוק ואוסוף באירוע בחירות, רגע לפני יום ההכרעה
(צילום: רויטרס)
באירוע בחירות בג'ורג'יה אתמול הזהיר סגן הנשיא הרפובליקני מייק פנס מצביעים נוצרים כי שני המרוצים בג'ורג'יה הם אולי ההזדמנות האחרונה למנוע השתלטות של הדמוקרטים על וושינגטון. "אנחנו צריכים שהאנשים המאמינים במדינה הזו יעמדו לצד מנהיגים שיתמכו בחיים ובחופש ובחירות של כל אמריקני", אמר פנס בביקור בכנסייה במילנר. "אנחנו הולכים לשמור על ג'ורג'יה, אנחנו הולכים להציל את אמריקה". באירוע נאם גם המועמד הרפובליקני פרדו, אבל דרך הטלפון, משום שהוא נמצא בבידוד אחרי שנחשף לנשא קורונה. הוא אמר לבאי הכינוס כי החובה להצביע היא "קריאה מאלוהים".
פורסם לראשונה: 22:59, 04.01.21